Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling in BV, ingebruikname December

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees dat de bijtelling per kalenderjaar gerekend wordt. Zit in een BV, auto zakelijk gekocht en levering liefst in december, dan ben ik weer in NL. Ik zal dan de auto ook privé gebruiken (42km p/m ga ik snel halen). Hoe werkt het nu met de bijtelling, moet die alleen vanaf december 2019, vanaf jan 2020 of over geheel 2019?
 
Ik lees dat de bijtelling per kalenderjaar gerekend wordt. Zit in een BV, auto zakelijk gekocht en levering liefst in december, dan ben ik weer in NL. Ik zal dan de auto ook privé gebruiken (42km p/m ga ik snel halen). Hoe werkt het nu met de bijtelling, moet die alleen vanaf december 2019, vanaf jan 2020 of over geheel 2019?
Voor de inkomstenbelasting prive, alleen over december bijtelling.
Misschien even kijken op www.belastingdienst.nl ??
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik lees dat de bijtelling per kalenderjaar gerekend wordt. Zit in een BV, auto zakelijk gekocht en levering liefst in december, dan ben ik weer in NL. Ik zal dan de auto ook privé gebruiken (42km p/m ga ik snel halen). Hoe werkt het nu met de bijtelling, moet die alleen vanaf december 2019, vanaf jan 2020 of over geheel 2019?

Je haalt wat zaken door elkaar heen. Bijtelling is voor 60 maanden en een beetje als je niet op de laatste dag van de maand geleverd krijgt. Dus gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Dus het is niet dat je voor een heel kalenderjaar.
Jij doelt zo te zien op de 500 km regeling per jaar waar je geen bijtelling hoeft te betalen. Die dien je per kalendermaand te bezien wat je vrije KM zijn, en dat is dan dus inderdaad ongeveer 42, echter, dit is ook mede afhankelijk of je al dat kalenderjaar een andere zakelijke auto hebt gereden. Heb je dit en heb je hiervoor geen bijtelling betaald, maar wel meer dan 458 km in dit kalenderjaar maar minder dan 500 gereden dan mag je maar het verschil privé rijden.Heb je meer gereden of al bijtelling betaald dan niet.

Maar in jouw geval dus duidelijk gewoon vanaf dag 1 dat je gaat rijden aanmerken als bijtelling. Deze gaat in per 1 januari 2020 op basis van de regelgeving in 2019. Dus pet 1 januari 2025 zal de bijtelling weer moeten worden bepaald.
 
Misschien ben ik te onduidelijk geweest. Maar op basis van de info lees ik dat als ik in december > 42km privé de auto ga gebruiken, ik over geheel 2019 bijtelling moet betalen in privé.

Volgens mij is dat niet zo, maar als je zekerheid wil zou ik de belastingtelefoon bellen en dat gesprek opnemen als bewijs. Er is wat discussie over of telefonisch advies van de belastingtelefoon rechtsgeldig is, maar er is jurisprudentie dat dat gewoon als definitief antwoord gezien mag worden.
 
@jorisv: voor de 500km grens wordt tijdsevenredig gekeken. Als je in de loop van het jaar een auto tot beschikking krijgt, dan wordt het aantal privé-kilometers omrekenend naar jaarbasis. In jouw voorbeeld: 42km tussen 1 en 31 december is 504 kilometer op jaarbasis. Dan wordt je dus geacht meer dan 500km op jaarbasis te rijden en ben je dus bijtelling verschuldigd in 2019.

Ook @horta heeft gelijk: je betaalt vervolgens uitsluitend bijtelling over de periode in 2019 dat je een auto van de zaak tot je beschikking hebt. Als dat pas in de loop van december is, dan tijdsevenredig de bijtelling over die paar weken in december. Vanaf januari de volle bak.

Voor de liefhebbers: handboek loonheffingen 2019, par. 21.3.10.
 
Misschien ben ik te onduidelijk geweest. Maar op basis van de info lees ik dat als ik in december > 42km privé de auto ga gebruiken, ik over geheel 2019 bijtelling moet betalen in privé.

Je schrijft dat je terug naar NL komt. Als je dit jaar nog geen auto zakelijk gereden hebt dan betaal je alleen bijtelling over de gebruiksperiode in 2019. Stel 15 dec rijden is 0,5 maand x 4pct (+22pct over 50k) x cataloguswaarde.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp