Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Het is hier niet verplicht om de stock juist te voorspellen, maar veel wisselende voorspellingen brengt een amateur belegger zoals ik, wel wat in de war ;)
Ik vind het wel een goed idee om het wel verplicht te stellen, vanaf nu alleen nog maar juiste voorspellingen.
Dat beperkt de onzekerheid en verhoogt het rendement.
 
Heb je inmiddels doorgerold, nu TSLA onder de 1040 staat?
Nee, vervallen pas volgende week.

Maar margin raakte op dus IB heeft voor mij beslist 1 van de 2 contracten ITM terug te kopen. Heb dan maar de put aan de andere kant verkocht die natuurlijk stevig in het groen stond, want ik denk niet dat we veel onder de 1020 bleven gaan. En idd, we gaan weer omhoog. Is natuurlijk de handicap als het merendeel van je margin uit TSLA aandelen bestaat, die eveneens in waarde dalen tijdens zo een dip.

Heb in tussentijd mijn bcs aangepast naar 1200/1400 omdat er een stevige call wall staat op 1200 voor deze week, en die ook volgende week begint opgebouwd te worden.

Als ik ging rollen, had ik dat pas ergens volgende week gedaan.. woensdag ofzo.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Heb je inmiddels doorgerold, nu TSLA onder de 1040 staat?
Nee, vervallen pas volgende week.
(...)
Als ik ging rollen, had ik dat pas ergens volgende week gedaan.. woensdag ofzo.
Ik begrijp je en het pakte vandaag goed uit voor je :). Maar voor mijzelf leg ik mij keiharde 'spelregels' op, wanneer door te rollen. Wel zo rustgevend, dan hoef ik over die beslissing niet na te denken en voorkom ik dat de emoties er mee aan de haal gaan. Ik heb al eens een les geleerd waarbij ik al 2 maal had doorgerold en dacht dat een derde keer niet nodig was en de TSLA koers wel weer zou terugvallen...

Het lijkt gemakkelijk, opties schrijven en een premie onvangen en tijdig door te rollen.
Ik schrijf gedekte calls en puts en rol ze door voordat ze door de expiratieprijs dreigen te gaan (bij jou 50% spread) en intrinsieke waarde dreigen te verkrijgen. Mocht ik door tijdig en gedisiplineerd een week doorrollen een kans mis lopen omdat de TSLA koers toch terugkomt, vind ik dat prima. Dan maar een week geen premie. :)

Voor mij maakt het niet uit dat ze pas volgende week vrijdag aflopen. Ik probeer te voorkomen dat ze uberhaupt door de expiratieprijs heen gaan. Gewoon een heldere grens vind ik wel zo prettig, anders blijft het opschuiven. Benieuwd hoe anderen dit doen...
 
  • Like
Reactions: Hbrink and wooter
Begrijp me niet verkeerd; in dat options topic zitten er veel in die na de Hertz aankondiging en dan die Elon tweet serieus hun poten hebben verbrand.

Ik had tot gisteren middag nog een 7/1 1045 put die bij openen redelijk OTM stond, en vandaag ITM zou gegaan zijn met minder dan een dag te gaan.

Ik maak me nog geen zorgen om 1100 ITM deze week, maar volgende week ga ik ofwel door rollen ofwel een andere oplossing voorzien.

En ja, bps uitschrijven aan 950/750 geeft je ook return, maar zoals altijd is dat gene vette ;)

Een huidige 850/650 voor 14 januari , wat nu 20% OTM is, geeft je een premie van $145.
Een huidige 960/760 voor 14 januari, wat nu 10% OTM is, geeft je een premie van $815.
Een huidige 1000/800 voor 14 januari, wat nu 6% OTM is, geeft je een premie van $1571.

Chips can happen, maar als je dan denkt a) dat de productiecijfers boven verwachtingen waren, b) er 2 extra fabrieken open gaan, c) de kwartaalresultaten ook boven verwachtingen zullen zijn, d) buy the rumour, sell the news, e) Elon is klaar met zijn aandelen te verkopen, dan is een defensieve positie als 20% voor wat relatief drinkgeld erg veilig, maar is de kans groot dat je met het simpelweg aandelen kopen meer verdiend zou hebben.

Waarom we daarom nu weer op 1062 zitten te picknicken heb ik evenwel ook het raden naar.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas
Papafox vandaag #3,585
(...) Besides the extremely high number of call options expiring on Jan 21, notice that the max pain number is 740. Yep, that's no typo. The reason max pain is so low is that back in 2019 before the big 2019-2020 run higher, you could buy a Jan 21, 2022, leap call. (...)
 
Inderdaad, zag het ook.

1641543997119.png
 
Wat betekent dit in jip-en-janneke-taal?
Naast de gewone aandelenmarkt, heb je ook een markt van opties op die aandelen. Net zoals je een optie op de aankoop van een huis of auto kan nemen, kan je dat doen op aandelen. Deze opties hebben altijd een vervaldatum op elke vrijdag van de week.

