Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Opties die vandaag vervallen, een stevige call wall op 800 en nauwelijks enige verdediging aan put kant, en slecht economisch nieuws vroeg in de ochtend wanneer er doorgaans de meeste verhandelingen gebeuren. Dat trekt de hele markt rood.
Call wall van 800, maar koers onder 700. De consumer index heeft mi maar beperkte invloed op Tesla en was trouwens ook niet zo dramatisch.
 
Ik heb ze nog, maar zal, uiterlijk bij het slotakkoord, gaan doorrollen naar volgende week. Nog 7-10 euro winst over (per aandeel) dus mij hoor je niet klagen. Enorme puttwalls op 680, 690 en 700. Dus daartussen gaat het eindigen, vermoedelijk heel iets onder de 700. In ieder geval blij dat ik vandaag op mijn handen was blijven zitten en vind het jammer dat ik gisteren door bezigheden elders de koerspiek had gemist (om de positie gunstiger dan nu te sluiten). Maar goed, doorrollen is ook lucratiever bij deze lage koers. Moet mijn moment nog even prikken, want het verhoopt doorstomen naar 950 is misschien even te utopisch voor de komende weken. Maar ja, er is geen echt nieuws, behalve dat de 10Y hield door die inflatiecijfers record-hoog is, zodat de tijdelijke daling van de Yield, na overrulen van het hoofd-schouderpatroon ineens als sneeuw voor de zon is verdwenen. En dan zijn de risico's nog steeds buiten beeld. Als de agenda voor de aandeelhoudersvergadering niet het uitbreiden van het aantal aandelen bevat (in de aanloop naar een stocksplit), zijn de rapen volgende week goed gaar. Inmiddels doorgerold naar puts 660 volgende week (deze VERKOCHT, want ik ben nog steeds bullish. Deze week slechts 1 aandeel verdiend met de opties. (vorige week 5).
 
FD69A2F8-0595-4976-AC04-C2DBB0B279C7.png
 
Beurzen in het oosten openden dramatisch, en dat heeft z'n weerslag op premarket: 675

1655109630823.png


Rest van het bord staat ook rood. Misschien later nog een recovery, dus day traden op puts?

1655111063734.png


Put en call walls zijn noga artificieel, want vrijdag is een van die datums waarop je op langere termijn puts en calls kon verhandelen. Je ziet wel activiteit op 700, 750 en 800 calls, en 700, 650 en 600 puts, dus ik vermoed dat 700 het strijdpunt gaat worden voor eind deze week.
 
alleen als 3800 SPY het deze week houdt, anders is het alle hens aan dek.. Bij een slot onder 3800 voor de S&P500 gaapt er een groot gat van nog eens 20% op de indices. Dan zal Nasdaq zelfs onder 10.000 duiken. FOMC deze week en daar is toch ook weinig goeds van te verwachten na de CPI van afgelopen vrijdag. tweede yield-curve-inversion in korte tijd. Heeft allemaal niks met #TSLA te maken, maar dat aandeel wordt (met een soort van opslag tussen 50 en 100% !!) meegezogen. Zijlijn is verstandig, Ik heb mijn korte termijnpositie geschreven puts gesloten en nog wat calls (680 eind deze week) geschreven want het ziet er gewoon niet goed uit. Mijn droomscenario van vorige week: Daar kan wel een streep door (hou 'm nog even in de ijskast), een nieuwe low sluit ik niet uit in een nachtmerriescenario naar een heel oude steun van $550, ruim een jaar geleden. Uiteraard kan het nog wel lager, maar als je fundamenteel kijkt: Wat is er (LOS VAN HET WERELDTONEEL) veranderd sinds 18 mei 2021 toen we iets boven 550 openden?
- Twee fabrieken erbij, groter dan de twee bestaande, geopend en gestart met productie
- Oplopende wachttijden naar een maand of 8 op dit moment (was vorig jaar een maand of 3 max), dus giga orderportefeuille
- Een belangrijke concurrent gaat afvallen (VW-groep heeft zichzelf op EV-vlak getackeld als gevolg van het Cariad-debacle)
(wel een geduchte concurrent, genaamd BYD erbij, maar dat is toch een ander segment en internationaal is het nog niet groot. Het feit dat zij hun batterijen aan TSLA verkopen omdat ze zelf de bijbehorende auto's niet zo snel kunnen maken zegt genoeg)
- Een grote sprong in FSD (nog steeds geen grote ongelukken met Beta, ondanks 100.000 gebruikers, dat is echt geen toeval.)
- TeslaBot
- Aangekondigde besparingen Battery Day
- Gebleken winstgevendheid bruto 30%, netto 18%
- Technisch gezien schuldenvrij (al hoop ik dat ze ook die bitcoins dit kwartaal toch maar verkocht hebben)

Dus niks aan de hand met het bedrijf.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Ik ga toch weer bezig met bijkopen van aandelen uit andere reserves, maar met kleine plukjes
 
Last edited:
alleen als 3800 SPY het deze week houdt, anders is het alle hens aan dek.. Bij een slot onder 3800 voor de S&P500 gaapt er een groot gat van nog eens 20% op de indices. Dan zal Nasdaq zelfs onder 10.000 duiken. FOMC deze week en daar is toch ook weinig goeds van te verwachten na de CPI van afgelopen vrijdag. tweede yield-curve-inversion in korte tijd. Heeft allemaal niks met #TSLA te maken, maar dat aandeel wordt (met een soort van opslag tussen 50 en 100% !!) meegezogen. Zijlijn is verstandig, Ik heb mijn korte termijnpositie geschreven puts teruggedrongen en nog wat calls (680 eind deze week) geschreven want het ziet er gewoon niet goed uit. Mijn droomscenario van vorige week: Daar kan wel een streep door (hou 'm nog even in de ijskast), een nieuwe low sluit ik niet uit in een nachtmerriescenario naar een heel oude steun van $550, ruim een jaar geleden. Uiteraard kan het nog wel lager, maar als je fundamenteel kijkt: Wat is er (LOS VAN HET WERELDTONEEL) veranderd sinds 18 mei 2021 toen we iets boven 550 openden?
- Twee fabrieken erbij, groter dan de twee bestaande, geopend en gestart met productie
- Oplopende wachttijden naar een maand of 8 op dit moment (was vorig jaar een maand of 3 max), dus giga orderportefeuille
- Een belangrijke concurrent gaat afvallen (VW-groep heeft zichzelf op EV-vlak getackeld als gevolg van het Cariad-debacle)
(wel een geduchte concurrent, genaamd BYD erbij, maar dat is toch een ander segment en internationaal is het nog niet groot. Het feit dat zij hun batterijen aan TSLA verkopen omdat ze zelf de bijbehorende auto's niet zo snel kunnen maken zegt genoeg)
- Een grote sprong in FSD (nog steeds geen grote ongelukken met Beta, ondanks 100.000 gebruikers, dat is echt geen toeval.)
- TeslaBot
- Aangekondigde besparingen Battery Day
- Gebleken winstgevendheid bruto 30%, netto 18%
- Technisch gezien schuldenvrij (al hoop ik dat ze ook die bitcoins dit kwartaal toch maar verkocht hebben)

Dus niks aan de hand met het bedrijf.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Ik ga toch weer bezig met bijkopen van aandelen uit andere reserves, maar met kleine plukjes
Fijn dat je de moed erin houdt. Het gaat van kwaad tot erger. En erg hard weer.
 
