Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hou mijn hart vast: het bedrijf kunnen we goed beoordelen, covid en de oorlog kunnen we inschattingen van maken, maar....er is ook het ongeleide projectiel Musk.

Wel/niet Twitter (met gevolgen voor de financiering), nu weer ruzie zoeken met Biden... Het is mi nooit handig om POTUS tegen je in het harnas te jagen.
Komt alleen maar gedonder met instanties van: van SEC tot als auto veiligheidsorganen.

NB ik ben en blijf een Musk fan, vind hem geniaal. Maar het is net een ondeugend kind ...
Moeten we inderdaad mee kunnen leven.
Nu is er ook wel positief nieuws over de Twitter-overname (zie enkele berichten terug).
 
Yin Yang
Screenshot_20220513-121802_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20220513-121738_Samsung Internet.jpg
 
Ik hou mijn hart vast: het bedrijf kunnen we goed beoordelen, covid en de oorlog kunnen we inschattingen van maken,
Wat ik hier nog niet zag passeren is de inschatting van de invloed van de stijgende elektriciteitsprijzen. Ik heb nu nog gratis Suc, mijn MY was besteld voor juli, maar ik vind het niet problematisch dat de leverdatum nu verdwenen is. Misschien laat ik de 100€ voorschot nog wel schieten.
 
Wat ik hier nog niet zag passeren is de inschatting van de invloed van de stijgende elektriciteitsprijzen. Ik heb nu nog gratis Suc, mijn MY was besteld voor juli, maar ik vind het niet problematisch dat de leverdatum nu verdwenen is. Misschien laat ik de 100€ voorschot nog wel schieten.
Benzine en diesel zijn ook duurder geworden, en zelfs met de prijsstijgingen van elektriciteit is elektrisch rijden per kilometer nog altijd goedkoper.

De balans is nog positiever als je zelf zonnepanelen hebt, of je elektriciteit haalt bij een burgercooperatie.
 
  • Like
Reactions: SebastienBonny
Benzine en diesel zijn ook duurder geworden, en zelfs met de prijsstijgingen van elektriciteit is elektrisch rijden per kilometer nog altijd goedkoper.

De balans is nog positiever als je zelf zonnepanelen hebt, of je elektriciteit haalt bij een burgercooperatie.
Dat laatste is niet helemaal waar want de opwek van je PV kent ook een normale kWh-waarde, ergens tussen de 0,19 en de 0,80, tenminste in Nederland en als je niet meer opwekt dan je afneemt (salderen). Hoe het in België is weet ik niet.
 
Dat laatste is niet helemaal waar want de opwek van je PV kent ook een normale kWh-waarde, ergens tussen de 0,19 en de 0,80, tenminste in Nederland en als je niet meer opwekt dan je afneemt (salderen). Hoe het in België is weet ik niet.
Ja je hebt in België bij oude installaties nog salderen, maar nieuwe zijn met digitale teller en de injectietarieven zijn vaak laag.

Maar da’s niet echt meer in topic.

Discussie gaat verder hier: Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.
 
Ik zie nog wel wat meer wolken aankomen die later dit jaar gaan strijden met het ongetwijfeld ook positieve nieuwtjes binnen Tesla zelf.
"Fundamenteel zeer gezond" was altijd mijn sterke argument om niet bearish te worden. Voor Tesla op de lange termijn is dat onveranderd, maar ik denk dat macro dit jaar wel een heel grote invloed begint te krijgen op de totale markt, nu een recessie onvermijdelijk is.
Ook Tesla zal er zeker door geraakt worden, maar er staan wel plussen tegenover ieder argument, dus ik denk dat de koers lang tussen bepaalde waarden (persoonlijk denk ik 600 en 850) zal gaan laveren, afwisselend goed en slecht nieuws.
Voorbehoud (en mijn hoop maar ook verwachting) is dat we geen WO3 krijgen, want dan heeft welke belegging dan ook geen enkele waarde meer (geld ook niet trouwens).
-Aanhoudende inflatie zorgt dat mensen minder geld overhouden. Grote aankopen worden uitgesteld.
+Fomo omdat alles nóg duurder wordt, kun je dan niet beter nu die straks nog duurdere autokopen? Een Tesla (of andere EV) behoudt meer waarde dan een ICE
+Markt van alle auto's was al 2 jaar slecht, dus er zitten heel veel klanten tegen de vervangingsvraag aan te hikken en wie gaat er dan nu nog een (t.z.t. onverkoopbare) ICE kopen?

-Als de gaskraan (snel) dichtgaat is Duitsland zwaar de klos en zal men komende winter misschien moeten kiezen tussen mensen laten bevriezen of industrie stilleggen. Giga Berlin zal moeten sluiten, evenals BMW/Audi/VW/Mercedes.
+ Energie wordt zo duur dat efficiëntie nog belangrijker wordt en dan wint EV van ICE. ICE rijden wordt onbetaalbaar (het blijft een kachel op wieltjes

- Stijgende rente leidt tot dalende waarderingen (in dcf-valuaties is rente een belangrijke factor) en meer sparen (wat weer de-inflatoir is)
hier kan ik niks positiefs tegenover zetten (wie wel: graag reageren)

-Nog steeds het immer groter wordende risico van steeds snellere ineenstorting van de chinese vastgoedmarkt (nu daar ook de hypotheken niet meer netjes betaald worden en geen chinees nog een nieuw huis kan of wil kopen). Dat gaat vroeg of laat overslaan, zeker bij stijgende rente. Er zit veel Chinees geld in europees vastgoed. Dat zal deels geliquideerd moeten worden. Je huis niet meer met winst kunnen verkopen verkleint de populatie Tesla-wannahaves.
+Vooralsnog zijn er genoeg kopers, gezien de lange levertermijnen en producten als cybertruck en roadster die maar worden uitgesteld.
+Robotaxi zal zorgen dat er heel veel km's bijkomen die nu vanwege de te dure auto's niet of met OV worden gemaakt. Voorbehoud FSD complete.

Winnaars in deze onzekere situatie zijn bedrijven die snel kunnen reageren en niet de kolossen die als een tanker rechtdoor moeten/willen.
Dat laatste argument maakt dat Tesla het snelst zal herstellen van klappen.

De vraagt waar de bodem ligt kan niemand beantwoorden maar ik denk dat het mes nog wel even valt. Met aandelen valt er weinig te verdienen, maar met opties des te meer, mede omdat de uitslagen weliswaarwaar groot, maar toch binnen bepaalde bandbreedtes blijven. Dat is in iedere geval zo, zolang er geen groot nieuws van de slagvelden Oekraïne en China komt. Ook de stock-split (als die al doorgaat...) of twitter-wijzigingen gaan daar weinig aan doen. De kat wordt uit de boom gekeken en we gaan de 6 nog wel zien als eerste cijfer, zoals ik vorige week al schreef.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and Maurice1