Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Al mijn puts het afgelopen kwartier (rond koers 198) gesloten (Alleen die 386,67 van juni '24 met flink verlies, de rest met voldoende winst ).
Ik geloof deze rallye nog niet als sustainable. Eerst 180 aanstampen.. Dan ga ik ook opnieuw dergelijke puts schrijven. Heb nu alleen even een veilige call december 255 geschreven tegen mijn hele portefeuille)
(uiteraard heb ik de aandelen nog [Edit], voorzover niet gebruikt om posities te kunnen sluiten, maar dat zijn er minder dan ik eerder heb gekocht van de premies.[/Edit])
Ik blijf je handelswijze bijzonder vinden Eddy. Je schrijft puts, van de premie die je ontvangt koop je aandelen.

Vervolgens daalt de koers dus worden je aandelen minder waard en, als je de put moet terugkopen is dat duurder dan waarvoor je geschreven hebt, toch sluit je de puts met "voldoende winst". Wat zie ik over het hoofd?

Buiten dat, je gaf laatst aan op korte termijn te handelen (ik kan me vergissen hoor) maar uitgaande van het feit dat m'n geheugen nog klopt, wat doe je dan met een DIM put juni 2024??

Graag uitleg want ik snap er niks van :)
 
Ik heb een paar echt flinke klappen gehad met mijn turbo's en zit nog steeds in een hoekje te bibberen...

Aandelen kom ik niet aan :)

Ik volg posts van @SpeedyEddy, kijk of ik volgend jaar wellicht ook wat meer opties ga doen...
Als je al flinke klappen hebt gehad met turbo's, doe dan heel voorzichtig met opties.

Turbo's hebben nog een ingebouwde veiligheidsklep d.m.v. de stoploss, die heb je bij opties niet.
 
Ik blijf je handelswijze bijzonder vinden Eddy. Je schrijft puts, van de premie die je ontvangt koop je aandelen.

Vervolgens daalt de koers dus worden je aandelen minder waard en, als je de put moet terugkopen is dat duurder dan waarvoor je geschreven hebt, toch sluit je de puts met "voldoende winst". Wat zie ik over het hoofd?

Buiten dat, je gaf laatst aan op korte termijn te handelen (ik kan me vergissen hoor) maar uitgaande van het feit dat m'n geheugen nog klopt, wat doe je dan met een DIM put juni 2024??

Graag uitleg want ik snap er niks van :)
Je loopt alweer achter de feiten aan en dat vind ik dan weer HEEL bijzonder. Ik heb de puts geschreven toen de koers richting 177 ging, dus alle (op die ene wat oudere na) bij een veel hogere koers met winst gesloten, wat is daar nou niet aan te begrijpen??? En ook met DIM oude puts kun je bij voldoende koersbeweging heel goed verdienen. Ik zeg wat ik denk dat gebeurt en richt daar (zoals @Dikkie Dik al wel bleek te begrijpen) bliksemsnel mijn posities op in en als de koers extreem laag is (en soms kan het toch nog lager vandaar het verlies op die DIM optie...) schrijf ik een DIM put optie om met de vette premie nog meer aandelen te kopen. Nu ik ervan overtuigd ben dat we nog een keer richting (en hopelijk niet voorbij) 180 gaan sluit ik die opties om ze rond of onder 180 nog een keer te schrijven, hopelijk weer met winst*. Ik dek niks af omdat ik het meestal wel goed zie, Arrogant, Riskant... misschien. Maar nooit onlogisch. Jij snapt daar inderdaad weinig van en ik erger me er wild aan. Nu ben ik het ook definitief zat. Ignore! Ga maar gewoon door met professioneel speculeren op de vierkante millimeter, alles afgedekt en beheersbare risico's. Denk dat je daarover beter op IEX kunt communiceren dan hier eerlijk gezegd, in ieder geval wat mij betreft.
*Winst: als de koersen weer structureel omhoog gaan hoop ik natuurlijk dat ze gewoon waardeloos aflopen en zal ik ze tot het eind geschreven laten, niet sluiten
 
Last edited:
Je loopt alweer achter de feiten aan en dat vind ik dan weer HEEL bijzonder. Ik heb de puts geschreven toen de koers richting 177 ging, dus alle (op die ene wat oudere na) bij een veel hogere koers met winst gesloten, wat is daar nou niet aan te begrijpen??? En ook met DIM oude puts kun je bij voldoende koersbeweging heel goed verdienen. Ik zeg wat ik denk dat gebeurt en richt daar (zoals @Dikkie Dik al wel bleek te begrijpen) bliksemsnel mijn posities op in en als de koers extreem laag is (en soms kan het toch nog lager vandaar het verlies op die DIM optie...) schrijf ik een DIM put optie om met de vette premie nog meer aandelen te kopen. Nu ik ervan overtuigd ben dat we nog een keer richting (en hopelijk niet voorbij) 180 gaan sluit ik die opties om ze rond of onder 180 nog een keer te schrijven, hopelijk weer met winst*. Ik dek niks af omdat ik het meestal wel goed zie, Arrogant, Riskant... misschien. Maar nooit onlogisch. Jij snapt daar inderdaad weinig van en ik erger me er wild aan. Nu ben ik het ook definitief zat. Ignore! Ga maar gewoon door met professioneel speculeren op de vierkante millimeter, alles afgedekt en beheersbare risico's. Denk dat je daarover beter op IEX kunt communiceren dan hier eerlijk gezegd, in ieder geval wat mij betreft.
*Winst: als de koersen weer structureel omhoog gaan hoop ik natuurlijk dat ze gewoon waardeloos aflopen en zal ik ze tot het eind geschreven laten, niet sluiten
Ik begrijp niet waarom je zo emotioneel reageert.

Feit is dat puts schrijven en van de premie aandelen kopen zeer riskant is. Ik ben blij voor je dat dat bij jou altijd positief uitpakt.....

Volgens mij is dit forum bedoeld om kennis uit te wisselen. Daar hoop ik een bijdrage in te doen.
 
Last edited:
Ik blijf je handelswijze bijzonder vinden Eddy. Je schrijft puts, van de premie die je ontvangt koop je aandelen.

Vervolgens daalt de koers dus worden je aandelen minder waard en, als je de put moet terugkopen is dat duurder dan waarvoor je geschreven hebt, toch sluit je de puts met "voldoende winst". Wat zie ik over het hoofd? (....)
Misschien dit ?
1668582461925.png
 
Ik begrijp niet waarom je zo emotioneel reageert.

Feit is dat puts schrijven en van de premie aandelen kopen zeer riskant is. Ik ben blij voor je dat dat bij jou altijd positief uitpakt.....

Volgens mij is dit forum bedoeld om kennis uit te wisselen. Daar hoop ik een bijdrage in te doen.
Waarom is dat riskant?
Dat is toch volledig afhankelijk van wat je wil bereiken?

Eenvoudig voorbeeld:

Je hebt 20 000 dollar.
Je schrijft een ATM PUT met strike 200.
Je krijgt hier 1 000 dollar voor en je koopt hiermee 5 aandelen.
Waarom zou je die 1 000 dollar niet mogen gebruiken om aandelen te kopen?

Let wel: volgens mij bekijken jullie het beiden vanuit een ander perspectief.
Eddy wil "gratis" aandelen en als de koers daalt, vindt hij dat helemaal niet erg op korte termijn, want hij heeft er 5 extra aandelen bij van een bedrijf waar hij in gelooft en waar hij in de toekomst een (veel) hogere koers ziet.

In jouw perceptie, zie je dat anders en denk je: "Hé, je hebt 1 000 dollar als premie gekregen, maar je steekt die meteen in een aandeel waar je het risico hebt dat die 1 000 dollar volgende week slechts 900 dollar meer zal zijn bij een dalende koers. Daarnaast heb je ook nog het risico 100 aandelen toegewezen te krijgen aan een hogere prijs dan de huidige koers."

Nu, in de perceptie van Eddy is die toewijzing ook geen probleem, want dat zijn 100 "goedkope" aandelen bij aan deze koers.
Daarnaast denk ik dat Eddy ook niet te snel laat toewijzen en tijdig doorrolt of sluit bij wat winst. Hij heeft om door te rollen die 1 000 dollar ook niet meer nodig, want hij rolt zijn positie door naar een andere die hem zelfs extra premium oplevert (of neemt soms eens verlies) en als hij het contract terugkoopt voor 500 dollar, dan zal hij wel voldoende cash staan hebben om daar tegen te kunnen. Daarnaast kan het ook zijn dat hij tijdelijk een negatief saldo heeft, maar binnen afzienbare tijd (daling van de koers) weer een nieuwe positie inneemt die hem meer dan positief brengt.

Als ik Eddy hier goed gevolgd heb, is één van zijn voornaamste redenen bij opties het opbouwen van zijn aandelen met ontvangen premiums. Dat is een belangrijk verschil met het opbouwen van cash door het ontvangen van premiums, waar jij - denk ik - van uit gaat.
 
Ik begrijp niet waarom je zo emotioneel reageert.

Feit is dat puts schrijven en van de premie aandelen kopen zeer riskant is. Ik ben blij voor je dat dat bij jou altijd positief uitpakt.....

Volgens mij is dit forum bedoeld om kennis uit te wisselen. Daar hoop ik een bijdrage in te doen.
HALLOOOOOOO cynicus, het pakt niet ALTIJD positief uit en dat meld ik ook eerlijk maar je kunt of wilt (dat) blijkbaar niet lezen en bent dus nu zo'n hopeloos geval dat ik je nu definitief ga negeren (even reactie afgewacht, maar die is dus in lijn met wat ik je vanaf het eerste uur heb zien doen. En inmiddels vertel je ook nog onwaarheden over mij, lees je niet echt wat ik schrijf en valt daarom definitief af als serieus forumlid, voor mij. Have a nice life! Je probeert niks te leren maar stuitert het draadje binnen als iemand die wat wil leren maar daarna noem je jezelf een ervaren optiehandelaar (en dat lijk je ook te zijn, gezien de traditionele aanpak, die ik globaal ken maar -ALLEEN VOOR WAT BETREFT TESLA, OMDAT IK DAAR MEER VAN DENK TE WETEN DAN DE MARKT, ZONDER INSIDER TE ZIJN- niet hanteer. Ik denk dat het stukje in hoofdletters tot jou nooit doorgedrongen is. Ik neem veel risico en zit daarmee vanuit het dal waar we nu in zitten (en het is nog niet over, waarschuw ik) in een uitstekende uitgangspositie. You do you and I don't care to know. I do me. Negeer me maar gewoon. Je hebt de twijfelachtige eer om mijn allereerste ignore op te leveren.
 
Waarom is dat riskant?
Dat is toch volledig afhankelijk van wat je wil bereiken?

Eenvoudig voorbeeld:

Je hebt 20 000 dollar.
Je schrijft een ATM PUT met strike 200.
Je krijgt hier 1 000 dollar voor en je koopt hiermee 5 aandelen.
Waarom zou je die 1 000 dollar niet mogen gebruiken om aandelen te kopen?

Let wel: volgens mij bekijken jullie het beiden vanuit een ander perspectief.
Eddy wil "gratis" aandelen en als de koers daalt, vindt hij dat helemaal niet erg op korte termijn, want hij heeft er 5 extra aandelen bij van een bedrijf waar hij in gelooft en waar hij in de toekomst een (veel) hogere koers ziet.

In jouw perceptie, zie je dat anders en denk je: "Hé, je hebt 1 000 dollar als premie gekregen, maar je steekt die meteen in een aandeel waar je het risico hebt dat die 1 000 dollar volgende week slechts 900 dollar meer zal zijn bij een dalende koers. Daarnaast heb je ook nog het risico 100 aandelen toegewezen te krijgen aan een hogere prijs dan de huidige koers."

Nu, in de perceptie van Eddy is die toewijzing ook geen probleem, want dat zijn 100 "goedkope" aandelen bij aan deze koers.
Daarnaast denk ik dat Eddy ook niet te snel laat toewijzen en tijdig doorrolt of sluit bij wat winst. Hij heeft om door te rollen die 1 000 dollar ook niet meer nodig, want hij rolt zijn positie door naar een andere die hem zelfs extra premium oplevert (of neemt soms eens verlies) en als hij het contract terugkoopt voor 500 dollar, dan zal hij wel voldoende cash staan hebben om daar tegen te kunnen. Daarnaast kan het ook zijn dat hij tijdelijk een negatief saldo heeft, maar binnen afzienbare tijd (daling van de koers) weer een nieuwe positie inneemt die hem meer dan positief brengt.

Als ik Eddy hier goed gevolgd heb, is één van zijn voornaamste redenen bij opties het opbouwen van zijn aandelen met ontvangen premiums. Dat is een belangrijk verschil met het opbouwen van cash door het ontvangen van premiums, waar jij - denk ik - van uit gaat.
Chapeau, jij leest wél goed, dus het is volkomen correct, cognitieve dissonantie maakt dit begrijpen lastiger, denk ik
 
(...) dat ik je nu definitief ga negeren (even reactie afgewacht, maar die is dus in lijn met wat ik je vanaf het eerste uur heb zien doen. (..)
Ik verkies voornoemde oplossing verre boven het beeindigen van je posts hier. Ze worden gewaardeerd!
Negeer me maar gewoon. Je hebt de twijfelachtige eer om mijn allereerste ignore op te leveren.
@Vova ik zou het maar doen, zodat de mensen die de waardevolle posts wel waarderen deze nog lang kunnen blijven volgen. In het verleden viel het dacht ik al eens stil.

Ik zie het als een gunst om iemands belegingsactiviteien te kunnen volgen. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je dan telkens je bijdrage moet verdedigen, het uiteindelijk niet meer wordt gepost. Tip: volg dit draadje Wiki - Selling TSLA Options - Be the House
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Jelger
Ik verkies voornoemde oplossing verre boven het beeindigen van je posts hier. Ze worden gewaardeerd!

@Vova ik zou het maar doen, zodat de mensen die de waardevolle posts wel waarderen deze nog lang kunnen blijven volgen. In het verleden viel het dacht ik al eens stil.

Ik zie het als een gunst om iemands belegingsactiviteien te kunnen volgen. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je dan telkens je bijdrage moet verdedigen, het uiteindelijk niet meer wordt gepost. Tip: volg dit draadje Wiki - Selling TSLA Options - Be the House
Absoluut: van elkaar kan je enkel leren en een professioneel optiehandelaar zal andere accenten leggen dan wij, maar dan is het wel wrang dat je als kleine garnaal hier plots leest dat opties niets voor ons zouden zijn. Ik kan begrijpen dat dit bij mensen die hier al jaren mee bezig zijn toch in het verkeerde keelgat schiet.

Nu, on topic: voor vrijdag nog een -205 CC staan. Benieuwd of deze waardeloos zal kunnen expireren vrijdag.
200 lijkt toch echt wel een zware dobber te gaan worden om te kunnen passeren. Gisteren enkele keren meteen weer omlaag geduwd trouwens.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Inderdaad Ik zag gistermiddag al een call wall op 200 van 100.000 stuks voorbijkomen en in deze markt (veel twijfel tegen S&P 4100) denk ik helaas nog een leg down, zeker ook $TSLA, dus laat dat slechte Onroerend-goed en banken-nieuws uit China maar snel komen en banken hun problemen met hypotheken maar weer melden. Hebben we dat ook weer gehad en kunnen we binnen een paar weken tot (vermoedelijk pas) maanden weer eens een tijd onbezorgd naar boven kijken (en massaal puts schrijven). Denk ook nog wel een tijd zijwaarts, mocht er nog een daling komen.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Vova wijst er impliciet op dat beide posities in waarde toenemen bij een stijging van het aandeel. Het is maw twee keer 'gokken' op een stijging.
Professionele optiebeleggers kopen een combinatie die delta-neutraal is. Dat wil zeggen dat de combinatie niet in waarde verandert bij een beweging van het onderliggende. Dat er alleen tijdswaarde uitloopt: altijd winst.
Die algemeen gevolgde professionele strategie maakt trouwens dat je de MM kan verplichting aandelen te kopen door goedkope ver OTM call opties te kopen, hetgeen bij TSLA in het verleden massaal is gebeurd. Noem het manipulation of misbruik van een zwakte in het systeem.
 
  • Informative
Reactions: Paco and Vova
Vova wijst er impliciet op dat beide posities in waarde toenemen bij een stijging van het aandeel. Het is maw twee keer 'gokken' op een stijging.
Professionele optiebeleggers kopen een combinatie die delta-neutraal is. Dat wil zeggen dat de combinatie niet in waarde verandert bij een beweging van het onderliggende. Dat er alleen tijdswaarde uitloopt: altijd winst.
Die algemeen gevolgde professionele strategie maakt trouwens dat je de MM kan verplichting aandelen te kopen door goedkope ver OTM call opties te kopen, hetgeen bij TSLA in het verleden massaal is gebeurd. Noem het manipulation of misbruik van een zwakte in het systeem.
Ja klopt, en ik heb dan ook meermalen gemeld dat ik long term uitsluitend en stevig bullish ben, dus als ik denk dat t niet veel lager kan schrijf ik eerst korte termijn licht OTM puts en daarna lange termijn DIM puts en koop ik daarmee aandelen, zodat de tijd in ieder geval dubbel in mijn voordeel werkt als mijn aanname van een langdurige stijging klopt. Ik zou verder ook far OTM calls kunnen kopen, maar dan werkt de tijd alvast in mijn nadeel en daar kies ik niet voor. Ik ben dus geen klassieke optiehandelaar, maar een TESLA bull die ook wat met opties klooit (soms even niet voor de korte termijn) en positioneer mijn opties meestal long en heel soms (en dan ook meteen tegen mij hele portefeuille) short (en/of uit positie gaand) als ik overtuigd ben van een korte termijn daling zoals gisteren bij $ 198 en een beetje. Blijkt te kloppen, vooralsnog, maar als we niet keihard langs de 180 omlaag gaan begin ik het spel op dat punt opnieuw en heb ik wederom meer aandelen dan voorheen kunnen kopen. Wel positioneer ik mijn opties na deze daling wat dichter bij huis in de tijd en wat verder onder de huidige koers, zolang de stijging niet overtuigend plaatsvindt. Pas dan zal ik meer lange termijn DIM puts schrijven. (Door de suboptimale winsten van de afgelopen 1,5 maand wijs geworden)
 
  • Like
Reactions: Nick-m and Hbrink
En dus klopt het dat deze strategie riskant is want ervan uitgaat dat het aandeel zal stijgen. Voor die gedachte zal op dit forum wel sympathie bestaan maar het blijft een van de mogelijkheden en een die het laatste jaar alvast volledig verkeerd is gebleken.
 
  • Informative
Reactions: Vova
En dus klopt het dat deze strategie riskant is want ervan uitgaat dat het aandeel zal stijgen. Voor die gedachte zal op dit forum wel sympathie bestaan maar het blijft een van de mogelijkheden en een die het laatste jaar alvast volledig verkeerd is gebleken.
Ja maar je moet dan ook wel reageren, zoals ik doe. Bij daling posities sluiten (na maanden van winst is dat geen ramp) en evt korte termijn Calls schrijven en wachten met puts schrijven tot een stijging. Vorige week was dat te vroeg, dus die posities weer gesloten (maar nog geen calls geschreven).
Verder zeg ik er -vanwege het risico dat ik zelf wel kan nemen omdat ik meestal kort op de bal kan zitten- bij dat ik veel risico neem en moedig ik niemand aan mij na te doen, integendeel. Ook werk ik niet met stoplosses en zo, dus het kan allemaal nog iets beter.