Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bereik 75s

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nieuw op dit forum (als men en heb al heel veel gelezen, maar blijf zitten met een concrete vraag. Ik overweeg om een 75d aan te schaffen (alternatief is 100, maar die is marginaal duurder en dan heb ik liever een aangeklede 75). Het enige is dat ik met twee kleine kinderen (baby) 2 maal per jaar naar bijvoorbeeld Oostenrijk ga. 2 a 3u langer erover doen is geen probleem, maar een enkele reis van 16u is wel wat lang.

Ik vroeg mij af wat het werkelijke bereik ongeveer is van een 75(d) na 80% opladen en een snelheid van 110 a 120 op de snelweg.

Is 300km dan realistisch? Hopelijk wordt mijn laatste range angst zo weggenomen!

Dank alvast!
 
300 kan je halen, als je grof reken zit je op 250wh per km dus 4 km per kwh dan kom je op
Precies 300. Let wel trap je dat pendaal harder in dan zakt je bereik. Ik doe met een 85d regelmatig Rotterdam Hamburg en op een traject van 500km doe ik er precies een uur langer over met de laadstops erbij.
 
Welkom @Timmm
Ik heb zelf een 70D en ben afgelopen winter ook naar oostenrijk gereden en heb ongeveer 1,5 uur langer gereden dan normaal.
Zeker in duitsland staan de meeste SuC ongeveer 150km uit elkaar.
Ik denk zelfs dat het tijd verschil op het totale traject minimaal is als je een 100D zou hebben.
je staat gemiddeld maar 20 a 30 min te laden en dan maakt het niet veel uit of je een 70D of een 100D rijdt.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Ik ben nieuw op dit forum (als men en heb al heel veel gelezen, maar blijf zitten met een concrete vraag. Ik overweeg om een 75d aan te schaffen (alternatief is 100, maar die is marginaal duurder en dan heb ik liever een aangeklede 75). Het enige is dat ik met twee kleine kinderen (baby) 2 maal per jaar naar bijvoorbeeld Oostenrijk ga. 2 a 3u langer erover doen is geen probleem, maar een enkele reis van 16u is wel wat lang.

Ik vroeg mij af wat het werkelijke bereik ongeveer is van een 75(d) na 80% opladen en een snelheid van 110 a 120 op de snelweg.

Is 300km dan realistisch? Hopelijk wordt mijn laatste range angst zo weggenomen!

Dank alvast!

Energiegebruik bij 110-120 km/u is volgens mij zo'n 220 Wh/km (220Wh/km is vrij conservatief, volgens mij zit je vaker lager dan hoger). Dus zou je met 80% (~57kWh) zo'n 260 km moeten halen.

Deze website geeft aardige inschatting en je kunt eenvoudig parameters aanpassen: A Better Routeplanner
 
Welkom @Timmm
Ik heb zelf een 70D en ben afgelopen winter ook naar oostenrijk gereden en heb ongeveer 1,5 uur langer gereden dan normaal.
Zeker in duitsland staan de meeste SuC ongeveer 150km uit elkaar.
Ik denk zelfs dat het tijd verschil op het totale traject minimaal is als je een 100D zou hebben.
je staat gemiddeld maar 20 a 30 min te laden en dan maakt het niet veel uit of je een 70D of een 100D rijdt.

Hi bernie, dank! Wat is jouw ervaring qua bereik als je jouw auto vollaad tot 80%?
 
Ik lees overal dat je de auto beter niet tot 100% kan volladen maar tot 80. En ik ben benieuwd hoe ver je dan kan rijden, zo werk ik gereld 110km van huis (220 retour) en ben ik benieuwd of je met 80% tot een supercharger kan komen 275km verderop (als je dat zou willen) op dat je bij 200km sowieso weer moet stoppen.
 
Hi bernie, dank! Wat is jouw ervaring qua bereik als je jouw auto vollaad tot 80%?
Ik laad altijd tot 90% en heb 326 typical.
Ook als ik met vakantie start ik met 90% omdat ik met die extra paar km (100%) geen SuC kan overslaan.
Sterker ik laad dan langer op mijn eerste stop omdat er te veel rest km in de accu zit waardoor ik net iets langer moet laden.
Ik bereken vooraf met abetterrouteplanner.com globaal de route met stops en ga dan onderweg met de navigatie in de auto verder.
Ik zou me zeker niet druk maken over je range.
 
Ik lees overal dat je de auto beter niet tot 100% kan volladen maar tot 80. En ik ben benieuwd hoe ver je dan kan rijden, zo werk ik gereld 110km van huis (220 retour) en ben ik benieuwd of je met 80% tot een supercharger kan komen 275km verderop (als je dat zou willen) op dat je bij 200km sowieso weer moet stoppen.

Die 80% is echt onzin.
De Tesla zelf legt een gesuggereerde grens voor normaal gebruik bij 90%, en tot 100% laden is ook geen probleem als je maar binnen een halve dag of zo er mee op pad gaat.

Zelf heb ik met 100.000 km na twee jaar nog geen enkele afname batterij capaciteit. En wordt elke dag tot 90% opgeladen, en ongeveer 1 keer per maand tot 100%.
En heeft -17 graden in Val Thorens meegemaakt. En ook zoiets in Sölden.

Just go go go.

Overigens staat er ook op de Tesla site bij de Model S pagina een heel realistische range calculator, met vele variabelen.
 
Hoi Timmm, ik heb pas de ms75 gekocht! Uiteraard erg erg blij mee. Laad standaard tot 90% thuis en heb een typical bereik van 343KM bij 100% is dat 379 volgens mij (Lang geleden gedaan)

Volgens mij is het niet goed om 100% te laden en hem dan lang met die volle ladingstaat laten staan. Dat is wat ik heb begrepen uit de verhalen. Als je echt de 100% nodig hebt zou je hem in de nacht kunnen laten laden maar langzaam er voor zorgen dat hij 100% is wanneer je weg moet... denk dat het zo niet slecht is voor je accu. Maar graag feedback van de echte ervarings deskundige?!?
 
Bestellen die 75D.

Maak je geen zorgen over het rijbereik. In Duitsland zijn er zat superchargers. Ik laad 100% thuis en rij dan zo ver mogelijk, dan telkens 20 minuutjes laden en dan rij je etappes van 200 km. Als je meer laadt dan gaat het laden trager en verlies je eigenlijk tijd. Omdat je toch alle 2 uur moet stoppen, zeker met kleine kinderen, voor een plaspause of iets te eten verlies je eigenlijk zo goed als geen tijd tov een ICE. Tenzij je de gewoonte had om met je ICE in 1 stuk door naar Oostenrijk te rijden natuurlijk.
Ikzelf rij 130-150 in Duitsland, dat is leuker en het meerverbruik weegt niet op tegen de extra laadtijd. Maw de tijd nodig om langer te laden = de tijd die je wint door sneller te rijden.
Verbruik in België en in de zomer bij 125 km/u ligt zo rond de 190-195 Wh/km. Ha ja, en naar Oostenrijk toe verbruik je toch wat meer, terugrijden is zuiniger (lach er mee, maar het is bergaf :)).
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Net als Bravo2001 een 75S en bij90% geeft deze ook 343 KM aan. Nu 13.000 op de teller en het verbruik is 198 Wh/km.
Mijn ervaring is dat wanneer de 110/120 rijdt je de 300 km makkelijk haalt.

Net als velen anderen, als je eenmaal Tesla rijdt wil je niks anders meer.....:)
 
Neem inderdaad maar de S75. Ikzelf heb de S60 sedert september en heb daar eigenlijk nog nooit te kort mee gehad.

Let wel op omtrent uw verbruik. De meesten hier spreken van 200 wh/km, maar mocht je die trip in de winter doen met een volgeladen auto, dan zit je een stuk hoger. Ik zat deze winter aan 280wh/km in de vrieskou aan 100à110 km/h.
 
Ik sluit me aan bij de tekst van RudiDL. Maak je geen zorgen over die rit naar Oostenrijk, je zult inderdaad een uurtje of 2 langer onderweg zijn, of misschien anderhalf uur als je het aandurft om steeds het minimale bij te laden en met weinig bereik aan te komen bij de volgende SuC. Zo verkort je de reistijd met zo kort mogelijke laadstops.
Persoonlijk zou ik geen seconde twijfelen over de keuze tussen een 75 en een 100. Het enorme prijsverschil rechtvaardigt het extra stuk bereik en de snellere acceleratie mijns inziens totaal niet. Dus gewoon een mooie aangeklede 75 nemen. Als ik nu zou bestellen zou ik zelfs niet voor de D versie gaan, dat vind ik de meerprijs ook niet waard en die extra ruimte in de frunk bij de niet-D vind ik erg prettig op vakantie. Niet langer twijfelen en bestellen die handel!
 
Ik wett even niet het prijsverschil D en niet-D, maar een D is tikkie zuiniger, veilig bij gladheid en die extra trunkspace is in het nieuwe model niet meer, ook niet voor de niet-D.
Range is zoals al gezegd geen enkel probleem, je krijgt een andere mindset. Goed inlezen helpt ook.
 
Ik ben denk ik al 20 keer naar Oostenrijk gereden met eerst 85 en daarna 70D en met de huidige stand van Superchargers is Oostenrijk echt een fluitje van een cent. Gewoon zorgen dat je thuis met 100% vertrekt, dan trippredictor (balletje op lijntje) volgen en aankomen met rond 10% (eerste reis dus ben je wat voorzichtiger) en laden totdat hij zegt dat het voldoende is. Max range is niet eens belangrijk want de afstanden zijn behoorlijk kort. Bestel die 75D (vierwielaandrijving) en geniet!