Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
ok dus nog eens recapituleren, heb ik het zo goed begrepen?

- afgiftedatum kenteken voor of op 30 nov 2013 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 dec 2013 tot en met 30 nov 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 dec 2018 geldt, dus 60 maanden 4% bijtelling over het aankoopbedrag tot en met 30 nov 2023.

- afgiftedatum kenteken na 30 nov 2013 en voor 1 januari 2014 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 jan 2014 tot en met 31 dec 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 januari 2019 geldt, oftewel 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€ tot en met 31 dec 2023.

- afgiftedatum kenteken na 31 dec 2013 -> 60 maanden 4% bijtelling over aankoopbedrag ingaande op 1e van de eerstvolgende maand, gedurende 60 maanden. Vervolgens 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€.

Met daarbij de kanttekening dat de jaarlijkse bijtelling nooit hoger is dan de jaarlijkse totale autokosten (incl. afschrijving).

Dus ja, kentekendatum moet volgens mij voor 1 december 2013 liggen om bespaard te blijven van de popi Tesla tax.
Diegenen die hun kenteken enkele maanden later ontvangen hebben (zoals ik) kunnen zich troosten met het feit dat ze waarschijnlijk niet zoveel autokosten zullen maken als de hoogte van de dan geldende bijtelling...
Toch kan het niet een goed doordacht verhaal zijn, dus ik laat het er denk ik niet bij zitten. Het is raar dat de ene auto met DET 30/11 aangeschaft onder het fiscale regime van 2013 in de toekomst anders wordt belast dan de andere auto met DET de volgende dag maar eveneens onders het fiscale regime van 2013, feitelijk de laatse dus als een DET 2014. Ik ga voor een reparatiewetje.

December-2013-Tesla-bezitters, verenigt u!
Ik geef je weinig kans... Plus je loopt de kans op negatieve pers ("hebben die Tesla rijders al niet genoeg subsidie gekregen?"), en het feit dat de werkelijke gemaakte autokosten waarschijnlijk toch wel lager uitvallen dan het bijtellingsbedrag...
 
Mijn idee was om de auto tegen die tijd gewoon privé te gaan rijden. Tegen die tijd is de auto grotendeels afgeschreven, dus hoe groot zijn de fiscale voordelen dan nog? Onderhoud, brandstof etc zijn de kosten niet. Mijn inziens zit het vooral in de aanschaf.
Juiste gedachtengang, lijkt me. Maar zelfs dat voordeel bij aanschaf wordt ook weer wat beperkt door de jaarlijkse BTW-correctie van 2,7%.

Onderhoud is eigenlijk nog de grootste onzekere factor. Daarom misschien -voordat de auto naar privé gaat- nog een inspectiebeurt of zelfs toch maar een verlengde garantie afsluiten?
 
Klopt de volgende berekening bij een auto van €100.000 (incl BTW)?

image.png


Zo ja, dan best een aanzienlijk verschil, terwijl de aankoopdatums maar 32 dagen uit elkaar liggen...
 
Je weet nooit hoe het loopt, maar vooralsnog niet denk ik.... - wordt straks tweede auto. Kan die vieze 10 jaar oude V70 T5 de deur uit -;). Mijn verwachting is dat we die 2013 uitvoering nog heel lang gaan gebruiken...
Grappig,

Hier precies hetzelfde :). X besteld, zodat de S naar mijn vrouw gaat en de V70 (2011) de deur uit. De S blijft wel in de zaak tot einde bijtellingsperiode. Tot dan nog 0% en kosten en afschrijving zakelijk (zo blijf ik toch nog redelijk on topic:D)
 
Zo lees ik het niet. Laatste regel nog maar eens goed lezen.
Ik vind het toch niet duidelijk. Ik haal hier niet direct uit welke datum wordt gehanteerd voor de 2e termijn. Hier lees ik alleen dat de 2e termijn direct aansluit op de eerste periode. Onduidelijk is nog of de datum van het einde van de periode geldt of nog steeds wordt gekeken naar de datum van de tenaamstelling. Er staat dat dan wordt gekeken naar de dan geldende regels.
 
Met daarbij de kanttekening dat de jaarlijkse bijtelling nooit hoger is dan de jaarlijkse totale autokosten (incl. afschrijving).

Dus ja, kentekendatum moet volgens mij voor 1 december 2013 liggen om bespaard te blijven van de popi Tesla tax.
Diegenen die hun kenteken enkele maanden later ontvangen hebben (zoals ik) kunnen zich troosten met het feit dat ze waarschijnlijk niet zoveel autokosten zullen maken als de hoogte van de dan geldende bijtelling...
..

Waar komt dat vandaan? Heb je een bron?
 
Met daarbij de kanttekening dat de jaarlijkse bijtelling nooit hoger is dan de jaarlijkse totale autokosten (incl. afschrijving)./
Nee, zoals ik heb uitgelegd geldt dit alleen voor de IB-ondernemer zelf.
Niet voor de DGA en ook niet voor de werknemer.

Ik geef je weinig kans... Plus je loopt de kans op negatieve pers ("hebben die Tesla rijders al niet genoeg subsidie gekregen?"), en het feit dat de werkelijke gemaakte autokosten waarschijnlijk toch wel lager uitvallen dan het bijtellingsbedrag...
Het Is een basisprincipe dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Dezelfde auto's die onder een in 2013 tot 31.12.2013 geldend regime worden belast in een ander jaar verschillend gaan belasten strookt daar niet mee.

That said geef ik het niet zomaar een grote kans maar het Is het proberen waard en het azijnzeikers argument zie ik niet, het Is een kleine reparatie voor een beperkte groep die niet op de voorpagina komt.
 
Last edited:
Dit wist ik niet. Baal ik even dat destijds mijn levering is uitgesteld naar 9 Dec 2013 ipv eind november. Was voornemens de P85+ nog lang door te rijden.

Ik "baalde" toen juist dat mijn auto al op 29-11 op naam was gezet terwijl ik nog aan het rondtouren was in de VS (sterker nog, precies die dag had ik een rondleiding door de Tesla factory)

Ik zou de auto pas begin december ophalen. Leek me zo zonde dat hij dan toch al geregistreerd was op een maand eerder. Wist ik toen veel :)

Maar wat ben ik nu blij, haha, mijn weekend kan niet mee stuk!

Wat Gelden zegt: mooie serie, die SPZ-jes
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik "baalde" toen juist dat mijn auto al op 29-11 op naam was gezet terwijl ik nog aan het rondtouren was in de VS (sterker nog, precies die dag had ik een rondleiding door de Tesla factory)

Ik zou de auto pas begin december ophalen. Leek me zo zonde dat hij dan toch al geregistreerd was op een maand eerder. Wist ik toen veel :)

Maar wat ben ik nu blij, haha, mijn weekend kan niet mee stuk!

Wat Gelden zegt: mooie serie, die SPZ-jes
En vergeet de SPP-tjes niet. De mijne ging een jaar geleden, voor een wel heel mooi bedrag, naar een nieuwe eigenaar.
Die blijft lekker profiteren van een heel lage bijtelling.
 
Ook bij mij werd de levering van initieel begin november uitgesteld naar begin december 2013. Werd uiteindelijk Sinterklaas op 5 december.
Zoals het er nu voorstaat haal ik hem naar privé, maar het zou bijzonder prettig zijn om de keuze te hebben om hem nog eens vijf jaar zakelijk te rijden tegen 4%.
 
Last edited:
Vraag me af of je als ZZP-er door de auto te verkopen en later privé terug te kopen onder de eenmalige keuze (zakelijk of prive kosten nemen) uit kan komen. Is dit het legale grijze gebied of domweg fraude. Met het eerste kan ik prima leven.
Zolang als het niet precies hetzelfde kenteken is dat je terugkoopt kan niemand je iets maken. Tegen die tijd maar eens een draadje inrichten op het forum hier, t.b.v. autoruil voor ZZPers :) (<- ja dat is een smiley)
 
Zolang als het niet precies hetzelfde kenteken is dat je terugkoopt kan niemand je iets maken. Tegen die tijd maar eens een draadje inrichten op het forum hier, t.b.v. autoruil voor ZZPers :) (<- ja dat is een smiley)

Vraag me af hoe dat precies zit.
Ik had bedacht de Model S aan mijn vrouw te verkopen (lekker ruim voor de boodschappen en de kinderen :rolleyes:) en dan zelf een Model 3 te kopen. Maar dan ben ik dus verplicht de Model S zakelijk te houden. Kan ik dan nog wel een Model 3 zakelijk erbij kopen zonder dat er zakelijk een tweede auto nodig is of ben ik dan verplicht de Model 3 privé te kopen?