Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
OK Alle fantastische analyses hierboven even relativerend. Er is geen enkel negatief nieuws komen bovendrijven in de cijfers of in de earningscall WAT NIET AL BEKEND WAS. [Edit] (dus volgens de definitie van nieuws: geen negatief nieuws, alleen positief nieuws)[/Edit]
ALLES maar dan ook ALLES dat een majestreus resultaat in de weg stond was de de weg om de EOQ rush te gaan verlaten. Ik heb de afgelopen weken ook al meerdere youtubers gecorrigeerd dat de 20.000 minder deliveries dan production niet "dus"in Q4 extra gaan tellen. Nee, in Q4 zal het verschil nog iets oplopen en naarmate de productie stijgt zal het verschil wellicht zelfs meer dan evenredig toenemen omdat men tegen de logistieke bovengrens van de vervoerders etc aankomt. Overigens komt er lokaal overal vervoerscapaciteit bij door de hierboven beschreven opkomende langzame faillissementen van Big Auto.
Dus als je hier niet tegenkunt (dat de kloppende uitleg wordt vertaald in niet bestaande "demand-problems")kun je beter stoppen met beleggen in Tesla want dat gaat de komende twee tot drie kwartalen gewoon zo door met stijgende hoeveelheden vehikels "in transit". Ik ben belegger dus blij met deze trendbreuk, want minder piek-kosten door te stoppen met de op zich onzinnige EOQ rush= meer winst =meer aandeelhouderswaarde. Daarnaast een 50% YoY groei in productie is toch het enige wat telt*. Gelukkig houdt het de aandacht af van de werkelijk exploderende energy-business, zodat iedereen nog steeds erg goedkoop mag bijkopen. Dus s.v.p. geen linkjes naar mijn posts rondsturen, want ik denk dat ik iets teveel zie wat anderen pas veel later zien. Voor de fans van dit draadje, maar ook voor degenen die het anders zien dan ik; Blijf dat vooral roepen, dan kunnen de de prijzen voor hen die het wel snappen nog wat langer laag blijven. Verdorie... alweer ruim 8 dollar erbij sinds mijn laatste aankoop...
Heeft iemand die hier klaagt zich wel eens verdiept in hoe er wordt gewerkt in de gebouwen van Tesla? Dan snap je waarom ze nooit worden ingehaald (ook niet door BYD die de chinese race gewonnen heeft en als dank zwaar wordt gesponsord door de Partij om het grootste deel van de rest van de markt te gaan pakken (althans dat hopen ze, ervan uitgaande dat de komst van de goedkope Tesla nog jaren gaat duren))
Ik heb in het verleden VW nog een overlevingskans gegeven, maar met het vertrek van Diess sluiten ze nu aan bij Big auto, die via Middle auto op weg zijn naar Little auto.
Om iets negatiefs te zeggen (en dat zal nooit met het bedrijf te maken hebben maar altijd met macro, dat dus de hele markt of specifieke branches raakt) : De enige risico's die heel veel negatieve invloed zullen hebben en houden zijn de ineenstorting van de Chinese economie (en daar komen ze door hun (toenmalige) één kind-politiek ook nooit meer bovenop) de oplopende rente en daarmee gepaard gaande mogelijke huizencrisis en de daaraan ten grondslag liggende inflatie en de daar weer (nu alleen nog maar) aan ten grondslag liggende spanningen rond Oekraïne (en mogelijk nog Taiwan?).
Dus zodra Oekraïne weer kan ademhalen moet je je aandelen, calls of geschreven puts wel binnen hebben, want wat het hardst is gedaald..... .
Succes allemaal, ik luister niet naar FUD en put my money where my mouth is.
* alles wat geproduceerd wordt, wordt verkocht, er is toch nergens inventory te koop? New & Used Electric Cars | Tesla
 
Last edited:
Even aanhaken bij Eddy over de werkmethode van Tesla, Agile in het kwadraat. Het YT kanaal van Joe Justice heeft een aantal items over Agile bij Tesla. De man heeft zelf bij Tesla de rol van Agile coach gehad.


Eigenlijk wel verplichte kost voor TSLA investeerders in mijn bescheiden mening omdat de werkmethodiek direct gerelateerd is aan de enorme innovatiesnelheid. Voorbeeld uit de praktijk van SpaceX wat ik al eerder genoemd heb: de ontwikkeling sprint van de Raptor Engine is 2 (zegge twee) dagen.

Design, produktie, test, repeat.
 
Even aanhaken bij Eddy over de werkmethode van Tesla, Agile in het kwadraat. Het YT kanaal van Joe Justice heeft een aantal items over Agile bij Tesla. De man heeft zelf bij Tesla de rol van Agile coach gehad.


Eigenlijk wel verplichte kost voor TSLA investeerders in mijn bescheiden mening omdat de werkmethodiek direct gerelateerd is aan de enorme innovatiesnelheid. Voorbeeld uit de praktijk van SpaceX wat ik al eerder genoemd heb: de ontwikkeling sprint van de Raptor Engine is 2 (zegge twee) dagen.

Design, produktie, test, repeat.
klopt Dikkie , was voor mij wel een belangrijke ondersteuning in "het geloven in de weg naar goede resultaten", de verhalen van Joe (en Farzad Mesbahi, die daar ook vandaan komt.) Joe heeft het ondertussen bij de jonge Toyoda ook geprobeerd* en de Japanse cultuur is wat meer gesloten, zodat daar nog wel eens een verrassing vandaan kan komen. De oude Toyoda strooit iedereen zand in de ogen en dan staan er ineens vanuit het niets 500.000 EV's van Toyota voor een lage prijs te koop .
* de jonge toyoda heeft budget gekregen om parallel en zonder deadlines, in alle rust een agile lijn op te zetten voor EV 's. Ik heb het verder niet gevolgd en weet dus ook niet of daar de BZTuRD vandaan komt, dan zou het niet best zijn
 
Dit is al enkele jaren mijn oplossing... :)
View attachment 865681
Ik ben van mening dat je meer leert door discussies met personen met een andere mening dan van personen met dezelfde mening. :)
Kritiek, terecht of onterecht, zorgt ervoor of zou er voor moeten zorgen, dat je nadenkt over jouw mening/standpunt. Dus ik hoop dat ik nog lang @fivari zijn mening kan lezen, zeker omdat hij ook argumenten aanbrengt.

Ondertussen is het balen dat mijn order aan 201,- net niet gehaald werd.
 
Ik ben van mening dat je meer leert door discussies met personen met een andere mening dan van personen met dezelfde mening. :)
Kritiek, terecht of onterecht, zorgt ervoor of zou er voor moeten zorgen, dat je nadenkt over jouw mening/standpunt. Dus ik hoop dat ik nog lang @fivari zijn mening kan lezen, zeker omdat hij ook argumenten aanbrengt.

Ondertussen is het balen dat mijn order aan 201,- net niet gehaald werd.
Ik geef weinig om meningen.
Het gaat mij om de onderbouwing en inhoudelijke discussies.

Ongefundeerde kreten dat de toelichting van het management wel een leugen moet zijn, en dat ze dat alleen roepen voor eigen gewin zonder dat dit zelfs maar aannemelijk gemaakt wordt, voegen weinig toe.
 
Ik geef weinig om meningen.
Het gaat mij om de onderbouwing en inhoudelijke discussies.

Ongefundeerde kreten dat de toelichting van het management wel een leugen moet zijn, en dat ze dat alleen roepen voor eigen gewin zonder dat dit zelfs maar aannemelijk gemaakt wordt, voegen weinig toe.

In de post van Fivari lees ik dat de RvB ”niet de meest objectieve versie heeft/geeft” en dat vertaal jij als “dat het een leugen moet zijn”.

Ik vind Fivari zijn post mening genuanceerd en ik zal eveneens verklaringen van personen die er persoonlijk belang bij hebben om iets heel positiefs voor te stellen, steeds met de nodige voorzichtigheid bekijken. Dat is niet beweren dat ze liegen, maar ik ga ook niet naïef zijn.

Tesla is trouwens niet het enige bedrijf die aan een hoge k/w noteerde en dan in de min gaat omdat het de verwachtingen wel behaalt, maar niet overtreft. Ik weet al 25 jaar dat ik de logica van de beurs/analisten op korte termijn niet moet proberen te begrijpen. :)
 
Even aanhaken bij Eddy over de werkmethode van Tesla, Agile in het kwadraat. Het YT kanaal van Joe Justice heeft een aantal items over Agile bij Tesla. De man heeft zelf bij Tesla de rol van Agile coach gehad.


Eigenlijk wel verplichte kost voor TSLA investeerders in mijn bescheiden mening omdat de werkmethodiek direct gerelateerd is aan de enorme innovatiesnelheid. Voorbeeld uit de praktijk van SpaceX wat ik al eerder genoemd heb: de ontwikkeling sprint van de Raptor Engine is 2 (zegge twee) dagen.

Design, produktie, test, repeat.
De man spreekt verschrikkelijk arrogant, maar de inhoud is inderdaad interessant. Vooral hun modificaties die ze heel snel en direct op een wagen uit de productiehal doorvoeren. Eerst op 1 wagen met een team dat volledig carte blanche heeft, dan geleidelijk op meer wagens, terwijl ondertussen het ganse team getraind wordt in het nieuwe proces.
Ik zou dat in IT willen doorvoeren voor ERP wijzigingen. Bijvoorbeeld eerst voor 1 order, dan voor alle orders van 1 user, afdeling, plant en tenslotte live voor iedereen. Iets als “if user = X, nieuwe code, else oude code”.
De eerste stap wordt doorgevoerd met alle stakeholders in dezelfde meeting room, zoals bij die ene wagen die afgeleid wordt: (key-) user, analyst, developer.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
De nieuwe stap wordt bedacht door het team dat vrijwel Carte blanche de kans en tijd heeft gekregen iets te veranderen, toont aan dat het beter werkt, mag dan verzinnen hoe het te schalen is. Vervolgens is die stap de standaard stap in plaats van de oude. En dat 27 keer per model PER WEEK. Daar gaat niemand over vergaderen. Maar nog belangrijker is misschien nog wel hoe iedereen in de fabriek en daarbuiten gefocust is op excellentie in de uitvoering van hun werk en daar ook hun respect en beloning mee verdienen.
 
In de post van Fivari lees ik dat de RvB ”niet de meest objectieve versie heeft/geeft” en dat vertaal jij als “dat het een leugen moet zijn”.
Dan spreken jij en Fivari vast dezelfde taal en ik een andere.
Je moet immers mijn reactie niet los zien van de daarboven geschreven context waarin de TSLAQ het al heeft over fraude.

Ik vind Fivari zijn post mening genuanceerd en ik zal eveneens verklaringen van personen die er persoonlijk belang bij hebben om iets heel positiefs voor te stellen, steeds met de nodige voorzichtigheid bekijken. Dat is niet beweren dat ze liegen, maar ik ga ook niet naïef zijn.
Dat past alleen als je het hebt over de financiële trackrecords totaal niet in het beeld.
Musk roept bijv. juist eerder, toen hij wel aandelen ging verkopen, dat hij deze overgewaardeerd vond.
Dus heeft hij niet bepaald een trackrecord van het pumpen van de aandelen. Een beschuldiging die hij wel steeds krijgt en nu ook van Fivari.
Zelfs al zou Musk nog cash nodig hebben, daarover zijn door een aantal analisten ook berekening gemaakt en daar volgt uit dat het aantal zou gering is dat dit nauwelijks zou opvallen in een normale handelsdag van TSLA.

Tesla is trouwens niet het enige bedrijf die aan een hoge k/w noteerde en dan in de min gaat omdat het de verwachtingen wel behaalt, maar niet overtreft. Ik weet al 25 jaar dat ik de logica van de beurs/analisten op korte termijn niet moet proberen te begrijpen. :)
Dat de beurs vaak irrationeel reageert is totaal niet nieuw dat doet de beurs waarschijnlijk al zolang deze bestaat.
Waar de reactie dan ook om ging is dat de irrationele berichten bekend zijn maar dat het daarmee geen logische gedachtegang is.
Hiervoor moet je immers iets kunnen aandragen. Dit gebeurd in het geheel niet en tegelijkertijd wordt de belegger is TSLA verweten dat deze irrationeel is.

Natuurlijk is het mogelijk dat we iets niet zien maar als in iedere discussie, en dat al jaren lang, je enige argument is misinformatie door management en Toyota dan snap ik dat er mensen zijn die dit niet eens meer willen zien. Want a. dat weten we inmiddels wel en b. het wordt door 0,0 ondersteund.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bionic and Klaas
Tja...
Vandaag in De Tijd, nochtans niet door mij geschreven:
1666346817809.png

en nog:
"Niet alleen Tesla-wagens kosten veel geld, ook de aandelen zijn tegen bijna 44 keer de verwachte winst peperduur, zowel vergeleken met andere automakers als met technologiebedrijven. Bij een dergelijke waardering moet een bedrijf kwartaal na kwartaal blijven excelleren, anders gaat het aandeel onderuit."
 
Voor een buy and hold belegger zoals ik is dit abracadabra, is er iemand die mij dit in Jip en Janneke taal wil uitleggen?

Ik denk dat het ongeveer zo zit: Het gaat erom dat er met opties voor deze week al enorm is gespeculeerd op een koersdaling. Dan moet je als marketmaker die te leveren aandelen wel hebben (en dat stellen ze zo lang mogelijk uit, dus: ) of kunnen kopen. Dat lukt als Elon (tegen elke prijs) begint te verkopen. Maar doet hij dat niet (bijvoorbeeld omdat 3e partijen gaan mee-investeren in twitter ) dan zal blijken dat van de echte HODLers zoals mij/ons geen aandelen gekocht kunnen worden voor deze prijs. Dat leidt tot een prijsstijging van de aandelen. Je kunt doorrollen, maar ja, als de koers nooit meer daalt zul je toch een keer met de aandelen moeten aankomen.
Dus de onderliggende vraag is. Elon en Twitter hebben nog een paar dagen om de deal te closen. Hoe wordt de financiering daarvan afgerond?
(Dit alles is dus alleen korte-termijn volatiliteit veroorzakend)
Als Elon onvoldoende externe financiering (zoals margin loan of 3d parties) krijgt MOET hij wel aandelen verkopen. Hij laat dat over aan een rechterhand maar niet aan een professionele partij als Goldman Sachs. Hij gunt hen de (altijd nog beperkte) fees niet en krijgt daarom nog liever veel minder geld voor zijn aandelen. Dat zal bij verkoop opvallen, als je er heel kort op zit zie je dan ineens 1000, 2000, 3000, 4000 aandelen tegelijk verschijnen (of andere zich herhalende hoeveelheden). Je weet dan dat het Elon is en kunt nog even je kruit droog houden. Eén probleem is dat je niet weet hoeveel hij moet verkopen en hoeveel afgedekt is, dus je kan ook te laat zijn en in de situatie komen dat je afhankelijk wordt van retailers en die houden meestal wat langer vast dan jij tijd hebt. Dus zelfs als Elon aan het verkopen slaat kan daarna nog makkelijk een Gamma squeeze ontstaan.
[Edit] Als ondertussen Moody's nog komt met een investmentgrade upgrade (en wellicht Fitch), komen er steeds meer institutionele beleggers in de markt de komende weken een maanden en weet je dat het onmogelijk wordt ooit nog goedkope $TSLA's in te slaan. [/Edit]
 
Last edited:
(daarom ook mijn series Puts geschreven. Eens is dit alles over. Tot die tijd rol ik door.
Momenteel heb ik nog (geschreven, dus -/-)
16 dec 210
17 feb 260
17 feb 275 (op de nominatie om door te rollen,wellicht i.c.m. met de 260, naar iets van 360 in okt '23), + aandelen bijkopend onder de $200
21 apr 300
16 jun 320
15 sep 340
jun '24 386,67
jan '25 400
 
  • Like
Reactions: Klaas
Als er vandaag nog een daling (ik bedoel slotkoers lager dan 206)volgt blijf ik tot $180 op mijn handen zitten. Dat zou natuurlijk een idioot lage prijs zijn. Ik herinnerde mij vandaag dat ik iemand die ik had getipt nog even te wachten met instappen nog moet adviseren de komende week heel erg goed op te letten, want een dip richting 180 kan, maar gaat vermoedelijk niet heel lang duren.
wyckoff, zoals beloofd:

Schermafbeelding 2022-10-21 om 15.27.17.png


$TSLA nu.....
Schermafbeelding 2022-10-21 om 15.28.25.png
 
Last edited:
Nou wellicht nu dan toch.... Aantal grote brokken neemt nu wel serieus toe en we zitten al bijna op 1/3 van de normale dagomzet (hetgeen bij optie-expiraties echter wel vaker voorkomt). Steeds meer brokken van 2500 en af en toe 5000 stuks. Maar koers daalt ook, dus eerder sellers dan buyers.
En dan weer een adempauze om de koers te laten oplopen. Het kan wel eens een gekke dag gaan worden.
[Edit] 2500 blijft voorbij komen.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and Nick-m
Tja...
Vandaag in De Tijd, nochtans niet door mij geschreven:
View attachment 866054
en nog:
"Niet alleen Tesla-wagens kosten veel geld, ook de aandelen zijn tegen bijna 44 keer de verwachte winst peperduur, zowel vergeleken met andere automakers als met technologiebedrijven. Bij een dergelijke waardering moet een bedrijf kwartaal na kwartaal blijven excelleren, anders gaat het aandeel onderuit."
Ah maar De Tijd en jij bekijken het vanuit dividend-persepectief.

TSLA aandeelhouders bekijken het vanuit 'hoeveel geld krijg ik voor mijn aandelen als ik ze verkoop' perspectief.

Dat is een beetje een piramidespel, dat klopt, maar TSLA is daar niet de enige in.

En verder, met de beste wil van de wereld, ook rapportering in De Tijd is vaak een spelletje 'telefoon', waar het gerapporteerde vaak niet overeen stemt met wat er origineel gezegd werd.

En tenslotte, TSLA blijft onder de hoge verwachtingen van analisten, waardoor het lijkt of ze slecht scoren. Maar de waarheid is natuurlijk dat ze goed scoren, en de analisten doelbewust of naiëf de verwachtingen hoger legden.