Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben te laat ingestapt. Ik weiger om met verlies te verkopen en het aandeel zal best nog wel eens stijgen maar niet meer zoals in het verleden. De magie is er vanaf, Musk begint een blok aan het been te worden en andere automerken halen Tesla in. Tuurlijk weet ik het niet zeker want dat weet niemand maar het is mijn gevoel. Te laat helaas maar soit, that's life.
Ben toch benieuwd, welke automerken halen Tesla volgens jou in welk opzicht in?
Voor mijn gevoel staat Tesla nog steeds in de kinderschoenen, autopilot die zelfstandig van A naar B moet kunnen rijden moet nog steeds uitkomen, de robot moet nog komen (welke bijvoorbeeld 80%+ van het supermarktpersoneel waarschijnlijk zo kan vervangen), noem maar op. Tesla wil naar de 20m auto's per jaar groeien met autopilot, op dit moment maken ze er nog geen 2m en werkt de autopilot nog niet naar behoren.
Desalniettemin, doet Tesla het financieel gezien uitstekend, waar allerlei automerken rustig 100 miljard aan schulden hebben heeft Tesla er nog geen 100 miljoen en Tesla verdient ook nog eens geld alsof het aan hun bomen groeit.
Ik hoor vaker hoor, dat mensen denken dat Tesla op de beurs klaar is met groeien, maar het helemaal plaatsen lukt me niet.
 
  • Like
Reactions: Xfrank and MaH
Grote vraag is dus: waar zit op korte termijn (4 weken?) de top en wat zal ongeveer het dal worden?

Mijn aandelen laat ik gewoon staan: dat zal binnen twee jaar wel weer goed komen.

Maar ik denk erover om mijn laatste restje turbo's (XL long 464.x) binnenkort te verkopen en dat geld dan te bewaren voor by-on-the-dip...

Ben helaas aardig turbo's kwijtgeraakt met deze dip...
ik mag hopen dat je ze rond de top van plm 740 hebt verkocht. (toen sloot ik gelukkig wel mijn gekochte 727 calls van ergens aan het begin van de dag)
Ik denk echt dat we die 650 gap-up eerst nog moeten sluiten en echt bloed-door-de-straten-gevoel heb ik nog niet gehad, dus ik begrijp hen die langs de kant zijn gaan staan wel een beetje, zeker dit jaar. Dus hou je vast voor nog 1 leg down en die kan dieper gaan dan 650. ik hoop dat als we daar nog flink voorbij gaan de 550 het houdt (dus zo optimistisch ben ik op de korte termijn niet. Die 10.000 voor Nasdaq heb ik ook nog steeds niet gezien.)
Maar blijf wel optimistisch t.o.v. de koers van vandaag vergeleken met over 2-3 jaar. Met nu alsnog uitstappen neem je wel een vrij groot risico en uiteindelijk zal "time in the market" het winnen van "timing the market", al heb ik momenteel de slag met opties op de korte-termijn-bewegingen behoorlijk te pakken. (Vandaag op de top $740 zowel de gekochte calls verkocht als calls 860 geschreven en tot dusverre op uitgevoerde trades gisteren en vandaag weer voor enkele aandelen $TSLA verdiend zoals gezegd houd ik de winsten nog even aan om op een door mij verwachte dip dat om te zetten in aandelen. Deze week zou de geschreven $755 call waardeloos moeten aflopen en schrijf ik iets dergelijks voor volgende week.
Als iedereen hier echt steen en been klaagt word ik weer bullish genoeg.)
(NB De vorige week gekochte puts RIVN NFLX en AMZN staan nog op 10% verlies. Short positie NFLX heb ik vandaag nog vergroot.)

Even nog een kleine toelichting. Ik geef hier misschien nog steeds tegenstrijdig ogende commentaren, maar dat komt doordat ik aandelen heb voor de lange termijn (en daar blijf ik vanaf) en verder min of meer daytrade met opties, voornamelijk ook $TSLA. Daarin zit ik momenteel met een bearish blik en probeer ik het onmogelijke te doen, namelijk met opties de markt te timen: Mijn idee is dat we nu per saldo nog zullen zakken. Ik zal zoals me eerder redelijk is gelukt "op de bodem een bel laten afgaan". Ik geef het advies om mij absoluut niet na te doen want dat is erg gevaarlijk. Ik voeg hieraan toe dat ik de overtuiging heb dat de
kans om (in een paar maanden) vanaf hier omhoog te gaan veel groter is dan omlaag en dat baseer ik op hetgeen ik van Tesla als bedrijf weet. Alleen een compleet instortende vraag (en dat kan als oekraine escaleert plus china wordt geïsoleerd dan wel kapot gaat aan hun covid-beleid en idiote onroerend-goed-beleid) kan hier verandering in brengen. Er is echter alleen maar toenemende vraag te ontwaren. Verder moeten Robotaxi en Teslabot gerealiseerd worden als je erg rijk wilt worden van $TSLA aandelen. Ik ben ook daarvan overtuigd.
 
Ben toch benieuwd, welke automerken halen Tesla volgens jou in welk opzicht in?
Voor mijn gevoel staat Tesla nog steeds in de kinderschoenen, autopilot die zelfstandig van A naar B moet kunnen rijden moet nog steeds uitkomen, de robot moet nog komen (welke bijvoorbeeld 80%+ van het supermarktpersoneel waarschijnlijk zo kan vervangen), noem maar op. Tesla wil naar de 20m auto's per jaar groeien met autopilot, op dit moment maken ze er nog geen 2m en werkt de autopilot nog niet naar behoren.
Desalniettemin, doet Tesla het financieel gezien uitstekend, waar allerlei automerken rustig 100 miljard aan schulden hebben heeft Tesla er nog geen 100 miljoen en Tesla verdient ook nog eens geld alsof het aan hun bomen groeit.
Ik hoor vaker hoor, dat mensen denken dat Tesla op de beurs klaar is met groeien, maar het helemaal plaatsen lukt me niet.
Als je ziet dat ze de MY voor 40K goedkoper kunnen leveren dan de MS (en er nog goed winst op maken), dan moeten er met de MS (en MY) serieuze overschotten gegenereerd zijn, om in te zetten in de uitbouw van het bedrijf. Geen enkel ander autobedrijf kan zich zo een startkapitaal veroorloven om een EV voor de massa te ontwikkelen en de productie ervan te automatiseren (de factory is het product weet je wel).
 
Ben toch benieuwd, welke automerken halen Tesla volgens jou in welk opzicht in?
Voor mijn gevoel staat Tesla nog steeds in de kinderschoenen, autopilot die zelfstandig van A naar B moet kunnen rijden moet nog steeds uitkomen, de robot moet nog komen (welke bijvoorbeeld 80%+ van het supermarktpersoneel waarschijnlijk zo kan vervangen), noem maar op. Tesla wil naar de 20m auto's per jaar groeien met autopilot, op dit moment maken ze er nog geen 2m en werkt de autopilot nog niet naar behoren.
Desalniettemin, doet Tesla het financieel gezien uitstekend, waar allerlei automerken rustig 100 miljard aan schulden hebben heeft Tesla er nog geen 100 miljoen en Tesla verdient ook nog eens geld alsof het aan hun bomen groeit.
Ik hoor vaker hoor, dat mensen denken dat Tesla op de beurs klaar is met groeien, maar het helemaal plaatsen lukt me niet.
Vroeger had je alleen Tesla. Kijk nu eens om je heen. Bij mij in de buurt Kia, VW en Polestar en 3 keer een Tesla. Een dik jaar geleden alleen maar Tesla. En ik zie nog wel eens een nieuwe Y maar nieuwe 3's amper nog.
 
  • Like
Reactions: Niek
Vroeger had je alleen Tesla. Kijk nu eens om je heen. Bij mij in de buurt Kia, VW en Polestar en 3 keer een Tesla. Een dik jaar geleden alleen maar Tesla. En ik zie nog wel eens een nieuwe Y maar nieuwe 3's amper nog.
Maar als je de specs van die auto's met die van Tesla vergelijkt piekt Tesla er toch in alle opzichten bovenuit? Bij de Polestar volgens mij zelfs in werkelijk ieder opzicht, inclusief prijs.
Binnen Nederland heeft Tesla inderdaad wel marktpercentages verloren, grotendeels omdat ze simpelweg niet konden leveren en omdat Nederlanders zich er gemiddeld genomen eerder in hebben verdiept vanwege de toenmalige behoorlijke belastingvoordelen (of mindere belastingnadelen, het is maar hoe je het bekijkt). Desalniettemin is ook in Nederland momenteel de 2ehands model Y duurder dan een nieuwe.
 
Als je ziet dat ze de MY voor 40K goedkoper kunnen leveren dan de MS (en er nog goed winst op maken), dan moeten er met de MS (en MY) serieuze overschotten gegenereerd zijn, om in te zetten in de uitbouw van het bedrijf. Geen enkel ander autobedrijf kan zich zo een startkapitaal veroorloven om een EV voor de massa te ontwikkelen en de productie ervan te automatiseren (de factory is het product weet je wel).
Precies wat ik bedoel, ze zetten 2 nieuwe fabrieken neer, die beiden flink groter zijn dan de al bestaande en terwijl ze dat doen draaien ze al dusdanig veel winst dat ze momenteel niet of nauwelijks meer schulden hebben. Tesla is mijns inziens in financieel opzicht echt krankzinnig goed bezig. Ze doen zeker niet alles goed hoor, maar financieel hebben ze hun zaakjes prima op orde en volgens mij wordt hoofdzakelijk aan de hand daarvan de beurswaarde bepaald.
 
  • Like
Reactions: Niek
Maar als je de specs van die auto's met die van Tesla vergelijkt piekt Tesla er toch in alle opzichten bovenuit? Bij de Polestar volgens mij zelfs in werkelijk ieder opzicht, inclusief prijs.
Binnen Nederland heeft Tesla inderdaad wel marktpercentages verloren, grotendeels omdat ze simpelweg niet konden leveren en omdat Nederlanders zich er gemiddeld genomen eerder in hebben verdiept vanwege de toenmalige behoorlijke belastingvoordelen (of mindere belastingnadelen, het is maar hoe je het bekijkt). Desalniettemin is ook in Nederland momenteel de 2ehands model Y duurder dan een nieuwe.
Los van het feit dat Tesla de anderen overtreft in de meeste aspecten is het gewoon zo dat de EV-markt niet meer volledig van Tesla is. Integendeel. Dat moet uiteindelijk ook zijn weerslag krijgen op de koers. Tenminste in theorie. Of lul ik nu?
 
Los van het feit dat Tesla de anderen overtreft in de meeste aspecten is het gewoon zo dat de EV-markt niet meer volledig van Tesla is. Integendeel. Dat moet uiteindelijk ook zijn weerslag krijgen op de koers. Tenminste in theorie. Of lul ik nu?
Feit is dat Tesla op dit moment volledig gelimiteerd is aan de supply-kant. Met andere woorden: ze *kunnen* niet meer auto's verkopen omdat ze (lang) niet genoeg maken voor de Europese markt. De levertijd van een standaard M3 is nu 9+ maanden. Als straks Berlijn op volle toeren draait en meer modellen maakt dan de MYP, dan kan het zo maar eens anders worden.
 
Vroeger had je alleen Tesla. Kijk nu eens om je heen. Bij mij in de buurt Kia, VW en Polestar en 3 keer een Tesla. Een dik jaar geleden alleen maar Tesla. En ik zie nog wel eens een nieuwe Y maar nieuwe 3's amper nog.
Ik gun iedereen zijn EV, maar bij de anderen heb ik vaak het gevoel dat men uit koppigheid aan een legacy auto blijft plakken zoals een Blackberry-eigenaar aan zijn knopjes. Geen van die merken zijn trendsetters, enkel voorzichtige trendvolgers. En de uitwerking is vaak gebrekkig, waarbij wel prioriteit wordt gegeven aan prijs en/of afwerking, maar niet aan integratie en de software-kant (en de hardware waar de software op draait). Het blijven keer op keer koetswerkbouwers die uit de winkel van toeleveranciers shoppen.

Het scheelt ook wel dat de meeste van die modellen in andere prijscategorieën shoppen dan Tesla (en de meesten dan nog per model minder produceren en verkopen dan Tesla).
 
Los van het feit dat Tesla de anderen overtreft in de meeste aspecten is het gewoon zo dat de EV-markt niet meer volledig van Tesla is. Integendeel. Dat moet uiteindelijk ook zijn weerslag krijgen op de koers. Tenminste in theorie. Of lul ik nu?
Ligt eraan hoe je het bekijkt, ze hadden inderdaad iets van 95% van de elektrische verkoopmarkt in handen en nu een stuk minder (30%?), maar van de totale automarkt (met benzine/diesel auto's e.d.) hadden ze 2% van de verkoop in handen en nu 6% in Europa ofzo (allen ruwe schattingen uit m'n hoofd).
Echter, 6% van de verkoop is dan weer slechts 1 of 2% van de totale markt (er zijn nog een hoop oudere benzine/diesel auto's waar nog mee gereden wordt), in dat opzicht hebben ze dus nog bijna alles voor zich te winnen en dat doen ze ook.
Daarbovenop, met autopilot kan 1 auto met autopilot 10 normale auto's vervangen door taxi's te worden en kunnen er dus 10 oude benzine/diesel auto's zo de recycling in. Dat ruimt meteen een hoop parkeerplekken op waardoor mensen niet meer rondjes blijven rijden om maar te zoeken naar een parkeerplaats, scheelt een hoop.
Zodra dat moment van autopilot komt schiet je dus in korte tijd van 1 á 2% (of tegen die tijd 3/4/5/6%) van het aantal afgelegde kilometers in het verkeer door Tesla's naar 10 á 20% (of tegen die tijd 30/40/50/60%) van het aantal afgelegde kilometers door Tesla's.

Ik wil trouwens wel vermelden dat ik om die reden ook voorstander ben van subsidies voor elektrische auto's die meer dan 250k rijden binnen 5 jaar, maar tegen subsidies voor anderen. Nu hebben talloze kantoormannetjes Tesla's gekregen die vervolgens half corona doodleuk thuis zitten, hetgeen ik jammer vind, dan is het namelijk geen verbetering van het milieu, maar eigenlijk slechts uitdelen van geld.
 
Ik wil trouwens wel vermelden dat ik om die reden ook voorstander ben van subsidies voor elektrische auto's die meer dan 250k rijden binnen 5 jaar, maar tegen subsidies voor anderen.

Iets zegt me dat jij +50k/jaar rijdt... 🤔
En neen, ik ben geen kantoorjongetje... 😜

Je kan natuurlijk ook stellen: je volgende subsidiewagen krijg je pas als deze 250.000km heeft...
 
Ik wil trouwens wel vermelden dat ik om die reden ook voorstander ben van subsidies voor elektrische auto's die meer dan 250k rijden binnen 5 jaar, maar tegen subsidies voor anderen. Nu hebben talloze kantoormannetjes Tesla's gekregen die vervolgens half corona doodleuk thuis zitten, hetgeen ik jammer vind, dan is het namelijk geen verbetering van het milieu, maar eigenlijk slechts uitdelen van geld.
Niet rijden is beter voor het milieu dan elektrisch rijden.
 
Ik wil trouwens wel vermelden dat ik om die reden ook voorstander ben van subsidies voor elektrische auto's die meer dan 250k rijden binnen 5 jaar, maar tegen subsidies voor anderen. Nu hebben talloze kantoormannetjes Tesla's gekregen die vervolgens half corona doodleuk thuis zitten, hetgeen ik jammer vind, dan is het namelijk geen verbetering van het milieu, maar eigenlijk slechts uitdelen van geld.
Als je elektrisch rijden onder het grote publiek wilt stimuleren moet je naar mijn idee juist geen drempel opleggen vwb kilometers. De meesten rijden in NL geen 50k per jaar. Wil je elektrisch rijden stimuleren dan moet je juist de gemiddelde nederlander over de drempel halen. Hoe meer mensen een EV rijden hoe breder het draagvlak gaat worden en dat begint bij de grote massa.
 
Ondertussen inmiddels dit aandelendraadje.. is de weg naar 650 ingeslagen. Benieuwd wanneer we daar weer zijn en of dan de rem er echt op gaat. Nog wat calls doorgeschoven (tegen lagere uitoefenprijs geschreven, een deel van de oude met winst gecasht). Zit nu op geschreven calls 750 voor morgen (+70%) en calls 820 voor volgende week(+60%). Verder heb ik vorige week nog een put 16 september 550 GEkocht. die staat nog op 20% verlies)
(S&P nog steeds onder 3800 dus 3500 komt in beeld.)
 
Als je elektrisch rijden onder het grote publiek wilt stimuleren moet je naar mijn idee juist geen drempel opleggen vwb kilometers. De meesten rijden in NL geen 50k per jaar. Wil je elektrisch rijden stimuleren dan moet je juist de gemiddelde nederlander over de drempel halen. Hoe meer mensen een EV rijden hoe breder het draagvlak gaat worden en dat begint bij de grote massa.
Ze mogen het ook gewoon kopen, maar heb liever dat degenen die het meeste kilometers rijden als eerste overstappen, zo bespaar je het snelste het meest op het milieu.
 
Gisteren heb ik nog een en ander gelezen over de zogenaamde Island-reversal (bullish patroon) van de S&P de afgelopen dagen en met veel fantasie zou je er bij $TSLA ook één kunnen zien, maar die voldoet niet aan de definitie. De punten waar vandaan het eiland ontstaat en eindigt zouden dan toch nog meer op gelijk niveau moeten liggen en dan die gekke piek omhoog op het eiland zelf... Ik zie het eerder als uiting van extreme volatiliteit en niet als een koopsignaal. De VIX is ook nog steeds hoog en de 10Y yield gaat na een paar dagen dalen toch ook weer omhoog, dus ik vrees voor de aandeelhouders (en dus ook de aandeelhouder in mij) dat ik voor vandaag en volgende week nog goed zit met mijn bearish speculaties in de opties. Ondanks een hogere voorbeurs-koers.. Welicht stijgen we nog iets door en ik durf voor de periode na komend weekend niet te dicht in de buurt van de dan geldende koersen te speculeren, want het zal zeer volatiel blijven, zeker als de deliveries (volgende week zaterdag?) worden gepubliceerd en geïnterpreteerd tot en met de kwartaalcijfers (op 20 (of 27?) juli). Ik gok erop dat daar ergens de echte dip zal zitten.
Augustus wordt een knotsgekke maand met AI-day (2nd), de aandeelhoudersvergadering en de dinsdag daarna misschien al het bestuursbesluit om de 3:1 split in te zetten. Dus in augustus zal ik de opties zeker 20% van de koers af schrijven en dat zullen voornamelijk puts zijn. Als er dan richting is gekozen rol ik in die richting door, all in, zeker als de rest van de markt dezelfde kant op beweegt.
Betaaldiensten rapporteren een daling in de transacties (CC-mijen én banken) dus het kan zijn dat het plan van Powell werkt (de economie abrupt afremmen, over de ruggen van de consumenten daling van de vraag realiseren (dus incl. toename van de werkeloosheid)) dan kan hij over een maand of misschien al in juli goede sier maken met het aankondigen van beëindiging van de renteverhogingen, ruim op tijd voor de mid-term.
Hoe dan ook is deze tijd goed voor de dollar (dus ook voor je portfolio die zelfs in euros groeit als $TSLA iets daalt).
Ik ben zeer benieuwd naar het komende cijferseizoen, maar denk dat we dat niet heel goed gaan doorkomen.
Ik kan daarover wel een adviesja geven: mocht iedereen straks moord en brand beginnen te schreeuwen over nog verder dalende aandelenkoersen en margin-calls beginnen de markt te verzieken, juist dan is het het goedkoopst inslaan. Dat moment hebben we in mijn ogen niet gehad en zitten we nu in een bull-trap-fase. Ik schrijf dan ook geen of uitsluitend ver OTM puts.
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Hbrink