Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vind ik nou totaal onbegrijpelijk. EAP2 is voor mij het een-na-belangrijkste argument om een Tesla te kopen. En waarom ik graag de wettelijke bijtelling zal betalen.
Ongeveer eenderde wordt nog steeds zonder AP verkocht, werd mij afgelopen zomer nog verteld. Ik heb 9000 km met loaners met AP gereden en heb er helemaal niets mee. Ik stoor me al aan de traffic awareness van de cruise control. Dus het gaat hier om een subjectief dingetje. Bovendien zou de verkoopbaarheid beter kunnen zijn tzt als ik de Model 3 krijg.
 
Ongeveer eenderde wordt nog steeds zonder AP verkocht, werd mij afgelopen zomer nog verteld. Ik heb 9000 km met loaners met AP gereden en heb er helemaal niets mee. Ik stoor me al aan de traffic awareness van de cruise control. Dus het gaat hier om een subjectief dingetje. Bovendien zou de verkoopbaarheid beter kunnen zijn tzt als ik de Model 3 krijg.
Je ervaring met AP en je visie er over heeft mijn belangstelling.
Dus voor potentiele (mogelijk particuliere) M3 kopers met een beperkt te besteden aankoopbedrag, waarbij een aantal opties geskipt moeten worden is AP de eerste?
En als dat nog niet voldoende is, kiezen voor SR of skippen premium package?
 
Ongeveer eenderde wordt nog steeds zonder AP verkocht, werd mij afgelopen zomer nog verteld. Ik heb 9000 km met loaners met AP gereden en heb er helemaal niets mee. Ik stoor me al aan de traffic awareness van de cruise control. Dus het gaat hier om een subjectief dingetje.
Ik denk er als veelrijder precies zo over. Waarbij ik overigens ook nog vrij veel op 2baans-wegen rijd, en dan vind ik bijvoorbeeld de AP-functie bij het naderen van rotondes ronduit gevaarlijk: je moet er maar om denken om tijdig de rem in te trappen. Ook de CC met automatische snelheidsaanpassing bij druk verkeer die je 'gratis' maar niet vrijblijvend cadeau krijgt bij AP, vind ik maar niets. Allemaal subjectief natuurlijk, maar ik heb inmiddels geleerd dat objectieve meningen niet bestaan.
Samenvattend: als het geen gevolgen zou hebben voor de restwaarde bij inruil, en zelfs een gratis optie zou zijn bij bestellen, zou ik het vinkje 'AP' dus leeg laten.
 
  • Like
Reactions: Klaas and Keezje
Je ervaring met AP en je visie er over heeft mijn belangstelling.
Dus voor potentiele (mogelijk particuliere) M3 kopers met een beperkt te besteden aankoopbedrag, waarbij een aantal opties geskipt moeten worden is AP de eerste?
En als dat nog niet voldoende is, kiezen voor SR of skippen premium package?
Ik denk dat het forumbreed wel duidelijk is hoezeer de meningen hierover uiteenlopen. Ik blijk toch wel een beetje wagenziek te worden als ik de besturing laat overnemen, TA (van CC) is iets voor aandelen, inhalen en invoegen doe ik zelf gewoon veel handiger dan AP, phantom braking doet de deur dicht. AP vinkje staat voor mij dus uit; LR een must have; verder hecht ik niet aan luxe; mooie audio is wel fijn.

Eigenlijk gaan we nu te lang off-topic; kan iemand dit gesprek verplaatsen als het langer wordt?
 
Last edited:
Verbazingwekkend hoe jullie blijven doorzagen en je mening poneren als waarheid over nut, restwaarde en verkoopbaarheid (van software!) van iets wat jullie tegelijk als subjectief benoemen.
Zeer vreemd. Heb ik (onbedoeld) een gevoelige snaar geraakt? Welke dan?

Nogmaals: VOOR MIJ als vooral snelweg rijder in ofwel druk of juist rustig verkeer, is EAP2 (en de toekomstige verbeteringen ervan) de een-na-belangrijkste reden voor het kopen van een Model3. Het verlicht de druk van het autorijden. Als het er niet op zou zitten, kocht ik geen dure Tesla. Een auto waar meer opties op zitten is in mijn ogen altijd meer waard, zeker een optie waar een meerderheid van de kopers voor kiest.

Zojuist weer thuisgekomen van een avondje heen en weer naar Rotterdam -300 km- met CC al een stuk minder zwaar, met EAP2 straks relaxed. En nee, ik vind in NL niets sportiefs aan autorijden.
Maar, ik vind het best als iemand er anders over denkt...
 
Moet even wat ergernis kwijt. Zit net te lezen dat het aantal zware pick-ups (5,7 liter V8 motor) dat in Nederland verkocht wordt sterk gestegen is naar meer dan 2000 per jaar omdat je als (bouw)ondernemer geen BPM, geen CO2 toeslag en nauwelijks motorrijtuigen belasting betaalt bij een auto op grijs kenteken. Eigenlijk te zot voor woorden dat de overheid deze aanschaf ruim subsidieert en moeilijk doet over elektrische auto's en de subsidie daarop beperkt. Deze week stond ook in de krant dat alle Outlanders uit 2013 in grote getale naar het buitenland verdwijnen omdat de bijtelling nu gelijk is aan ICE auto's. Zo wordt het nooit wat met de verduurzaming. Zou meneer Omzigt hier wel eens over nadenken?
 
  • Like
  • Love
Reactions: Keezje and Michel3
Moet even wat ergernis kwijt. Zit net te lezen dat het aantal zware pick-ups (5,7 liter V8 motor) dat in Nederland verkocht wordt sterk gestegen is naar meer dan 2000 per jaar omdat je als (bouw)ondernemer geen BPM, geen CO2 toeslag en nauwelijks motorrijtuigen belasting betaalt bij een auto op grijs kenteken. Eigenlijk te zot voor woorden dat de overheid deze aanschaf van ruim subsidieert en moeilijk doet over elektrische auto's en de subsidie daarop beperkt. Deze week stond ook in de krant dat alle Outlanders uit 2013 in grote getale naar het buitenland verdwijnen omdat de bijtelling nu gelijk is aan ICE auto's. Zo wordt het nooit wat met de verduurzaming. Zou meneer Omzigt hier wel eens over nadenken?

Helemaal mee eens!

Maar ja overheid en lange termijnvisie in één zin noemen gaat helaas niet....
De overheid gaat per januari 2019 een hoop inkomsten mis lopen omdat iedereen zijn 5 jaar oude Tesla naar privé zet of verkoopt.
Het "afschieten" van de tesla lobby afgelopen kamer overleg is door meneertje Omtzigt wellicht niet goed ingeschat.
 
  • Love
Reactions: Michel3
Moet even wat ergernis kwijt. Zit net te lezen dat het aantal zware pick-ups (5,7 liter V8 motor) dat in Nederland verkocht wordt sterk gestegen is naar meer dan 2000 per jaar omdat je als (bouw)ondernemer geen BPM, geen CO2 toeslag en nauwelijks motorrijtuigen belasting betaalt bij een auto op grijs kenteken. Eigenlijk te zot voor woorden dat de overheid deze aanschaf ruim subsidieert en moeilijk doet over elektrische auto's en de subsidie daarop beperkt. Deze week stond ook in de krant dat alle Outlanders uit 2013 in grote getale naar het buitenland verdwijnen omdat de bijtelling nu gelijk is aan ICE auto's. Zo wordt het nooit wat met de verduurzaming. Zou meneer Omzigt hier wel eens over nadenken?
Wie tweet dit even naar Omtzigt?
 
  • Like
Reactions: Michel3
Helemaal mee eens!

Maar ja overheid en lange termijnvisie in één zin noemen gaat helaas niet....
De overheid gaat per januari 2019 een hoop inkomsten mis lopen omdat iedereen zijn 5 jaar oude Tesla naar privé zet of verkoopt.
Het "afschieten" van de tesla lobby afgelopen kamer overleg is door meneertje Omtzigt wellicht niet goed ingeschat.
Omzicht is een dreinende en dreigende kleuter, dat was nu eenmaal zijn rol in dat debat.
Het werd pas echt bedenkelijk, toen hij om partij-/coalitiepolitieke redenen zijn zin kreeg.
 
Moet even wat ergernis kwijt. Zit net te lezen dat het aantal zware pick-ups (5,7 liter V8 motor) dat in Nederland verkocht wordt sterk gestegen is naar meer dan 2000 per jaar omdat je als (bouw)ondernemer geen BPM, geen CO2 toeslag en nauwelijks motorrijtuigen belasting betaalt bij een auto op grijs kenteken. Eigenlijk te zot voor woorden dat de overheid deze aanschaf ruim subsidieert en moeilijk doet over elektrische auto's en de subsidie daarop beperkt. Deze week stond ook in de krant dat alle Outlanders uit 2013 in grote getale naar het buitenland verdwijnen omdat de bijtelling nu gelijk is aan ICE auto's. Zo wordt het nooit wat met de verduurzaming. Zou meneer Omzigt hier wel eens over nadenken?

Waar lees je dat?