Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
ET
Maar 't is nu wel heeeeeel goedkoop om een flinke buyback te doen en dinsdag vergadert de board van Tesla.... Het kan heel snel geregeld worden en dan zullen we een spike zien, want dan zetten ze iemand zonder fluwelen handschoenen bij de buyknop.
We kunnen beginnen aan een tweetstorm van onze kant "Elon: Shut up and buyback today", maar de koers van de aandelen interesseert hem niet...
Als er een buyback komt. Waar moet ik dan aan denken? Een flinke stijging van bijv 180,- naar 250,- of is het meer on de richting van 180 na 190?
Heb nog niet eerder een buyback meegemaakt.
 
Ik blijf mijn aandelen vasthouden maar deel van optimisme ben ik wel kwijt. Splitsing heeft in het algemeen een in positief effect. Prachtcijfers Q3 zou dat ook moeten hebben. Maar bij Tesla werkt het allemaal anders. Ik heb geen flauw idee van het effect van de buy back. Normaal positief, maar bij bv Tesla?

De opmerking van @Vova begrijp ik. Maar er is een limiet wat je tegelijk, ook qua investeringen, kan oppakken.
 

Elon Musk sells at least $3.95 billion worth of Tesla shares after Twitter deal​

PUBLISHED TUE, NOV 8 20228:28 PM ESTUPDATED 2 HOURS AGO

Als Elon nou klaar is met verkopen dan verwacht ik weer dat we zo lekker omhoog gaan.
Toch nog eens kijken in die sok om nog een koopje aan te schaffen.
Om volgende maand weer in het schip te gaan omdat Musk wéér aan het verkopen slaat voor het een of ander.

Dit lijkt mij een uitstekende manier om je geüpgrade investment grade ongebruikt te laten. Geen grote vis zal instappen wanneer Musk iedere nu en dan aan het verkopen slaat. Dan weer om belastingen, dan weer om Twitter, straks om de verliezen van Twitter, daarna omdat hij uitgedaagd wordt door Bernie Sanders, daarna…..

Yep, ik ben even klaar met Musk. Het verspreiden van een meme met een nazi-soldaat was na alle heisa voor mij de druppel. De man is op sociaal vlak een olifant in een porceleinenkast, toont geen leercurve op dit vlak en bezit Twitter. Zo lang de zeer zwakke en passieve RvC van Tesla die telefoon niet van Musk afpakken en stoppen waar het licht niet schijnt zal zijn Twitter-gedrag iedere week meer het draagvlak voor het merk Tesla eroderen. En zijn wispelturige persoonlijkheid (weer zonder een RvC die op de rem lijken te trappen) maken hem niet de beste partner voor investeringsfondsen, pensioenfondsen, etc.

Mand.
 
Ik heb mijn aandelen gekocht een deel eind 2017 en een deel begin 2018. Geen haar op mijn hoofd had er aan gedacht om bij te kopen tijdens de spectaculaire stijging in 2020. (Ook geen haar had er aan gedacht om te verkopen zoals bvb bij de ATH van 1208 usd voor de laatste split.)
Heb ook nooit iemand aangemoedigd om te kopen. Te onvoorspelbaar.. zeker nu. (Musk, Twitter, Oorlog...)
Ik blijf gewoon zitten en zie wel wat er gebeurt.
 
  • Like
Reactions: Paco
De echte reden voor de daling, niet alleen bij TSLA trouwens, is dat een deel van de lucht die door massale geldinjecties en een kunstmatige bijna nul-rente in heel wat (meme-) aandelen en andere activa werd gepompt, aan het weglekken is nu de realiteit de centrale banken dwingt om ermee te stoppen. (Ik voorzie trouwens dat de situatie zo ernstig zal worden, dat er in de nabije toekomst opnieuw mee gestart zal worden.)
Die lucht kwam hoofdzakelijk terecht bij sterk gehypte activa. Kijk bv ook naar ARKK, META, Alphabet, AMZN, andere EV-aandelen en uiteraard de crypto's. Maar ook vastgoed heeft flink geprofiteerd van deze politiek.
Uiteindelijk, ik bedoel op wat langere termijn, evolueren activa toch echt wel naar hun intrinsieke waarde. Die waarde moet je dan bekijken in een algemene context waarin ook de rente een rol speelt. TINA is weg. Als je risicovrij, via een staatsobligatie, 4% rente krijgt, mag je voor een risicodragend aandeel in een bedrijf met een beperkt groeipotentieel nooit meer dan een PE van 20 betalen. Zoniet wordt het risico dat je neemt onvoldoende vergoed. Een groeibedrijf mag dan wel hoger gewaardeerd worden, maar je moet dan realistisch proberen in te schatten wat de PE over een enkele jaren zal zijn. De PE van de hierboven vernoemde aandelen ligt trouwens, op AMZN na, ook heel wat lager. Ze worden stilaan misschien terug koopwaardig.
TSLA noteert nu op een PE van ruim 60. Het is lang veel meer geweest. Maar zelfs die 60 impliceert dus nog een aanzienlijke winstgroei. De winst zal nog toenemen maar of die op langere termijn nog gaat vervijfvoudigen wordt blijkbaar door hoe langer hoe minder beleggers geloofd.
Dat de CEO de laatste jaren de eigen aandelen massaal verkoopt, helpt niet. Het zorgt enerzijds voor wat verkoopdruk die je relatief moet zien tov de verhandelde volumes. Maar het geeft anderzijds ook aan dat de CEO het moment rijp acht om zijn aandelen ten gelde te maken, om er vervolgens andere zaken mee te doen.
 
Stupide negatieve spin, maar oktober produktie Shanghai Giga bijna 88.000 stuks.


Q4 gaat er steeds beter uitzien. Focus op de fundamentals, niet op de ruis.
 
De echte reden voor de daling, niet alleen bij TSLA trouwens, is dat een deel van de lucht die door massale geldinjecties en een kunstmatige bijna nul-rente in heel wat (meme-) aandelen en andere activa werd gepompt, aan het weglekken is nu de realiteit de centrale banken dwingt om ermee te stoppen. (Ik voorzie trouwens dat de situatie zo ernstig zal worden, dat er in de nabije toekomst opnieuw mee gestart zal worden.)
Die lucht kwam hoofdzakelijk terecht bij sterk gehypte activa. Kijk bv ook naar ARKK, META, Alphabet, AMZN, andere EV-aandelen en uiteraard de crypto's. Maar ook vastgoed heeft flink geprofiteerd van deze politiek.
Uiteindelijk, ik bedoel op wat langere termijn, evolueren activa toch echt wel naar hun intrinsieke waarde. Die waarde moet je dan bekijken in een algemene context waarin ook de rente een rol speelt. TINA is weg. Als je risicovrij, via een staatsobligatie, 4% rente krijgt, mag je voor een risicodragend aandeel in een bedrijf met een beperkt groeipotentieel nooit meer dan een PE van 20 betalen. Zoniet wordt het risico dat je neemt onvoldoende vergoed. Een groeibedrijf mag dan wel hoger gewaardeerd worden, maar je moet dan realistisch proberen in te schatten wat de PE over een enkele jaren zal zijn. De PE van de hierboven vernoemde aandelen ligt trouwens, op AMZN na, ook heel wat lager. Ze worden stilaan misschien terug koopwaardig.
TSLA noteert nu op een PE van ruim 60. Het is lang veel meer geweest. Maar zelfs die 60 impliceert dus nog een aanzienlijke winstgroei. De winst zal nog toenemen maar of die op langere termijn nog gaat vervijfvoudigen wordt blijkbaar door hoe langer hoe minder beleggers geloofd.
Dat de CEO de laatste jaren de eigen aandelen massaal verkoopt, helpt niet. Het zorgt enerzijds voor wat verkoopdruk die je relatief moet zien tov de verhandelde volumes. Maar het geeft anderzijds ook aan dat de CEO het moment rijp acht om zijn aandelen ten gelde te maken, om er vervolgens andere zaken mee te doen.
De fout is dat jij Tesla vergelijkt met andere bedrijven die al een serieuze groei achter de rug hebben en waar de toekomstperspectieven misschien rooskleuriger zijn in de huidige koersen dan de realiteit zal uitwijzen.
Tesla "is just getting started", vanaf dat ontkend wordt, hoeft je eigenlijk niet meer verder te lezen.

Heel gemakkelijk om naar de trailing P/E te kijken en zo je punt te willen maken, dat is de traditionele manier om er naar te kijken.
We spreken hier echter wel over een groeiaandeel waar het verleden al lang heeft uitgewezen dat er elk kwartaal beter gepresteerd wordt dan verwacht.
Heeft het dan veel zin om 2 of 3 kwartalen terug te gaan om je P/E te berekenen en je louter daar op te baseren?

Als je de cijfers van het laatste kwartaal neemt en deze annualiseert, kom je op een EPS van 4,2 of een P/E van +- 45.
Inschattingen voor Q4: EPS van 1.26 of FY22 zou dan op een EPS van 1,07 (Q1) + 0,76 (Q2) + 1,05 (Q3) + 1,26 (Q4) = 4,14.
P/E komt dan ongeveer op de geannualiseerde van het derde kwartaal (zeker als er, zoals ik verwacht en het altijd is, er terug een EPS beat volgt).

Maar dan nog kijken we voor een groeiaandeel slechts naar de heel korte termijn. In de earnings call van het derde kwartaal werd nogmaals op de jaarlijkse groei van 50% gewezen. Kort door de bocht: een EPS van 6 voor 2023 is al vrij conservatief. Fwd P/E voor 23 komt dan rond de 30 uit. In mijn ogen nog steeds nabije toekomst en niets overdreven, want de capaciteiten om die 50% groei te halen in 2023 zijn er ontegensprekelijk. Zowel qua productie als vraag. In feite is louter de P/E bekijken dus veel te kort door te bocht. Eigenlijk moet je naar de PEG-ratio kijken waarbij de P/E gedeeld wordt door de groei. In feite dus 60/50 voor de trailing P/E of een ratio van 1,2. Zoals je wellicht weet wordt een ratio van 1 of lager als goed aanzien en hoger dan 1 als minder goed. We zitten daar dus met de trailing P/E iets hoger, maar kijk naar de verwachte P/E voor FY22 van 45 en je komt al onder 1 uit.
Voor het heden is de koers +- correct op dit moment in mijn ogen, maar dit is een groeiaandeel en kan gerust wat hoger.

Als de groei van 50% effectief blijft de komende jaren, dan lijkt een P/E rond de 50 dus heel acceptabel voor die groei. Jij spreekt over 20 voor een bedrijf met een beperkt groeipotentieel, wat absoluut een correcte uitspraak is, maar dan hebben we het in mijn ogen alleszins niet over Tesla.

Maar goed, elk zijn standpunt, de vraag is echter gewoon wat wall street er van vindt en niet jij of ik.
 
Had aandelen in Anglogold vandaag met winst kunnen verkopen. Dus zo maar wat tesla inslaan. Zal er door de call opties gepusht worden naar die €180,- voor eind van de week?
Gezien de opties zullen we de 180 vermoedelijk niet eerder dan na 18 november zien. Wel is de weerstand van 198,50 of zo je wilt 200, nu vaak en lang genoeg doorbroken om dat nog als een reële bodem te zien, dus een 180 ligt wel heel erg voor de hand.
Verder: Momenteel worden veel middellange Put-opties uitgeoefend zie ik elders. Waarom is mij nog niet helemaal duidelijk. Er moet een andere meer winstgevende constructie voorbij zijn gekomen of men is ergens bang voor. Het uitoefenen van (far)OTM Puts kan bijvoorbeeld rente-gedreven zijn want het is nu wel lucratief te sluiten en dat geld in Bonds zetten; levert veel meer op dan de resterende premie. Ik denk dat dat voor veel sterk gedaalde fondsen (en niet alleen $TSLA) zal gelden. (Theta<marktrente)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Klaas and Nick-m
Gezien de opties zullen we de 180 vermoedelijk niet eerder dan na 18 november zien. Wel is de weerstand van 198,50 of zo je wilt 200, nu vaak en lang genoeg doorbroken om dat nog als een reële bodem te zien, dus een 180 ligt wel heel erg voor de hand.
Verder: Momenteel worden veel middellange Put-opties uitgeoefend zie ik elders. Waarom is mij nog niet helemaal duidelijk. Er moet een andere meer winstgevende constructie voorbij zijn gekomen of men is ergens bang voor. Het uitoefenen van (far)OTM Puts kan bijvoorbeeld rente-gedreven zijn want het is nu wel lucratief te sluiten en dat geld in Bonds zetten; levert veel meer op dan de resterende premie. Ik denk dat dat voor veel sterk gedaalde fondsen (en niet alleen $TSLA) zal gelden. (Theta<marktrente)
Eddy, volgens mij haal je weer wat terminologie door elkaar heen. Uitoefen van (F) OTM Puts?

Overigens, er zit ook een rente component in een optie, de Rho. Dus om je optie te sluiten en in Bonds te beleggen is wat onzinnig. De Rho heeft uiteraard jarenlang geen rol gespeeld omdat de rente gedurende die periode nagenoeg 0 was.
 
  • Like
Reactions: fivari