Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beslagen voorruit en niet-werkende AP/CC

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb bij dit soort weersomstandigheden continu problemen met de AP/CC en dat komt vanwege het beslaan van de voorste camera. Vaak is het in het begin van de rit okee, maar na 10-15 minuten beslaat blijkbaar de ruit voor de voorste camera. AP/CC stopt dan met veel bombarie en het komt regelmatig voor dat ik dan de rest van de rit (zo'n 40 minuten) ook geen AP/CC meer kan gebruiken.

Dit ziet er als volgt uit:
-y8zpHYzIkQ_ye3cHt0Pz_m0k98mv5tnO-DDPi2PB8xbFwltcHqRI5VlVGdKh6FiDxOFRtop2ZSVJqQIL8krw5wNwTsDRd7qH3ywRtYGDOOXi-bV7RAIDkRjOUv0nsgR6MYq7V8lh-Iq35B_iFtczTJ5hSXpeV-mldlLnPyprAJTVU987fWRG-jbvJ3B6A6HhwWVlrb7rbUtZSw55wCKL-iHvpUtVrse1LKYBOFD7whdN8pc-1xqQW3hLJ7wCozOFe-4O5GgRQcZiNtStZGC08GKvehpvLRCCQ8Wk3HJXBpdrBbneyuEpWK2mRzNrDW2lIKurvC8uv_9AdPbr3VV9JXoqHCMM-lFmo_sbg_V8znLxyn92ifXuooHKURfNXY8_viqh1S6kAck5_r1SVgxuiRPRNgvBxZF-JQK9KLXZ40sCIKVO3y28exBWjJ1-QWMt79KujuaV91PJusKyHIbuyruJWU8tqbma9tjYYSjLDq1LxCuJ_JFgGmHYFl55jxh2lIJnrlsSqYkwYrVxZZHfBEBNcKJILOGZYuGZNJRg7y8TvBJdUpTrcgEEynXNO6TgfmqMQkkJAOw5N2VFk3GVq_-VbvW5X31KNpWpykDyUTkV8zPwcLBIK0vQV3w16hgTeW6Z7tenhZ_hohgWriNS08HDlffVcAx3omaF3asSkcmN7fRa9MI4o7Ud-5kAug=w1186-h889-no


Dit is dus na een rit van ruim een uur, waarbij de rest van de ruit netjes ontwasemt is:
u0DFyvr-pJv6t608XcYRrHcyzAOpt-djamyf97LJmGz4vhnnAa4HQdsMLRG2e2hrcAG0sKqLDRdWa2FudtZBJ6K7LpRJcv545KCwu3wMoXJjIUN0Onq9rbY7MnAjwsUe0Eq3zPI3ESm5P3UXBwFeHj0SCvXCL8N_j0abQI8sxVz8G-7QQGzTyFRezNMpCjxUbm97jYpa9YeCetZ4JaPeno4ysYUNvZR9jOvpBKcbSCvePGfKlby7rOYjV3WFvSU-fWgFJSCOHza_o8SIrHy58H3mD7YZ5bB8MI3sGInmciDaiPEFQN5MLsnq32wRxDEoi9zDOAcTXxz1OUakAtD53D8eaa15cOuPkxM2tHMQ1A1Rbe_pscnsg2IBpv6pHCpptnoisUioo0s4F0rQ9fX0YE9nsuONHzot1uvjnHO5DfNhKCODXCiHw7cdQwYwQOY-4w1_twmjQ7UrXRJgsrWgk3nsYgXs6OWWBInskWnWAX908PfT0Sjq0sdDO-0d2-fzMcWAU4MimoJkWa_0NWFOx9O_v5EZAvjOD1rKJxfqQmjLX_d9Adjg00XQFbKaBl0YtToSdvzRa7yHcu1NRaDvOOmqNatm-uxojjsbiLJv4joxmJ9FztlZ8RFTKC2O-_yrWoJVOOoavjiD0LkAk1eByLHThTRPKTOuI-PxbfgxiMGxV-1EONbVBRJkZooGhPo=w1186-h889-no


Ik heb van alles geprobeerd, inclusief het aanzetten van de spiegelverwarming, maar het helpt allemaal niets. Rondom de verwarmingsstrepen lijkt het wel goed te zijn. Hebben meer mensen dit probleem?
 
Twee keer op het ruitontwasemingsikoontje drukken bij vertrek.
Bij 1 keer gaat de gevraagde luchtstroom enkel naar de voorruit. Bij 2 keer drukken gaan de aanblazers op volledige kracht op de voorruit.
Heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt echt helemaal niets. Zelfs na 10 minuten op volle kracht maakt het geen verschil (maar zweet ik onderhand de auto uit). Er lijkt ook geen open verbinding te zijn vanaf de ruit naar de camera. Ik heb de indruk dat er bij om de één of andere reden vocht achter is gekomen dat er niet meer uit wil. Vreemd genoeg lijkt er nergens een ontluchtingsgaatje te zitten. Ik heb maar een afspraak ingeschoten voor mobile services, want dit is echt irritant.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Bij mijn auto werkte de verwarmingselementen niet meer. Misschien los stekkertje of iets dergelijks.

Je hebt trouwens wel mega veel vocht!

Ik zou sowieso het dak op ventilatie stand zetten met eventueel de achterramen ook op een klein kiertje en dan zowel spiegels + voorruit standje max zetten tijdens het rijden.

Onthoud dat buitenlucht praktisch altijd minder vocht heeft dus met ramen open trek je sneller het vocht uit de auto.
 
Bij mijn auto werkte de verwarmingselementen niet meer. Misschien los stekkertje of iets dergelijks. Je hebt trouwens wel mega veel vocht!
Die verwarmingslijntjes zijn wel gewoon vrij van vocht, dus ik denk dat het gewoon werkt. Wellicht dat er gewoon teveel vocht in zit (de vraag is alleen hoe dat dan komt).
Ik zou sowieso het dak op ventilatie stand zetten met eventueel de achterramen ook op een klein kiertje en dan zowel spiegels + voorruit standje max zetten tijdens het rijden. Onthoud dat buitenlucht praktisch altijd minder vocht heeft dus met ramen open trek je sneller het vocht uit de auto.
Het probleem ontstaat vaak na een tijdje rijden. De eerste 10-15 minuten werkt het allemaal vaak wel goed. Ik ga natuurlijk niet met 4-5 graden en met regen het dak op ventilatie zetten of met de ramen open rijden. Dit gaat ook niet werken, want de ruimte lijkt echt afgesloten. Wellicht dat mijn voorruit niet netjes verlijmd is en er gewoon vocht achter komt. Ik wacht de mobile ranger wel af...
 
Ik ga natuurlijk niet met 4-5 graden en met regen het dak op ventilatie zetten of met de ramen open rijden.

Ik doe dit altijd, in elke auto in de winter. Ramen open, HVAC op max en rijden. Ramen op een kiertje tot de condens overal is verdwenen. Veruit de snelste manier om vocht uit je auto te krijgen.

Met regen is het een ander verhaal..
 
Ik doe dit altijd, in elke auto in de winter. Ramen open, HVAC op max en rijden. Ramen op een kiertje tot de condens overal is verdwenen. Veruit de snelste manier om vocht uit je auto te krijgen. Met regen is het een ander verhaal..
Ja, in het begin inderdaad wel. Maar ik krijg het probleem juist na een tijd rijden en dan is het vocht al lang uit het interieur. Het probleem is dat de ruimte onder de spiegel blijkbaar is afgesloten.
 
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Even benieuwd: Als je schrijft 'met veel bombarie' bedoel je dan: rode waarschuwingen, 'please take over now', etc., alsof je op je donder krijgt voor het niet goed opletten tijdens AP?

Ik kan idd daarna zo'n 30 a 40 minuten geen AP gebruiken ('features may be available on next drive').

Als de mobiele service hier een oplossing voor vindt, hoor ik het heel graag!
 
Mobile services is deze week geweest en de verwarming in de ruit werkt wel gewoon. Maar de luchtstroom komt er niet achter, dus dat doet vrijwel niets. Bij een hoge luchtvochtigheid is dit vrijwel niet te voorkomen. Daarom toch getracht een oplossing te verzinnen door de kap eraf te halen en deze iets te vervormen, zodat de luchtstroom er wel iets achter kan komen. Bij een hoge luchtvochtigheid in de auto zullen meer mensen hier denk ik last van hebben. Of de oplossing voldoende is gaan we zien. Ik rij alleen heel weinig, dus echt testen kan ik het niet...
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Vanmorgen had ik hier ook weer last van. Dacht een mooi fragmentje op te nemen van een asomobilist die het verdrijvingsvlak nam om vervolgens bijna in een tegenligger te knallen. Enige wat ik terugzag in de dashcam video waren de koplampen door de condens...
 
Bijzonder, bij mij is het standaard de raam verwarming inschakelen als ik condens heb en dat is nu dus altijd. Als ik niet door de achterruit kan kijken ga ik er vanuit dat de camera's voor ook condens issues hebben.

Ontwasem functie aan, verwarming aan, dakraam op ventilatie, ramen achter klein stukje naar beneden en rijden maar. Zodra alle condens weg is van de ramen gaat het dak en de ramen weer dicht.
 
Problemen met vocht in de mx heb ik hier ook, momenteel staat hij bij sec purmerend. Voor mijn gevoel zijn er problemen met de verwarming. Dit staat op het lijstje. Hopelijk is het probleem verholpen wanneer ik de auto opgehaald heb, ik zal het hier terugkoppelen.