Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Mocht hier iemand overwegen 100 TSLA aandelen te kopen voor ca 215 dollar (21.500) en dat geld langdurig beschikbaar hebben.

Dan is het (met liquide middelen gedekt) schrijven van een Put optie jan 2025 met bijv. expiratiekoers 200 en een premie van 55 dollar (5.500) ook een overweging.
- Het levert onmiddelijk de premie op van 5.500 dollar.
- Je loopt de komende 27 maanden het risico om 100 aandelen te moeten kopen voor 200 - reeds ontvangen 55= 145 dollar per stuk.
- Je profiteert niet van een koersstijging, alleen de reeds ontvangen premie
-En ja, als Tesla in de komende 27 maanden failliet gaat ben je 20.000 - 5.500 = 14.500 kwijt.
Bedenkingen? 🤔
 
Last edited:
Mocht hier iemand overwegen 100 TSLA aandelen te kopen voor ca 215 dollar (21.500). Dan is het schrijven van een Put optie jan 2025 met bijv. expiratiekoers 200 en een premie van 55 dollar (5.500) ook een overweging.
- Het levert onmiddelijk de premie op van 5.500 dollar.
- Je loopt de komende 27 maanden het risico om 100 aandelen te moeten kopen voor 200 -55= 145 dollar per stuk.
- Je profiteert niet van een koersstijging, alleen de reeds ontvangen premie
-En ja, als Tesla in de komende 27 maanden failliet gaat ben je 20.000 - 55.00 = 14.500 kwijt.
Bedenkingen? 🤔
Mijn optiecontracten op korte termijn zijn altijd gecoverd (dus cash voor puts of aandelen voor calls).
Heb er ook ééntje voor jan 25 momenteel voor de 210 strike, maar wel op marge.
Vind dit oké om voor zo'n contract op marge te werken gezien de lange tijdspanne en de mogelijkheden om de strike dus eenvoudig te verlagen/verhogen (of binnenkort weer verder in de tijd te verschuiven).

Met de ontvangen premie kan je op dit moment ook weer goedkoop aandelen inslaan, bijvoorbeeld.
In het ideale scenario gaan de aandelen terug omhoog en passeer je langs de kassa met geld dat niet van jou is/was.
In het allerslechtste scenario... Tja... ;)

Om het risico wat te beperken (jan 25 is namelijk voorlopig het verste in tijd dat je kan), zou je misschien eerder naar 24 kunnen gaan voor iets minder premie. Als de stock blijft dalen heb je dan toch de mogelijkheid om dit contract meteen wat verder in de tijd te rollen voor een lagere strike (= minder potentieel verlies in dus dat allerslechtste scenario), maar daar reken ik eigenlijk echt niet op. Het is niet dat Tesla het slecht doet, begrijp dat mensen pessimistischer worden, maar wat nu gebeurt is toch een duidelijk voorbeeld van een globale marktsituatie, wat wil zeggen dat het juist nu is dat je de koopjes moet doen of inderdaad (zoals @SpeedyEddy ook zegt/doet) putcontracten kan afsluiten om ze binnen enkele weken/maanden met winst terug te sluiten.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
I had op 950 (pre-split, 316 post split ) 2/3 van mijn TSLA verkocht en dan nog de laatste 1/3 vlak voor de split (aan 881, 293 post split ). Dit omdat er onzekerheid was bij mijn broker AXA wat betreft de fiscale gevolgen bij de split met als uitleg dividendsplit.
Daarna in stapjes teruggekocht aan 283, 268, 245 en 224. Daarmee is mijn originele 1/3 terug bereikt.
Het ziet er naar uit dat vandaag terug wordt gekocht :)
 
Mother Of All Wedges still intact, slotstand boven 216 en we eindigen hoog in de dagcandle met een lange staart (long legged doji*). Een bearmarketrallye die doorloopt tot 20 oktober (dag na earnings) zou ‘m boven 216 houden en dan moeten Q3, Twitter afronding zonder verdere verkopen van Elon, Moody’s upgrade naar investmentgrade etc de koers verder moeten steunen. Helaas is “hopen” geen strategie en zijn er veel dreigende macrofactoren zoals de nu toch wel exploderende Chinese onroerendgoedsituatie, zeker leidend tot een Chinese bankencrisis. Overal dreigen OG problemen en als de banken in de problemen komen is dat als brandend plastic, het plakt overal aan en veroorzaakt daardoor ernstige wonden. Morgen een eerste signaal in die richting van de Amerikaanse banken? We wachten af.
*What Is a Doji Candle Pattern and What Does It Tell You?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nick-m and Maurice1
Mocht hier iemand overwegen 100 TSLA aandelen te kopen voor ca 215 dollar (21.500) en dat geld langdurig beschikbaar hebben.

Dan is het (met liquide middelen gedekt) schrijven van een Put optie jan 2025 met bijv. expiratiekoers 200 en een premie van 55 dollar (5.500) ook een overweging.
- Het levert onmiddelijk de premie op van 5.500 dollar.
- Je loopt de komende 27 maanden het risico om 100 aandelen te moeten kopen voor 200 - reeds ontvangen 55= 145 dollar per stuk.
- Je profiteert niet van een koersstijging, alleen de reeds ontvangen premie
-En ja, als Tesla in de komende 27 maanden failliet gaat ben je 20.000 - 5.500 = 14.500 kwijt.
Bedenkingen? 🤔

Ik snap dit soort premiejagen nooit.... je zet het heel duidelijk uiteen... 27 maanden.
Beleggen doe ik sowieso met geld waar ik eigenlijk niet aan wil komen (uiteraard heb ik tussendoor altijd wel iets wat ik er mee wil).

Ik koop nu toch veel liever 20.000 euro aandelen, grote kans dat ik in minder dan die 27maanden allang een keer cash voor bijna het dubbele als de koers weer even 400 aantikt. En dan koop ik meestal met meer geduld dan mijn eerste hebberige ingeving terug op een beetje minder.

Alles waar ik mee speculeer zijn ook gewoon simpele keiharde aandelen, geen stress geen druk gewoon af en toe raak bij verkoop en af en toe er naast.
niks uitgetikt worden en limieten.
Uiteraard heb ik daarnaast gewoon mijn vaste partij aandelen daar blijf ik vanaf
 
Last edited:
(...)
Ik koop nu toch veel liever 20.000 euro aandelen, grote kans dat ik in minder dan die 27maanden allang een keer cash voor bijna het dubbele als de koers weer even 400 aantikt.

Alles waar ik mee speculeer zijn ook gewoon simpele keiharde aandelen, geen stress geen druk gewoon af en toe raak bij verkoop en af en toe er naast.
niks uitgetikt worden en limieten.
Uiteraard heb ik daarnaast gewoon mijn vaste partij aandelen daar blijf ik vanaf
'Dit soort premiejagers' zijn vaak al ruim voorzien van TSLA aandelen. Dan speelt qua gevoel het minder een rol dat die 21.500 cash niet mee heeft geprofiteerd, als de resterende TSLA portefeulle de 400 aantikt. Maar ik begrijp je punt als er nog helemaal geen TSLA aandelen zijn.

Als je die aandelen nu koopt ben je die 21.500 echt kwijt (geinvesteerd). Met het schrijven heb je dat geld nog steeds op je rekening + 5.500 extra cash.

Tegenover het niet mee profiteren van een grote koersstijging staat een beduidend lager risico.

Die put optie premie van in het voorbeeld 5.500 is relatief hoog bij grote nervositeit onder beleggers (capitulatie). Wanneer binnenkort die spanning weg vloeit door een aantal dagen met koersstijgingen richting de 250 is die premie weer veel lager en is terugkopen van de optie binnen enkele weken ook een mogelijkheid.

Juist dat dubbele verhaal vind ik wel prettig. De mogelijkheid te profiteren van een kortstondige opleving en tegelijkertijd het alternatief van 27 maanden uitzitten.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier dit beleven. 🤔
 
'Dit soort premiejagers' zijn vaak al ruim voorzien van TSLA aandelen. Dan speelt qua gevoel het minder een rol dat die 21.500 cash niet mee heeft geprofiteerd, als de resterende TSLA portefeulle de 400 aantikt. Maar ik begrijp je punt als er nog helemaal geen TSLA aandelen zijn.

Als je die aandelen nu koopt ben je die 21.500 echt kwijt (geinvesteerd). Met het schrijven heb je dat geld nog steeds op je rekening + 5.500 extra cash.

Tegenover het niet mee profiteren van een grote koersstijging staat een beduidend lager risico.

Die put optie premie van in het voorbeeld 5.500 is relatief hoog bij grote nervositeit onder beleggers (capitulatie). Wanneer binnenkort die spanning weg vloeit door een aantal dagen met koersstijgingen richting de 250 is die premie weer veel lager en is terugkopen van de optie binnen enkele weken ook een mogelijkheid.

Juist dat dubbele verhaal vind ik wel prettig. De mogelijkheid te profiteren van een kortstondige opleving en tegelijkertijd het alternatief van 27 maanden uitzitten.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier dit beleven. 🤔
Combinatie van long aandelen waar je gewoon afblijft en opties is gewoon hoe ik het doe.
Je profiteert nooit optimaal van een stijging in de koers (want je voorziet ook middelen voor opties), maar dat is voor mij oké.

Ter zijde:

 
1665664889133.png