Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, ben een dec 2013 rijder (DGA) en ben er zelf eens ingedoken. Na veel contact met de fiscus is het antwoord dat de verlengings percentages niets te maken hebben met de nieuwe (nieuwe ten naam stellingen) percentages .

Voor een dec-2013 rijder (0%) word het percentage bij verlenging in dec 2018 7% :)

Ik heb gevraagd of ik dat kon nalezen op hun internet site maar dit staat alleen in interne documentatie. Ik dien het e.e.a. officieel per brief aan te vragen bij mijn lokale belastingkantoor zodat ik dit weer bevestig krijg per brief (ja ja nog steeds papier werk).

Kan het zelf niet helemaal rijmen/plaatsen maar gezien het feit dat dit ongeveer de helft is van de verwachtte 4% < € 50K + 22% > € 50K in mijn geval € 115.000,- zo'n € 733,- ben ik tevreden. Kan de auto ook na die periode gewoon op de zaak blijven staan en hoef ik deze niet tegen de dan markt conforme waarde over te nemen naar privé om de gevreesde hoge bijtelling te ontlopen welke nu dus rond de
€ 360,- zal uitkomen. (Of ik dat in dec 2018 ga doen zal de tijd leren)

Ik hou jullie op de hoogte over de voortgang in relatie tot de bevestigingsbrief en of daar daadwerkelijk 7% op komt te staan :)
 
  • Informative
Reactions: Steven and Keezje
Nogmaals de tekst uit Autobrief 2:

Dit zeer voordelige percentage voor de zakelijke rijder kent het risico vooral voor het luxere segment voertuigen interessant te zijn. Door de gekozen opzet is het financiële voordeel daar het grootst. Bovendien is het vermogen en daarmee het energieverbruik van deze luxe voertuigen veelal dusdanig hoog dat overstimulering geen kosteneffectief duurzaamheidsbeleid is. Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen.

Verder:
  • Ook interessant is dat na 5 jaar het BTW correctie percentage gaat van 2,7% naar 1,5%.
    Zie: BLKB 12 639, OB, heffing privegebruik auto en toepassing bua

  • Als peilmoment voor de eerste 60 maanden wordt gebruikt:
    "Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april."
    Bijtelling privégebruik auto 2017

  • Als je auto van voor 1 juli 2012 is, wordt je bijtelling voortaan JAARLIJKS vastgesteld. (bv bij een roadster)
 
Nou, ben een dec 2013 rijder (DGA) en ben er zelf eens ingedoken. Na veel contact met de fiscus is het antwoord dat de verlengings percentages niets te maken hebben met de nieuwe (nieuwe ten naam stellingen) percentages .

Voor een dec-2013 rijder (0%) word het percentage bij verlenging in dec 2018 7% :)

Ik heb gevraagd of ik dat kon nalezen op hun internet site maar dit staat alleen in interne documentatie. Ik dien het e.e.a. officieel per brief aan te vragen bij mijn lokale belastingkantoor zodat ik dit weer bevestig krijg per brief (ja ja nog steeds papier werk).

Kan het zelf niet helemaal rijmen/plaatsen maar gezien het feit dat dit ongeveer de helft is van de verwachtte 4% < € 50K + 22% > € 50K in mijn geval € 115.000,- zo'n € 733,- ben ik tevreden. Kan de auto ook na die periode gewoon op de zaak blijven staan en hoef ik deze niet tegen de dan markt conforme waarde over te nemen naar privé om de gevreesde hoge bijtelling te ontlopen welke nu dus rond de
€ 360,- zal uitkomen. (Of ik dat in dec 2018 ga doen zal de tijd leren)

Ik hou jullie op de hoogte over de voortgang in relatie tot de bevestigingsbrief en of daar daadwerkelijk 7% op komt te staan :)

UPDATE:

Nog een telefoontje er aan gewaagd en gevraagd hoe deze interne documentatie de regeling noemt. Het is een "Overgangsregeling" welke een korting geeft waardoor ze op dit percentage uitkomen. De korting is 18% op de bruto 25% bijtelling.
 
Last edited:
UPDATE:
Nog een telefoontje er aan gewaagd en gevraagd hoe deze interne documentatie de regeling noemt. Het is een "Overgangsregeling" welke een korting geeft waardoor ze op dit percentage uitkomen. De korting is 18% op de bruto 25% bijtelling.

Kijk, dit is nog eens goed nieuws voor de december 2013 bezitters!
Ben benieuwd naar je bevestigingsbrief.
En @Keezje: heb je bovenstaande gelezen? Scheelt je veel protest-werk als het zo gaat! :rolleyes:
 
UPDATE:

Nog een telefoontje er aan gewaagd en gevraagd hoe deze interne documentatie de regeling noemt. Het is een "Overgangsregeling" welke een korting geeft waardoor ze op dit percentage uitkomen. De korting is 18% op de bruto 25% bijtelling.

UPDATE:

Weer een stukje gevonden welke ingaat over de overgangsregeling bij een leasemaatschappij. Maakt het weer wat duidelijker, stuk duidelijker !

Bijtelling 2017-2020: makkelijker kunnen we het niet maken

In de bijlage staat het volgende voorbeeld:

een auto met een CO2-uitstoot van 0 gram/km heeft een eerste tenaamstel- ling in 2013. Het standaardbijtellingspercentage was toen 25%. De 60-maands- periode van de korting van 25% (zoals die gold in 2013 en waardoor de bijtelling per saldo 0% was) loopt af per 2018. Omdat de auto een eerste tenaamstelling heeft vóór 2017, blijft het basispercentage 25%. De korting voor een volledig elektrische auto is in 2018 18% (zodat de bijtelling voor nieuwe auto’s per saldo 4% is). Dat percentage komt in mindering op het basispercentage van 25%, zodat de bijtelling voor deze auto in 2018 7% wordt.
 
Last edited:
UPDATE:

Weer een stukje gevonden welke ingaat over de overgangsregeling bij een leasemaatschappij. Maakt het weer wat duidelijker, stuk duidelijker !

Bijtelling 2017-2020: makkelijker kunnen we het niet maken

In de bijlage staat het volgende voorbeeld:

een auto met een CO2-uitstoot van 0 gram/km heeft een eerste tenaamstel- ling in 2013. Het standaardbijtellingspercentage was toen 25%. De 60-maands- periode van de korting van 25% (zoals die gold in 2013 en waardoor de bijtelling per saldo 0% was) loopt af per 2018. Omdat de auto een eerste tenaamstelling heeft vóór 2017, blijft het basispercentage 25%. De korting voor een volledig elektrische auto is in 2018 18% (zodat de bijtelling voor nieuwe auto’s per saldo 4% is). Dat percentage komt in mindering op het basispercentage van 25%, zodat de bijtelling voor deze auto in 2018 7% wordt.

Volgens mij hebben we dit al eerder voorbij zien komen een paar pagina's terug en was niet iedereen daarvan overtuigd. Zie Bijtelling na eerste 60 maanden (en volgende posts).
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
@MjjVonk en @Keezje .... hebben jullie uiteindelijk nog een sluitend antwoord gekregen op de kwestie van de december 2013 tesla?

Stond op het punt om een 2 e aan te schaffen totdat ik tegen deze kwestie aanliep.
Nee, volgens info die ik van een van de grote kantoren heb, staat er nog niets vast. Mocht iemand denken dat het inmiddels wel cast in stone is, dan zal ik weer navraag doen.
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Hoop dat ik het goed heb begrepen en weet dat er niets vast ligt. Disclaimer: heb totaal geen verstand van fiscaliteiten en denk nog steeds dat als je een fiets als kerstpakket voor € 266 rondbrengt in een Tesla, je fiscaal goed zit. Dusz...
Toch vast mijn felicitaties voor de dec2013-laggerds, die waarschijnlijk de tweede 60 maanden op een volledige 7% bijtelling mogen gaan rekenen.
Wat nu met de <dec2013-innovators die droomden van een tweede ronde 60 maanden op 4%? Die gaan dus ook 7% betalen, toch?

Of het zinvol is om de wagen tegen die tijd (over ongeveer een jaar dus) als DGA naar prive te halen, zal o.a. afhangen van de marktwaarde. Daarbij wordt het dan plussen en minnen, want tegenover die pak-em-beet € 350 per maand die je prive gaat aftikken (op een MS van € 115.000) staat wel aftrek van zowel voorspelbare kosten zoals sterk stijgende verzekeringspremie, banden ed als onvoorspelbare zoals reparaties. Dat bespaart 40% via VPB plus DB. Bovendien, stel dat je na 10 jaar een nieuw batterijpakket wil of moet kopen, dan lijkt de auto in de zaak prettiger.
Volgend jaar maar eens kijken en rekenen hoe de schuit er voor ligt. Wellicht hebben we tegen die tijd een nieuw kabinet.
 
N.a.v. Mijn eerdere posts en contacten: het Ministerie heeft inmiddels aan een van de grote kantoren geschreven:

"De milieugerelateerde korting op de bijtelling is gemaximeerd op een waarde van de auto van € 50.000 voor

1. Nulemissieauto’s, niet aangedreven door waterstof, met een Datum eerste Toelating (DET) van na 31 december 2018.

2. Alle overige (niet door waterstof gedreven) nulemissieauto’s waarvoor geen overgangsrecht meer geldt. Gelet op het overgangsrecht van 60 maanden, gaat dit in het jaar 2019 gelden voor auto’s van vóór december 2014. En in het jaar 2020 is maximering aan de orde bij auto’s van vóór december 2015."

Of er nu een correct en sluitend verhaal ontstaat, ga ik na mijn vakantie bedenken. Een status aparte voor december 2013 DET's zou op basis van het bovenstaande alvast niet bestaan.
 
Last edited:
Dus vanaf 2019 22% bijtelling over > 50.000 voor mijn nov 2013 S.

Aangezien ik als ZZP'er niet kan overhevelen naar privé om dat te ontlopen vraag ik me af of het (semi) legaal is als de S eind 2018 wordt overgezet op de naam van mijn partner en een nieuwe 3 op de zaak gezet wordt.
 
Of een carrouselletje opzetten onder de hier aanwezigen?

Ik geloof die > 50K anti-Tesla heffing trouwens pas als het zover is. Er komen en gaan nog heel wat politici tussen nu en dan. En dan glipt er snel genoeg een amendement tussendoor, ter compensatie van een of ander stokpaardje van de regering op dat moment.

Sowieso zal de beoogde heffing weinig financiële baten kennen, gegeven het ontwijkingsgedrag dat de doelgroep kenmerkt. Nu heeft dat nog geen enkele regering tegengehouden, maar toch.
 
Last edited:
Of een carrouselletje opzetten onder de hier aanwezigen?

Ik geloof die > 50K anti-Tesla heffing trouwens pas als het zover is. Er komen en gaan nog heel wat politici tussen nu en dan. En dan glipt er snel genoeg een amendement tussendoor, ter compensatie van een of ander stokpaardje van de regering op dat moment.

Sowieso zal de beoogde heffing weinig financiële baten kennen, gegeven het ontwijkingsgedrag dat de doelgroep kenmerkt. Nu heeft dat nog geen enkele regering tegengehouden, maar toch.
Begrijp van firma Verhoek dat een groot deel van de NL 2e hands Tesla''s nog steeds naar het buitenland gaat gezien sommige landen incentivestaat hebben op EV occasions. Toch zonde van alle subsidies die NL staat er ingepompt heeft. Zou ook als ZZPer doorrijden met mijn huidige MS maar fiscaal wordt het nu gestraft ipv gestimuleerd.
 
Of een carrouselletje opzetten onder de hier aanwezigen?

Ik geloof die > 50K anti-Tesla heffing trouwens pas als het zover is. Er komen en gaan nog heel wat politici tussen nu en dan. En dan glipt er snel genoeg een amendement tussendoor, ter compensatie van een of ander stokpaardje van de regering op dat moment.

Sowieso zal de beoogde heffing weinig financiële baten kennen, gegeven het ontwijkingsgedrag dat de doelgroep kenmerkt. Nu heeft dat nog geen enkele regering tegengehouden, maar toch.
Goed idee. Misschien kan er een apart sticky draadje voor worden gemaakt. Ik ga of nog een keer voor een nieuwe of ruil in op een iets jongere met garantie en ga hem privé rijden en km's declareren.
 
Dus vanaf 2019 22% bijtelling over > 50.000 voor mijn nov 2013 S.

Aangezien ik als ZZP'er niet kan overhevelen naar privé om dat te ontlopen vraag ik me af of het (semi) legaal is als de S eind 2018 wordt overgezet op de naam van mijn partner en een nieuwe 3 op de zaak gezet wordt.

Als ZZP-er is de bijtelling nooit groter dan de werkelijk gemaakte kosten. Na 5 jaar 100% afgeschreven, dus stel in 1 jaar, 500,- banden, 1000,- onderhoud, 2500,- stroom, dan dus nooit meer als 5000,- bijtelling... Ik zie het probleem niet...
 
  • Informative
Reactions: SofaSogo