Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
(...) en daarmee een kleine BPS (bull put spread) positie ingenomen op $TSLA (-870p +890p) voor 7 januari die me een beperkte premie zou beloven. Deze week even net ITM geweest maar ziet er voor de rest goed uit.
Volgens mij kost het je juist premie als je een (duurdere) 890 put optie koopt en een (goedkopere) 870 put optie verkoopt ;)
 
Last edited:
Volgens mij kost het je juist premie als je een (duurdere) 890 put optie koopt en een (goedkopere) 870 put optie verkoopt ;)
Klopt, het is -890p +870p. Als ik me goed herinner gaf het me met 2 weken tijd zo een 600 premie voor 2K risico, maar afgelopen week doken we ook even onder de 890 dus was even ITM. Maar nu ook 16,58% OTM.
Vraagje: dek je in post #13,723 die 5 maal -1250c volledig af met 5 maal +1390c ? Een TSLA koersstijging wordt toch al (deels) door je aandelen gecompenseerd? Zelf had ik het alleen voor dat deel gedaan (geen advies) waar ik geen aandelen tegenover heb staan.
1250 is 17% vanaf 1.067 dat vind ik voor volgende week -einde jaar- met alle FOMO niet heel erg OTM, behalve als je het prima vindt om over te gaan op cash.
1250 is niet heel ver OTM, maar wel net voorbij ATH. van alle posities ben ik van deze het minst zeker, en het kan zijn dat ik komende week eieren voor mijn geld kies. Maar anderzijds was de run naar 1247 in november ook gedreven door het Hertz nieuws, en ben ik niet overtuigd dat men net dezelfde rally gaat doen op een week tijd. Ik had aan -1245c meer premie kunnen krijgen maar ik geloof dat als we ATH halen, dat de MM eerder bij 1250 een streep in de grond trekken dan bij 1240.

Die 5x +1390c kwam eruit als een combinatie die toch een goeie premie genereert en ook voldoende afdekking bood. Ik zet het cursief want eigenlijk vind ik dat ik hier een beetje te hoog heb gesprongen. Ik vind de balans premie vs potentieel risico hier toch wat in onevenwicht.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Klaas
Jongelui, nog een beetje actief hier. Blij(f) aan het doorrollen met de speculatieve portefeuille. (NB: voor wie ze heeft : Pas op met calls 1200+ eind deze week, al zal dat mogelijk pas 3 januari gehaald worden, zoals (veel) eerder door mij is aangekondigd (maar al een keer eerder dit jaar is gehaald zoals we inmiddels allen weten)
Dat scenario is dus inmiddels iets naar boven aangepast naar een ATH op 3 januari doorlopend naar een nieuwe op 27 januari. Alleen zwaar negatief nieuws uit Berlijn kan nog roet in het eten gooien. (Verder: alle tot-dusverre-betrouwbaarste-delivery-voorspellers zitten rond 288.000 stuks in Q4 en ik denk zelf dat ze er allemaal nog 12.000+ naast zitten.)
 
  • Like
Reactions: Klaas and Hbrink
1112 houdt het vandaag nog niet. Elon is met zijn (voor?-) laatste sell bezig denk ik. Dus Turbo's nu even terzijde. Pak ze tegen 22 uur weer op, want na het mogelijke nieuws morgen dat er weer 934.000 zijn verdwenen gaat het dak er de rest van de week wel af.
Mochten we morgen nogmaals de $1.112 krachtig naar boven breken (en misschien nogmaals terugtesten) verlaten we daarmee ook het dalende korte-termijn trendkanaal vanaf de vorige ATH en kan in een paar dagen inderdaad $1.200 op de borden staan.
 
  • Like
Reactions: Klaas and Hbrink
Ik zou juist Turbo's kopen... Op 20dec heb ik TurboXL 463 gekocht tegen 4 euro... staan nu per 27dec op 5,78. Geen gek rendement toch? NB had de koopopdracht al eens gepost dacht ik...

Denk nog steeds dat bijkopen een prima iets kan zijn.... Inschieten tussen de 5 en 5,50 en hopen dat er een dipje is... Niet geraakt, dan ook niets verloren...
 
Ik zou juist Turbo's kopen...
Dat deed ik ook weer, rond 21:55...
In de speculatieve portefeuille "daytrade" ik (zolang het kan, dus tot 31/12 bij Degiro en daarna bij Lynx, maar dan cash ik Degiro pas op 3/1)
En mijn actie was uitstekend, verkocht ze rond 19:37 voor 2,195 (gemiddeld, in twee mootjes) en kocht ze later terug voor 2,06. 13 cent verschil (6% korting) en als je er genoeg hebt is het veel geld. Gisteren waren 10 trades goed voor 20% winst op de speculatieve portfolio. Ze waren ook alle winstgevend. Omdat Elon gisteren niets heeft verkocht ben ik er vanochtend wel weer uitgestapt met 4,5% winst. Ik blijf waarschijnlijk tot de daling later vandaag aan de zijlijn (shorten durf ik hooguit beperkt want zo zeker is het niet dat Elon überhaupt nog gaat verkopen en zo ja of dat dan echt vandaag gebeurt.)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Maar vandaag nog niet denk ik @Klaas. Gezien de hoge voorbeurskoersen toch maar een klein portie (< 25% van mijn speculatieve pot) in turboshorts TSLA gezet. De rest blijft in cash om de dip vandaag te gebruiken om (die shorts te lossen en) weer dezelfde Turbolongs die ik vanochtend heb verkocht (dat was overduidelijk wat te vroeg) terug te kopen. Verder zal ik me wat meer op de vlakte houden, had ik al eens beloofd,😅. Het enige dat ik nog ga melden is op welk moment deze week ik weer op mijn persoonlijk ATH in de speculatieve pot zit. Als ik dat meld voor TSLA zelf weer op een ATH zit dan heb ik er goed aan gedaan en met dat geknoei wat geld verdiend bovenop de koers. Ik weet al wel dat dat nooit veel meer dan 10% kan worden. En dan betekent het ook dat ik er iets beter in ben geworden want vroeger schoot het niet echt op, turbo's. Andere conclusie zal zijn dat mijn voornemen om 1-year-out-ATM puts te gaan schrijven (Mogelijk eerder op PLTR of SQ (Block geheten tegenwoordig)in verband met aan te houden margin) per saldo meer zal opleveren dan dit geploeter. In ieder geval meer rust. Laat dat dan het nut voor de lezer alhier zijn
 
  • Like
Reactions: Hbrink
[...] Andere conclusie zal zijn dat mijn voornemen om 1-year-out-ATM puts te gaan schrijven [...] per saldo meer zal opleveren dan dit geploeter.

Waarom puts met een looptijd van 1 jaar? Puts schrijven is vooral interessant als de tijds/verwachtingswaarde eruit kan lopen. Bij opties die een jaar lopen gaat dat maar erg langzaam. Je moet het dan hebben van een koers die de goede kant op beweegt. Maar bij een koers die binnen een bandbreedte beweegt, schiet het met opties van een jaar niet echt op. De waardedaling vindt dan vooral tijdens de laatste maanden tot expiratie plaats.

Om deze reden schreef ik de afgelopen 18 maanden zelf vooral puts met een looptijd van een maand, maar ook dan gaat het nog niet hard genoeg; de tijds/verwachtingswaarde loopt er vooral gedurende de laatste week uit. Om die reden ben ik eind oktober geswitcht naar opties met een looptijd van een week. Mijn beste beslissing ooit. Het is zo vermakelijk om de waarde als sneeuw voor de zon te zien wegsmelten, terwijl het aandeel niets doet. Zelf als het aandeel de verkeerde kant op beweegt, loopt er vaak nog waarde uit de opties omdat het verstrijken van de resterende tijd tot expiratie nog ongenadiger is.

Het is wel belangrijk dat je opties schrijft die minimaal 10% tot 20% out of the money zijn.

Voor wie er nog geen ervaring mee heeft en zich hieraan wil wagen, adviseer in dit draadje. Het is verstandig om eerst de mensen die daar actief zijn eens een paar weken te volgen. Ze hebben vaak veel ervaring en zijn soms door schade en schande wijs geworden. Ook is een (gratis) online optiecursus verstandig. En vooral ook een tijdje droogzwemmen (op papier handelen) voordat je het diepe inspringt en financiële risico's neemt.
 
Waarom zou een stock split een koersstijging tot gevolg moeten hebben? Fundamenteel verandert er toch niets. De enige reden die ik me kan bedenken is dat iedereen denkt dat het daardoor zal stijgen en dus bijkoopt in de hoop dat ...
Klopt, gecombineerd met het punt dat sommige mensen niet zomaar 1.200 euro willen/kunnen betalen voor een aandeel, maar wel een aandeel van een paar honderd euro. Bovendien, als je met 10k wilt daghandelen, ben je flexibeler met aandelen van 100 euro ipv 1000.