Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag weer even gebeld met de belastingdienst.
Het werd bevestigd dat een Nov 2013 tesla in December 2018 7 % bijtelling voor zijn kiezen krijgt. Vanaf 1 januari 2019: 7 % tot 50 k en 25 % voor de rest vd cataloguswaarde.

Het betreft een wetswijziging van Artikel 10a.4 Wet inkomstenbelasting 2001.
Deze is gewijzigd op 1 januari 2017. Omdat het een wetswijziging is heeft bezwaar maken geen zin.

Ofwel. Ik ben verkeerd voorgelicht toen ik in Mei 2017 de Tesla kocht.
En nu rest iedere classic rijder niets anders dan verkopen of inruilen of naar prive halen. De bijtelling voor een classic is hoger dan een nieuwe Tesla die in 2019 wordt aangeschaft. Onbegrijpelijk. Maar geen enkele politicus gaat ons hiermee helpen.

Case closed.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Zo is het.
Vragen: 7% of 4%? 25% of 22% over het meerdere van € 50.000?

De belastingdienst redeneert dat er 18% milieukorting wordt gegeven op het algemene percentage van 25%.
Dat brengt dus 7% en 25%. Echter, er wordt ook gesproken over 'het dan geldende regime' en dat is 4% en 22%.

Bronnen:
Bijtelling - autobelastingen - ANWB
Eerste kenteken afgegeven in 2013
Bijtelling privégebruik auto 2018


Dan over de onbetrouwbare overheid, want dat is het. Jarenlang hebben ze geroepen dat na 5 jaar opnieuw een periode van 5 jaar zou gaan gelden. Met het dan geldende regime. Niet dus. Hoe bindend is welke vorm van communicatie? Alleen harde directe toezeggingen binden.

Case closed? Hmm... zijn er fiscaal juristen die een class action zien zitten?
Dan wel Tesla-rijders die hun rechtsbijstandsverzekering er op kunnen zetten?

Punt 1: toezegging 5 jaar hard of niet?
Punt 2: 'dan geldende regime' leidt dat naar 4/22 of 22/25%?
 
en toch...

Ik heb de wetteksten er eens bijgezocht. Op wetten.overheid.nl kan ik het volledige artikel niet vinden (slechts t/m lid 12: wetten.nl - Regeling - Wet inkomstenbelasting 2001 - BWBR0011353).
Maar op deze site wel: Art. 3.20 IB - Artikel 3.20 Wet inkomstenbelasting 2001 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl

I lid 15 staat de regeling voor de 2e termijn van 60 maanden:
15.
Na een vervanging van de CO 2 -uitstootgrenzen in het tweede lid, blijft met betrekking tot een auto:
a. die na 30 juni 2012 voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister: voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister, de verlaging van toepassing ingevolge de begrenzingen die golden op de datum van de eerste tenaamstelling in het kentekenregister, en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;
Vervolgens is er een wetswijziging gekomen: wetten.nl - Regeling - Wet inkomstenbelasting 2001 - BWBR0011353

Daarin staat over lid 15:
  • 3 In afwijking van het tweede lid en artikel 3.20, elfde lid, blijft artikel 3.20, vijftiende lid, aanhef en onderdelen b, c en d, en zestiende lid, zoals dat luidde op 31 december 2016, van toepassing tot en met 31 december 2018. De eerste volzin is niet van toepassing met betrekking tot auto’s als bedoeld in artikel 3.20, zeventiende, achttiende en negentiende lid, zoals dat luidde op 31 december 2016.​

Dat zou betekenen dat de aanpassing (waarbij je niet opnieuw een periode van 60 maanden vastlegt) niet geldt voor de auto's uit november 2013 of eerder: daarvoor blijft de wettekst van 31 december 2016 van toepassing (want verlenging vindt plaats op 1 december 2018, dus t/m 31 december 2018).

Kan een deskundige hier ook eens naar kijken?
 
Het is inderdaad een eigenaardig proces geweest hoe regels in de tussentijd veranderd zijn. Wat dat betreft zouden er haakjes genoeg moeten zijn voor een deskundige. Die eventuele 7 % kan ik nog wel mee leven mocht dat het geval zijn maar dan wel voor 60 maanden en niet ieder jaar weer kijken hoe de regels op dat moment zijn. Ondernemers hebben vaste afspraken nodig waar ze op kunnen rekenen. Investeringen worden daar op afgestemd en dit soort acties van de overheid helpen niet bij het calculeerbaar maken van dat soort beslissingen. Wat ik ook echt raar vind is dat de regeling voor 2013 Tesla's duurder is dan nieuwe tesla's en dat dit Tesla pesten haaks staat op het streven van de overheid om EV te promoten.

Dus wat dat betreft haakjes genoeg om de discussie aan te gaan. Wellicht Case NOT closed....AND to be continued.
 
Het is inderdaad een eigenaardig proces geweest hoe regels in de tussentijd veranderd zijn. Wat dat betreft zouden er haakjes genoeg moeten zijn voor een deskundige. Die eventuele 7 % kan ik nog wel mee leven mocht dat het geval zijn maar dan wel voor 60 maanden en niet ieder jaar weer kijken hoe de regels op dat moment zijn. Ondernemers hebben vaste afspraken nodig waar ze op kunnen rekenen. Investeringen worden daar op afgestemd en dit soort acties van de overheid helpen niet bij het calculeerbaar maken van dat soort beslissingen. Wat ik ook echt raar vind is dat de regeling voor 2013 Tesla's duurder is dan nieuwe tesla's en dat dit Tesla pesten haaks staat op het streven van de overheid om EV te promoten.

Dus wat dat betreft haakjes genoeg om de discussie aan te gaan. Wellicht Case NOT closed....AND to be continued.

Ik durf niets te zeggen ;)
 
en toch...

Ik heb de wetteksten er eens bijgezocht. Op wetten.overheid.nl kan ik het volledige artikel niet vinden (slechts t/m lid 12: wetten.nl - Regeling - Wet inkomstenbelasting 2001 - BWBR0011353).
Maar op deze site wel: Art. 3.20 IB - Artikel 3.20 Wet inkomstenbelasting 2001 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl

I lid 15 staat de regeling voor de 2e termijn van 60 maanden:
15.
Na een vervanging van de CO 2 -uitstootgrenzen in het tweede lid, blijft met betrekking tot een auto:
a. die na 30 juni 2012 voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister: voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister, de verlaging van toepassing ingevolge de begrenzingen die golden op de datum van de eerste tenaamstelling in het kentekenregister, en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;
Vervolgens is er een wetswijziging gekomen: wetten.nl - Regeling - Wet inkomstenbelasting 2001 - BWBR0011353

Daarin staat over lid 15:
  • 3 In afwijking van het tweede lid en artikel 3.20, elfde lid, blijft artikel 3.20, vijftiende lid, aanhef en onderdelen b, c en d, en zestiende lid, zoals dat luidde op 31 december 2016, van toepassing tot en met 31 december 2018. De eerste volzin is niet van toepassing met betrekking tot auto’s als bedoeld in artikel 3.20, zeventiende, achttiende en negentiende lid, zoals dat luidde op 31 december 2016.​

Dat zou betekenen dat de aanpassing (waarbij je niet opnieuw een periode van 60 maanden vastlegt) niet geldt voor de auto's uit november 2013 of eerder: daarvoor blijft de wettekst van 31 december 2016 van toepassing (want verlenging vindt plaats op 1 december 2018, dus t/m 31 december 2018).

Kan een deskundige hier ook eens naar kijken?
Lid 15 onderdeel a. is relevant. Onderdeel b, c en d gaan over kentekens van voor mid 2012. Helaas blijven alleen onderdelen b, c en d van toepassing tot eind dit jaar, niet lid a....
 
  • Like
Reactions: gelden
Lid 15 onderdeel a. is relevant. Onderdeel b, c en d gaan over kentekens van voor mid 2012. Helaas blijven alleen onderdelen b, c en d van toepassing tot eind dit jaar, niet lid a....

Maar dan staat in datzelfde lid a ook:
"en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;"

Staat daar dan niet dat voor de volgende periode het verlaagde tarief voor 60 maanden geldt?
M.a.w. een auto uit nov 2013 houdt de verlaging die in november 2018 van toepassing is?
 
Maar dan staat in datzelfde lid a ook:
"en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;"

Staat daar dan niet dat voor de volgende periode het verlaagde tarief voor 60 maanden geldt?
M.a.w. een auto uit nov 2013 houdt de verlaging die in november 2018 van toepassing is?
Klopt, maar zoals ik het lees (maar ik ben niet geschoold hierin, ik lees het met logica zoals ik broncode lees), is 3.20 lid 15 volledig komen te vervallen. Slechts onderdelen b, c en d gelden nog tot eind dit jaar (maar onderdeel a niet).

Je kunt de wettekst versies vergelijken, zie bijv. deze link: http://wetten.overheid.nl/BWBR00113...dstuk3_Afdeling3.2_Paragraaf3.2.2_Artikel3.20

Je ziet dan dat de wet voor 01-01-2018 een heel stel extra leden had die verwijderd zijn per 01-01-2018, waaronder 3.20 lid 15a.
(Dit legt ook uit waarom @gelden de leden 13 en verder niet kon vinden, hij keek naar de huidige versie van de wet).
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Voor iedereen die twijfelt of hij een nieuwe MS/MX moet aanschaffen om nog in de 2018 bijtelling te vallen.. In een ander draadje werd deze gepost:

Tesla extends delay on new Model S and Model X orders, says high demand is creating a backlog

Als je nu bestelt moet je al wachten tot juni (dat is Tesla's Juni, in werkelijkheid later?). Maar bovenstaande link rept over 'sold out'. Ik weet niet hoe groot die kans is dat een auto is 'uitverkocht', maar het is misschien raadzaam om wel binnen afzienbare tijd een keuze te maken.
 
Ik ben zelf wel nog niet helemaal overtuigd, maar er zijn steeds meer Amerikaanse deelnemers van het forum zijn er zeker van dat Tesla alles in het werk stelt om pas na 1 juli de 200 000ste auto af te leveren in de Verenigde Staten. Als dat zo is zullen ze proberen zoveel mogelijk Amerikaanse bestellingen door te schuiven tot in de tweede helft van het jaar waardoor er relatief minder S/Xen overblijven voor Europa. Vooral omdat Tesla al duidelijk heeft aangegeven dat de productie absoluut beperkt is tot 100 000 wagens op jaarbasis vanwege beperkte beschikbaarheid van de batterij. Kortom, ondanks veel mitsen en maren, is het niet uit te sluiten dat de wachttijden naar het einde van het jaar zeer sterk oplopen.
 
Zou kunnen. 160,000 is de (geschatte) teller tot nog toe volgens insideev. Als model S en X verkopen rond de 25.000 (~50% van 2017 productie) en die van de model 3 rond de 15.000 (gem. 2500 pmnd) zitten ze precies op 200.000. Dan moet de model 3 wel erg veel tegenslag te verwerken krijgen, want Musk mikt op 2500 per week eind Q1 en 5000 per week eind Q2.
 
Last edited:
Zou kunnen. 160,000 is de (geschatte) teller tot nog toe volgens insideev. Als model S en X verkopen rond de 25.000 (~50% van 2017 productie) en die van de model 3 rond de 15.000 (gem. 2500 pmnd) zitten ze precies op 200.000. Dan moet de model 3 wel erg veel tegenslag te verwerken krijgen, want Musk mikt op 2500 per week eind Q1 en 5000 per week eind Q2.

Volgens de bloomberg model 3 tracker zijn er dit jaar tot nu toe iets meer dan 5k model 3’s geleverd. In januari waren er 1500 S en X geleverd. Laten we zeggen dat er in februari weer 1500 S en X’en geleverd worden. Dan is er dus nog ruimte voor 32k autos voor de komende 4 maanden. Laten we zeggen 5k model S/X en 27k model 3.

Als er vanaf begin maart gemiddeld 2000 3’s per week worden gebouwd tot juli (lijkt me geen onrealistische schatting) dan zou dat betekenen dat er ongeveer 35k gebouwd worden en dat er dus 8k de grens over moeten. Als ze veel S en X’en naar ‘t buitenland kunnen sturen en veel model 3’s naar Canada dan zou ‘t kunnen lukken maar het is wel krap.
 
Ik luisterde net een aflevering van BNR autoshow (via podcast, waarschijnlijk niet de meest recente aflevering). En daarin werd dit draadje genoemd (in het kader van: op het Tesla forum komen ze er ook achter dat de ze over de 0% auto's straks 22% bijtelling moeten gaan betalen)
 
  • Funny
Reactions: Klaas
Ik heb vandaag weer even gebeld met de belastingdienst.
Ofwel. Ik ben verkeerd voorgelicht toen ik in Mei 2017 de Tesla kocht.

Wie heeft jou in mei 2017 verteld dat er nog een 2e termijn van 60 maanden in zou gaan? Want dat die geschrapt zou worden is al in juli 2016 bekend gemaakt. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook niet 100% helder in de tekst vind staan. Pas in november 2017 heeft de belastingdienst hun interpretatie gegeven op hun intermediair dagen.
 
Wie heeft jou in mei 2017 verteld dat er nog een 2e termijn van 60 maanden in zou gaan? Want dat die geschrapt zou worden is al in juli 2016 bekend gemaakt. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook niet 100% helder in de tekst vind staan. Pas in november 2017 heeft de belastingdienst hun interpretatie gegeven op hun intermediair dagen.
Ik heb nu de exacte data even niet paraat, maar op de site van de belastingdienst stond zeker nog tot medio 2017 vermeld dat een tweede termijn van 60 maanden zou ingaan.

Nu is de wettekst uiteraard leidend, maar een informatieve tekst op de site van de belastingdienst zelf heeft in mijn optiek wel enige waarde.
 
Ik heb nu de exacte data even niet paraat, maar op de site van de belastingdienst stond zeker nog tot medio 2017 vermeld dat een tweede termijn van 60 maanden zou ingaan.

Nu is de wettekst uiteraard leidend, maar een informatieve tekst op de site van de belastingdienst zelf heeft in mijn optiek wel enige waarde.
Die tekst moet nog wel te vinden zijn via zo’n internet cache, of hoe dat ook mag heten.