Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Twee ‘beleggers vrienden’ van mij vinden Tesla mooi en interessant bedrijf maar kopen (nog) geen aandelen omdat ze zeggen dat Tesla veel te duur is (“…zoveel keer de winst….”). Ze zeggen dat het aandeel dus, net zoals een bubbel, een flinke correctie kan krijgen (meer dan de meeste andere aandelen).

Wat vinden jullie van deze opvatting? En wat zijn voor jouw redenen om juist wel te kopen voor lange de termijn?
Misschien is Gary Black een inspiratiebron voor de twee beleggende vrienden.

Wat is de beleggingshorizon van je vrienden voor TSLA? 10 jaar? 5 jaar? Wat verwachten zij, hoeveel het aandeel tegen die tijd waard is?
Wat is ten opzichte van hun verwachte TSLA waarde (aan het eind van hun beleggingshorizon) het huidige belang voor nog een extra korting van zeg €100 of €200, maakt dat het verschil?
Hoe graag willen ze instappen of hebben ze legio aan alternatieven en vinden ze het geen enkel probleem om 'de boot te missen'?
Ze vinden het aandeel nu al te duur. Tegenover trachten op het laagste punt in te stappen, staat het risico dat dit momentum verstrijkt en daarmee ook die uiteindelijke waarde die zij verwachten aan het einde van hun beleggingshorizon. Hoe minder ze dat als een probleem ervaren hoe meer risicos ze kunnen nemen op jacht naar een zo groot mogelijke korting...



 
Ik volg Gary Black uiteraard ook en kan zijn (nuchtere) bijdragen altijd zeer waarderen. In zijn model gaat hij ervan uit dat Tesla 20% van de groeiende EV markt heeft en deze 20% in de toekomst ook behoudt. Daar heb ik toch wel mijn twijfels over. Concurrentie blijft nu misschien nog achter qua (accu) techniek maar dat gaan ze inlopen.
 
Ik volg Gary Black uiteraard ook en kan zijn (nuchtere) bijdragen altijd zeer waarderen. In zijn model gaat hij ervan uit dat Tesla 20% van de groeiende EV markt heeft en deze 20% in de toekomst ook behoudt. Daar heb ik toch wel mijn twijfels over. Concurrentie blijft nu misschien nog achter qua (accu) techniek maar dat gaan ze inlopen.
Nonsense.
De totale markt groeit sneller dan dat het marktaandeel van Tesla mogelijk zal afnemen.
Als het al afneemt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Twee ‘beleggers vrienden’ van mij vinden Tesla mooi en interessant bedrijf maar kopen (nog) geen aandelen omdat ze zeggen dat Tesla veel te duur is (“…zoveel keer de winst….”). Ze zeggen dat het aandeel dus, net zoals een bubbel, een flinke correctie kan krijgen (meer dan de meeste andere aandelen).

Wat vinden jullie van deze opvatting? En wat zijn voor jouw redenen om juist wel te kopen voor lange de termijn?
Als ze het aandeel te duur vinden wachten ze toch gewoon tot na de volgende stock-split?:)
 
Vind het altijd zo vreemd dat men redeneert dat Tesla momenteel een voorsprong heeft en de concurrentie die voorsprong zal inhalen. Dat wil dan automatisch zeggen dat Tesla zal stilvallen of de concurrentie een nog grotere groei zal verwezenlijken dan die van Tesla. Dat zie ik nu echt niet gebeuren.

Wat ik wel "snel" opgelost wil zien is het volgende: Elon meldde gisteren dat de kans bestaat dat men de bestellingen zal stilleggen, omwille van lang oplopende wachttijden. Dan bestaat natuurlijk de kans dat mensen die op zoek zijn naar een EV naar andere merken gaan kijken. Als ze bij dat andere merk tevreden zijn, dan ben je die kans kwijt. Op zich is het natuurlijk fijn dat Tesla gewoon alles verkoopt dat geproduceerd wordt, maar het houdt ook risico's in als de wachttijden té lang oplopen. Her en der zie ik bijvoorbeeld al wachttijden voor een Model 3 van één jaar.
 
Wat ik wel "snel" opgelost wil zien is het volgende: Elon meldde gisteren dat de kans bestaat dat men de bestellingen zal stilleggen, omwille van lang oplopende wachttijden. Dan bestaat natuurlijk de kans dat mensen die op zoek zijn naar een EV naar andere merken gaan kijken. Als ze bij dat andere merk tevreden zijn, dan ben je die kans kwijt.
Buiten VW heeft niemand genoeg capaciteit om Tesla te evenaren, en zelfs VW geeft aan dat ze voor dit jaar uitverkocht zijn.

