Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Naar mijn idee is er fundamenteel niks mis met Tesla, sterker nog de uitgangspositie is het sterkste van allemaal in de markt.
Een probleem op korte termijn is naar mijn idee wel de situatie in China; ofwel ze sukkelen eindeloos door van lockdown naar lockdown ofwel ze laten Covid uitrazen door een grotendeels onbeschermde bevolking..
In beide gevallen duurt het wel even voordat daar weer serieuze productie gedraaid kan worden.
Goed dat Berlijn en Austin er bij gekomen zijn.

Wat mijzelf betreft, vasthouden en zo nu en dan bijkopen als ik wat over heb. Maar goed, ik heb makkelijk praten want dat doe ik al sinds 2015 dus met de ongerealiseerde winst zit het wel goed.
En of het slim is om dat met pensioen geld te doen? Hangt er sterk vanaf wanneer dat pensioen gepland hebt;)
 
  • Like
Reactions: ERvee
Knives still falling . Mijn geschreven puts voor deze week zijn inmiddels in the money, maar ik heb er goede hoop op dat zulks vanavond niet meer het geval zal zijn. Dit is duidelijk het werk van shorters, die weer eens klassiek FUD hebben lopen pushen. Zo lang het werkt en ze er niet voor gestraft worden houdt dat nooit op. Mijn hoeveelheid aandelen is alleen iets teruggelopen door dreigende margin calls op iets te enthousiaste put-schrijverij.
Want ook ik had niet verwacht dat we vandaag zo'n beetje op 50% van de top af zijn aanbeland.
Als onverbeterlijke optimist zeg ik dat we dichter bij het diepste punt zitten dan een half jaar geleden. Fundamenteel is er alleen een dip in China (en daardoor ook in Berlijn, want ze zijn door de battery-packs heen, denk ik) die het hele schema met een paar maanden vertraagt. Macro kan het nog veel verder uit de pas lopen. Maar zoals ik niet zo lang geleden al zei we zitten voorlopig in een territorium 600-850. Waarbij vandaag de bodem op 630 is getest en die heeft het vooralsnog gehouden (maar prijs de dag niet voor het avond is).
Is er hier iemand die inzicht heeft in de stijging van short posities @tsla vandaag?
PS zo zie je maar dat max-pain vroeg in de week alleen in een enigszins normale markt een indicatie geeft. Het schijnt voor vandaag inmiddels 650 te moeten worden. Daar staat voor 8,5 miljoen aandelen (een halve dagomzet) aan puts klaar. voor volgende week wordt vooralsnog een stijging verwacht.
De grote vraag is hoeveel aan inflatie, oorlogsgeweld en huizenmarkt-*sugar* nog moet worden ingeprijsd.
Als ik de mensen die dergelijke drops eerder hebben meegemaakt moet geloven is de bodem pas bereikt als vrijwel iedereen denkt "dit komt echt nooit meer goed". Dan is $600 voor #TSLA niet de bodem, maar ik weiger het vooralsnog te geloven (en zal in een ultra bear market wellicht ooit moeten opschuiven naar een dip van $350).
Met deze kaspositie, die orderportefeuille, die groeicijfers en dan nog alles waar niemand nu enige waarde aan toekent wordt het echt belachelijk goedkoop. Dan zullen zelfs de meest bearish meelezers (want die zullen (allang) geen aandelen (meer) hebben) instappen en staan we met nog meer piepeltjes het aandeel aan te moedigen. Wat een rebound is er in de maak! hoe lang zal de rit omhoog dan gaan duren?
Ik heb nog een klein beetje aan de zijlijn en zal in het zwartste scenario bij een 15% herstel vanaf de bodem (en een goede macro situatie) wellicht deze buitenkans nog meer gaan aanpakken. Terwijl ik dit schrijf komt het doorrollen van putopties meer en meer in beeld, al zal dat ver weg en laag moeten zijn om een margin call in een superdump te voorkomen. Alleen mijn geschreven calls staan uiteraard heel erg groen.
 
Last edited:
@SpeedyEddy Het is vaker voortgekomen dat aandelen noteerden ver onder de intrinsieke waarde omdat niemand meer in de toekomst van dat bedrijf geloofde. Voorbeelden genoeg. De dalen van een bear market kunnen diep zijn.
Hoewel ik me dat bij TSLA niet kan voorstellen, kan ik me wel voorstellen dat er velen zijn die zich dat wel kunnen voorstellen. En het grootste deel van de populatie bepaalt de koers. En ik denk dat een paar grote hedgefondsen een heel leuke vrijmibo gaan hebben zo meteen..
 
Zucht Turbo's gekocht toen Tesla tussen de 1000 en 1200 stond met waardes onder de 700. Dacht redelijk safe te zitten. Niet dus.

Nu gewoon alles maar laten gebeuren...
Zonde, been there done that.. Kop op en de aandelen gewoon houden. Als je het geld binnen 3 jaar niet nodig hebt... Maar even weg blijven bij turbo's nog, tot het tij echt gekeerd is. Denk aan een hockeystick. als je echt door de kuil heen bent en er weinig dreigingen zijn maak je meer kans op langdurige stijgingen.
 
Denk dat dat wel zal meevallen, maar de FUD-sters zullen het zeker onder onze neus gaan wrijven in een poging...
Eddy, je weet toch waar FUD voor staat? Je impliceert iets wat niet waar is. @fivari en ik proberen echt alleen maar mensen te waarschuwen voor de risico's van het aandeel Tesla. We verspreiden geen mis-informatie over het bedrijf om twijfel te zaaien. En het is ook geen 'I told you so' waar we mee bezig zijn. Het aandeel is al tijden overgewaardeerd net als de hele markt en die lucht moet eruit en dat doet pijn voor aandeelhouders, zeker degenen die boven de 1000 dollar gekocht hebben.
Ik beschouw veel van de mensen hier op het forum als mijn vriend en het doet me pijn als ze zo hun geld zien verdampen doordat ze onnodige risico's aangegaan zijn op basis van hosanna verhalen die vooral in dit draadje rondgestrooid worden. Jullie enthousiasme is lofwaardig maar realiseer je dat jullie invloed is te klein om de koers van het aandeel in een bepaalde richting te bewegen, maar wel groot genoeg om individuen tot een bepaalde investeringsbeslissing te bewegen. (Dat geldt ook voor bitcoin verhalen).
 
het aandeel is al tijden overgewaardeerd
Nee, het is ondergewaardeerd, net zoals het merendeel van de huidige beurs.

De lakmoestest is simpel: als deze crisis voorbij is, zie je dan $TSLA terug stijgen, of zie je het aandeel dalen?

Als je je geld in aandelen hebt geparkeerd is er geen probleem. Ja, vandaag is dat aandeel wat minder waard dan in februari, maar als je dat geld vandaag niet nodig hebt, is er geen probleem.

$TSLA is geen bitcoin. Er hangen echt fabrieken en een product aan vast. Een productie dat in aantallen nauwelijks concurrentie kent, hoge marges genereert, absoluut de toekomst is, een trendsetter is en zelfs dan nog voor de komende 9 maanden uitverkocht is. Dat zijn situaties zoals de iPhone 3GS...
 
Ik voeg nog even toe dat TSLA nog steeds ongeveer even waardevol noteert als al de rest van de autosector samen.
En zolang die verhouding blijft, zullen jullie overtuigd blijven dat TSLA overgevalueerd is want jullie rekenen op aandelenprijs=aantal verkochte auto’s, terwijl het feit dat het aandeel in verhouding even hard daalt als de aandelen van de concurrentie in deze bear market net bewijs is dat er individueel in het aandeel even veel ‘lucht’ zit als bij de concurrenten.

Ja, TSLA heeft een vrij hoge PE ratio in vergelijking met hun concurrenten, maar ze hebben ook hoge marges. De PE ratio van RACE is ook hoog tov de concurrentie, maar gaat er iemand zeggen dat de Ferrari aandelen overvalued zijn? Idem met AAPL of MSFT.
 
Volgens mij is deze nog steeds van toepassing, en is het een individuele afweging tussen vertrouwen en inschatting van risico's hoe je de Tesla koers waardeert.

Mijn suggestie is om de ontwikkeling en opschalen van 4680 cellen in de gaten te houden. De rest is een afgeleide.
Relatief weinig nieuws dat nu naar buiten komt daaromtrent maar weet niet of dat goed of slecht is.
 
  • Like
Reactions: Hurkie
En zolang die verhouding blijft, zullen jullie overtuigd blijven dat TSLA overgevalueerd is want jullie rekenen op aandelenprijs=aantal verkochte auto’s, terwijl het feit dat het aandeel in verhouding even hard daalt als de aandelen van de concurrentie in deze bear market net bewijs is dat er individueel in het aandeel even veel ‘lucht’ zit als bij de concurrenten.

Ja, TSLA heeft een vrij hoge PE ratio in vergelijking met hun concurrenten, maar ze hebben ook hoge marges. De PE ratio van RACE is ook hoog tov de concurrentie, maar gaat er iemand zeggen dat de Ferrari aandelen overvalued zijn? Idem met AAPL of MSFT.
Inderdaad. Het is maar hoe je het bekijkt en berekend. Tesla als bedrijf heeft zoveel voorsprong tov andere automerken. Ik zie het echt als een soort Apple: grote kans dat we over 10 jaar lachen we om deze koers.