Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
de ene keer loopt het via de loonbelasting (bij de bv) en de andere keer loopt het via de inkomstenbelasting (vof eenmanszaak). Dus 2 verschillende regels binnen de belastingdienst. Dit is toch sowieso ongelijkheid. Ik ben heel benieuwd wanneer de eerste zaak wordt aangekaart bij de belastingdienst hierover.

Die is er al geweest tot aan de hoge raad aan toe. ;)
Conclusie, geen ongelijkheid want totaal onvergelijkbaar.
 
Dat geldt dus alleen voor de eenmanszaken en vof’s, niet voor de dga’s met een bv (zoals ondergetekende). Ik reken op een over te nemen waarde van ong 30.000 na 5 jaar. Toch veel geld.
Die hoef je toch niet ineens af te rekenen. Dit kan eventueel middels een lening aan privé met verrekening via onder andere de kilometervergoeding en andere verrekeningen.
 
Die hoef je toch niet ineens af te rekenen. Dit kan eventueel middels een lening aan privé met verrekening via onder andere de kilometervergoeding en andere verrekeningen.
Klopt, gewoon in r/c opnemen en tzt verrekenen met dividenduitkering.
Maar om het te verdienen moet de bv wel 60.000 winst maken voor belasting, zo ziet mijn Zeeuwse kant het dan ook weer.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Bijtelling volgens werkelijke kosten is toch in principe nooit interessant / belastingtechnisch voordelig? Dan tel je exact je kosten bij en kom je per saldo uit op geen belastingvoordeel (je btw voordeel wordt ook teniet gedaan door de btw-bijtelling). Als je hem op prive hebt, heb je tenminste nog 19 cent/km aftrek en stukje btw aftrek naar zakelijk:prive ratio.
 
Bijtelling volgens werkelijke kosten is toch in principe nooit interessant / belastingtechnisch voordelig? Dan tel je exact je kosten bij en kom je per saldo uit op geen belastingvoordeel (je btw voordeel wordt ook teniet gedaan door de btw-bijtelling). Als je hem op prive hebt, heb je tenminste nog 19 cent/km aftrek en stukje btw aftrek naar zakelijk:prive ratio.
Hoe je het formuleert, lijkt het alsof er een keuze is. Volgens mij komen de ondernemer s die de auto juist niet zomaar naar privé kunnen halen, in aanmerking voor het verhaal van de werkelijke kosten...
 
Bijtelling volgens werkelijke kosten is toch in principe nooit interessant / belastingtechnisch voordelig?
Wel als deze kosten lager zijn dan de standaard bijtelling.

Stel : je hebt volgend jaar een auto met een cataloguswaarde van 100.000,-
Tot 50.000,- is het 4% en daarboven is het 22%.

Bijtelling = 50.000 x 4% + 50.000 x 22% = 2.000 + 11.000 = 13.000,-

Stel dat de daadwerkelijke kosten maar 5.000,- zijn dan mag een ondernemer (dus geen DGA) een bijtelling hanteren van 5.000,- terwijl een DGA een bijtelling van 13.000,- moet hanteren als de auto zakelijk geboekt staat. Wat is hier niet interessant aan?
 
Wel als deze kosten lager zijn dan de standaard bijtelling.

Stel : je hebt volgend jaar een auto met een cataloguswaarde van 100.000,-
Tot 50.000,- is het 4% en daarboven is het 22%.

Bijtelling = 50.000 x 4% + 50.000 x 22% = 2.000 + 11.000 = 13.000,-

Stel dat de daadwerkelijke kosten maar 5.000,- zijn dan mag een ondernemer (dus geen DGA) een bijtelling hanteren van 5.000,- terwijl een DGA een bijtelling van 13.000,- moet hanteren als de auto zakelijk geboekt staat. Wat is hier niet interessant aan?
Er even van uit gaande dat afschrijving en 21/22 inch banden die vervangen moeten worden hierin ook een factor is, hoe ga je dan laag uitkomen qua daadwerkelijke kosten? Een Tesla van 130k-170k schrijft meer af dan de genoemde bedragen bij de berekende bijtelling.

Dit levert je dan toch alleen een voordeel op als de auto na 5 jaar is afgeschreven en alleen nog running costs heeft?
 
... dan de genoemde bedragen bij de berekende bijtelling... ja uiteraard, want die gelden voor een Tesla van 100k. Een Tesla van 150k heeft volgend jaar al een bijtelling van 24k per jaar.
Maar inderdaad, het gaat dan vooral om auto's die al afgeschreven zijn (want jongere auto's zitten nog in de eerste 60 maanden en dus gunstige bijtelling), en in die situatie is de regeling van werkelijke kosten i.p.v. de standaard bijtelling vaak erg aantrekkelijk.
 
Voor een eenmanszaak is dat wel lastig, daar kan je de auto niet uit de zaak naar prive halen. Als dat wel kan, is dat altijd gunstig. Of als je van plan bent een wat oudere tesla aan te schaffen, dan is het goed om te overwegen om hem op prive te zetten, omdat je anders met bijtelling op werkelijke kosten nog steeds duurder uit bent. Want wat je aan de voorkant van de winst kan aftrekken (kosten) tel je aan het einde weer bij en per saldo geen belastingvoordeel.
 
ik lees er niets over de bijtelling na de 1e 60 maanden toch? Of lees ik ergens overheen?
"De leden van de fracties van de ChristenUnie, de PvdD en de SGP vragen of het beperken van de milieukorting op de bijtelling voor volledig emissieloze auto’s leidt tot ongewenste gedragseffecten, zoals het overstappen naar een conventionele auto met verbrandingsmotor, hogere CO2-uitstoot en een verslechterende milieukwaliteit in Nederland. De leden van de fracties van de ChristenUnie en de SGP geven daarbij aan dat een belangrijke vooronderstelling bij deze maatregel zou zijn dat het aantal betaalbare elektrische auto’s met een grote actieradius relatief fors zou toenemen en dat zij constateren dat deze verwachting tot op heden niet is uitgekomen. De leden van de fractie van ChristenUnie vragen of het niet logischer is de “cap” van € 50.000 uit te stellen gelet op de geactualiseerde doelstellingen van het kabinet inzake elektrisch rijden in relatie tot het klimaatakkoord en, indien ik hiertoe bereid ben, hoe ik denk over dekkingsmogelijkheden als het verhogen van de MRB voor bestelwagens op diesel of het verhogen van de bijtelling voor youngtimers. Tot slot vragen de leden van de fractie van de SGP of het kabinet de analyse deelt dat de verwachting dat er betaalbare elektrische auto’s met een voor de zakelijke veelrijder praktische actieradius op de markt zouden komen niet is uitgekomen en of het kabinet bereid is deze aanpassing in de bijtelling uit te stellen.
Het kabinet heeft hoge ambities met betrekking tot emissievrij rijden. Maar de constatering dat het aanbod van betaalbare elektrische auto’s met een acceptabel accubereik onvoldoende is toegenomen deel ik niet. ..."
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Dat de bijtelling geldt voor de eerste 60 maanden staat nu al in de wet. Daar heeft niemand iets over gezegd dus het lijkt me sterk dat dit zal worden aangepast. Na de eerste 60 maanden worden de dan geldende regels toegepast.

Wat mij meer verontrust is dat er geen woord gerept wordt over korting op de bijtelling vanaf 2021. Dat zou betekenen dat de 18% korting op de bijtelling voor EV (4% ipv 22%) vanaf 2021 niet meer bestaat. Dus moeten we allemaal eind 2020 nog een nieuwe EV kopen om nog 5 jaar korting te kunnen genieten. Daarna is het echt over.
 
  • Like
Reactions: Michel3