Ja, je kan misschien ergens nog een Kia EV6 op stock scoren, maar voor de rest is het ook lang wachten, of veel betalen voor een e-tron GT of Taycan.
 
Vind het altijd zo vreemd dat men redeneert dat Tesla momenteel een voorsprong heeft en de concurrentie die voorsprong zal inhalen. Dat wil dan automatisch zeggen dat Tesla zal stilvallen of de concurrentie een nog grotere groei zal verwezenlijken dan die van Tesla. Dat zie ik nu echt niet gebeuren.

Wat ik wel "snel" opgelost wil zien is het volgende: Elon meldde gisteren dat de kans bestaat dat men de bestellingen zal stilleggen, omwille van lang oplopende wachttijden. Dan bestaat natuurlijk de kans dat mensen die op zoek zijn naar een EV naar andere merken gaan kijken. Als ze bij dat andere merk tevreden zijn, dan ben je die kans kwijt. Op zich is het natuurlijk fijn dat Tesla gewoon alles verkoopt dat geproduceerd wordt, maar het houdt ook risico's in als de wachttijden té lang oplopen. Her en der zie ik bijvoorbeeld al wachttijden voor een Model 3 van één jaar.
Wachttijden voor de ioniq5, id3 en 4 lopen ook al op tot meer dan een jaar.
 
  • Like
Reactions: Niek
@Dutchmaccer Ik zou die vrienden (ik heb ook een paar van dergelijke kennissen) niet meer over het aandeel praten want zij zullen het altijd te duur vinden, aangezien iedereen die ze koopt de multiples wel snapt en verantwoord vind. Zij zullen nooit in dergelijke bedrijven stappen en kunnen beter gaan indexbeleggen want de bedrijven met lage multiples trekken de rendementen van de indexen omlaag en zo krijgen ze tenminste nog iets mee van de bedrijven met hogere multiples.
Overigens raad ik iedereen met geld aan de zijlijn eerlijk gezegd aan nog een paar maanden te wachten met instappen en niet het laagste punt proberen te pakken maar tijdens een mooie krul omhoog in te stappen, liefst als Rusland zich uit Oekraïne heeft teruggetrokken (alhoewel dat de inflatie niet volledig zal beteugelen, evenals de renteverhogingen). Als Xi is herkozen, de 0-Covid-policy in China is beëindigd, er een oplossing is voor de vastgoedbubbel daar, de rente meermalen naar boven is bijgesteld en ook de onroerendgoedmarkt hier ver over zijn piek heen is, dan was een half jaar daarvoor de koers aan het stabiliseren. Aandelen als Tesla zullen wel de eerste zijn die weer omhooggaan, mede door de verbluffende groei van de productie, iets waar BYD en VW (de enige serieuze concurrenten over 5 jaar) nog een puntje aan kunnen zuigen. Tot slot. Dat BYD zo hard is doorgegaan komt vooral omdat hun fabrieken in Shenzen staan, dat nauwelijks is geraakt door besmettingen / maatregelen. Meer geluk dan Tesla..
 
Altijd grappig, je analyses :). $TSLA doet vaak het dubbele van wat de SPX doet in percentages :). Als SPX licht groen is, gaat $TSLA dubbel zo groen omhoog, maar vaker als SPX licht rood gaat, gaat $TSLA dubbel zo hard rood :).

Het lijkt er dus eerder op dat $TSLA zelf grote deiningen veroorzaakt die door lopen naar andere aandelen :)
Dus jij vindt dat 'grappig'.
Nochthans vrij fundamenteel en onderbouwd.
Je kan er natuurlijk ook vanuit gaan dat de hele markt beweegt volgens de waan van de dag bij TSLA en dus zoals je zelf lijkt te geloven door put- en call-walls erop.
 
Ik volg Gary Black uiteraard ook en kan zijn (nuchtere) bijdragen altijd zeer waarderen. In zijn model gaat hij ervan uit dat Tesla 20% van de groeiende EV markt heeft en deze 20% in de toekomst ook behoudt. Daar heb ik toch wel mijn twijfels over. Concurrentie blijft nu misschien nog achter qua (accu) techniek maar dat gaan ze inlopen.
Tesla heeft vroegtijdig ingezien dat de mining business essentieel is voor het kunnen leveren van de wagens. De concurrentie kan wel aanbieden, maar hun marge is veel lager dan die van Tesla. Als Tesla ziet dat de verkoop terugloopt, dan verlagen ze eenvoudig de prijs. Dat is iets wat de concurrent momenteel niet kan.

De vraag aan Tesla is nu zo hoog, dat ze de prijs al meerdere malen verhoogt hebben.