In je vraag vermeld je een paar termen die voor vragen kunnen zorgen. Veelvuldig wordt de term snelladen gebruikt om DC gelijkstroom snelladen aan te duiden (zoals ook de superchargers van Tesla zijn).
Ten aanzien van DC snelladen een interessant stukje:
http://evworld.com/news.cfm?newsid=29685
Om te beginnen wil ik even benadrukken dat de batterij in een Nissan Leaf andere koek is dan die van een Tesla.
In Japan is de Leaf veelvuldig gebruikt als Taxi, gepromoot door Nissan. Nissan stelde daarvoor ook snelladers beschikbaar. Het merendeel van deze taxi's zag zelden tot nooit een reguliere lader (wisselstroom AC en in het geval van de Nissan kan met 3,6 kW (1 fase 16 Ampere) worden geladen), maar hingen altijd aan de snelladers (ChaDeMo DC lader, waarvan de standaard is ontwikkeld door o.a. Nissan en Mitsubishi, destijds met een max van 50 kW).
Bij DC Snelladen wordt de eerste 10% a 15% van de batterij (indien nagenoeg leeg) langzaam geladen. Boven een vulling van 4 a 5 kWh, loopt dat op richting de 50 kWh en de laatste 10 a 20% gaat weer traag. Dit om de batterij te beschermen. Hoe groter deze marges zijn, hoe beter voor de batterij. Tesla hanteert aan de bovenzijde een marge van 20%. Echter als een batterij kleiner is, wordt vanuit commercieel oogpunt ervoor gekozen om deze marge minder groot te maken, aangezien dit het gebruiksgemak anders wel erg reduceert.
De impact van al dit DC snelladen bleek voor de batterij van de leaf niet erg goed te zijn, met batterijen die binnen 2 jaar tijd qua capaciteit en laadsnelheid halveerden.
Dus op de vraag, is veelvuldig DC snelladen slecht voor je batterij, praktijkervaring geeft aan dat dit significante impact heeft (gehad bij de Leaf).
Ik heb altijd begrepen dat "normaal" laden, oftewel AC laden, altijd beter is voor de batterij, ongeacht of dat met 3,6 of 22 kW wordt gedaan. De lader in de auto en de BMS bekijken gezamenlijk hoe en met welke snelheid moet worden geladen, daarbij rekening houdend van de temperatuur van de batterij, de status van de cellen etc. Dat betekend ook dat tegen het einde de laadsnelheid net wat trager wordt.