Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben het met je eens. Daarom dat de portfolio ook verdeeld was over verschillende bedrijven. Maar goed soms moet je eens een risico nemen. Kan een dure les worden.
We gaan er achter komen over ~ 6 maanden.
Heb ook nog een deel crypto. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Beleg nooit met geld wat je niet kan missen.
 
Last edited:
100% op één aandeel gaan, de economische wetenschap raadt het af. Ben benieuwd hoe het je vergaat.
Dat is de theorie, maar er zijn toch argumenten tegen ook en zeker bij Tesla. Gezien Tesla eigenlijk verschillende industrieën combineert, kan je Tesla op zich al als een ETF zien. Nu ik nijg eerder naar Tesla in combinatie met een brede ETF om de risico's te spreiden. En natuurlijk cash voor de optiemarkt.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Dat is de theorie, maar er zijn toch argumenten tegen ook en zeker bij Tesla. Gezien Tesla eigenlijk verschillende industrieën combineert, kan je Tesla op zich al als een ETF zien. Nu ik nijg eerder naar Tesla in combinatie met een brede ETF om de risico's te spreiden. En natuurlijk cash voor de optiemarkt.
Ik spreek er geen oordeel over uit. Maar ik doe het bewust niet. Net zoals ik mijn vakantiehuis in Italië wel verzeker en anderen dat niet doen. Zo laat ik mis (veel) geld liggen maar de risico's zijn dan wel afgedekt. Succes, ik gun het jullie echt, heb er zelf ook baat bij 😀
 
Waarom? Ik geloof niet in beleggen. Wel in $TSLA
Ik heb maar twee aandelen die van $TSLA en die van mijn eigenbedrijf.
Andere bedrijven geven niet een verwachte meerwaarde naar de toekomst.
Sorry Rob, doe wat je moet doen maar nu kraam je onzin uit. "Ik geloof niet in beleggen maar wel in Tesla". Begin bijna te denken dat je een grap maakt...
 
Wel, welk risico is er om te investeren in $TSLA?
Ik geloof dat in het kapitalisme elke ondernemer/onderneming failliet kan gaan. Voor zover bekend is Tesla van dat risico niet uitgezonderd.

Maar mannen, steek gerust al je geld in Tesla. Verhypothekeer je huis en ga lenen. Wellicht ben ik te pessimistisch en worden jullie schathemeltjerijk. Prima toch?

Ps Enron was een bedrijf dat nooit failliet kon gaan
 
  • Like
Reactions: Noik and Phil V
Sorry Rob, doe wat je moet doen maar nu kraam je onzin uit. "Ik geloof niet in beleggen maar wel in Tesla". Begin bijna te denken dat je een grap maakt...
Veel fondsen doen het slechter dan de indexen en in de indexen zitten ook veel losers.
Dus je maakt een keuze of je doet het niet.

Als je keuzes maakt loop je ook risico's op missers dat klopt.
Maak je geen keuzes dat weet je zeker dat je het niet goed gedaan hebt.
Ja, hele grote missers maak je ook niet.

Tesla doet zo verschrikkelijk veel dingen anders dat geen bedrijf vergelijkbaar is.
Hetzelfde zie je overigens met SpaceX als ik daar aandelen in zou kunnen kopen dan zou ik dat vandaag nog doen.

Beleggen met je life savings doe je in een fonds. Je verdient niet veel maar loopt ook weinig risico's.
Investeren doe je in een specifiek bedrijf. Beleggen geloof ik niet in, investeren wel.
Ik heb verder ook weinig met opties want dat is dan weer speculeren en dat is gezien de tijdsfactor die er aan zit weer meer gokken.

Dat is geen onzin meer een economische wijsheid zolang er economische wijsheden bestaan.
Dat mensen de keuzes make voor fondsen en indexen etc. snap ik maar je bent dan geen investeerder.
Je bent dan gewoon een spaarder die wat meer rendement wil.

Investeren zou ik bijv. ook kunnen doen in een niet beursgenoteerd bedrijf maar gewoon in een lokaal bedrijf met een goede ondernemer.
Beleggen is iets wat je doet in iemand die risicoavers op je geld gaat passen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Veel fondsen doen het slechter dan de indexen en in de indexen zitten ook veel losers.
Dus je maakt een keuze of je doet het niet.

Als je keuzes maakt loop je ook risico's op missers dat klopt.
Maak je geen keuzes dat weet je zeker dat je het niet goed gedaan hebt.
Ja, hele grote missers maak je ook niet.

Tesla doet zo verschrikkelijk veel dingen anders dat geen bedrijf vergelijkbaar is.
Hetzelfde zie je overigens met SpaceX als ik daar aandelen in zou kunnen kopen dan zou ik dat vandaag nog doen.

Beleggen met je life savings doe je in een fonds. Je verdient niet veel maar loopt ook weinig risico's.
Investeren doe je in een specifiek bedrijf. Beleggen geloof ik niet in, investeren wel.
Ik heb verder ook weinig met opties want dat is dan weer speculeren en dat is gezien de tijdsfactor die er aan zit weer meer gokken.

Dat is geen onzin meer een economische wijsheid zolang er economische wijsheden bestaan.
Dat mensen de keuzes make voor fondsen en indexen etc. snap ik maar je bent dan geen investeerder.
Je bent dan gewoon een spaarder die wat meer rendement wil.

Investeren zou ik bijv. ook kunnen doen in een niet beursgenoteerd bedrijf maar gewoon in een lokaal bedrijf met een goede ondernemer.
Beleggen is iets wat je doet in iemand die risicoavers op je geld gaat passen.
Ja, investeren kun je in alles. Het ging mij er alleen om dat, laat ik het dan zo zeggen, het in zijn algemeenheid wordt afgeraden al je geld in één onderneming te steken. We zijn allemaal grote jongens, I rest my case nu.
 
Ja, investeren kun je in alles. Het ging mij er alleen om dat, laat ik het dan zo zeggen, het in zijn algemeenheid wordt afgeraden al je geld in één onderneming te steken. We zijn allemaal grote jongens, I rest my case nu.

Dat is idd wat financieel adviseurs van banken geleerd is om te vertellen aan de hersenloze claimcultuur massa.
De jankers die als het mis gaat de bank de schuld gaan geven van een slecht advies.
Dat zijn ook de financieel adviseurs waar je helemaal niets 0,0 aan hebt want ze geven een advies wat de bank juridisch veilig houdt van claims niet hoe je de gelden van cliënten zo goedmogelijk kunt laten renderen.

Als je je niet kunt veroorloven je inleg te verliezen dan moet je niet gaan investeren.
Dan stop je het veilig op een spaarrekening. ;)
Zelfs een index fonds kan onderuit gegaan zijn, net als je het nodig hebt en dus is dat geen goed advies als je je niet kunt veroorloven je inleg of een belangrijk deel daarvan te verliezen.

Ik geloof dat in het kapitalisme elke ondernemer/onderneming failliet kan gaan. Voor zover bekend is Tesla van dat risico niet uitgezonderd.

Maar mannen, steek gerust al je geld in Tesla. Verhypothekeer je huis en ga lenen. Wellicht ben ik te pessimistisch en worden jullie schathemeltjerijk. Prima toch?

Ps Enron was een bedrijf dat nooit failliet kon gaan

Ja, ieder bedrijf kan idd failliet. Enron was pure oplichting en samenspanning met accountants. Dat er iets rammelde was ook wel iets wat in de lucht hing.

Voor mijn eigen bedrijf heeft ook een jaar mijn huis garant gestaan. De bedoeling was 5 jaar.
Is een risico versus beloning afweging. Als je dan een bedrijfsinvestering van een paar ton in <5 jaar kunt terugverdienen dan heb je het goed gedaan naar mijn idee. Zeker als je na een jaar reeds de garantie terug krijgt van de bank omdat je het veel beter doet dan de meest optimistische prognoses.
Wist ik wel maar als ik met die prognose mijn aanvraag had gedaan dan was ik door de kredietbeoordelaar waarschijnlijk uitgelachen.
Een financieringsaanvraag is dan ook vaak koorddansen en snappen wat er bij een bank en zijn medewerkers past, rekening houdende dat dit geen ondernemers zijn en ook niets van ondernemen snappen.

Ga ik mijn huis inzetten wanneer ik niet zelf de DGA / CEO ben, nee absoluut niet.
 
Maar mannen, steek gerust al je geld in Tesla. Verhypothekeer je huis en ga lenen. Wellicht ben ik te pessimistisch en worden jullie schathemeltjerijk. Prima toch?
Ben je gek!

Vraag is hier of het dom is om in 1 bedrijf te investeren. Nee, dat is niet dom.

Is het dom om je huis te hypothekeren voor een investering? Hangt van de investering af. Zoals @RobsEV aanhaalt kan je dat risico misschien wel nemen als het je eigen bedrijf is, maar ik zou het niet doen voor Tesla.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Tesla doet zo verschrikkelijk veel dingen anders dat geen bedrijf vergelijkbaar is.
Is dat ook niet net het risico. Langs alle kanten worden er kantjes afgereden, dit houdt risico’s in om ergens eens in zere tenen te knippen. Die dan weer heftig terugbijten.
Enron was pure oplichting en samenspanning met accountants. Dat er iets rammelde was ook wel iets wat in de lucht hing.
Zoals al 6 jaar FSD verkopen zonder te leveren. Weigeren om verkeerd ontworpen DLR’s terug te roepen, eenzijdig laadsnelheden aanpassen om een batterij kunstmatig in leven te houden tot na de garantieperiode.

Ik ben hier nu advocaat van de duivel aan het spelen en hoop dat het nooit zover komt, ik bewonder zeer de pragmatische, soms riicovolle doelgerichtheid van Tesla. Maar het zou best wal eens ergens kunnen fout lopen . Zelfs bij het o zo voorzichtige Toyota is het onlangs nog fout gelopen.
 
Zit een stuk terug te kijken van de Tesla shareholder meeting. Hierin zegt Elon ook iets over share buyback.
Houd dat in dat Tesla zelf een deel aandelen zal gaan terugkopen met daarin dus ook een stijging van het aandeel?
Echter wanneer dat zegt die natuurlijk er niet bij.
 
Zit een stuk terug te kijken van de Tesla shareholder meeting. Hierin zegt Elon ook iets over share buyback.
Houd dat in dat Tesla zelf een deel aandelen zal gaan terugkopen met daarin dus ook een stijging van het aandeel?
Echter wanneer dat zegt die natuurlijk er niet bij.
Hij zei in feite dat dit niet voor direct zal zijn. Er moet eerst voldoende cash flow zijn, inflatie moet keren,… dan pas behoort het tot de mogelijkheden.