In dit geval hebben heel wat mensen in het voorjaar van 2019 een optie genomen om op 21 januari 2022 (zoals voor $1000 per aandeel, 100 aandelen te mogen kopen. Waarom 21 januari 2022? Omdat je toen in januari 2019 zo ver een optie contract kon kopen.

In voorjaar 2019 hadden we nog niet de split van de aandelen gehad, dus was de waarde van het aandeel zo een $75. Je kon toen voor heel weinig geld zo een optiecontract voor $1000 strike price kopen, omdat niemand echt dacht dat Tesla op 2 jaren zo snel zou stijgen.

Nu zitten die opties in the money en moeten de verkopers van die calls dus per contract 100 aandelen verkopen aan $1000 per stuk.

Hoe hoger het aandeel gaat, hoe meer verlies de verkopers maken. Hoe korter de aandelenprijs bij $1000 blijft, hoe minder verlies ze maken, en in het beste geval voor hen gaat de prijs onder de $1000 en moeten ze hun aandelen niet verkopen.
 
Dank; heel helder. Kan je ook uitleggen wat de 'max pain' van 740 inhoudt?

In het kort, de prijs waarop de meeste waarde in opties waardeloos zouden vervallen.

De optiemarkt is een spel tussen aan de ene kant optiekopers die een optie willen om tegen een vooraf afgesproken prijs een aandeel te kopen (call) of een aandeel te verkopen (put), en optieverkopers die deze contracten aanbieden om hun aandelen tegen die vooraf afgesproken prijs te verkopen (een call verkopen) of aandelen te kopen (een put verkopen).

Het doel van de optiekopers is om opties te bemachtigen die "in the money" eindigen, die dus uitgevoerd kunnen worden en winst opbrengen. Het doel van de optie verkopers is om contracten aan te bieden die op het einde van de termijn waardeloos blijken, en de optie verkopers met de "premium" blijven, de prijs van het contract dat ze hadden uitgeschreven.

Max Pain is de meest ideale prijs voor optie verkopers, want het niveau dat de meeste waarde van opties waardeloos blijken. Als we eindigen op een prijs andere dan Max Pain, wilt het zeggen dat er optieverkopers verlies maken en optiekopers winst.

Optieverkopers die dan ook een stevig kapitaal aan aandelen bezitten, kunnen dan door trading proberen de aandelenprijs te beïnvloeden zodat de door hen verkochte opties out of the money blijven, en ze dus hun premie kunnen blijven houden.
 
Dat laatste is trouwens massaal aan de gang. In twee richtingen. Door optie-aankopen wordt de koers van het onderliggende aandeel beïnvloed omdat verkopers van opties zich moeten indekken (gamma squeeze) of er zijn zoveel derivatives in circulatie dat het loont om de koers van het aandeel te manipuleren en daarop te verliezen omdat de winsten op de derivatives groter zijn.
En dan heb je nog margin verplichtingen die tot gedwongen verkopen leiden bij aanhoudende daling. Daarnaar wordt gespeeld door grote partijen.
Bij al dat bovenstaande wordt duidelijk dat de fundamenten maar in beperkte mate de koers bepalen.
 
Last edited:
Klopt. Er is namelijk een reden voor de P/E van bijna 400. Als dan een deel van die hooggespannen verwachtingen uitkomt, mag je dan nog eens een sprong eisen?

Nog even een (late) reactie op deze post. Een P/E van 400? Waarom kijk je bij een hardgroeiend bedrijf in de achteruitkijkspiegel?

- De minst gunstige berekening, de current P/E, staat op dit moment op 333. Ten tijde van jouw post was dat inderdaad bijna 400, want de koers was toen hoger. Dat is al een stuk lager dan een jaar geleden: in januari 2021 was het nog 1400! Maar toch is het een verkeerde manier om naar de waardering van een bedrijf als Tesla te kijken. De current P/E wordt berekend over de winst van de laatste vier gepubliceerde kwartalen, wat vreemd is bij een bedrijf waarbij elk kwartaal de winst enorm groeit. Het is geen bedrijf als Shell of VW dat niet groeit of zelfs achteruit fietst.

- De forward P/E, waarbij het laatst gepubliceerde kwartaal (Q3) wordt doorgetrokken naar de komende vier kwartalen, geeft al een veel beter beeld. Deze staat nu op 150. En met de verwachte winstcijfers van Q4 zakt de forward P/E waarschijnlijk naar 110. De forward P/E is al een stuk realistischer, al is het volgens mij nog steeds niet de juiste manier om een hard groeiend bedrijf te bekijken, want de beurs kijkt vooruit.

- Dat vooruit kijken gebeurt met de future P/E, die kan worden berekend op basis van de verwachte winst over 2022 (2023 of 2024 kan ook, maar dat is wel erg op de zaken vooruitlopen). Een analist als Gary Black, die het de laatste jaren veel beter in de gaten had dan de traditionele analisten - en zelfs hij zat steeds nog te laag - rekent voor 2022 op een winst van zeker $12,80 per aandeel. Bij de huidige koers van 1025 komt dat neer op een future P/E van 80.

Voor een bedrijf dat de komende jaren naar verwachting meer dan 50% per jaar groeit is dat niet een erg hoge waardering.