Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Hij kan gerust leningen aangaan met aandelen als onderpand en bovendien had hij al investeerders die mee in Twitter zouden springen, waardoor geen extra verkoop nodig zou zijn (investeerders kunnen natuurlijk wel afhaken). 't Is maar hoe je er naar kijkt en we zullen het wellicht nooit weten.
Leningen met onderpand wordt moeilijk als de aandelenprijs zakt, en investeerders kunnen afhaken.

In het gevalletje Twitter heeft Elon zich als een olifant in een porseleinwinkel gedragen. Aangekondigd dat ie Twitter wou kopen om de bots eraf te krijgen, dan geen due diligence gedaan, en na het tekenen wil ie plots er onderuit omdat er meer bots zouden zijn dan dat Twitter 'm vertelde (maar dat was net een reden om Twitter te kopen, het teveel aan bots). Nu dat Twitter echt wel moeite doet om een stevige schadevergoeding te verzekeren om de gemiste inkomsten uit aandelenverkoop te compenseren zoekt Elon natuurlijk toch nog een uitweg anders dan een veroordeling tot het betalen van zo een miljarden-schadevergoeding.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ik was, zie eerdere post, al verbaasd over het woord dividend. Maar ik kan mij niet voorstellen dat hier belasting consequenties aanzitten.

Vermogenstechnisch verandert er niets bij een split (1x900 versus 3x300). Geen toename, geen afname. Wat zou er dan belast moeten worden?

Anders is het als er stock dividend wordt uitgekeerd, dat is wel belast. Helaas denk ik niet dat in bovenstaand voorbeeld wij 4x300 krijgen :) Dan zou 300 belast uiteraard wel belast zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Niek
Wat komt een dividend kijken bij een split? Klinkt zo tegendraads. Bij een split krijg je meer aandelen, een dividend is een “deelname in de winst” per aandeel in bezit maar het aantal aandelen wijzigt niet. Of dat dividend zou achterliggend en automatisch moeten worden gebruikt voor de aankoop van de “beloofde” aandelen.

Er zal wel een uitleg voor zijn maar zoals Frank zei, geen belastingen normaal gezien.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dit is zoals ik het de vorige keer heb begrepen:

Je krijgt 2 extra aandelen met op dat moment waarde 0 USD. Aangezien de totale waarde van Tesla niet verandert middelen deze aandelen vanzelf met de bestaande aandelen waardoor alle aandelen een waarde van 1/3 van de originele prijs krijgen. Dit gebeurt direct dus je merkt niks van deze constructie. De aandelen die je extra krijgt worden als dividend uitgekeerd maar hebben waarde 0 dus geen fiscale gevolgen.
 
Ik ben geen expert, maar dit klinkt mij zeer onlogisch in de oren. Waarde van aandelen worden op maximaal drie momenten bepaald: bij uitgifte, bij beurskoers en bij inname.

Tesla zou in een vergezochte theorie aandelen met waarde 0 kunnen uitgeven, maar dit zijn dan 'andere' aandelen. En dat twee soorten daarna middelen lijkt mij zeer lastig.

Ik denk dat wij veel te moeilijk doen en het woord dividend moeten vergeten: gewoon een stocksplit.
 

Ben benieuwd wat de koers vandaag doet. Mocht hij voldoende dippen, dan worden koopopdrachten weer geraakt...
 
PPI komt lager uit wat een indicatie is dat peak inflation voorbij is. Dat zal meer invloed hebben op de koers.


Maar er is ook een call wall op 900…
 

Ben benieuwd wat de koers vandaag doet. Mocht hij voldoende dippen, dan worden koopopdrachten weer geraakt...
Ik denk niet dat een artikel uit januari ‘21 veel met de koers doet.
 
  • Funny
Reactions: Dannietjoh
Aan het begin van de week begreep ik dat Elon een deel aandelen had verkocht.
Dit voor een eventuele Twitter aankoop.
Daarna zie je toch een steigende lijn. Als dat zo doorzet denk ik boven de 900 eindigen voor de split.
Als aandeelhouder kan het mij niet hoog genoeg gaan :)

Ik ben alleen wat voorzichtig geworden. Elke keer als Tesla prachtige cijfers heeft of ander goed nieuws gaat de koers naar beneden of op zijn best bijna gelijk.

Als je kijkt vanuit het hoogste punt van ca 1200 en dan een halvering in, wat was het, zes maanden?

Zonder enige, voor mij, steekhoudende reden.

En de cijfers van Q2 waren boven verwachting en de aankondigingen toch erg positief.

Ik lees @Papafox en als ik dat goed interpreteer zijn er nog steeds veel partijen de koers naar beneden aan het duwen.

Maar nogmaals: ik hoop op een koers van 1500 :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1