Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon netjes vragen.
Inderdaad gewoon netjes vragen.

Ik vroeg 5 jaar geleden bij het pension in Oostenrijk waar we regelmatig naartoe gaan of ik mocht opladen aan het stopcontact in de tuin.

2 jaar later mocht ik opladen aan de rode stekker in hun garage.

Sinds dit jaar hebben ze zelf een 2dehands kampeerpaal met 2x kampeerstekkers, 1x 3x16A en 1x 3x32A CEE stekkers buiten de garage geplaatst.

Volgende stap is een echte laadpaal, maar ik begrijp dat dat duurder is dan wat kampeerstekkers :)

Als je niet vraagt, weet men niet dat er vraag naar is.

Oh, en ik reken netjes af na ons verblijf. Het tarief is nog altijd minder dan aan de laadpaal in het dorp laden, maar ik kan gewoon 'thuis' laden, maar dan op vakantie.


E2BA8A43-5589-4520-8356-F4878C5573EB_1_105_c.jpeg


FD834327-8226-421F-AF99-D84B779E97DD_1_105_c.jpeg
 
Inderdaad gewoon netjes vragen.

Ik vroeg 5 jaar geleden bij het pension in Oostenrijk waar we regelmatig naartoe gaan of ik mocht opladen aan het stopcontact in de tuin.

2 jaar later mocht ik opladen aan de rode stekker in hun garage.

Sinds dit jaar hebben ze zelf een 2dehands kampeerpaal met 2x kampeerstekkers, 1x 3x16A en 1x 3x32A CEE stekkers buiten de garage geplaatst.

Volgende stap is een echte laadpaal, maar ik begrijp dat dat duurder is dan wat kampeerstekkers :)

Als je niet vraagt, weet men niet dat er vraag naar is.

Oh, en ik reken netjes af na ons verblijf. Het tarief is nog altijd minder dan aan de laadpaal in het dorp laden, maar ik kan gewoon 'thuis' laden, maar dan op vakantie.


View attachment 834944

View attachment 834946
Voor de wintersport is dit een prima oplossing. De auto staat dan toch vaker stil dan dat je ermee onderweg bent, en je hebt de hele week de tijd, dus sneller laden hoeft niet.
 
Dat is dan ook een vrij fundamenteel verschil en scheelt logischerwijs behoorlijk in de noodzaak om te laden.
Maar daarmee ook; zó groot is het eiland nu ook weer niet. Den Hoorn - De Cocksdorp is nog geen 20 km; het hele eiland rond zo'n 52 km. Dan moet je toch wel heel erg veel rondjes rijden om zonder stroom te komen te zitten 😊

En met 31 laadpalen op het eiland toch ook wel een mogelijkheid om ergens op te laden.
 
Maar daarmee ook; zó groot is het eiland nu ook weer niet. Den Hoorn - De Cocksdorp is nog geen 20 km; het hele eiland rond zo'n 52 km. Dan moet je toch wel heel erg veel rondjes rijden om zonder stroom te komen te zitten 😊

En met 31 laadpalen op het eiland toch ook wel een mogelijkheid om ergens op te laden.
Oneens. Wat voor jou werkte hoeft niet voor iedereen te werken. Voor mij werkte het niet in ieder geval. Ik vind het eigenlijk storend dat je mij lijkt te willen vertellen dat wat ik heb ervaren onzin was.
Mijn accu was niet bepaald vol toen ik aankwam, we deden veel korte (en dus hoog verbruik) ritjes. Het lukte me keer op keer niet om bij te laden vanwege kapotte, bezette of ge-ICE-te palen. Ik heb in een week 1 keer aan een paal kunnen staan en die sloeg elke paar minuten in storing. Oh en nog 1 keer 30 minuten bij een supermarkt maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk. We hadden gemiddeld per dag 2 bestemmingen (lees uitjes) en mijn accu was al vrij snel op het punt dat ik de eerste snellader aan wal niet meer ging halen. Je kunt lullen wat je wilt maar dat is knap irritant. Uiteindelijk heb ik noodgedwongen toch bij het huisje moeten laden om überhaupt van het eiland te kunnen komen. En dat wilde ik niet. Mocht niet en ik had absoluut geen zin in gezeik maar ik had geen andere opties meer.
En nee, ik heb normaal nul last van range anxiety. Rij deze wagen nu 6 jaar en heb verder niks dan goede ervaringen. Vakantie naar Frankrijk etc. Alleen Texel zonder snelladers, amper werkende laadpalen én niet kunnen laden bij het huisje vond ik een drama.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Waarschijnlijk denken we over 5-10 jaar nog wel terug aan dit soort discussies. Een beetje campingeigenaar regelt zelf al een laadmogelijkheid ipv te wachten op de vraag. Ik vermoed dat iedere overnachtingsmogelijkheid binnen 5 jaar wel een oplossing heeft.
Overigens vraag ik altijd aan de eigenaren of ik mag laden, en bijna nooit (alleen op een park bij Ouddorp) heb ik een nee gekregen. Ik zie er dan ook behoorlijk ‘Duits’ uit, @Camelroel 😜
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ERvee and Camelroel
Ik heb bij hotels in Spanje wisselende ervaringen. Het ene hotel ging direct voor me aan de slag om een parkeerplekje bij een stopcontact te maken en die hoefden geen geld voor het laden.
Bij een aantal andere hotels mocht het wel, maar was het niet mogelijk: geen buitenstopcontacten te vinden of parking te ver vanaf het gebouw.

En bij eentje was het aanvankelijk geen probleem, ik kon het buitenstopcontact gebruiken.
Door de afgelegen ligging zakte de spanning direct in bij het laden en de auto begrensde hierdoor het laden automatisch op ca 6A.
Na 2 dagen laden werd de eigenaar boos, want een uurtje laden was geen probleem, maar nu stond ik al 2 dagen aan het stopcontact op de momenten dat mijn auto geparkeerd stond. Ze had eens gezocht wat andere hotels daar voor vroegen en kwam op 15 euro per 12 uur.
Wanneer je dan een 11kW laadpunt hebt is dat natuurlijk prima, maar met een laadsnelheid van 1,5 kW vond ik dit geen leuke verrassing.
E.e.a. was ook niet meer rustig uit te leggen, ze waren eigenlijk al boos dat de auto er zo lang aan gehangen had.

Takeaway: bespreek ook vooraf de eventuele kosten en de impact op het stroomverbruik van de locatie. Helemaal op locaties waar men niet bekend is met elektrische auto's
 
Oneens. Wat voor jou werkte hoeft niet voor iedereen te werken. Voor mij werkte het niet in ieder geval. Ik vind het eigenlijk storend dat je mij lijkt te willen vertellen dat wat ik heb ervaren onzin was.
Ik denk vooral dat je ontzettend pech hebt gehad met zóveel laadpalen die niet beschikbaar waren en dan is het balen als je niet bij het huisje kunt laden.

Helaas heeft dat vaak vooral met onbekendheid van de verhuurder te maken helaas. Op 5A bijladen zou gewoon moeten kunnen.

En ik herken je frustratie hoor; ik heb in landelijk Frankrijk behoorlijk staan vloeken toen de zoveelste paal weigerde te laden/geiced was. Gelukkig had de camping eigenaar een verzwaard stopcontact waar de granny charger in mocht.

Wilde meer aangeven dat jouw ervaring op Texel wel uitzonderlijk veel pech is met zo'n 150 palen op het eiland.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Ik gebruik vaak mijn Fivari lader in Italië /Spanje bij stopcontacten. Vooral in Italië zakt het voltage nog wel eens, dat de TeslaCharger foutmelding geeft. Daar heeft de Fivari geen problemen mee.
Ik heb geen fivari lader, alleen mijn oude granny charger van de S met alle verloopstekkers (blauw en rood met verschillende polen) en de 13 amp charger die bij de Y kwam.

Nooit ergens een probleem gehad, ook in Italië niet. Tot afgelopen jaar. Toen had ik mijn S nog met de granny charger die daarbij hoorde. Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Uiteindelijk de granny charger van de Audi naast me geleend die het vlekkeloos deed.

Deed me wel een beetje pijn na 5 jaar Tesla rijden, dat ik een newbie Audi rijder nodig had om te kunnen laden….

Hier in Frankrijk deze week met toestemming -zoals eerder gezegd- 13 amp aan het huisje zonder problemen. 12 uur stilstaan is 36 kWh. Meer heb je echt niet nodig per dag op vakantie.
 
Huidige camping in Frankrijk heeft electriciteitspoblemen. Stroom valt af en toe uit bij te warm weer.
De elektrische auto is (oa) tot zondebok verkozen, en de camping hangt vol met print-outs dat het verboden is om je auto bij te laden op je pitch/caravanpark. Over de airco's is niets gezegd, die mogen nog volop aan.

Helaas, eerste keer dat we zoiets meemaken. Snap het wel, maar bij rondje over de camping heb ik hooguit 4 andere EVs gezien.
 
Dat is dan het voordeel op een camping t.o.v. een appartement of resort.
Caravan aanpikken, afrekenen en naar een volgende plek sersassen.
Als men 4 EV's de schuld geeft voor een installatie niet conform met de behoefte van 2022 en niets doet aan 77 airco's, dan bleef ik er geen minuut langer...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Inmiddels een paar campings achter de rug:
  • In NL aparte parkeerplaatsen. Daar geen stroom dus pech
  • In Duitsland mocht je bij de kampeerplekken wel je auto neerzetten. Er was een parkeerterrein met een aantal EV laders (11 kW) en daar moest je een sleutel voor halen en € 10 per uur laden afrekenen en een borg betalen. Alle aansluitingen op de camping waren afgezekerd op 16A dus na een nachtje was ik vol
  • In Tsjechie geen mogelijkheid maar… ook geen haast. UMC gen 1 met standaard stekker ingeplugd op mijn campingaansluiting en met 6 A in 2 dagen toch volgeladen. Geen vragen over gekregen.
Mijn conclusie, go with the flow. Zo was vakantie ooit ook bedoeld :)
 
Ik heb wisselende ervaring in Frankrijk paar jaar terug kon ik bij de meeste gewoon laden op de plaats (vraag altijd). Alleen laatste 2 jaar is het meestal dat ze een laadpaal in de buurt aangeven waar je kan laden en dat het zeker niet de bedoeling is op de camping aansluiting te laden. Toch zie je dan veel gasten (ongevraagd) laden. Zelf voelt de ervaring door de grotere hoeveelheid electrische auto’s nu dat het minder toegestaan word en er dus duidelijk beleid is. Waarbij eerder het doordat het bijzonder/nieuw was geen enkel issue was.
 
  • Like
Reactions: Paco
Ik heb wisselende ervaring in Frankrijk paar jaar terug kon ik bij de meeste gewoon laden op de plaats (vraag altijd). Alleen laatste 2 jaar is het meestal dat ze een laadpaal in de buurt aangeven waar je kan laden en dat het zeker niet de bedoeling is op de camping aansluiting te laden. Toch zie je dan veel gasten (ongevraagd) laden. Zelf voelt de ervaring door de grotere hoeveelheid electrische auto’s nu dat het minder toegestaan word en er dus duidelijk beleid is. Waarbij eerder het doordat het bijzonder/nieuw was geen enkel issue was.
Een merkwaardige ontwikkeling. Restaurants en supermarkten trekken juist EV rijders aan met (soms gratis) laadpaalvoorzieningen. En campings waar reeds een stroomvoorziening beschikbaar is maken volgens voornoemde post een tegengestelde beweging....

Is het onwetendheid over de stroomkosten? Bang voor storingen op het stroomnetwerk? De ANWB geeft in een recent artikel aan: Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Voor grootverbruikers als campings zal dat waarschijnlijk nog veel lager zijn.

Misschien draait het in de toekomst weer om, tegen de tijd dat de overgrote meerderheid van de campinggasten met een EV komt....
 
Ik vind het niet slecht dat je op de camping naar een echte laadpaal op de camping gewezen wordt. Is veiliger, makkelijker en duidelijker dan dat iedereen stiekem 'm in de campingstekker prikt waar geen load balancing op zit.

Als ze daarentegen aangeven dat je maar ergens in het dorp in een laadpaal moet gaan prikken, ja dan is dat wat omslachtiger. Ik zag afgelopen weekend in Oostenrijk ook elke ochtend een Nederlander zijn Model 3 naar de lokale laadpaal rijden.
 
  • Like
Reactions: Krisja