Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening fiscaal/financieel voordeel elektrische wagen voor vennootschap in België

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon ff een vraag aan al diegenen die een subsidieaanvraag hebben gedaan: als die wordt toegekend, is er dan een beperking op aftrek van kosten in de vennootschap? e.g. aangezien er niet zoiets is als een "free lunch" kan in me wel inbeelden dat er mogelijks iets is in die zin....

Dat is een heel goede opmerking. Ik heb direct een mailtje naar de boekhouder gestuurd voor wat uitleg. Er zijn toch nog een aantal vragen waarmee ik zit, vb hoe kosten van elektriciteit recupereren van de bvba. Van zodra ik iets weet, hoor je het.

Antwoord gekregen van de boekhouder :
De subsidies moeten op een 74 rekening geboekt worden. Normaal is er een rekening ontvangen subidies, als dat niet is mag er een aangemaakt worden.
Dit heeft geen invloed op de investering, maar komt in je winst.
 
Last edited:
Als we in België iets kunnen krijgen moeten we ervan profiteren, dus bij deze even een check of dit de twee ecologiepremies zijn die ik kan aanvragen voor een model s en een laadpaal...

641.png
200004.png
 
En waar / hoe kunnen we dit nu aanvragen?

Via de website van Agentschap Ondernemen:
Ecologiepremie | Agentschap Ondernemen

Selecteer de optie Ecologiepremie - Plus. Zorg wel dat je een token hebt of met je identiteitskaart kan inloggen. Er moet dan een koppeling gemaakt worden tussen jou als persoon en de vennootschap waarvoor je mag optreden. Hiertoe krijg je na een paar dagen een code toegestuurd via een klassieke brief in de post. Nadat je daarmee de koppeling hebt gerealiseerd kan je volledig on-line beide subsidie-dossiers indienen.
 
En waar / hoe kunnen we dit nu aanvragen?

Eerste en vooral, dit geldt alleen voor bedrijfswagens in België, en je kunt dat aanvragen via Ecologiepremie | Agentschap Ondernemen

Via de roodachtige knop rechts 'Hoe registreren en aanmelden' krijg je dan een hele uitleg hoe je jezelf en je onderneming eerst moet registreren (je moet ondermeer wachten op een brief, zoals ik nu aan het doen ben) en vervolgens kun je die premies aanvragen. Hoe dat precies moet kan ik je volgende week wel laten weten als ik ze effectief zelf ga aanvragen.
 
Eergisteren de definitieve goedkeuring gekregen! Aanvraag was ingegeven op 30 Maart - dus bijna 5 maand na datum. Hopelijk nu geen 5 maanden wachten voor de centjes op de rekening staan.

Wanneer is de betaling gevolgd na de definitieve goedkeuring bij anderen die de premie hebben aangevraagd?


PS: Een paar uur terug mijn profielfoto opgeladen, maar ik zie ze niet, duurt dat zo lang? (Kwestie dat jullie een gezicht krijgen bij mijn naam voor aanstaande dinsdag)
 
PS: Een paar uur terug mijn profielfoto opgeladen, maar ik zie ze niet, duurt dat zo lang? (Kwestie dat jullie een gezicht krijgen bij mijn naam voor aanstaande dinsdag)

Bij mij was het ook een heel gedoe. Er verscheen gewoon niets na het uploaden. Ik denk dat je je foto best meteen op de goede resolutie zet op basis van deze info:
Note: The maximum size of your custom image is 80 by 80 pixels or 19.5 KB (whichever is smaller).
 
Eergisteren de definitieve goedkeuring gekregen! Aanvraag was ingegeven op 30 Maart - dus bijna 5 maand na datum. Hopelijk nu geen 5 maanden wachten voor de centjes op de rekening staan.

Na goedkeuring kan het "vlug(ger)" gaan

Hier het verloop van mijn dossier, ondertussen is de 2de schijf al uitbetaald en verwacht ik de derde schijf ten vroegste rond 18 september (minimum 1 maand tussen betalingen).

Volledig verloop subsidie :
Aanvraagdatum : 22/02/2014
Geplande startdatum investering : 01/03/2014
Dossier ontvankelijk : eind maart
Goedkeuring dossier : begin mei (verwittigd via brief)
Aanvraag uitbetaling 1ste schijf : 21/05/2014
Vraag naar bewijs van start investering : 23/05/2014, heb onmiddellijk de voorschotfactuur gemaild
Uitbetaling van de eerste schijf : 18/07/2014
Aanvraag uitbetaling 2de en 3de schijf : 23/07/2014
Vraag naar facturen : 28/07/2014, direct alle facturen gemaild (voorschotfactuur en eindfactuur Tesla, aankoop laadpunt, installatie laadpunt, factuur elektrische keuring)
Uitbetaling van de tweede schijf 18/08/2014
 
Na goedkeuring kan het "vlug(ger)" gaan

Hier het verloop van mijn dossier, ondertussen is de 2de schijf al uitbetaald en verwacht ik de derde schijf ten vroegste rond 18 september (minimum 1 maand tussen betalingen).

Volledig verloop subsidie :
Aanvraagdatum : 22/02/2014
Geplande startdatum investering : 01/03/2014
Dossier ontvankelijk : eind maart
Goedkeuring dossier : begin mei (verwittigd via brief)
Aanvraag uitbetaling 1ste schijf : 21/05/2014
Vraag naar bewijs van start investering : 23/05/2014, heb onmiddellijk de voorschotfactuur gemaild
Uitbetaling van de eerste schijf : 18/07/2014
Aanvraag uitbetaling 2de en 3de schijf : 23/07/2014
Vraag naar facturen : 28/07/2014, direct alle facturen gemaild (voorschotfactuur en eindfactuur Tesla, aankoop laadpunt, installatie laadpunt, factuur elektrische keuring)
Uitbetaling van de tweede schijf 18/08/2014

Aanvraagdatum: 14/06/2014
3 dagen te laat !! Na 11 juni is de premie nog maar 2000 (auto) en 150 (laadpunt)
Aanvraag staat op : dossier ontvankelijk.

Heb mail gestuurd met de vraag wanneer ik goedkeuring mag verwachten...... nog aan het wachten.

Nuttig :
NACE code nodig.
Code vr premie auto : 641
Code vr premie laadpunt : 200004
 
De kracht van verandering is vandaag al te lezen in De Tijd: " .... Opvallend is voorts de afschaffing van de milieuheffing op wegwerpzakjes en zaken als aluminiumfolie of wegwerpbestek. En de regering gaat onderzoeken of het voordeel van alle aard op milieuvriendelijke wagens kan worden afgeschaft...."

In De Standaard iets meer dan het ene zinnetje uit de Tijd: De regering gaat onderzoeken of het voordeel van alle aard op milieuvriendelijke wagens kan worden afgeschaft. Nu is het zo dat een bedrijfswagen voor de werknemer beschouwd wordt als een stukje loon, dat forfaitair wordt bepaald, en waarop de werknemer wordt belast. Er zal dus onderzocht worden om werknemers met een milieuvriendelijke bedrijfswagens daarop niet meer te belasten. Over welke wagens het gaat is niet bepaald in het regeerakkoord, maar vermoedelijk gaat het om elektrische auto’s.
 
Last edited:
De kracht van verandering is vandaag al te lezen in De Tijd: " .... Opvallend is voorts de afschaffing van de milieuheffing op wegwerpzakjes en zaken als aluminiumfolie of wegwerpbestek. En de regering gaat onderzoeken of het voordeel van alle aard op milieuvriendelijke wagens kan worden afgeschaft...."

In De Standaard iets meer dan het ene zinnetje uit de Tijd: De regering gaat onderzoeken of het voordeel van alle aard op milieuvriendelijke wagens kan worden afgeschaft. Nu is het zo dat een bedrijfswagen voor de werknemer beschouwd wordt als een stukje loon, dat forfaitair wordt bepaald, en waarop de werknemer wordt belast. Er zal dus onderzocht worden om werknemers met een milieuvriendelijke bedrijfswagens daarop niet meer te belasten. Over welke wagens het gaat is niet bepaald in het regeerakkoord, maar vermoedelijk gaat het om elektrische auto’s.

Ik had het ook al gelezen en vraag me af of ze aan het minimumpercentage van 4% gaan sleutelen of het helemaal gaat worden afgeschaft. In ieder geval zou het geweldig zijn als we die richting uitgaan...