Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Deze maatregel wordt door diverse organisaties, ook vanuit belastingadviseurs, ter discussie gesteld. Het principe van gelijke behandeling van gelijke gevallen is hier mogelijk in het geding. Over deze discussie zullen nog de nodige procedures gevoerd worden.
Dat hebben ze van mij. Post #50 :rolleyes:

Voor december 2013 geldt dit in extreme mate. Alle 2013 auto's zijn op kenteken gezet onder het Wet IB-regime van 2013. 01.12.2013 anders behandelen dan 30.11.2013 druist tegen dit principe in. Zonneklaar.

December 2013 eigenaren, meldt je hier of stuur me een PM als je een eventuele actie wilt steunen.
 
Last edited:
Dit is wat de wet nu zegt:

Artikel 13bis
1.
Indien ook voor privé-doeleinden een auto ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op ten minste:
a. 25% van de waarde van de auto indien de auto niet meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen;
b. 35% van de waarde van de auto indien de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
De auto wordt in ieder geval geacht ook voor privé-doeleinden ter beschikking te zijn gesteld tenzij blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt.
2.
Het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op kalenderjaarbasis verlaagd met:
a. 21% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot 0 gram per kilometer is;
b. 10% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 0 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 50 gram per kilometer, en
c. 4% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 50 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 106 gram per kilometer.

Er wordt dus inderdaad verlaagd. Als het basis percentage van onze auto's 25% blijft dan wordt daar straks een vermindering/korting van 18% op toegepast.

VNA informatie zou dus best wel eens juist kunnen zijn. (bummer!)
Het gaat bij de 60 maanden periode echter om lid 11:

"11 Na de eerste wijziging van de CO2-uitstootgrens of het percentage in het tweede lid na de datum van eerste toelating van de auto, is voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste toelating, de verlaging, bedoeld in het tweede lid, van toepassing overeenkomstig de bepalingen die gelden direct voorafgaand aan die wijziging."

Het kortingspercentage geldt 60 maanden. Het basistarief niet. Dat kan worden gewijzigd met elke wijziging van de Wet IB, op elk moment. (Met dien verstande dat normaliter een overgangsregime wordt gecreëerd om onrechtvaardige situaties te vermijden en t.b.v. de rechtszekerheid).


Edit / PS:
Lieve mensen, staar je niet blind op de webteksten van de Belastingdienst, ze kunnen het namelijk ook weleens verwarrender maken.Er ziijn meerdere voorbeelden van pertinente fouten.
 
Ik weet wel dat ik geen Tesla zou nemen weer als ik tegen een bijtelling loop van 22% over de 100.000 en 4% over 50.000 totaal 150K. Dan ga ik wel weer (hoe jammer ook) benzine/ diesel puffen. Een aangekleden A6, 5 Serie of VW een model is dan altijd flink goedkoper. En zie daar de doodslag van de EV. Hoe mooi superchargers ook zien het kan nog steeds niet op tegen een Volvo diesel die 900KM op een tank doet en bij tanken na 10 min weer verder kan. Dus het rijden van een EV brengt ongemakken mee (en ook voordelen). Nu vind ik millieu een belangrijk punt maar dat heeft financieel ook zijn grens. Mogelijk koop ik nog een X of haal de S naar prive toe.
 
In België zijn we helaas niet anders dan gewoon dat de regels tijdens het spel worden aangepast.... (cfr Di Rupo aanpassing in 2011/2012, alles wat te maken heeft met zonnepanelen, ...)

Medio 2018 koop je voor leuk geld een 12-2013 of iets jonger denk ik; en masse naar privé,.

Blijf het gek vinden dat de overheid de regels zo kan blijven aanpassen, als het ware achteraf.
 
Ook ik heb een dec 2013 model en baal er natuurlijk van dat ik net aan de verkeerde kant van de streep zit doch hoe groot is het probleem nu echt als je je bedenkt dat je de mogelijkheid hebt om de MS in te ruilen voor een vergelijkbaar model (eventueel hier onderling), te upgraden voor een jongere (bv van een Nov 2016 model met HW2 en nog levenlang free suc) of er gewoon zakelijk mee door te rijden daar de bijtelling uiteindelijk nooit hoger zal zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten?
 
Last edited: