Voor een eenmanszaak is dat wel lastig, daar kan je de auto niet uit de zaak naar prive halen. Als dat wel kan, is dat altijd gunstig. Of als je van plan bent een wat oudere tesla aan te schaffen, dan is het goed om te overwegen om hem op prive te zetten, omdat je anders met bijtelling op werkelijke kosten nog steeds duurder uit bent. Want wat je aan de voorkant van de winst kan aftrekken (kosten) tel je aan het einde weer bij en per saldo geen belastingvoordeel.
Ik heb met de belastingdienst gesproken en die zeiden dat je na 5 jaar wel de auto naar prive mag halen, helaas wilde hij me dit niet op papier bevestigen. Ik zei ook hoezo dan want ik lees over keuzevermogen en als je eenmaal de keuze maakt voor prive of zakelijk dan moet je dat houden. Nou staat er wel dat het voor uitzonderlijke omstandigheden wel mag maar dat wordt niet verder uitgelegd. Lijkt me niet dat een hoge bijtelling hierbij wordt geaccepteerd. Echter, ga je bijv. de auto volkomen prive rijden en niet meer zakelijk gebruiken dan valt er wel wat voor te zeggen en kun je hem wel naar prive halen (het is immers geen keuzevermogen meer bij 90% of meer).