Nieuws over stocksplit dringt nu pas door of zo? Schiet mij maar lek! SPY nog steeds onder 3800...
Bijna spijt van de wat vroeg gesloten puts, maar goed, de geschreven 680 calls maken meer kans vrijdag ongeschonden te halen dan de geschreven 660 puts en als dat vrijdag echt zo is, toch ook deze week weer winst met opties.*
Oh we zakken alweer. Dead-cat-bounce...
* allebei goed aflopend kan natuurlijk ook, een koers tussen 660 en 680 op vrijdagavond.. Op dit moment teken ik daar direct voor.
 
30 jaar geleden al van mijn hoogleraar Econometrie begrepen dat TA geen basis in de wetenschap heeft. Ik lees dit draadje dan ook af en toe met een glimlach om de mensen die zich daar aan vastklampen. Ga zo verder;)
Inderdaad. TA zorgt er voor dat je vergeet naar de realiteit in de wereld te kijken. Het strooit zand in de ogen. Dat heb ik hier vorige maanden al geschreven, na al die “komt wel weer goed” berichten.
Hoe kan je denken dat alle grafieken, gebaseerd op het verleden, naar de toekomst kunnen geëxtrapoleerd worden, als de wereld ineens in oorlog is, de toeleveringen niet kunnen volgen, de klimaatmaatregelen hun tol gaan eisen qua koopkracht en de inflatie ontploft.
Dit zal een de ennium duren. Zelfs als de oorzaken morgen stoppen, duurt het jaren vooraleer de wonden helen. Prijzen dalen niet meer en er is een heropbouw nodig die zwaar zal moeten gesponsord worden, financieel en met resources, waardoor deze laatste elders duur blijven.
Op heel lange termijn komt het wellicht wel weer zoals het was, maar ook niet beter. Het toekomstige potentieel zat al in de waarde van voor de crisis, nog veel verder stijgen dan de waarde van voor de crisis is dan wellicht ook op lange termijn een illusie. Tegen dat deze crisis voorbij is komt er wellicht voor het bedrijf Tesla een stabilisatie in de groeiverwachtingen en zal blijken dat het groeipotentieel (dat al in de aandeelprijs zat) bereikt is.
Beste investering op dit moment is ervoor zorgen dat de inflatie van je eigen uitgavenmandje kleiner is dan die van het indexmandje. Momenteel dus vooral door te investeren in energiebesparende maatregelen.
Excuses voor het pessimisme. Ik hoop ook dat ik verkeerd ben, maar wat tegenwind leek hier wel nodig.
 
Zelfs de grootste gebeurtenissen in de geschiedenis hebben uiteindelijk niets minder gedaan dan het dode hout uit de economie snijden.
Ja, op een periode 5 jaar soms een terugval maar op een grotere schaal allemaal peanuts.

View attachment 816370
1940 tot 1952 is 12 jaar, in lijn met mijn inschatting. Maar laat ons hopen dat de huidige ‘gebeurtenissen’ niet zo groot worden. De groeisprint erna was vooral te danken aan de bevolkingstoename, met de babyboom als hoogtepunt. Maar die stagneert nu ook.
Je doet het weer, het verleden extrapoleren naar de toekomst en ‘negeren’ dat de wereldrealiteit nu anders is en het verloop ook anders zal zijn. Omdat velen doen zoals jij (is dus geen verwijt en zeker niet persoonlijk), blijft de koers nog een tijd de extrapolatie volgen en de werkelijkheid negeren. Maar die periode lijkt nu voorbij.
 
1940 tot 1952 is 12 jaar, in lijn met mijn inschatting. Maar laat ons hopen dat de huidige ‘gebeurtenissen’ niet zo groot worden. De groeisprint erna was vooral te danken aan de bevolkingstoename, met de babyboom als hoogtepunt. Maar die stagneert nu ook.
Je doet het weer, het verleden extrapoleren naar de toekomst en ‘negeren’ dat de wereldrealiteit nu anders is en het verloop ook anders zal zijn. Omdat velen doen zoals jij (is dus geen verwijt en zeker niet persoonlijk), blijft de koers nog een tijd de extrapolatie volgen en de werkelijkheid negeren. Maar die periode lijkt nu voorbij.
Economie is in die zin geen wetenschap dat je met wetenschappelijke wetten de uitkomsten kunt voorspellen.
In de economische "wetenschap" doet men vaak analyse van de geschiedenis en tracht men de belangrijkste factoren voor wat er gebeurd is te benoemen.

Wat ik doe is niet het verleden extrapoleren. Wat ik doe is aangeven dat hoe groot de *sugar* in de wereld ook is dit hoofdzakelijk de oorzaak is voor het snoeien van dood hout en dat dit daarna weer ruimte geeft voor groei. Economie lijkt daarin veel op de natuur. Het aantal variabele is veel te groot om vooraf iets zinnigs te zeggen wat de oorzaak zal zijn voor herstel. Al zal het belangrijkste zijn dat je altijd een conjunctuur zult hebben. Als het goed gaat wordt de maatschappij vet en lui, hierop volgt een crisis met als gevolg dat men weer de schouders eronder gaat zetten.

Het hoe en waarom is steeds anders dat klopt. Als die beweging stopt kunnen we als mensheid wel ophouden en dat is een stap te ver waarin ik niet geloof.
 
  • Like
Reactions: Phil V
De cyclus van "7 vette en 7 magere jaren" zal zich blijven herhalen (getal 7 kan alleen iets wisselen, het gaat om de cyclus).
Zelfs actief sturen door overheid/experts mbv een dashboard vol met knoppen (lees rente, etc.) kan dat niet veranderen, hooguit wat beïnvloeden.
De vorige grote recessie is nog niet zo lang geleden en toen riep men ook dat het nooit meer zou worden zoals het was (huizenprijzen / economie / etc.)

Vanwege inflatie zullen de aandelen (en heel veel andere zaken) uiteindelijk toch weer voor een stijgende trend zorgen.
Als het prettiger voelt om het geld in een oude sok te bewaren dan is dat ook prima, verwacht alleen geen beter rendement.

Ik probeer als beleggende leek m'n gevoel wat uit te schakelen en te kopen als iedereen verkoopt om vervolgens weer een deel te verkopen als iedereen vol enthousiasme over rendementen begint te praten. Dat pakt soms heel erg goed uit maar dit jaar zit ik eerlijk gezegd nog flink in de rode cijfers. Ik maak me er geen zorgen om, beleggen doe je m.i. met geld wat over is. En een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest (en nimmer op komt dagen).
 
  • Like
Reactions: Klaas and RobsEV
Qua beleggen zijn er mi twee elementen;
- micro (bedrijfs-economisch): hoe doet het bedrijf het en wat zijn de verwachtingen op een termijn van 3, maximaal 5 jaar;
- macro (macro-economisch): wat zijn er voor ontwikkelingen in de wereld en welke input hebben deze op het bedrijf.

Over micro kan ik kort zijn: ik zie een bedrijf die in een moeilijke markt zwarte cijfers schrijft, alles verkoopt wat ze kunnen produceren, de productiecapaciteit (Dsl) behoorlijk uitbreidt en nieuwe modellen (cybertruck, Semi ed) in de pijplijn heeft staan.

Wellicht dat je ook nog iets kan vinden over de 'neven'activiteiten van Tesla: de Tesla-bot in de planning, maar denk ook aan Tesla Solar / Tesla Energy ed... Ook hier zie ik alleen maar positieve elementen, de investeringen voor R&D kunnen makkelijk betaald worden.

Macro ligt het wat genuanceerder. Corona (sluiting fabrieken in China), Oorlog Rusland, grondstoffenproblematiek, inflatie, milieu beleid. Tot op heden heeft bijvoorbeeld Corona inderdaad gezorgd voor een lagere output van de Chinese fabrieken, maar minder dan verwacht, al kan dat elk moment weer oplopen. Oorlog en grondstoffen slaat lijkt mij sector breed toe. Door het model van Tesla lijkt het zelfs of ze wat minder gevoelig hier voor zijn.
Inflatie is een ander verhaal: mensen moeten natuurlijk wel geld hebben om de producten te kopen. Dat betekent meestal een verschuiving naar goedkopere modellen en van nieuw naar 2e hands. Een deel (qua bedragen) van de Tesla winst zit hem in het duurdere segment. Deze zijn net wat minder gevoelig dan de onderkant van de markt.
Qua milieu is het, althans in Europa, duidelijk: electrisch, electrisch en electrisch. Dat is USA en China nu nog anders, maar zeker de USA zal daar ook bewegingen in gaan maken. Tesla heeft geen kosten aan het opruimen van oude fabrieken en hoeft geen onderdelen voor benzine auto's nog tientallen jaren op voorraad te houden.

Blijven er nog wat ongrijpbare elementen over:
- AI/NN/FSD: hoe moeten we dit waarderen, wat zijn de risico's;
- Afhankelijkheid van EM. Wat als hij wegvalt?
- Twitter: effect van grote aankopen als Twitter op koers
- Politiek uitgesproken: risico factor, zelfs in 'land of the not-so free'

Gezien bovenstaande vind ik een koersval van (ruwweg) 1250 naar 650 in dit laatste halve jaar onbegrijpelijk. Ik laat mijn aandelen zolang het kan gewoon staan.
 
In aanvulling hierop: Als iedereen alle data zou hebben zou er geen markt zijn zonder toekomstverwachting.
Ervan uitgaande dat iedereen tegenwoordig alle data heeft (min of meer) gaat het in de aandelen ook alleen nog om de toekomst. En dan heb je 3 dingen:
1. Ervaringen uit het verleden en de geschiedenis herhaalt zich dan (hopelijk niet '40-'52). Let op dat je dan alleen appels met appels moet vergelijken.
2. Macro klimaat, (dat momenteel erg turbulent is)
3. Fundamentals van individuele bedrijven en hun peers (zie ook 1), vooral op middellange termijn
Dus ¯\_(ツ)_/¯ , te veel variabelen om het allemaal exact te voorspellen en daarom is iedere voorspelling bij voorbaat fout.
Maar goed: S&P is onder de 3800 gesloten dus hou ik me vast aan TA, want iets beters heb ik niet (jullie wel?) vandaag een herstel naar een gap misschien want -ook geschiedenis- S&P daalt zelden meer 4 dagen op rij meer dan 1%. ALTIJD een rebound.
Dan lijkt het van gisteren in eerste instantie misschien nog een valse uitbraak en gaat vanaf morgen duidelijk worden welke kant het echt opgaat. Een tweede S&P500 slot onder 3800 eind deze week en we zakken verder. Het sentiment is zo negatief dat ik me een echte rally nu niet kan voorstellen. Als zelfs een werkdag na een split-aankondiging* #TSLA meer dan 7% zakt is er weinig hoop dat er eerdaags nieuws is dat het omgekeerde kan laten gebeuren. (daarom 680 calls geschreven), De Q2 cijfers zullen niet zulk nieuws bevatten.
*een 3:1 split is ook weinig ambitieus (en vast realistischer dan) wanneer je 10:1 of zoiets verwacht, misschien was dat de reden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nick-m
Ik heb niet voor niets al veel risico's genoemd (die ook weer kansen opleveren) waarom iedere voorspelling met een berg zout mag worden genomen.
Als Putin morgen van het strijdtoneel weggaat (in welke vorm dan ook) is het ineens weer even hosanna (Ondanks dat de ellende feitelijk nog lang niet is opgelost, want hoe lang dreunen de sancties na, gaan die kranen überhaupt nog open? Oosterse OPEC-landen hebben al laten zien dat ze nu graag dollars opscheppen, in plaats van extra produceren, als "dank" voor het virtuele afschrijven van olie als brandstof in de toekomst).