Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat scenario lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Elon weet goed wat de potentie is van de Tesla aandelen.
Het zal voor hem veel voordeliger zijn om een lening af te sluiten met zijn TSLA aandelen als onderpand.
Als @Xfrank dit succesvol kan toepassen, kan Elon dat zeker.
Absoluut, zou me verbazen als er een resem aandelen verkocht zouden worden.

Wat posities betreft hier: afhankelijk van het aantal aandelen in je portefeuille kan je altijd wel eens winst nemen en afwachten wat de koers doet op korte termijn om eventueel lager (meer) terug te kopen.
 
Er is een lichte terugslag premarket, maar niet in die aard dat alles weg smelt.

Ik denk ook niet dat Elon TSLA aandelen moet verkopen, en acht de kans zelfs groot dat de koop van TWTR niet lukt. Maar voor de komende weken kan het wel een beetje op en neer gaan, zoals TSLA altijd doet.

1649942092317.png
 
Die twitter-deal gaat echt niet door (maar dan kan Twitter de komende tijd heel wat schadeclaims tegemoet zien van virtueel gedupeerde aandeelhouders). Voor Twitter is dit een groter probleem. Overigens kreeg ik van mijn Broker vreemd genoeg in mijn hoedanigheid van aandeelhouder het bericht dat niet Elon maar TSLA dit bod zou hebben gedaan! Dat zou de zaken wel heel anders maken, maar ik hoop en vermoed dat de broker een foutje heeft gemaakt. $TSLA heeft hier geen cash of margin voor. Elon heeft voldoende margin. Overigens hebben Twitter aandeelhouders veel grotere problemen dan TSLA aandeelhouder.
Als het wel doorgaat is voor hen de enige manier om er goed uit te springen, tenzij het eerst niet doorgaat en er komt toch een biedingsstrijd door andere kopers. Dat ligt niet voor de hand want Twitter zonder grondige herstructurering is niet meer waard dan de prijs van pak m beet afgelopen vrijdag.
Als (volgens mij als enige alternatief) de gifpil wordt gekozen (verwatering) zal het aandeel op zich al dalen doordat de biedingsstrijd van de baan is.
Ik denk dat Elon door deze zet echt de troeven in handen heeft. Twitter kan kiezen tussen aandeelhouders tevreden houden en deze desillusioneren.

Voor $TSLA maakt t niks uit want Elon gaat echt niks verkopen hiervoor, althans niet nu meteen want dan mag hij meteen 50% extra gaan verkopen om de capitalgainstax te kunnen betalen.

Wat wel uitmaakt is het beeld dat Elon zijn aandacht nu over nog meer bedrijven moet gaan verdelen.

Mogelijk is het hem alleen om de fundamentele discussies hierover te doen. Wat is democratie echt? Dan heeft hij zijn punt voldoende gemaakt en weet iedereen dat je vragen kunt stellen bij de onafhankelijkheid van twitter, net als kranten, facebook, willekeurig welk medium.
Zou hij zich ook zo druk gaan maken over godsdienstvrijheid en persvrijheid?
 
NB: in deze onvoorspelbare markt $TSLA betreffend zou ik (as always) gewoon blijven zitten, want 20 april komt eraan... 21 april vast weer een beweging (en 20 april nabeurs natuurlijk al), maar ik waag me nu niet aan korte-termijn-voorspellingen omdat echt heel veel afhangt van de lockdown van Giga Shanghai. Geluiden dat er geen RoRo schepen meer naar Europa gaan varen zijn misschien bullish voor Grünheide (want schijnbaar kunnen die wel genoeg voor euros maken, maar in ieder geval dankzij minder transport en geen invoerrechten goedkoper produceren?), maar ook bearish, want dat betekent dat wat ze maken al niet genoeg is voor China. Plus: hoe zit het met de battery-packs voor Grünheide uit Shanghai: Hebben ze er daar genoeg van dan? Of komen die dan toch uit de USA? Of gaan 4680's in Berlijn versneld uitgerold worden?
Ondertussen is Cathy Wood weer aan het pompen, maar die heeft ook wel heel erg aan geloofwaardigheid ingeboet. Kortom ik weet het niet, alleen dat een echte run voor 21 april er volgens mij niet in zit, dus het schrijven van OTM call opties nog steeds de beste strategie is. Ondertussen heb ik daarmee en met de long term ATM Puts sinds de switch naar Lynx exact 10% meer aandelen in portefeuille gekregen, waarbij mijn echte (maar doorrolbare) risico een koers onder $1000 op 20 januari 2023 is. Voor volgende week staat de (verkochte) calloptie-limiet bij mij op $1185. Deze week liep het natuurlijk al goed af met de 1250,1225 en 1195 die ik successievelijk had geschreven. Voor de week erna beslis ik op 21 april wat de call-limiet moet worden.
Bij een grote daling krijg ik wel een margin-warning op de puts, maar die rol ik dan indien nodig in de tijd naar achteren en in uitoefenprijs omlaag bij gelijkblijvende waarde per stuk. Bij een grote stijging doe ik het omgekeerde, doorrollen naar dichter bij vandaag en in de uitoefenprijs omhoog bij gelijkblijvende waarde per stuk. Zo blijft je cashpositie gelijk en manage je de margin-risico's. (en meestal cash ik dan meteen een beetje door een klein verschil in waarde. De verkoop iets hoger dan het sluiten van de huidige positie, in wezen een stukje Theta vervroegd incasserend)
Opties kopen doe ik niet, hooguit voor een daytrade, zoals vorige week met Twitter calls. Levert weinig op dus alleen als ik 100% zeker van mijn zaak ben (en dus vind dat ik meer weet/het beter zie dan al die andere beleggers. Soms word ik wel gestraft voor dergelijke arrogantie).
 
  • Like
Reactions: SebastienBonny
NB: in deze onvoorspelbare markt $TSLA betreffend zou ik (as always) gewoon blijven zitten, want 20 april komt eraan... 21 april vast weer een beweging (en 20 april nabeurs natuurlijk al), maar ik waag me nu niet aan korte-termijn-voorspellingen omdat echt heel veel afhangt van de lockdown van Giga Shanghai. Geluiden dat er geen RoRo schepen meer naar Europa gaan varen zijn misschien bullish voor Grünheide (want schijnbaar kunnen die wel genoeg voor euros maken, maar in ieder geval dankzij minder transport en geen invoerrechten goedkoper produceren?), maar ook bearish, want dat betekent dat wat ze maken al niet genoeg is voor China. Plus: hoe zit het met de battery-packs voor Grünheide uit Shanghai: Hebben ze er daar genoeg van dan? Of komen die dan toch uit de USA? Of gaan 4680's in Berlijn versneld uitgerold worden?
Ondertussen is Cathy Wood weer aan het pompen, maar die heeft ook wel heel erg aan geloofwaardigheid ingeboet. Kortom ik weet het niet, alleen dat een echte run voor 21 april er volgens mij niet in zit, dus het schrijven van OTM call opties nog steeds de beste strategie is. Ondertussen heb ik daarmee en met de long term ATM Puts sinds de switch naar Lynx exact 10% meer aandelen in portefeuille gekregen, waarbij mijn echte (maar doorrolbare) risico een koers onder $1000 op 20 januari 2023 is. Voor volgende week staat de (verkochte) calloptie-limiet bij mij op $1185. Deze week liep het natuurlijk al goed af met de 1250,1225 en 1195 die ik successievelijk had geschreven. Voor de week erna beslis ik op 21 april wat de call-limiet moet worden.
Bij een grote daling krijg ik wel een margin-warning op de puts, maar die rol ik dan indien nodig in de tijd naar achteren en in uitoefenprijs omlaag bij gelijkblijvende waarde per stuk. Bij een grote stijging doe ik het omgekeerde, doorrollen naar dichter bij vandaag en in de uitoefenprijs omhoog bij gelijkblijvende waarde per stuk. Zo blijft je cashpositie gelijk en manage je de margin-risico's. (en meestal cash ik dan meteen een beetje door een klein verschil in waarde. De verkoop iets hoger dan het sluiten van de huidige positie, in wezen een stukje Theta vervroegd incasserend)
Opties kopen doe ik niet, hooguit voor een daytrade, zoals vorige week met Twitter calls. Levert weinig op dus alleen als ik 100% zeker van mijn zaak ben (en dus vind dat ik meer weet/het beter zie dan al die andere beleggers. Soms word ik wel gestraft voor dergelijke arrogantie).
Wanneer rol je eigenlijk door? Op de laatste dag of ook vroeger?
 
Wanneer rol je eigenlijk door? Op de laatste dag of ook vroeger?
Wisselend en het moment maakt mij niet zoveel uit. Maar als de uitoefenprijs ruim overschreden wordt dan zeker, want je loopt de kans dat een door jou geschreven optie wordt aangewezen voor uitoefening. Hierin zijn Amerikaanse opties ook anders: die kan je de hele looptijd uitoefenen. En als ze ITM zijn is dat dus echt een risico. Men wil natuurlijk ook flink op de betaalde premie verdienen, maar als het een paar dollar in the money is kan dat al gebeuren.
Omdat ik ze ruim heb staan rol ik weinig door maar schrijf ik woensdag of donderdag de calls voor de week erop. Komende week dus pas donderdag vanwege de onzekerheden.
En als de aandelen dan vrij snel dalen schrijf ik er soms nog wat extra op een lagere uitoefenprijs (deze week dus drie op een rij, die waardeloos afliepen).
 
Dat wordt een dure zwemvijver ;)
Nog overwogen de bouw 4 jaar uit te stellen?🤣

Wat je eerder al schreef, ik hoop dat je gelijk hebt dat dit achteraf gezien een dure zwemvijver is geworden. Dat betekent dat de rest van mijn portfolio goed gerendeerd zal hebben!

Vooralsnog heb ik de vijver gekocht van winstneming op $1140, nadien hebben we alweer de $975 aangetikt. Dat zijn de feiten, de rest moet nog blijken. Of zoals Squawksquare regelmatig adviseert: 'money on the bank, sir!'.

Maar ik twijfel er niet aan (en hoop er op) dat ik deze post nog wel een keer in mijn gezicht gewapperd krijg door een van jullie ;)
 
Mensen zijn erg goed in horen wat ze willen horen.... :cool: Ook ik geniet erg van dit soort berichten.

Maar ik weet bijna één ding zeker: het wordt met EM aan het roer geen lineaire klim omhoog... Of we ooit weer richting de 700 gaan weet ik niet, maar onder de 900 sluit ik zeker niet uit...
 
  • Like
Reactions: job-lek