Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.
verlichting, waterkokers opladers oventjes koffiezetapparaten etc...
Verlichting en opladers zijn verwaarloosbaar. Waterkokers nemen ong 0,5kW gedurende 2 à 10 minuten = 0,05kWh gemiddeld.
Als ik dan continu 1kw trek
Daarmee kan je technisch niet laden. Denk dat 1,5 het minimum is (6A). Sowieso laadt je dan maar 8 kWh op een nacht. Daar kan je dan 40km mee doen.
Lijkt mij veel eenvoudiger om gewoon 2 keer op een vakantie een activiteit bij een lader op te zoeken. Misschien een gratis lader voor de Nederlanders.
 
  • Like
Reactions: Paco
Nogmaals, mijn ervaring is, gewoon even vragen bij de receptie. Vaak komt de technisch beheerder van het park en die weten je altijd wel te helpen naar een prima stopcontact. Wel zo veilig. Tot op heden meestal nog meegemaakt dat ze echt serieus hun best doen om je te helpen omdat ze het fraai vinden dat je met een ev vanuit Nederland komt gereden. Wordt natuurlijk wel steeds minder, maar het is nog niet dat je op de camping struikelt over de ev's.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Denk dat voor beide wat te zeggen is. Mijn (beperkte) ervaring is wel dat als men een Tesla ziet ze geld zien. De keren dat ik het dus netjes vroeg kwamen er dus bedragen van 15-20 euro voorbij om te laden. Wat met een groot verbruik echt veel meer is dan het kost om mijn auto van 20 naar 80% te krijgen
 
Denk dat voor beide wat te zeggen is. Mijn (beperkte) ervaring is wel dat als men een Tesla ziet ze geld zien. De keren dat ik het dus netjes vroeg kwamen er dus bedragen van 15-20 euro voorbij om te laden. Wat met een groot verbruik echt veel meer is dan het kost om mijn auto van 20 naar 80% te krijgen
Het gemak moet ook betaald worden hé. De cola die je op een terras koopt kost ook meer dan thuis en ze kopen hem ook goedkoper aan.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Verlichting en opladers zijn verwaarloosbaar. Waterkokers nemen ong 0,5kW gedurende 2 à 10 minuten = 0,05kWh gemiddeld.

Daarmee kan je technisch niet laden. Denk dat 1,5 het minimum is (6A). Sowieso laadt je dan maar 8 kWh op een nacht. Daar kan je dan 40km mee doen.
Lijkt mij veel eenvoudiger om gewoon 2 keer op een vakantie een activiteit bij een lader op te zoeken. Misschien een gratis lader voor de Nederlanders.
Mijn model 3 kan met 5A laden *210v wat ik kon aflezen is 1050watt:)

En het verbruik van een airco unit in een camper van 6-7meter die dag en nacht aan staat? Hoeveel verbruikt die? ;) het is vooral een optelsom natuurlijk, de airco, de koelkast, de lampjes, de tv met satelliet, het oventje etc.
 
Laden doe ik hier (Frankrijk) ook op de plek. Vaak met 5A omdat veel van de campings waar wij komen tot 6 (soms 10) A per aansluiting beperkt zijn.

Ik benoem t altijd even bij de receptie. Vertel dat ik het vermogen laag instel en ben de 6 campings vorig en dit jaar tot op heden pas 1 camping tegengekomen die er geld voor vroeg (25 euro per laadbeurt bedachten ze ter plekke. Na uitleggen wat ik ging bijladen in die week hoefde ik vervolgens niets meer bij te betalen).

ben ook voorstander van overleggen, er staan langzamerhand steeds meer EVs op de campings (en idd ook caravans/campers met airco) en als steeds meer mensen langdurig gaan belasten dan gaat het vanzelf n keer mis met n hoofdzekering.

Wat betreft kosten, die zitten voor mijn gevoel in de prijs. Je betaald vaak 5 tot 7 euro per dag en dan moet een nacht laden a 12-15 kWh er wel uit kunnen.
 
Het gemak moet ook betaald worden hé. De cola die je op een terras koopt kost ook meer dan thuis en ze kopen hem ook goedkoper aan.
Helemaal mee eens als ze er speciale dingen voor gedaan hebben. Laadpaal of 3 fase CE plug wil ik best aan meebetalen maar als het gaat om de stekker bij een caravan/tent plaats is het een ander verhaal en gaat het om verdienen aan iets waar ze niks voor doen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Situatie buitenland; Een normale verkoopprijs van tussen 50 en 100 cent voor een kWh kan heel normaal zijn. Er zijn vele regio's met hoog verschil in prijs per seizoen

Yeah right.... Kom eens met een linkje? Het volgende is van 2019. In bijna heel Europa is de kWh prijs goedkoper dan in Nederland. Gezien vele Nederlanders naar Frankrijk gaan. Onderstaande zijn de prijzen inclusief BTW. Een camping betaald dus een lager tarief want is een onderneming.


Natuurlijk kan een ondernemer van een camping of huisje bizarre kWh prijzen rekenen. Dat is namelijk hun verdien model. Ik had een keer een huisje in de Ardennen met een kWh prijs van ik dacht 60 cent en daar natuurlijk over die kleine letterjes heen gelezen. We waren daar met een groepje. Sauna, jacuzzi, flipperkasten, electrisch koken, heaters buiten. Ja, we wisten dat we voor verbruik moesten betalen en dat is ook niet erg maar door die kWh prijs was het nogal exorbitant Als je uit gaat van een tarief tot zeg maar 30 cent en je moet dan 2x zoveel betalen.



1628235847096.png



Het punt is dat ik alleen maak, afstemmen met de eigenaar is altijd het allerbeste om te doen.

Altijd, scheelt een hoop gedoe.
 
Wat betreft kosten, die zitten voor mijn gevoel in de prijs. Je betaald vaak 5 tot 7 euro per dag en dan moet een nacht laden a 12-15 kWh er wel uit kunnen.
Probleem is vooral bij diegenen die op doorreis zijn. Die willen vol vertrekken en laden veel meer dan ze betalen. Ik denk dat als je ergens 2 weken blijft en voor 200km laadt dat men er geen probleem mee heeft. Als je meer moet km doet, dan heb je zeker een laadmogelijkheid onderweg gehad.
 
Probleem is vooral bij diegenen die op doorreis zijn. Die willen vol vertrekken en laden veel meer dan ze betalen. Ik denk dat als je ergens 2 weken blijft en voor 200km laadt dat men er geen probleem mee heeft. Als je meer moet km doet, dan heb je zeker een laadmogelijkheid onderweg gehad.
Mwah.

Reken s mee. Aankomen om 1600. Weg om 0800. Maximaal 16 uur laden a 2kWh a 20 cent maakt 6,4 euro. In NL is het grootgebruikers tarief meer rond de 7 cent maakt 2,24 euro. Moeten ze nog steeds prima mee uitkomen, toch?
 
En wat kost een nachtje op de camping? Hier wordt de winst afgeroomd.
Voor ons ergens tussen de 40 en ruim 80 euro, erg afhankelijk van wat voor soort camping en vooral locatie.

Voor de goede orde, punt wat ik maakte is dat ik denk dat ze prima uit kunnen komen met huidige stroomtarieven. Als er teveel grootverbruikers op de camping staan (om t even EV’s of Airco’s) dan gaat vanzelf of het tarief omhoog of je krijgt betalen naar verbruik. Ik betaal met plezier paar euro extra als dat betekend dat ik op de plek kan/mag laden en benoem t dus ook altijd bij de receptie.
 
Voor ons ergens tussen de 40 en ruim 80 euro, erg afhankelijk van wat voor soort camping en vooral locatie.
Jawadde. Ik trek mijn woorden in.
Ondertussen al 30 jaar niet meer op een camping geweest. Vanuit die onervarenheid leek mij dat veel. En dan moet je nog zelf je logement mee brengen. Daarvoor boeken wij een chambres d’hôtes. Met ontbijt, verse lakens, handdoeken, eigen badkamer.
Maar goed, ik wou even plagen. Ik weet ook wel dat de campings nu echte vakantieparken geworden zijn en uit mijn kindertijd weet ik dat camperen voor kinderen de beste vakantie is. Nieuwe vriendjes maken, veel vrijheid en kinderen blij, ouders blij.
 
  • Like
Reactions: ERvee