Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga al mijn zakken nog eens doorzoeken.

Alsnog zo’n beetje 50% groei verwachten voor ‘22 is wat mij betreft extreem bullish als je Q2 meeneemt waar grofweg een gat van 80K auto’s is ontstaan.

Kijkend naar Q3 geldt hetzelfde met de 20K auto’s in transit.

Wat betreft de rest van het jaar is 450K auto’s in Q4 is zo’n beetje het aantal BEV’s wat VAG heeft geproduceerd in heel ‘21.

VAG laat tot dusverre een groei in BEV’s zien van ongeveer 25% in ‘22.

Kijkende naar volgend jaar wordt het zeer interessant met welke run-rate we het jaar afsluiten. 2.5 miljoen auto’s lijkt haalbaar als ze zo doorgaan en met eindelijk een beetje mazzel hier en daar.

Even een hart onder de riem voor de Bulls 😁



Tesla is ongekend succesvol in het hol van de leeuw.
 
Last edited:
Ik heb idd niet naar de earnings call geluisterd. Het management heeft/geeft niet de meest objectieve versie van het verhaal. Ze proberen de zaken zo optimistisch mogelijk voor te stellen. Uit eigenbelang (opties in bezit of optieplannen die gebaseerd zijn op de beurskoers, aantonen succesvol bezig te zijn,...) of in het belang van het bedrijf (financiering van het bedrijf is nu eenmaal gemakkelijker bij een hoge koers). Het gaat vaak eerder om doelstellingen dan om realistische verwachtingen.
Ik heb wel de koersevolutie gevolgd en de verbazing vastgesteld, hier en elders, en ik probeer een aantal elementen aan te halen die maken dat, volgens mij - IMHO -, de koersevolutie is wat ze is. Uiteindelijk is de koers de actuele consensus over de waarde van een bedrijf. Ik vind trouwens al enige tijd dat er sprake was van overwaardering, dit is dus geen nieuw standpunt van mij.
Ik stel toch vast dat geleidelijk aan ook heel wat beleggers wat kritischer worden, want:
  • het aandeel heeft op een jaar tijd afgerond 50% van zijn waarde verloren
  • het aandeel heeft op een maand tijd 30% van zijn waarde verloren
  • gisteren ging de initieel positieve reactie op de EPS (beter dan verwacht) korte tijd later verloren en de 'storende elementen' namen de bovenhand
  • de earnings call versterkte de daling verder en de daarin gegeven verklaringen dus niet volstonden
Dus, onder voorbehoud want misschien klaart zo dadelijk de hemel op, weet ik ook zonder te hebben geluisterd naar de earnings call, dat de markt uit alle beschikbare informatie afleidt dat eea niet helemaal verloopt zoals verhoopt.
 
Ik heb idd niet naar de earnings call geluisterd. Het management heeft/geeft niet de meest objectieve versie van het verhaal. Ze proberen de zaken zo optimistisch mogelijk voor te stellen. Uit eigenbelang (opties in bezit of optieplannen die gebaseerd zijn op de beurskoers, aantonen succesvol bezig te zijn,...) of in het belang van het bedrijf (financiering van het bedrijf is nu eenmaal gemakkelijker bij een hoge koers). Het gaat vaak eerder om doelstellingen dan om realistische verwachtingen.
Ik heb wel de koersevolutie gevolgd en de verbazing vastgesteld, hier en elders, en ik probeer een aantal elementen aan te halen die maken dat, volgens mij - IMHO -, de koersevolutie is wat ze is. Uiteindelijk is de koers de actuele consensus over de waarde van een bedrijf. Ik vind trouwens al enige tijd dat er sprake was van overwaardering, dit is dus geen nieuw standpunt van mij.
Ik stel toch vast dat geleidelijk aan ook heel wat beleggers wat kritischer worden, want:
  • het aandeel heeft op een jaar tijd afgerond 50% van zijn waarde verloren
  • het aandeel heeft op een maand tijd 30% van zijn waarde verloren
  • gisteren ging de initieel positieve reactie op de EPS (beter dan verwacht) korte tijd later verloren en de 'storende elementen' namen de bovenhand
  • de earnings call versterkte de daling verder en de daarin gegeven verklaringen dus niet volstonden
Dus, onder voorbehoud want misschien klaart zo dadelijk de hemel op, weet ik ook zonder te hebben geluisterd naar de earnings call, dat de markt uit alle beschikbare informatie afleidt dat eea niet helemaal verloopt zoals verhoopt.
Uit de cijfers blijkt nergens dat het niet verloopt zoals aangegeven door het management.

Er is nog steeds een >50% groei ondanks de niet verwachtte sluiting van Giga Shanghai wegens covid.
Dus de twijfel / kritiek kan alleen zijn gebaseerd op macro economische omstandigheden.
Uiteraard zullen ze daar niet immune voor zijn. Echter wel veel minder gevoelig dan de rest van de markt.

Wat jij ziet als kritischer zie ik als gevoeliger voor FUD. De uitleg van het management wordt bijna nergens vermeld in de media.
Er wordt wel een negatieve spin aan gegeven.
Zelf ben ik daar blij mee. Ondanks dat het niet getuigd van een erg intelligente reactie.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dit is al enkele jaren mijn oplossing... :)
1666262158663.png
 
Uit de cijfers blijkt nergens dat het niet verloopt zoals aangegeven door het management.
Ik bedoel eerder: zoals verhoopt door de markt, zoals in de koers weerspiegeld.
Wat jij ziet als kritischer zie ik als gevoeliger voor FUD.
Het is toch meer dan FUD. FUD houdt in dat het om onzin zou gaan, ongefundeerde vrees. Het is juist een toegenomen aandacht voor de fundamentals, wat meer realiteitszin en het wat wegebben van de hype.
 
  • Like
Reactions: Paco
Je hebt duidelijk niet naar de earnings call geluisterd en de verklaringen van het management. Waarom heb je er dan wel een oordeel over?
Wat je eigenlijk stelt is dat de verklaringen van het management leugenachtig zijn en niet voor het eerst hier.
Ik heb wel geluisterd, zit fors in Tesla. Het was overduideljk een pump call van Musk. Hij moet vanaf morgen aandelen verkopen dus hij heeft belang bij een zo hoog mogelijke koers. De markt prikt er echter doorheen gezien het koersverloop ook tijdens de call, ging alleen maar verder naar beneden. Het gaat echter om de cijfers, niet om de rosy stories. Een aandeel met zo’n hoge multiple moet aan de hoge verwachtingen voldoen, dat deden ze niet voor Q3. Voor Q4 hebben ze de lat nu heel hoog gelegd, maar de markt wil eerst zien dan geloven. Ik geloof erin dus blijf zitten. Als de overhang verdwijnt, hopelijk na 28/10, verwacht ik dat het aandeel wel wat gaat stijgen.
 
Ik bedoel eerder: zoals verhoopt door de markt, zoals in de koers weerspiegeld.

Het is toch meer dan FUD.
Nee, de spin die er gegeven wordt is dat door de tegenwind de cijfers niet waar kunnen zijn omdat ze behoudens de feitelijke leveringen allemaal beter zijn dan voorzien door het management. Die stelling is nergens op gebaseerd en is dus FUD.

FUD houdt in dat het om onzin zou gaan, ongefundeerde vrees. Het is juist een toegenomen aandacht voor de fundamentals, wat meer realiteitszin en het wat wegebben van de hype.
Als ze alleen naar de fundamentals zouden kijken dan zou het aandeel nu juist door het plafond moeten gaan.
Ze kunnen nog steeds meer verkopen dan dat ze kunnen maken.

Dat er een moment zou komen dat het hebben van einde kwartaal rushes is iets wat iedereen met een brein zou kunnen voorspellen.
Dat ze dat nu hebben gedaan omdat de kosten daarvan steeds door het plafond gaan wordt gebruikt als FUD.
 
Ik heb wel geluisterd, zit fors in Tesla. Het was overduideljk een pump call van Musk. Hij moet vanaf morgen aandelen verkopen dus hij heeft belang bij een zo hoog mogelijke koers. De markt prikt er echter doorheen gezien het koersverloop ook tijdens de call, ging alleen maar verder naar beneden. Het gaat echter om de cijfers, niet om de rosy stories. Een aandeel met zo’n hoge multiple moet aan de hoge verwachtingen voldoen, dat deden ze niet voor Q3.
1666263320080.png

Revenue +55% YOY ondanks tegenwind. Management had voorzien +50%. Aan welke verwachting werd niet voldaan?
Voor Q4 hebben ze de lat nu heel hoog gelegd, maar de markt wil eerst zien dan geloven. Ik geloof erin dus blijf zitten. Als de overhang verdwijnt, hopelijk na 28/10, verwacht ik dat het aandeel wel wat gaat stijgen.
Ik gok idd dat veel mensen bang zijn voor een verkoop voor de twitter aankoop idd.
Dat heeft echter niets met de lange termijn prijs te maken wel de korte termijn.

Overigens lijken de waardes zoals genoemd net zo onrealistisch als tot Elon aangaf dat Tesla 2025 700B$ waard zou zijn toen ze nog geen 40B$ beurswaarde hadden. Inmiddels is die 700B$ al gepasseerd.
 
  • Like
Reactions: Niek and Hbrink
Een mooi parcours, niemand zal het betwisten.
Toyota dat op 1/4 van Tesla gewaardeerd wordt, maakt 20 miljard winst per jaar. Dat is natuurlijk geen groeibedrijf, maar het geeft toch aan dat waardering van Tesla nog altijd uitgaat van een verderzetten van dat mooie parcours. De winst van tesla moet dus ongeveer nog x8, of 3 keer verdubbelen vooraleer de waarderingen vergelijkbaar worden.
 
View attachment 865683
Revenue +55% YOY ondanks tegenwind. Management had voorzien +50%. Aan welke verwachting werd niet voldaan?

Ik gok idd dat veel mensen bang zijn voor een verkoop voor de twitter aankoop idd.
Dat heeft echter niets met de lange termijn prijs te maken wel de korte termijn.

Overigens lijken de waardes zoals genoemd net zo onrealistisch als tot Elon aangaf dat Tesla 2025 700B$ waard zou zijn toen ze nog geen 40B$ beurswaarde hadden. Inmiddels is die 700B$ al gepasseerd.
Het gaat om de verwachtingen van WS en niet die van het management. Kijk naar de kop van het FD artikel.
 
Een mooi parcours, niemand zal het betwisten.
Toyota dat op 1/4 van Tesla gewaardeerd wordt, maakt 20 miljard winst per jaar. Dat is natuurlijk geen groeibedrijf, maar het geeft toch aan dat waardering van Tesla nog altijd uitgaat van een verderzetten van dat mooie parcours. De winst van tesla moet dus ongeveer nog x8, of 3 keer verdubbelen vooraleer de waarderingen vergelijkbaar worden.
Toyota heeft een omgekeerde curve en als je niet volledig brain death bent snap je dat met de keuzes die Toyota maakt op het moment ze deze curve niet gaan omkeren.

 
After hours in de korte + 50 stuks aandelen aan 226 verkocht... om morgen wat opties te kunnen sluiten (aantal met verlies..), maar als ik de daling nu zie kan ik me ook een korte persoonlijke buyback (met winst dus) after hours voorstellen)

en zojuist op 202,41 die 50 en een paar extra terug ;-)
[Edit, dus de aftermarket top van gisteren en de intraday bodem vermoedelijk* allebei perfect benaderd]
ik denk (maar hoop vooral) dat we nog verrassend hoog gaan eindigen vandaag
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik zei toch sell the news.

1666273541976.png

Het volume zegt niet zoveel, tot je het vergelijkt met vorige volumes:
1666273558902.png


Dit gezegd zijnde, een $2 rebound na een claim van CNBC dat Elon equity letters zou sturen om meer kapitaal te zoeken, om de verkoop van meer Tesla aandelen te vermijden.
 
Ach, kijk naar de koers van het aandeel, zou ik zeggen.
Koers is vaak ook self-fulfilling prophecy hoor. Als je met genoeg hefbomen de koers in een daling/stijging kan zetten, kan dat zoals een lawine zelf snelheid beginnen ontwikkelen omdat iedereen FOMO krijgt en mee verkoopt of net koopt. Zie gamma squeeze etc etc...

Volume is nog altijd hoog en na een dip tot onder de 202 hebben we al terug 210 aangetikt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV