Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat de apps quasi hetzelfde zijn (en je wat tijd nodig hebt om ze te begrijpen). Het verschil zit 'm in dat Lynx de belasting al in houdt, je Nederlandstalige support hebt, maar ook dat de transactietarieven hoger zijn (ze moeten ergens hun geld op verdienen).

Ah ja, en Lynx vereist een startkapitaal van >=€3000. IBKR heeft dat niet, behalve als je met het verkopen van opties aan de slag wil gaan, je zo een 2K moet hebben.

Als je wat meer wil weten over opties verkopen is er dit topic: Wiki - Selling TSLA Options - Be the House
 
  • Like
Reactions: ebullio
Bijzondere beweging van de koers vandaag. Ik verwacht voor volgende week nog wel een dip richting 870 als Elon zijn (hopelijk) laatste pakketjes verkoopt. Daarna hopen op goed nieuws Texas (en geen slecht nieuws Berlijn) En dat omikron geen roet in het eten gooit.
 
De in deze post beschreven suggestie #13,349 lijkt mij ook wel een goede stap om te profiteren van de huidige relatief lage koers. 100 aandelen omwisselen voor DITM opties jan 2024 met een hoge delta. (Those 2 options will be around the .80 or .85 delta, so I end up with around 1.6 to 1.7 leverage, or 160 to 170 share equivalents vs. the 100 shares I'd have from owning 100 shares.) Goed idee? / bezwaren ? 🤔
Gevoelsmatig heb ik meer met aandelen "bezitten" ten opzichte van een tijdelijke call optie. @SpeedyEddy @Right_Said_Fred @PaulusdB ben erg benieuw wat jullie voorkeur zou hebben qua financieringsinstrument. Extra aandelen met (bijv max10%) margin financieren of met de in de vorige post genoemde DITM call optie?
(Heb in het voorjaar toen de koers rond de 600 stond een paar call opties expiratie 800 maart 2023 buit gemaakt en die investering rendeert goed. )

Stel de beleggingshorizon is 10 jaar. In de vorige post lijkt het dat je de komende jaren het rendement net zo goed ook via DITM call opties kunt realiseren. Het rendement op het geinvesteerd vermogen zal bij voldoende koersstijging veel beter zijn dan gefinancierde aandelen (bij een daling ook, de risico's zijn me helder). Bijvoorbeeld de jan 2024 600 call kost circa 475. Dus pas winst als de koers in jan 2024 hoger is dan 1.075. De premie over de intrinsieke waarde tusssen de huidige koers van 932,50 en de 600 bedraagt 332,50. Het resterende deel van de premie bedraagt 142,50. De rentevergoedig (in bijv. het Black-Scholes Model) zal verwaarloosbaar? laag zijn. Die extra premie van 142,50 is voornamelijk voor de koersverwachting komende 2 jaar. De margin rente van stel 4% over een gelijke investering van € 47.500 bedraagt over 2 jaar € 3.800 / over de onderliggende waarde van € 93.250 over 2 jaar € 7.460.
Gevoelsmatig kom ik dan op het spoort dat zelf financieren en aandelen 'bezitten' beter is, terwijl dat qua rendement op vermogen niet juist lijkt...

Maar wat als in januari 2024 die optie afloopt? Je hebt dan een evenredig
rendement kunnen behalen als met aandelen in bezit, maar je moet met een beleggingshorizon van 10 jaar in jan 2024 opnieuw een call optie kopen van bijvoorbeeld jan 2026 en in 2028 etc. Is het niet erg ongewis wat de markt tegen die tijd voor grote groeiperspectieven ziet en de premie niet veel hoger?

Wellicht is het voor jullie een 'no brainer' wat de voorkeur heeft, financieren via margin of via opties? "no-advice"
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Gevoelsmatig heb ik meer met aandelen "bezitten" ten opzichte van een tijdelijke call optie. @SpeedyEddy @Right_Said_Fred @PaulusdB ben erg benieuw wat jullie voorkeur zou hebben qua financieringsinstrument. Extra aandelen met (bijv max10%) margin financieren of met de in de vorige post genoemde DITM call optie?
(Heb in het voorjaar toen de koers rond de 600 stond een paar call opties expiratie 800 maart 2023 buit gemaakt en die investering rendeert goed. )

Stel de beleggingshorizon is 10 jaar. In de vorige post lijkt het dat je de komende jaren het rendement net zo goed ook via DITM call opties kunt realiseren. Het rendement op het geinvesteerd vermogen zal bij voldoende koersstijging veel beter zijn dan gefinancierde aandelen (bij een daling ook, de risico's zijn me helder). Bijvoorbeeld de jan 2024 600 call kost circa 475. Dus pas winst als de koers in jan 2024 hoger is dan 1.075. De premie over de intrinsieke waarde tusssen de huidige koers van 932,50 en de 600 bedraagt 332,50. Het resterende deel van de premie bedraagt 142,50. De rentevergoedig (in bijv. het Black-Scholes Model) zal verwaarloosbaar? laag zijn. Die extra premie van 142,50 is voornamelijk voor de koersverwachting komende 2 jaar. De margin rente van stel 4% over een gelijke investering van € 47.500 bedraagt over 2 jaar € 3.800 / over de onderliggende waarde van € 93.250 over 2 jaar € 7.460.
Gevoelsmatig kom ik dan op het spoort dat zelf financieren en aandelen 'bezitten' beter is, terwijl dat qua rendement op vermogen niet juist lijkt...

Maar wat als in januari 2024 die optie afloopt? Je hebt dan een evenredig
rendement kunnen behalen als met aandelen in bezit, maar je moet met een beleggingshorizon van 10 jaar in jan 2024 opnieuw een call optie kopen van bijvoorbeeld jan 2026 en in 2028 etc. Is het niet erg ongewis wat de markt tegen die tijd voor grote groeiperspectieven ziet en de premie niet veel hoger?

Wellicht is het voor jullie een 'no brainer' wat de voorkeur heeft, financieren via margin of via opties? "no-advice"
Als je hefboom zoekt, betaal je daar altijd voor. Altijd.

Calls koop je van iemand die op die manier rendement maakt ten koste van jou. Je moet diens rendement eerst nog terug verdienen (Die € 142,50). Dat voelt als jammer, maar die opties reageren wel veel heftiger bij up- en down-swings dan (gefinancierde) aandelen en daar kun je voordeel mee hebben.
Geheel gefinancierde aandelen hebben inderdaad een soort van hefboom. Je hoeft slechts de rentekosten terug te verdienen om er geld mee te verdienen. Maar de up-swings hebben dus minder potentie dan de call opties.
Turbo's zijn eigenlijk gedeeltelijk gefinancierde aandelen, want je financiert niet de gehele aankoop van de aandelen. Op het niet-gefinancierde deel van de aandelen heb je dus weliswaar ook een hefboom, maar daar krijg je weer het stop loss risico voor terug.

Bij een volatiel aandeel als Tesla zijn opties erg duur, daarom gaat mijn voorkeur uit naar Turbo's als ik een hefboom zoek. Maar dat is al een tijdje niet meer het geval, ik heb slechts de aandelen en nog wat Turbo's met lage hefboom (1,33).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: sweep and job-lek
Als je hefboom zoekt, betaal je daar altijd voor. Altijd.

Calls koop je van iemand die op die manier rendement maakt ten koste van jou. Je moet diens rendement eerst nog terug verdienen (Die € 142,50). Dat voelt als jammer, maar die opties reageren wel veel heftiger bij up- en down-swings dan (gefinancierde) aandelen en daar kun je voordeel mee hebben.
Geheel gefinancierde aandelen hebben inderdaad een soort van hefboom. Je hoeft slechts de rentekosten terug te verdienen om er geld mee te verdienen. Maar de up-swings hebben dus minder potentie dan de call opties.
Turbo's zijn eigenlijk gedeeltelijk gefinancierde aandelen, want je financiert niet de gehele aankoop van de aandelen. Op het niet-gefinancierde deel van de aandelen heb je dus weliswaar ook een hefboom, maar daar krijg je weer het stop loss risico voor terug.

Bij een volatiel aandeel als Tesla zijn opties erg duur, daarom gaat mijn voorkeur uit naar Turbo's als ik een hefboom zoek. Maar dat is al een tijdje niet meer het geval, ik heb slechts de aandelen en nog wat Turbo's met lage hefboom (1,33).
Bedankt voor je reactie! Net als @Hbrink een voorkeur voor Turbo's dus. Ik had 'op de achterkant van een sigarendoos' nog wat berekeningen gekrabbeld (geen advies!, kan een foutje in zijn geslopen) maar zie daaruit dat de TSLA koers ook beduidend moet toenemen voor een redelijke hefboom (Zie file)
(er stonden € tekens in mijn vorige post moet $ zijn)
 

Attachments

  • Call 600 jan 2024-.png
    Call 600 jan 2024-.png
    70.3 KB · Views: 70
Last edited:
Bedankt voor je reactie! Net als @Hbrink een voorkeur voor Turbo's dus. Ik had 'op de achterkant van een sigarendoos' nog wat berekeningen gekrabbeld (geen advies!, kan een foutje in zijn geslopen) maar zie daaruit dat de TSLA koers ook beduidend moet toenemen voor een redelijke hefboom (Zie file)
(er stonden € tekens in mijn vorige post moet $ zijn)
Je doet voor je berekeningen een vreemde aanname. Je doet namelijk aan buy-and-hold voor wat de opties betreft. Dat is niet gebruikelijk, ook niet voor DITM call opties op Tesla. Juist bij heftige bewegingen omhoog is het zaak om vroegtijdig winst te nemen. Dan zit er nog meer tijdswaarde in de optie en stel je de winst zeker. Als je niet zo kort op de bal wilt spelen kun je opties wellicht toch nog beter tot een half jaar voor expiratie aanhouden en dan doorrollen, tenzij de koers dan net in een dip zit.
 
Vandaag nog even bodem aanstampen... We zagen het vorige week al . Telkens omhoog en weer iets lager tot de Gap werd gevuld. Die wordt vandaag voorbeurs alvast getest en mogelijk na opening nog eens. Het is te hopen dat Elon voor deze week geen geautomatiseerde verkopen heeft staan want bij de lage volumes geeft dat de koers alsnog een dreun ver onder de gap-fill. (Fijn voor @Hbrink en onze Vermogensrendementsheffing, dat wel...).
Long portefeuille: Deze week ga ik de Lynx-transfer inzetten.
Fruitautomaat: 2/3 turbolong TSLA Hefboom 7 plus ter demping van omikron&rente-gedoe: 1/3 turboshort NASDAQ. Hefboom 14,5
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maurice1 and Hbrink
Vandaag nog even bodem aanstampen... We zagen het vorige week al . Telkens omhoog en weer iets lager tot de Gap werd gevuld. Die wordt vandaag voorbeurs alvast getest en mogelijk na opening nog eens. Het is te hopen dat Elon voor deze week geen geautomatiseerde verkopen heeft staan want bij de lage volumes geeft dat de koers alsnog een dreun ver onder de gap-fill. (Fijn voor @Hbrink en onze Vermogensrendementsheffing, dat wel...).
Long portefeuille: Deze week ga ik de Lynx-transfer inzetten.
Fruitautomaat: 2/3 turbolong TSLA Hefboom 7 plus ter demping van omikron&rente-gedoe: 1/3 turboshort NASDAQ. Hefboom 14,5

Normaal zou ik turbo's kopen, maar ik kies momenteel toch liever voor aandelen. De wereld is behoorlijk in beweging (Amerikaanse politiek, inflatie, corona, geopolitiek, enz.) waardoor hele rare (koers)sprongen mogelijk zijn. Om veilig te zitten moet je dus relatief dure turbo's kopen. Met aandelen heb ik minder kans dat mijn investering weglekt (ben al paar maal door de turbowaarde heen gegaan) én ik maak nog steeds kans op een mogelijke split. Dat laatste vind ik een reële mogelijkheid, al kan ik er geen kans percentage aan hangen....
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Waarom ik in Tesla beleg

Ik hou mij zo veel mogelijk aan de basisregels. Mensen (ik dus ook) willen maximaal rendement op termijn.

Stap 1: Wat doen rente en inflatie. Wat je risicoloos op een rente/staatslening kan krijgen minus inflatie is een bodemrendement. Kan negatief zijn!
Stap 2: Daarna kijken wat je risicoprofiel is en dat gelaagd in potjes stoppen (high risk / Medium risk / Low risk)
Stap 3: Kijk nog *niet* naar de beurskoersen maar zoek gezonde bedrijven: Dus zonder eenmalige bij/afschrijvingen een mooi operationeel rendement
Stap 4: Kijk naar groeipotentieel, investeringen van het bedrijf, marktbewegingen
Stap 5: Kies uit de resulterende shortlist een paar ondernemingen waar je een goed gevoel bij hebt. Niet wetenschappelijk, maar bijvoorbeeld zaken als milieu, kennis, health mogen best een rol spelen...

Je loopt zo mogelijk wat shooting stars mis, maar ook aardig wat missers...

Tesla ziet er zo ver ik de cijfers kan beoordelen erg gezond uit, investeert veel, markt EV boemt en ik heb wel wat met AI e.d.

Voor een lange termijn belegging is de koers dan ook nauwelijks van belang. Het oude voorbeeld van iedere maand bedrag x inleggen is nog steeds een prima advies.

Voor het potje speelgeld (high risk) ligt dat uiteraard anders. Dan kan je daytrading doen en zelfs met kleine stapjes op de fluctuerende dagkoersen geld winnen (of verliezen). Opties en turbo's kunnen waardeloos aflopen, dus ook high risk. Mensen zijn moeilijk genegen verliezen te accepteren, dus een ijzeren discipline is vereist.

Wat je nu ziet is dat over een jaar gezien Tesla een top had van ca 880, dook naar ca 575, steeg naar 1200 en weer naar beneden op ca 910. Ik zou dus niet eens schrikken van 750, al acht ik die kans erg laag.

Terug naar de cijfers: productie heeft wel wat last van krapte onderdelen, maar ze verkopen nog steeds alles wat ze maken. Ontwikkelingen als Semi, Cybertruck, geruchten over kleine broertje M3, nieuwe fabrieken, nieuwe batterijen zijn allemaal positief. @The Accountant en @Papafox zetten de verwachtingen altijd netjes om in cijfers. De verwachting is dat ook Q4 een goed operationeel kwartaal wordt, al zal er wat minder eindejaar push zijn.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: Sahino and Klaas
Wellicht is vandaag de dag dat TSLA een andere koers dan de NASDAQ inslaat. (Voel het aan m'n water @Stijntje, dus heb een beetje turbolong TSLA omgezet in turboshort NASDAQ, kijken wat de fruitautomaat deze keer geeft )
Nee @Stijntje, ik had deze move vrijdag al gemaakt en gepubliceerd en deze positie heb ik nog steeds, ik denk Tesla vandaag (en zeker per 31/12 alvast) dik in het groen sluitend en NASDAQ dik in het rood. Daarom die turbo's. Where my mouth is...
 
  • Like
Reactions: Klaas

Hopelijk klopt dit, en is de bodem bereikt.
Ja, verdorie, dat hadden we kunnen weten als Elon zegt dat ie 11 miljard belasting betaalt in 2021 betekent dat dat hij zijn verkopen beëindigd heeft want dat was voor meer dan 13 miljard. De rest is leefgeld bij gebrek aan salaris ;-) en een leuke ranch bij Giga Texas inclusief T.I.T.S.
Texas Institute of Technics & Science
 
Best een aardig volume in het eerste uur. Vast landgenoten, die door de lockdown ergens anders geen koopjes meer kunnen inslaan. (ik zeg slim bezig: dan kun je in februari 1,5 keer zoveel geld uitgeven als vandaag!)
[Edit] Overigens zit de Nasdaq ook precies ( en dus niet toevallig) op een belangrijk steunniveau (zie mijn eerdere grafieken) Blijft ie zakken dan is 14.141 het volgende doel!
 
Last edited:
Nee @Stijntje, ik had deze move vrijdag al gemaakt en gepubliceerd en deze positie heb ik nog steeds, ik denk Tesla vandaag (en zeker per 31/12 alvast) dik in het groen sluitend en NASDAQ dik in het rood. Daarom die turbo's. Where my mouth is...
Ik had het eerder over de bodem die op een paar weken van 1000 naar 910 gaat en nu meende ik een suggestie te zien dat die bodem nog wel eens lager kan uitdraaien.

P.S.: ben maar waar goedbedoeld met je aan het sollen, laat me weten als het irritant wordt.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy