Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bij classic Model S remlichten niet actief boven de 136 km/u bij regen remmen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Classic in Canada 2013 (Vin 17508), boven de 120 is er geen "regen" rem licht dat aan komt. de relatieve kracht van afremming is langzamer dan onder langzamere snelheid en dus gaan die niet aan. interesant dat we het "gevaarlijk" vinden dat de rem lichten niet aan gaan boven die snelheid, maar zullen we het eerst eens over de snelheid zelf hebben
 
Ik heb een Classic in Canada 2013 (Vin 17508), boven de 120 is er geen "regen" rem licht dat aan komt. de relatieve kracht van afremming is langzamer dan onder langzamere snelheid en dus gaan die niet aan. interesant dat we het "gevaarlijk" vinden dat de rem lichten niet aan gaan boven die snelheid, maar zullen we het eerst eens over de snelheid zelf hebben

Eh, in Nederland en Frankrijk is de toegestane snelheid 130 km/u. In Duitsland mag je nog harder rijden. Geen probleem toch?
 
Ik merk wel dat bij reguliere snelwegsnelheden geen remlichten aangaan bij regen en het ook gelimiteerd is op max 30kW Regen (geen gele stippellijnen, maar de regen blijft daar wel 'hangen'. Daar hoef je niet 150 voor te rijden. Dit is met je nieuwe Avatar in de klokkenwinkel van je dashLCD goed te controleren ;).
 
Was me in 115.000 km, waarvan heel veel snelweg en een behoorlijk % boven de 130 (ik kom veel in het buitenland:rolleyes:) nog niet opgevallen.

Maar ook nog nooit rare situaties met achterop-komers die plotseling op mijn bumper zitten of andere verrassende acties ondernemen omdat ze mijn vertraging niet opgemerkt zouden hebben.

Begrijp dus niet goed wat het probleem is.
 
Was me in 115.000 km, waarvan heel veel snelweg en een behoorlijk % boven de 130 (ik kom veel in het buitenland:rolleyes:) nog niet opgevallen.

Maar ook nog nooit rare situaties met achterop-komers die plotseling op mijn bumper zitten of andere verrassende acties ondernemen omdat ze mijn vertraging niet opgemerkt zouden hebben.

Begrijp dus niet goed wat het probleem is.


+1.
much ado about nothing

(én dat moet ik nu net zeggen LOL)
 
Heren,

Gevalletje middelbare school natuurkunde.

Max vermogen Regen is circa 60 kW.

Energie = Kracht x Afstand.
Vermogen = Energie per Tijd = Kracht x Afstand / Tijd
Afstand / Tijd = Snelheid.
Dus bij hoge snelheid en vaste (max) Regen vermogen Kleine Kracht.
Kracht = Massa x Versnelling (of vertraging)

Daarom bij hoge snelheid kleine vertraging door Regen en dus geen reden voor rode lampjes.

Helder?
 
Kan je ook de getallen invullen :) ?



---edit---

Ik heb zelf eens een poging gedaan :
Gewicht : 2.400kg, snelheid 150km/h --> kinetische energie = 2.000 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 1.940 kJ -> snelheid is 147.73 km/u (-2.27km/u)

Gewicht : 2.400kg, snelheid 50km/h --> kinetische energie = 222 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 162 kJ -> snelheid is 42.7 km/u (-7.3km/u)


of zoals mijn oude prof mechanica ooit gezegd heeft : kinetische energie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat : speed kills.:wink:
 
Last edited:
Was me in 115.000 km, waarvan heel veel snelweg en een behoorlijk % boven de 130 (ik kom veel in het buitenland:rolleyes:) nog niet opgevallen.

Maar ook nog nooit rare situaties met achterop-komers die plotseling op mijn bumper zitten of andere verrassende acties ondernemen omdat ze mijn vertraging niet opgemerkt zouden hebben.

Begrijp dus niet goed wat het probleem is.

+1

nou ja, geen 115 maar slechts 107k km dan...
 
Kan je ook de getallen invullen :) ?



---edit---

Ik heb zelf eens een poging gedaan :
Gewicht : 2.400kg, snelheid 150km/h --> kinetische energie = 2.000 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 1.940 kJ -> snelheid is 147.73 km/u (-2.27km/u)

Gewicht : 2.400kg, snelheid 50km/h --> kinetische energie = 222 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 162 kJ -> snelheid is 42.7 km/u (-7.3km/u)


of zoals mijn oude prof mechanica ooit gezegd heeft : kinetische energie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat : speed kills.

Zal een ExCelletje maken met grafiekje; plaatjes zeggen meer dan woorden (of formules).

Maar het maakt niet uit of het een Classic is of niet. De natuur blijft de natuur. Gelukkig

(en ja had ook zo'n prof mechanica :smile:)
 
Last edited:
Vandaag even getest. Ook bij hoge snelheden de volle regen (60Ks?). Boven 135 gaan de remlichten niet aan. Als je tijdens afremmen door 135 kmh zakt gaan ze ineens wel aan. Je remt onder 135 kmh echt niet ineens harder. Heeft met de remkracht weinig te maken volgens mij, is zo geprogrammeerd. Misschien gaan ze ervan uit dat er boven 135 kmh geen bumperklevers zijn ;)
 
Vandaag even getest. Ook bij hoge snelheden de volle regen (60Ks?). Boven 135 gaan de remlichten niet aan. Als je tijdens afremmen door 135 kmh zakt gaan ze ineens wel aan. Je remt onder 135 kmh echt niet ineens harder. Heeft met de remkracht weinig te maken volgens mij, is zo geprogrammeerd. Misschien gaan ze ervan uit dat er boven 135 kmh geen bumperklevers zijn ;)

op uitstap geweest naar een Kerstmarkt in Duitsland ? :biggrin::biggrin::biggrin:
 
Kan je ook de getallen invullen :) ?



---edit---

Ik heb zelf eens een poging gedaan :
Gewicht : 2.400kg, snelheid 150km/h --> kinetische energie = 2.000 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 1.940 kJ -> snelheid is 147.73 km/u (-2.27km/u)

Gewicht : 2.400kg, snelheid 50km/h --> kinetische energie = 222 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 162 kJ -> snelheid is 42.7 km/u (-7.3km/u)


of zoals mijn oude prof mechanica ooit gezegd heeft : kinetische energie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat : speed kills.:wink:
Dan zal de threshold (autocorrect: theesalon) voor rem/stoplichten wel bij een vertraging van 1m/s[SUP]2[/SUP] liggen... (of 752 miles/square fortnights, het blijven Amerikanen natuurlijk)
 
Vandaag even getest. Ook bij hoge snelheden de volle regen (60Ks?). Boven 135 gaan de remlichten niet aan. Als je tijdens afremmen door 135 kmh zakt gaan ze ineens wel aan. Je remt onder 135 kmh echt niet ineens harder. Heeft met de remkracht weinig te maken volgens mij, is zo geprogrammeerd. Misschien gaan ze ervan uit dat er boven 135 kmh geen bumperklevers zijn ;)

Bedankt voor de test, Maurice. Bij een recentere wagen met AP gaan ze wel aan dus ofwel is het een bug, ofwel is er een andere reden die we niet kennen.

- - - Updated - - -

Daarom bij hoge snelheid kleine vertraging door Regen en dus geen reden voor rode lampjes.

Helder?

Nee. Wat zegt jouw prof natuurkunde over het gegeven dat dit enkel zo is bij een Classic Model S?
Bij mijn wagen gaan de remlichten immers altijd aan bij regen boven ergens 30 kW, ongeacht de snelheid.
 
Heren,

Gevalletje middelbare school natuurkunde.

Max vermogen Regen is circa 60 kW.

Energie = Kracht x Afstand.
Vermogen = Energie per Tijd = Kracht x Afstand / Tijd
Afstand / Tijd = Snelheid.
Dus bij hoge snelheid en vaste (max) Regen vermogen Kleine Kracht.
Kracht = Massa x Versnelling (of vertraging)

Daarom bij hoge snelheid kleine vertraging door Regen en dus geen reden voor rode lampjes.

Helder?

Precies altijd al het idee gehad dat het wel of niet aangaan van de remlichten gekoppeld is aan de vertraging.
Boven een bepaalde vertraging gaan de remlichten aan.
Nooit bij stilgestaan (en op gelet) dat die vertraging bij hogere snelheden niet gehaald wordt.

Ik zou verwachten dat dit gewoon met een sensor gemeten wordt.
Zou me verbazen als ze dit hard aan de snelheid van de auto + level regen zouden hebben gekoppeld.

Dus wie test het even? Eerst bij verschillende snelheden steil bergop vol in de regen en daarna zelfde trucje bergaf. Dan zou die harde grens van 85mph toch moeten verschuiven.

Professor Dirk kan dan wel voorrekenen wat de verschillen moeten zijn :wink: