Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Betrouwbare bronnen ter onderbouwing van EV superioriteit

This site may earn commission on affiliate links.
@ebullio ; Eerlijk is eerlijk, EV's hebben tot voor kort behoorlijk kunnen genieten van allerlei stimulatie maatregelen. En hoewel geen directe subsidie, is het niet ontvangen van belasting uiteindelijk toch een "nadeel" voor de samenleving. Al kan je dan ook in een discussie terecht komen dat het niet betaalde belastinggeld evengoed in de consumptiemaatschappij terecht is gekomen.

Uiteindelijk zijn er rapporten geweest van het Rijk ter onderbouwing van de AutoBrief II waarin werd genoemd dat de CO2 reductiemaatregelen voor "zuinige" auto's (diesel, benzine, (plugin)hybride, EV's) tezamen een waarde vertegenwoordigen van 7 miljard meen ik me te herinneren. Echter was 75% hiervan voor alle auto's die niet volledig EV waren. Ook viel deze maatregel erg kostbaar uit wanneer werd gerekend met euro's per vermeden ton CO2 uitstoot. Niet in de laatste plaats omdat blijkt dat zuinige auto's in de praktijk niet zo zuinig zijn.

EV's ondersteunen als nieuwe techniek voor personenvervoer, vind ik nog steeds erg nuttig. Echter moet dit wel in een ander perspectief dan slechts "CO2 reductie" worden gezien. EN niet alleen voor zakelijk. Want afgezien van de BPM en MRB, heb je als particulier weinig belastingvoordeel...zeker afgezet tegen de regelingen en aftrekposten voor zakelijke rijders.

Een EV zorgt voor minder vervuiling en dus minder medische kosten en een prettigere omgeving. Niet direct in geld uit te drukken, maar in mijn ogen onbetaalbaar. Qua CO2 reductie is het wegverkeer een "sluitpost" met 10-15%. Het verduurzamen van de energieopwekking thuis en in centrales levert veel meer CO2 reductie op (tot 50%). Door de statische opslag van energie op kleine schaal (voor thuis) en grotere schaal (inzetten bij productie, piekbelasting, etc) te combineren met EV's, zorg je voor grote, zich onderling versterkende effecten.

Publieke laadpalen is ook een slechte zaak naar mijn bescheiden mening. Zeker wanneer uit algemene middelen betaald. Je kunt als overheid gewoon richtlijnen voorschrijven aan de uitbaters van parkeerterreinen/garages in de gemeenten of voor verzorgingsplaatsen langs de weg. Als ik niet wil dat van "mijn" geld benzine stations gebouwd worden, wil ik ook niet dat men laadstations ervan gaat bouwen. Zeker niet omdat de overheid notoir slecht is in het juist spenderen van dergelijke budgetten. Denk daarbij aan de staatssteun dat Allegro krijgt! Dat is een bedrijf "van" Liander...en krijgt geld van de overheid voor laadstations. Een staatsbedrijf moet niet concurreren met marktpartijen.

Faciliteren is iets anders. Zorg ervoor dat rijtjeshuismensen de plek voor hun deur mogen huren (voor eerste auto, wanneer niet mogelijk parkeren eigen terrein) zodat ze hun auto's kunnen laden met door henzelf betaalde "mode 3" laadstations (via wandcontactdoos, rode/blauwe stekker verbieden).

Door een slechte regeling waar vooral zakelijk EV eigenaren van genieten is veel belastinggeld niet geïnd. Ik ben voor EV's en ik misgun niemand wat, maar met beter beleid hadden meer mensen kunnen profiteren van EV en had het totale effect groter geweest. De overheid heeft geen visie omtrent luchtkwaliteit, vervuiling en milieu en de juiste manier om statische opslag van energie en EV's in die visie onder te brengen. En door zelf de bron te vervuilen in deze discussie (Wiebes over onderzoek naar aanschafsubsidie EV's) en mensen weer proberen een worst voor te houden (waterstof), is EV's vaak slachtoffer in een discussie.

Voor ik je overlaad met links, is het misschien succesvoller je strategie in de discussie te heroverwegen. Welk punt wil je thuisbrengen en moet je niet vanuit de kracht van EV proberen te debatteren in plaats van de zwaktes van het overheidsbeleid?

Sterke punten zoals:
- minimaal schoner dan ICE's, maar met zon/wind veeel schoner
- li-ion ontwikkelingen gaan hard, minimaal 10 jaar en 200.000km te gebruiken zonder problemen
- alleen tanken bij langere dagtrips of vakantietrips, verder niet
- rijdt super stil en soepel
- nooit meer krabben (voorverwarmen zonder uitstoot)
- geen walmende auto voor de deur
- laadsnelheden voor 2022 waarschijnlijk richting 300kW+
 
  • Like
Reactions: ebullio
Betreft een berekening van de belasting per energie-eenheid, bijv. Joule. Imho ook de enige correcte manier.
Ik heb mijn beoordeling iets bijgesteld. Er is overigens geen enige correcte manier, tenzij die manier je uitkomt. De perceptie van de consument is altijd de kosten per afgelegde kilometer. Je mag blij zijn als de meerderheid van de bevolking een paar jaar natuurkunde onderwijs gehad heeft.
 
Ai daar had je toch echt bijna je derde disagree te pakken :eek::p:D (ik durf dat knopje niet meer aan te raken)

Belasting per energie-eenheid is de enige goede metric, het feit dat een ICE 3x meer energie moet omzetten om dezelfde afstand af te leggen wordt anders verdoezeld.
Oftewel met de huidige belastingtarieven kun jij fiscaal gratis 3x meer energie omzetten met een ICE dan met een EV en dat vindt de heer Steinbuch (en ik ook) oneerlijk.
Dat die 3x meer energie door een ICE wordt omgezet in nutteloze warmte doet er niet toe...
Kom maar op. Die disagrees lust ik rauw :cool:

Zoals ik ook aan @Nexus antwoordde ben ik het niet eens met die berekening per joule. Dat is misleidend voor de consument.

En 'oneerlijk' mag volgens mij al helemaal geen argument zijn. We praten over politieke keuzes. Daar is oneerlijk een van de fundamenten.
 
EV's hebben tot voor kort behoorlijk kunnen genieten van allerlei stimulatie maatregelen. En hoewel geen directe subsidie, is het niet ontvangen van belasting uiteindelijk toch een "nadeel" voor de samenleving. Al kan je dan ook in een discussie terecht komen dat het niet betaalde belastinggeld evengoed in de consumptiemaatschappij terecht is gekomen.

Het is moeilijk om niet ontvangen belasting te berekenen in dit soort gevallen.
Ik zou bijvoorbeeld geen Tesla hebben gekocht (hebben kunnen kopen) als er geen belastingvoordelen waren geweest. Dan had ik nog steeds met mijn oude Volvo rondgereden of had ik een goedkopere benzine/diesel gekocht.
Door de overheid gemiste BPM bijvoorbeeld is dus niet gelijk aan het totale bedrag van alle niet geheven BPM op Tesla's.
 
Het is moeilijk om niet ontvangen belasting te berekenen in dit soort gevallen.
Ik zou bijvoorbeeld geen Tesla hebben gekocht (hebben kunnen kopen) als er geen belastingvoordelen waren geweest. Dan had ik nog steeds met mijn oude Volvo rondgereden of had ik een goedkopere benzine/diesel gekocht.
Door de overheid gemiste BPM bijvoorbeeld is dus niet gelijk aan het totale bedrag van alle niet geheven BPM op Tesla's.

Exact mijn punt :). Maar dan anders verwoord. Die berekeningen worden voor de regering gemaakt en uiteindelijk zijn die zelden zinvol in discussies met familie ;). Zo kan je ook stellen dat zakelijk voordeel indirect voordeel voor privé op kan leveren. Ik focus liever op de sterke punten van een techniek of concept. Vage overheidszaken vertroebelen vaker dan dat ze verhelderen. Helaas worden cijfers vaak bewust gespind waardoor "de put wordt vergiftigd" zoals ze dat zeggen. Met EV's is dat inmiddels goed gelukt.
 
Op Autoweek heb ik weleens een discussie gehad met een ‘schoonvader’ die zei: “(…) met mijn belastingcenten aangeschaft. Betaal ‘m lekker zelf!”

Ik kreeg voor de aanschaf MIA en KIA (‘sigaar uit eigen doos’ VAMIL telt niet). MIA en KIA zijn eenmalige belastingvoordelen, die in mijn geval (P85 in 2013, €115k) in 2013 maar liefst €9.639 KIA/MIA Vpb-voordeel gaven.

€9.639 lagere belastingbetalingen! Dank, schoonpa!

Maar nog even dit, schoonpa.

Door de lagere autokosten (energie- en onderhoud) heb ik inmiddels drie jaar lang €5.350 per jaar minder aftrekbare autokosten. Over de hele gebruiksduur van acht jaar wordt dat natuurlijk niet €42.800. Ik hou maar even rekening met heel nare reparaties en oplopende onderhoudskosten. Het schijnen heel slechte auto’s te zijn. Ik reken dus maar met €32.000.

Maar, lieve help, schoonpa, dat is €32.000 meer belastbaar resultaat. Tegen 20% Vpb is … €6.400 meer belastingbetalingen over een periode van acht jaar.

€6.400 hogere belastingbetalingen, snotverdikke, schoonpa!

€9.634 lagere belastingbetalingen en €6.400 hogere belastingbetalingen. Over een periode van acht jaar. €3.234 belastingvoordeel. €405 per jaar. Dat is minder dan een procent van mijn jaarlijkse afdrachten pa…

Maar toch bedankt hoor, schoonpa! Vooral voor uw mooie lieve dochter!
 
Last edited:
Tja, zulke discussies beginnen altijd met afgunst en eindigen met het niet gelijk willen geven/krijgen, zeker met je schoonfamilie. ;)

Ik heb sowieso altijd moeite met mensen die het over 'mijn belastinggeld' hebben. Nee het is niet (meer) van jou, maar van de staat. 1x per 4 jaar (of eerder) kun je daar een heel klein pietsie invloed op uitoefenen en that's it.
Verder kun je hooguit zorgen dat je zo weinig mogelijk belasting betaalt (wat wij hier collectief hebben gepoogd te doen hier op het forum door zo'n Tesla aan te schaffen).

Kom maar op. Die disagrees lust ik rauw :cool:

Zoals ik ook aan @Nexus antwoordde ben ik het niet eens met die berekening per joule. Dat is misleidend voor de consument.

En 'oneerlijk' mag volgens mij al helemaal geen argument zijn. We praten over politieke keuzes. Daar is oneerlijk een van de fundamenten.

De consument wordt nu misleid. Door naar de accijns per afgelegde kilometer te kijken wordt de inefficientie van fossiele brandstoffen verdoezeld. Dat is wat de heer Steinbuch aan de kaak wil stellen. De EV wordt voor zijn zuinigheid niet beloond in de vorm van minder accijns... En tja politieke keuzes: de overheid heeft hier gewoon een knop waar ze aan kan draaien als ze EV's wil promoten.