Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Wat je zegt klopt niet. Deze bijtelling kan prima hoger zijn dan de werkelijke kosten. Je hebt dan gewoon verlies.
Is dat zo?
Op de site van de Belastingdienst zie ik de volgende tekst, is die niet op deze situatie van toepassing?
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik
Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.
Bijzondere situaties
 
Wat je zegt klopt niet. Deze bijtelling kan prima hoger zijn dan de werkelijke kosten. Je hebt dan gewoon verlies.
Dit geldt wanneer de auto eigendom is van een BV. Maar een BV kan de auto verkopen (aan de DGA of werknemer bijv.) en die kan 'm dan privé rijden.

Bij een eenmanszaak kun je de auto niet privé overnemen, maar in dat geval geldt wel de regel die Klaas hierboven noemt, wat qua kosten eigenlijk vergelijkbaar is met de auto in privé bezitten.
 
  • Informative
Reactions: CL600
De percentages kloppen, maar jogaa heeft een eenmanszaak dus zal zijn bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten.

Hi, welke kloppen nou? 7% over het hele bedrag? 4% over 50K en 22% over de overige 70K? Wel of niet gemaximeerd tot 9000K bijtellingskorting? Erg onduidelijk, ook als ik dit draadje doorneem hou ik er geen eenduidige samenvatting over wat het gaat zijn.

Op de site van de belastingdienst staat heel duidelijk dit:

  • Datum 1e tenaamstelling tussen 1 januari 2012 en 1 januari 2014
    Het bijtellingspercentage is 0% gedurende 60 maanden. Deze termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin de datum 1e tenaamstelling valt. Op de laatste dag van de termijn van 60 maanden stelt u de bijtelling privégebruik auto opnieuw vast op basis van het percentage dat dan geldt.
In december 2018 gaat maand 61 in, dus gelden de dan geldende percentages. En die is 4% over het gehele bedrag.

Als het zo vaag blijft verkoop ik de auto asap. Ik ga geen risico nemen dat vanaf dec 2018 er een grote bulk model s'en de markt op komen en je hem aan de straatstenen niet kwijt kan en vervolgens als die tijd gigantische bijtelling aftikt, ook al maximeer je het naar werkelijk gebruik, dan heb je 0 fiscaal voordeel tov prive (daar heb je nog 19 cent aftrek/km).
 
  • Love
Reactions: JeroenF
Als het zo vaag blijft verkoop ik de auto asap. Ik ga geen risico nemen dat vanaf dec 2018 er een grote bulk model s'en de markt op komen en je hem aan de straatstenen niet kwijt kan en vervolgens als die tijd gigantische bijtelling aftikt, ook al maximeer je het naar werkelijk gebruik, dan heb je 0 fiscaal voordeel tov prive (daar heb je nog 19 cent aftrek/km).
De markt in NL wordt inderdaad minder, maar in de rest van EU speelt deze wetgeving niet en komt er steeds meer vraag naar tweedehands Tesla’s. Die prijzen blijven wel op niveau hoor.
 

Bedankt!

Datum 1e tenaamstelling vanaf 1-1-2012 tot 1-1-2014 Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%. Verlaging van 25% voor 1 x 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Na afloop van de 60 maandenperiode bedraagt de verlaging 18%, per saldo dus een bijtelling van 7% voor de resterende maanden van 2017, en voor het jaar 2018.

Dus alleen voor december 2018 geldt een percentage van 7% over het gehele bedrag. Voor 2019 geldt dan 4% over 50K en 22% over de resterende 70K? Pfoe dat is 17400 jaarlijks bijtellen (originele waarde 120K). Dan ben ik toch al die tijd totaal op het verkeerde been gezet door de tekst wat op de site van de belastingdienst staat :(

In ieder geval bedankt voor de reacties.
 
Hier nog iemand in hetzelfde schuitje. Boekenonderzoek gehad van de fiscus, en bij mij zijn geen onregelmatigheden aangetroffen maar wel bij mijn aangiftes van de afgelopen jaren - verzorgd door mijn boekhouder. Hij was even de BTW-bijtellingsregel vergeten voor de Tesla. Nu mag ik waarschijnlijk over de afgelopen 4 jaren dat verschil alsnog overmaken en dat is een fors bedrag... :(:(:(
 
Aha. BTW correctie voor privégebruik van 2,7% catalogusprijs per jaar. En vanaf het vijfde kalenderjaar (dit jaar voor de 2013 groep) nog 1,5%.

Nogal een tegenvaller als je daar niet op rekende. :(
 
Last edited:
Hier nog iemand in hetzelfde schuitje. Boekenonderzoek gehad van de fiscus, en bij mij zijn geen onregelmatigheden aangetroffen maar wel bij mijn aangiftes van de afgelopen jaren - verzorgd door mijn boekhouder. Hij was even de BTW-bijtellingsregel vergeten voor de Tesla. Nu mag ik waarschijnlijk over de afgelopen 4 jaren dat verschil alsnog overmaken en dat is een fors bedrag... :(:(:(
Tijd voor een claim bij de boekhouder. Dit is een wel heel slordige gang van zaken en volledig verwijtbaar.

Mijn accountant adviseerde mij verkeerd bij de aanschaf van mijn eerste Model S. Daardoor werd het terugvragen van de BTW onmogelijk. De accountant gaf zijn fout toe en wilde een regeling met mij treffen.
Door een samenvoeging van twee van mijn bedrijven, als geheel BTW plichtig én met BTW belaste leveringen, kreeg ik anderhalf jaar later alsnog mijn BTW terug. Kostte wel een medewerker van de accountant zijn baan :(
 
Ik zou dit draadje nog een keer lezen, je nov 2013 S heeft vanaf volgend jaar over 50k 4% en de rest boven de 50k 22% bijtelling en als ik het me goed herinner kan dat elk volgend jaar weer wijzigen als je auto al 5 jaar oud is

Wat Ebullio zegt klopt maar de volgende periode van 60 maanden start nog dit jaar in November 2018 en daarmee valt dus het gehele bedrag in de 4% bijtelling gedurende de volgende 60 maanden.
Zie website belastingdienst

Jogaa zit dus goed tot November 2023 met 4% bijtelling over het gehele bedrag.

De 50K grens heeft invloed op auto's die vanaf 1-1-2019 geleverd worden of waarvan de 60 maanden periode afloopt na 1-1-2019.

Deze regeling ligt vast tot 31-12-2020. Daarna kan er pas weer wat verandert worden.
 
  • Disagree
Reactions: gelden and ebullio
Wat Ebullio zegt klopt maar de volgende periode van 60 maanden start nog dit jaar in November 2018 en daarmee valt dus het gehele bedrag in de 4% bijtelling gedurende de volgende 60 maanden.
Zie website belastingdienst

Jogaa zit dus goed tot November 2023 met 4% bijtelling over het gehele bedrag.

De 50K grens heeft invloed op auto's die vanaf 1-1-2019 geleverd worden of waarvan de 60 maanden periode afloopt na 1-1-2019.

Deze regeling ligt vast tot 31-12-2020. Daarna kan er pas weer wat verandert worden.
Kijk uit met verspreiden van dit soort (goedbedoelde) onjuiste informatie. Ik lees het zelfs bij sommige martkplaatsadvertenties...
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ and Klaas