Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Voor een eenmanszaak is dat wel lastig, daar kan je de auto niet uit de zaak naar prive halen. Als dat wel kan, is dat altijd gunstig. Of als je van plan bent een wat oudere tesla aan te schaffen, dan is het goed om te overwegen om hem op prive te zetten, omdat je anders met bijtelling op werkelijke kosten nog steeds duurder uit bent. Want wat je aan de voorkant van de winst kan aftrekken (kosten) tel je aan het einde weer bij en per saldo geen belastingvoordeel.

Ik heb met de belastingdienst gesproken en die zeiden dat je na 5 jaar wel de auto naar prive mag halen, helaas wilde hij me dit niet op papier bevestigen. Ik zei ook hoezo dan want ik lees over keuzevermogen en als je eenmaal de keuze maakt voor prive of zakelijk dan moet je dat houden. Nou staat er wel dat het voor uitzonderlijke omstandigheden wel mag maar dat wordt niet verder uitgelegd. Lijkt me niet dat een hoge bijtelling hierbij wordt geaccepteerd. Echter, ga je bijv. de auto volkomen prive rijden en niet meer zakelijk gebruiken dan valt er wel wat voor te zeggen en kun je hem wel naar prive halen (het is immers geen keuzevermogen meer bij 90% of meer).
 
Ik heb met de belastingdienst gesproken en die zeiden dat je na 5 jaar wel de auto naar prive mag halen, helaas wilde hij me dit niet op papier bevestigen. Ik zei ook hoezo dan want ik lees over keuzevermogen en als je eenmaal de keuze maakt voor prive of zakelijk dan moet je dat houden. Nou staat er wel dat het voor uitzonderlijke omstandigheden wel mag maar dat wordt niet verder uitgelegd. Lijkt me niet dat een hoge bijtelling hierbij wordt geaccepteerd. Echter, ga je bijv. de auto volkomen prive rijden en niet meer zakelijk gebruiken dan valt er wel wat voor te zeggen en kun je hem wel naar prive halen (het is immers geen keuzevermogen meer bij 90% of meer).
Op de website Auto naar privé halen, hoe gaat dat? - Auto - ondernemingsdatabank.nl

Bijzondere omstandigheid? Overbrengen naar privé kan alleen als er fiscaal sprake is van een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Daarvan is niet vaak sprake. Bijvoorbeeld een wetswijziging of uitspraak waardoor u een andere keuze gemaakt zou hebben als u dit zou hebben geweten voordat u besliste de auto op de zaak te zetten, is zo’n bijzondere omstandigheid. Of als u de auto helemaal niet meer zakelijk zou gebruiken. Dan bent u zelfs verplicht de auto voortaan als privévermogen aan te rekenen, aldus Gerechtshof Leeuwarden, 08.05.2003 (GHLEE:2003:AF9052) .
ECLI:NL:GHLEE:2003:AF9052, voorheen LJN AF9052, Gerechtshof Leeuwarden, BK 1008/01 Inkomstenbelasting

Misschien zijn er meer recenter gerechtelijke uitspraken, meer specifiek over het begrip bijzondere omstandigheid? Ik vind het hierboven niet echt ruim gesteld.
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Op de website Auto naar privé halen, hoe gaat dat? - Auto - ondernemingsdatabank.nl

Bijzondere omstandigheid? Overbrengen naar privé kan alleen als er fiscaal sprake is van een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Daarvan is niet vaak sprake. Bijvoorbeeld een wetswijziging of uitspraak waardoor u een andere keuze gemaakt zou hebben als u dit zou hebben geweten voordat u besliste de auto op de zaak te zetten, is zo’n bijzondere omstandigheid. Of als u de auto helemaal niet meer zakelijk zou gebruiken. Dan bent u zelfs verplicht de auto voortaan als privévermogen aan te rekenen, aldus Gerechtshof Leeuwarden, 08.05.2003 (GHLEE:2003:AF9052) .
ECLI:NL:GHLEE:2003:AF9052, voorheen LJN AF9052, Gerechtshof Leeuwarden, BK 1008/01 Inkomstenbelasting

Misschien zijn er meer recenter gerechtelijke uitspraken, meer specifiek over het begrip bijzondere omstandigheid? Ik vind het hierboven niet echt ruim gesteld.

Het gewijzigde belastingregime is sowieso een legitieme reden om de auto naar privé te halen.
 
  • Like
Reactions: Lucas31
Dat nieuwe regime is al jaren bekend. Is het uit te leggen dat je tot eind 2018 hebt gewacht met de omzetting?
Uiteraard, pas op het moment dat het veranderde regime van kracht wordt.
Het regime is veranderd nadat je de auto hebt aangeschaft. Het verhaal toen was dat je nog een keer 60 maanden na de eerste 60 maanden kon plakken. Nu kan dat niet meer waardoor de hele business case door de verhoogde bijtelling danig verslechtert wanneer je van een gebruiksduur van 10 jaar bent uitgegaan...
 
Ik heb zojuist uit betrouwbare bronnen vernomen dat de haagse lobby is mislukt.
Bijtellingsregel voor auto's van 5 jaar en ouder gaat dus per 1 januari 2019 naar de nieuwe regeling zoals deze ook voor nieuwe auto's gaat gelden.....
 
Ik heb zojuist uit betrouwbare bronnen vernomen dat de haagse lobby is mislukt.
Bijtellingsregel voor auto's van 5 jaar en ouder gaat dus per 1 januari 2019 naar de nieuwe regeling zoals deze ook voor nieuwe auto's gaat gelden.....
Dat wordt een gevalletje in eigen voet schieten van de overheid. Degenen die veel rijden hebben dit jaar al een nieuwe gekocht en vist de overheid 5 jaar achter het net. Degenen die nog geen nieuwe gekocht hebben wachten het moment af dat de bijtelling omhoog gaat en halen de auto naar privé. In beide gevallen zijn de eigenaren de lachende derde.
Vervolgens komt volgend jaar ook de heer Pieter Omtzigt er achter dat de maatregel niks oplevert.
 

Ik heb aan mijn belastingadviseur de vraag neergelegd voor welk bedrag ik mijn Models S 85 uit begin 2015 over kan zetten naar prive en hij komt op 32000 inclusief BTW. Bij doorvragen blijkt hij de marktwaarde bij de RDW te hebben opgevraagd. Tesla geeft voor dezelfde auto 47000 en als ik zelf verkoop moet het nog wel hoger kunnen. Het wordt dan wel een interessant propositie om hem eerst naar prive te zetten, dan te verkopen, en op de zaak nog even snel voor de jaarwisseling een nieuwe te kopen. Maar ik heb zo mijn twijfels of de belastingdienst deze constructie accepteert ...
 
  • Funny
  • Like
Reactions: PaulusdB and Tozz
Ik heb aan mijn belastingadviseur de vraag neergelegd voor welk bedrag ik mijn Models S 85 uit begin 2015 over kan zetten naar prive en hij komt op 32000 inclusief BTW. Bij doorvragen blijkt hij de marktwaarde bij de RDW te hebben opgevraagd. Tesla geeft voor dezelfde auto 47000 en als ik zelf verkoop moet het nog wel hoger kunnen. Het wordt dan wel een interessant propositie om hem eerst naar prive te zetten, dan te verkopen, en op de zaak nog even snel voor de jaarwisseling een nieuwe te kopen. Maar ik heb zo mijn twijfels of de belastingdienst deze constructie accepteert ...

www.wijkopenautos.nl komt ook op 32000 ..
 
Ik heb aan mijn belastingadviseur de vraag neergelegd voor welk bedrag ik mijn Models S 85 uit begin 2015 over kan zetten naar prive en hij komt op 32000 inclusief BTW. Bij doorvragen blijkt hij de marktwaarde bij de RDW te hebben opgevraagd. Tesla geeft voor dezelfde auto 47000 en als ik zelf verkoop moet het nog wel hoger kunnen. Het wordt dan wel een interessant propositie om hem eerst naar prive te zetten, dan te verkopen, en op de zaak nog even snel voor de jaarwisseling een nieuwe te kopen. Maar ik heb zo mijn twijfels of de belastingdienst deze constructie accepteert ...
Naar privé halen voor die 32K. Zakelijk een nieuwe uit het rek bij Tesla (uiteraard voor einde '18), oude tijdelijk stallen en volgend jaar verkopen. Volgens mij moet dat geen problemen geven.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Ik heb aan mijn belastingadviseur de vraag neergelegd voor welk bedrag ik mijn Models S 85 uit begin 2015 over kan zetten naar prive en hij komt op 32000 inclusief BTW. Bij doorvragen blijkt hij de marktwaarde bij de RDW te hebben opgevraagd. Tesla geeft voor dezelfde auto 47000 en als ik zelf verkoop moet het nog wel hoger kunnen. Het wordt dan wel een interessant propositie om hem eerst naar prive te zetten, dan te verkopen, en op de zaak nog even snel voor de jaarwisseling een nieuwe te kopen. Maar ik heb zo mijn twijfels of de belastingdienst deze constructie accepteert ...
Maar dan wordt de verkoop wel lastiger lijkt me, omdat de koper de BTW niet kan terugvorderen (indien gekocht van een particulier, dus zonder BTW). Daardoor is de auto voor zakelijke kopers niet meer interessant, en verklein je dus de doelgroep.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maar dan wordt de verkoop wel lastiger lijkt me, omdat de koper de BTW niet kan terugvorderen (indien gekocht van een particulier, dus zonder BTW). Daardoor is de auto voor zakelijke kopers niet meer interessant, en verklein je dus de doelgroep.

Dat valt ook wel weer mee als je een BTW-auto koopt dat is de BTW verrekenbaar maar heb je bij privégebruik ook een bijtelling voor de BTW van 2,7% van de cataloguswaarde. Als het een marge auto is dan is de BTW niet verrekenbaar maar is de bijtelling voor de BTW ook maar 1,5%.