Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening gegarandeerde restwaarde bij verbreking contract

This site may earn commission on affiliate links.
Hup en weer een nieuw draadje.......
Gewoon negeren, zakt vanzelf weg nadat het beantwoord is (tenzij er nutteloos in door geouwehoerd wordt natuurlijk).

Ik verwacht dat je om het (financial) lease contract te verbreken je alle openstaande leasebedragen + eindbedrag in 1x moet betalen, minus een kleine compensatie.
Ik heb ook (van Tesla) begrepen dat als je je auto via een handelaar verkoopt of via Tesla inruilt, de handelaar of Tesla de betaling aan de leasemaatschappij doet en van de leasemaatschappij de codes verkrijgt om de auto over te schrijven.
 
Je betaalt de rest-termijnen minus een kwijtschelding van de rente als je weer een contract afsuit. Een gegarandeerde restwaarde op het einde van het contract is, een gegarandeerde restwaarde aan het einde van het contract, niets meer of minder :)
 
Folks

Ik weet ook wel hoe een lease contract werkt. De vraag gaat over de door tesla gegarandeerde restwaarde.

Op 3j is die iets van 41%. Op 4j is het wat lager maar niet veel

Op 1j lineair op basis van reeds gedane betalingen, of "een ander %" die tesla uit de hoed tovert?
 
Voor zover ik begrijp is het enige waar je op kunt rekenen dat Tesla in de laatste maand van je leasecontract de auto gegarandeerd terugneemt als je daarvoor kiest. Buiten dat moment is Tesla niets aan je verplicht wat prijsstelling betreft (volgens mij).
Ze zullen buiten het bovenstaande vast wel intern een standaard berekening hanteren waarmee ze tot een prijs komen, maar volgens mij wordt die berekening nogal beïnvloed door de stand van de hemellichamen ;).
 
Het is in feite een put-optie die je bij de wagen krijgt. De logica zou zijn dat die een bepaalde waarde heeft, en dat die transfereerbaar is. Eg ik verbreek contract, verkoop auto, en kopen neem put/optie mee over.

Het documentje op de website ivm garantie zegt twee keer niks.....
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Het is in feite een put-optie die je bij de wagen krijgt. De logica zou zijn dat die een bepaalde waarde heeft, en dat die transfereerbaar is. Eg ik verbreek contract, verkoop auto, en kopen neem put/optie mee over.

Het documentje op de website ivm garantie zegt twee keer niks.....

Toch wel. Als je de lease stopt en de auto niet overneemt, dan weet je dat Tesla jou de restwaarde betaald waarmee je aflost. Je operationele kosten qua afschrijving liggen daarmee vast.
 
Toch wel. Als je de lease stopt en de auto niet overneemt, dan weet je dat Tesla jou de restwaarde betaald waarmee je aflost. Je operationele kosten qua afschrijving liggen daarmee vast.
Na 3j maar quid bij verbreking?
Alleen als je de lease stopt in de laatste maand van de looptijd. Verbreek je de lease voor die tijd dan is Tesla je helemaal niets verplicht.
(Het staat heel duidelijk in de eerste paar alinea's van de pdf https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/rvg/NL_RVG_2_Agreement.pdf beschreven).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: AnalysiZ and ErnstT
Alleen als je de lease stopt in de laatste maand van de looptijd. Verbreek je de lease voor die tijd dan is Tesla je helemaal niets verplicht.
(Het staat heel duidelijk in de eerste paar alinea's van de pdf https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/rvg/NL_RVG_2_Agreement.pdf beschreven).

Ja, je hebt gelijk, ik had beter moeten lezen. Dat valt in feite tegen omdat dog+world weet dat je omwille de snelle evolutie van de wagens een lease van zelfs 3 jaar waarschijnlijk niet uit doet.