Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag is het exact 10 jaar geleden dat ik mijn eerste stap zette in beleggen.
Het was wel ineens een flinke stap.
Screenshot_20230511_222211_Gallery.jpg

Mocht ik 10 jaar niks hebben gedaan dan had ik nu 6600 x TSLA aan een aankoopwaarde van $5,55.
Door verschillende malen winst te nemen. (Ik had immers dat geinvesteerde geld nodig om een half jaar later mijn eerste MS60 te kunnen betalen). En daarna weer in te stappen, heb ik er nu een aantal minder aan een gemiddelde aankoop van $85.
Ik ben zeer tevreden met deze beslissing van 10 jaar geleden en dit heeft wel mijn leven veranderd. In deze periode heeft Tesla een paar keer op het randje van bankroet gestaan, maar ik ben er steeds in blijven geloven, en mijn geloof is nu sterker dan ooit.
Mijn conclusie : durf te springen af en toe;)
 
Last edited:
Ik verkoop nog een 170 call voor 450 USD,

Positie nu dus:
-2 Mei P185
-3 Mei C170

Per saldo flink premie ontvangen. Risico tussen een koers van 170 en 185 tot volgende week vrijdag.
Nou, de calls 170 sluit ik morgen of overmorgen, afhankelijk van de koers dan. Voorlopig denk ik dat ik mooi kan doorrollen. De 185 puts zijn hard in waarde gedaald. 185 puts rol ik door naar juni series, zeker met een credit.

Positie nog steeds:
-2 Mei P185
-3 Mei C170
 
Ik verwacht een murmelende Musk en -4% nabeurs. Zoals iedere bijeenkomst eindigt.

De 'After Hours' beweging van het aandeel (tijdens de aandeelhoudersbijeenkomst) was niet een duikeling naar beneden, zoals de angst was van velen.
In tegendeel, de beweging omhoog geeft de positieve sfeer weer die aanwezig was tijdens de aandeelhoudersbijeenkomst.

Screenshot 2023-05-17 at 05.44.31.png



Wat verder bij mij bleef hangen was de opmerking van Musk dat we zo'n twaalf maanden van 'rough times' tegemoet kunnen zien, als gevolg van macro-economische factoren.
Maar.... dat de aandeelhouders van Tesla daarna 'extremely well-positioned' zijn.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Nou, de calls 170 sluit ik morgen of overmorgen, afhankelijk van de koers dan. Voorlopig denk ik dat ik mooi kan doorrollen. De 185 puts zijn hard in waarde gedaald. 185 puts rol ik door naar juni series, zeker met een credit.

Positie nog steeds:
-2 Mei P185
-3 Mei C170
Wat een feest vandaag! Mooier kan bijna niet. Ik zou vandaag sluiten maar ik kijk het nog even aan.

Puts 185 kakken flink in en uiteraard stijgen de calls 170 maar ik ben er blij mee. Mooi voor het doorrollen.

Koers van 175 is wel een dingetje, als hij die haalt. Dan worden de delta's van de -3 C170 groter dan de delta's van de -2 P185. Voorlopig kan de theta nog z'n werk doen.

Delta: De delta geeft weer in welke mate de optiepremie fluctueert bij een koersstijging of –daling van het onderliggende aandeel.

Theta: De theta geeft weer in welke mate de tijdswaarde per dag uit de optie loopt.

N.B. Wat betreft theta, met de definitie hierboven ben ik het als handelaar niet eens. Het is eigenlijk geen tijdswaarde maar meer de waarde van de put met dezelfde strike als de call. Cryptisch misschien maar lastig uit te leggen.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Wat een feest vandaag! Mooier kan bijna niet. Ik zou vandaag sluiten maar ik kijk het nog even aan.

Puts 185 kakken flink in en uiteraard stijgen de calls 170 maar ik ben er blij mee. Mooi voor het doorrollen.

Koers van 175 is wel een dingetje, als hij die haalt. Dan worden de delta's van de -3 C170 groter dan de delta's van de -2 P185. Voorlopig kan de theta nog z'n werk doen.

Delta: De delta geeft weer in welke mate de optiepremie fluctueert bij een koersstijging of –daling van het onderliggende aandeel.

Theta: De theta geeft weer in welke mate de tijdswaarde per dag uit de optie loopt.

N.B. Wat betreft theta, met de definitie hierboven ben ik het als handelaar niet eens. Het is eigenlijk geen tijdswaarde maar meer de waarde van de put met dezelfde strike als de call. Cryptisch misschien maar lastig uit te leggen.
De stijging ging harder dan ik verwacht had. Op zich niet slecht. Ik heb de 3 calls mei 170 terug gekocht en heb 3 calls juni 185 verkocht. Uiteraard ook de puts mei 185 naar juni doorgerold. Prijzen als volgt:

Koop 3 mei C170 a 9,30 per stuk -> -USD 2790
Verkoop 3 juni C185 a 6,70 per stuk -> +USD 2010

Koop 2 mei P185 a 5,65 per stuk -> -USD 1130
Verkoop 2 juni P185 a 11,75 per stuk +USD 2350

Opbrengst USD 440.

Positie:
-3 juni C185
-2 juni P185
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and Nick-m
De stijging ging harder dan ik verwacht had. Op zich niet slecht. Ik heb de 3 calls mei 170 terug gekocht en heb 3 calls juni 185 verkocht. Uiteraard ook de puts mei 185 naar juni doorgerold. Prijzen als volgt:

Koop 3 mei C170 a 9,30 per stuk -> -USD 2790
Verkoop 3 juni C185 a 6,70 per stuk -> +USD 2010

Koop 2 mei P185 a 5,65 per stuk -> -USD 1130
Verkoop 2 juni P185 a 11,75 per stuk +USD 2350

Opbrengst USD 440.

Positie:
-3 juni C185
-2 juni P185
Wellicht kun je eens uitleggen wanneer en hoe je beslist welke posities je innneemt en doorrolt.

Wat je doet is interessant. Snap het principe, maar nog niet de finesse (komt ook omdat ik een paar keer flink de mist in ben gegaan met opties, dus heeeeel voorzichtig). En zo te zien snap je het, wellicht eens uitleggen. Zou leuk zijn.
 
Wellicht kun je eens uitleggen wanneer en hoe je beslist welke posities je innneemt en doorrolt.

Wat je doet is interessant. Snap het principe, maar nog niet de finesse (komt ook omdat ik een paar keer flink de mist in ben gegaan met opties, dus heeeeel voorzichtig). En zo te zien snap je het, wellicht eens uitleggen. Zou leuk zijn.
De belangrijkste criteria die ik hanteer is delta en gamma van de opties.

De positie die ik nu heb is voortgekomen uit een mislukte call butterfly. Ik schreef puts tegenover de call butterfly toen de koers flink steeg en vervolgens klapte de koers in elkaar. Vervolgens schreef ik calls tegenover de geschreven puts en voila, mijn positie.

Om eerlijk te zijn, als mijn leermeester die me destijds de kneepjes van het vak geleerd heeft ziet welke positie ik nu heb, dan schiet hij me dood :).

Ik zit zowel delta's als gamma short en dat is een doodzonde als handelaar. Nu ben ik geen handelaar meer maar slechts een particuliere belegger. Desondanks, de positie die ik nu heb is zorgelijk.

Op zich heb ik gedurende m'n positie flink wat premie gevangen met het schrijven van opties. Het moment komt dat ik die ontvangen premie in moet gaan zetten om het risico te beperken. Verdubbelen of doorrollen klinkt leuk maar dat is ook risicovol.

Maar goed, je vraag was hoe en wanneer ik beslis welke posities ik inneem. Delta en gamma dus.
 
Koers ging vandaag in het begin van de handel flink omhoog. Ik zag m'n geest al dwalen :). Later op de avond kroop de koers toch weer wat terug richting de 187.

Feitelijk gezien heb ik nu een manke straddle met short 3x de C185 en short 2x de P185. Om nog een P185 te schrijven om de straddle recht te krijgen durf ik niet aan gezien de flinke stijging van het aandeel in korte tijd. Gezien de flinke beweging van het aandeel durf ik het ook niet aan om deze positie ongedekt te laten. Ik ga dan toch premie kopen maar dan op een eerdere uitoefendatum, de 2e juni.

Ik koop 2x de C205 op USD 104 en 2x de P165 op USD 60. Investering USD 328. Met deze transactie zit ik sec nog maar 1 jun C185 short. Dat risico durf ik wel te dragen.

Positie dus nu:
-3 16 Juni C185
-2 16 Juni P185
+2 2Juni C205
+2 2 Juni P165

Ik zit dan nog steeds delta en gamma short maar als er echt beweging gaat komen dan heb ik de dekking van de gekochte posities waartegen ik de langere posities kan handelen.

Risico in mijn positie is die ene ongedekte call. Als het vanaf nu nog flink verder omhoog gaat met de koers dan moet ik weer een ander plan bedenken. Ik denk echter dat gezien de flinke stijging in korte tijd het risico op verdere flinke stijging redelijk beperkt is. Zeker omdat het aandeel TSLA zich de laatste dagen contrair bewoog t.o.v. de peers.
 
Last edited: