Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Waar het mij om gaat is dat we allemaal een gemeenschappelijk doel nastreven namelijk een schonere toekomst. Dat elk besluit hierover voorzien is van een prijskaartje is niet anders.

Wat is mijn inziens hierbij de rol van de overheid? Een visie neerleggen wat het voor de industrie mogelijk maakt om modellen te ontwikkelen die passen bij de toekomstwens van de overheid. Bij voorkeur op Europes niveau. Als je dan elke 1 of 2 jaar per land de regels gaat veranderen dat weten fabrikanten niet meer wat te ontwikkelen en ondernemers niet meer waarin te investeren. Alle tussentijdse uitgekeerde subsidie is dan weggegooid geld. Hoe goed bedoeld ook.

Als je vanaf 2021 geen extra voordeel meer geeft op electrisch rijden dan hebben we vanaf dat moment de maximale groei bereikt en komt daarna het verval. Dat zou zo jammer en onnodig zijn. Natuurlijk begijp ik dat je niet eeuwig door kan blijven gaan met subsidie verstrekken maar kom dan met een beetje creative, niet alledaagse oplossingen. Denk bijv aan de meest linker baan op de snelweg (A2), alleen voor EV en max 130 km/uur. Op die manier wordt je beloond voor goed gedrag waar geen euro subsidie voor hoeft te worden uitgetrokken. En ik kan mij voorstellen dat het best lullig voelt in de BMW of Audi met 100 km/uur op de cruise control.

Uiteindelijk maakt iedereen persoonlijk zijn afweging gebaseerd op geld, comfort, gemak of iets anders. Nu stopt het beleid in 2021 en daarna........?
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ach, zolang vanaf 2030 geen nieuwe ice wagens meer verkocht mogen worden, ligt er een mooie toekomst voor EV's in het verschiet. Accu's worden snel goedkoper, laadmogelijkheden nemen rap toe en de prijs/range wordt over een paar jaar zo gunstig dat niemand meer om de EV's heen kan en wil.
Binnen een jaar of drie-vier denk ik dat het net zo normaal is om een EV te kopen als nu een Ice. En dat verschuift richting 2030 naar een omkering: wie dan nog ice rijdt is de uitzondering.
 
  • Like
Reactions: ivog
Bijtelling na eerste 60 maanden
"Datum 1e tenaamstelling vanaf 1-1-2012 tot 1-1-2014
Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%. Verlaging van 25% voor 1 x 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Na afloop van de 60 maandenperiode bedraagt de verlaging 18%, per saldo dus een bijtelling van 7% voor de resterende maanden van 2017, en voor het jaar 2018."

Maar als ik het goed begrijp is nog niet bekend welke bijtelling gaat gelden vanaf 1-1-2019 voor deze(mijn) categorie S'en. Of staat er ergens expliciet dat er vanaf 1-1-2019 geen bijtellingskorting meer geldt? Zo niet, Hoe kun je dan meerjarig vergelijken met een S die vanaf 1-1-2017 weer 5 jaar een 4% bijtelling heeft?
 
Volgens mij is er inderdaad nog steeds geen duidelijkheid.
Moeten we niet gewoon allemaal een brief sturen naar zijn/haar inspecteur van de belastingdienst en vragen om duidelijkheid?
Misschien dat al die vragen wat meer snelheid tot besluitvorming afdwingt?

Even template in elkaar draaien en 'mailen' maar!
 
  • Like
Reactions: HWS
Maar als ik het goed begrijp is nog niet bekend welke bijtelling gaat gelden vanaf 1-1-2019 voor deze(mijn) categorie S'en. Of staat er ergens expliciet dat er vanaf 1-1-2019 geen bijtellingskorting meer geldt? Zo niet, Hoe kun je dan meerjarig vergelijken met een S die vanaf 1-1-2017 weer 5 jaar een 4% bijtelling heeft?
Is inderdaad nog niet bekend. Moet wel snel komen. Er staat in de brief:
"Na de 1e periode van 60 maanden waarin recht bestaat op een verlaagde bijtelling, moet u vanaf 1-1-2017 jaarlijks bekijken wat de geldende regels op dat moment zijn. Als u volgens de dan geldende wetgeving recht hebt op een verlaging geldt die alleen voor dat betreffende kalenderjaar en niet meer voor 60 maanden."
 
Is inderdaad nog niet bekend. Moet wel snel komen. Er staat in de brief:
"Na de 1e periode van 60 maanden waarin recht bestaat op een verlaagde bijtelling, moet u vanaf 1-1-2017 jaarlijks bekijken wat de geldende regels op dat moment zijn. Als u volgens de dan geldende wetgeving recht hebt op een verlaging geldt die alleen voor dat betreffende kalenderjaar en niet meer voor 60 maanden."

Jawel, dat is bekend zie o.a. deze post:


Wat niet wil zeggen dat er niet aan gesleuteld kan worden om alsnog meer EV's te stimuleren. Maar de haagse molens draaien niet erg snel....

Ik heb 'm al eerder aangehaald, maar dit geeft een prima overzicht van het hele plaatje: Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?
Overleg het vooral met je accountant. Vooralsnog kom ik een stuk beter uit door mijn nov 2013 classic naar privé te halen. Het risico zit 'm in onverwacht groot onderhoud, of een wel erg lage restwaarde na 8 jaar.

Hier kun je hier snel een quote krijgen van de inruilwaarde van je auto: Wijkopenautos.nl » Al 700.000 autoverkopers
Tip: Gebruik TempMailAddress | Disposable Temp Mail om een tijdelijk email adres te gebruiken om je de waardebepaling te laten opsturen. Wat er van klopt weet ik niet, maar dan heb je ieder geval een getal wat je in het model kunt invullen.
 
Jawel, dat is bekend zie o.a. deze post:



Wat niet wil zeggen dat er niet aan gesleuteld kan worden om alsnog meer EV's te stimuleren. Maar de haagse molens draaien niet erg snel....

Ik heb 'm al eerder aangehaald, maar dit geeft een prima overzicht van het hele plaatje: Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?
Overleg het vooral met je accountant. Vooralsnog kom ik een stuk beter uit door mijn nov 2013 classic naar privé te halen. Het risico zit 'm in onverwacht groot onderhoud, of een wel erg lage restwaarde na 8 jaar.

Hier kun je hier snel een quote krijgen van de inruilwaarde van je auto: Wijkopenautos.nl » Al 700.000 autoverkopers
Tip: Gebruik TempMailAddress | Disposable Temp Mail om een tijdelijk email adres te gebruiken om je de waardebepaling te laten opsturen. Wat er van klopt weet ik niet, maar dan heb je ieder geval een getal wat je in het model kunt invullen.


ja maar.... (en sorry voor een eventuele herhaling, maar ik raak de draad een beetje kwijt)
... geldt dat dan ook voor 'S-en' van Nov '13 en eerder?
 
ja maar.... (en sorry voor een eventuele herhaling, maar ik raak de draad een beetje kwijt)
... geldt dat dan ook voor 'S-en' van Nov '13 en eerder?
Ja. Als de 60 maanden termijn is verstreken gaat er geen nieuwe termijn lopen maar gelden de regels per fiscaal jaar. Die regels staan t/m 2020 vast en vanaf 2021 vervalt de korting voor nieuwe EV's helemaal. Dus koop je in december 2020 een EV van €50k dan rij je t/m januari 2026 tegen 4% bijtelling. Daarna moet gewoon iedereen 22% bijtellen.
 
pfff

dus een S nov 2013 :
tot dec 2018 0%
dec 2018 4%
januari 2019 4% over 50 K en 22% voor de rest.

dus nieuwe S in dec 2018 nog tot jan 2023 nog 4%

is het nu juist~?

Niet helemaal juist volgens mij:
een S nov 2013 :
tot dec 2018 0% => ok
dec 2018 4% => nee, basistarief voor auto's met registratie voor 1-1-2017 is 25%, korting bedraagt 18%, dus totaal 7% en dan slechts voor één jaar vastgesteld.
Vervolgens zou er m.i. per dec 2019 opnieuw een vaststelling volgen en dan is het tarief: => basistarief 25%, korting 18, dus 7% over eerste 50k en 25% over rest.

nieuwe S in dec 2018 nog tot jan 2023 nog 4% => nee, 60 maanden dus t/m dec 2023 (of tot jan 2024).
 
Je auto uit 2013 naar prive halen valt best tegen. Ik denk dat een verkoopprijs onder de 36K niet reeel is dus je betaalt al direct 6.500 aan BTW vanuit prive. Daarnaas krijg je de verdere afschrijving in orive voor je keizen wat over ongeveer 4 jaar ook al snel 20K . Daarbij mis je alle BTW aftrek op onderhoud en reparatie. Tot slot nog de verzekering en stroom in prive. Daar staat dan 0,19 cent per km en 0€ bijtelling tegenover.

Bij een nieuwe Model S in 2018 heb je de prive kosten niet EN kun je BTW terug vorderen en scheelt het ook nog eens 20% VPB van de aanschafwaarde.
 
  • Like
Reactions: basvk
Vervolgens zou er m.i. per dec 2019 opnieuw een vaststelling volgen en dan is het tarief: => basistarief 25%, korting 18, dus 7% over eerste 50k en 25% over rest.
In de autobrief staat:
"Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot €50.000. Het deel van de catalogusprijs boven 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen."
Dus vanaf 2019:
algemene bijtellingspercentage = 22%
verlaagde bijtellingspercentage = 4%
korting = 18%
 
Hier ook den dec-2013 Model S rijder die Excel ter hand heeft genomen om te berekenen wat financieel meest voordelig is.. het voelt gewoon heel dubbel om een nieuwe Model S / X te kopen omdat dat goedkoper uitpakt dan de oude doorrijden.. maar goed, die richting lijkt het wel op te gaan.

Wat daarbij ook nogal relevant is, is de verwachte afschrijving vanaf het moment naar privé halen. Durft iemand daar een uitspraak over te doen? Want stel ik haal mijn Model S uit dec 2013 naar privé eind 2018 en ga dan nog een jaar of 3 rijden, wat brengt die auto dan nog op na zeg 3 jaar? Dan hebben we het dus over een Model S van 8 jaar oud met in mijn geval zo'n 160k km's op de teller.. best lastig, want auto is dan serieus oud maar heeft in mijn geval verhoudingsgewijs niet veel gereden... Aan de andere kant, wellicht kunnen deze auto's zonder moeite lang / lang mee.

Concreet; iemand die daar hier een best guess op durft te doen / andere overwegingen heeft?


Je auto uit 2013 naar prive halen valt best tegen. Ik denk dat een verkoopprijs onder de 36K niet reeel is dus je betaalt al direct 6.500 aan BTW vanuit prive. Daarnaas krijg je de verdere afschrijving in orive voor je keizen wat over ongeveer 4 jaar ook al snel 20K . Daarbij mis je alle BTW aftrek op onderhoud en reparatie. Tot slot nog de verzekering en stroom in prive. Daar staat dan 0,19 cent per km en 0€ bijtelling tegenover.

Bij een nieuwe Model S in 2018 heb je de prive kosten niet EN kun je BTW terug vorderen en scheelt het ook nog eens 20% VPB van de aanschafwaarde.
 
Hier zelfde dec 2013 rijder, ik denk om in de zomer mijn S te verkopen en op bestelde Model 3 te wachten. Zakelijk voor mij meest interessant denk ik. In de tussentijd lekker 1 van mijn ICE klassiekers rijden, komen die ook nog eens buiten. Of toch Mn Model S tot eind 2019 tegen 7% bijtelling rijden ?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: bpsmits
Ik denk dat er een MINIMALE waarde komt voor een Model S!

De motor kan 800.000 km mee. Bij 40.000 km per jaar is dat 16 jaar. De motor is ook nog eens relatief eenvoudig te vervangen tegen onbekende kosten maar kan dan weer 16 jaar mee.

De accu heeft aangetoond de afgelopen jaren weinig aan verval te laten zien. Er zijn geen echte grote issues bekend. Zeer waarschijnlijk neemt de actieradius af maar is dat echt een groot probleem? Waarschijnlijk ook niet binnen de 16 jaar. Ook hier geldt de accu is relatief eenvoudig te vervangen. En de kosten hiervan zijn ook onbekend maar de accu's worden steeds goedkoper.

Het chassis is van aluminium en kan ook best lang mee.

Er zal best eens wat kapot gaan (bij mij het scherm en de kosten daarvan waren 2.500 euro). Wellicht gaat er links en rechts eens een handgreep defect of een remschijf. Kosten die je bij een normale auto ook hebt.

Na 10 jaar is de afschijving dus nul, de wegbelasting nul en de besparing bij 40.000 km op brandstof ongeveer €5.000.
Zo'n auto is dus best interressant. Op een gegeven moment Hoeft de prijs dus niet meer verder te dalen. Waar de grens ligt?...geen idee. Het is en zal een gok blijven om een Model S van 10 jaar oud te kopen want je weet nooit wat er kapot gaat en wat de reparatie kost maar als je geluk hebt dan bespaar je in drie jaar rijden €15.000 aan brandstof. Dat risico zou ik best durven nemen.

Ik zie dus ook best een markt voor refurbished Tesla's.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: PaulusdB and Klaas