ok dus nog eens recapituleren, heb ik het zo goed begrepen?
- afgiftedatum kenteken voor of op 30 nov 2013 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 dec 2013 tot en met 30 nov 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 dec 2018 geldt, dus 60 maanden 4% bijtelling over het aankoopbedrag tot en met 30 nov 2023.
- afgiftedatum kenteken na 30 nov 2013 en voor 1 januari 2014 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 jan 2014 tot en met 31 dec 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 januari 2019 geldt, oftewel 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€ tot en met 31 dec 2023.
- afgiftedatum kenteken na 31 dec 2013 -> 60 maanden 4% bijtelling over aankoopbedrag ingaande op 1e van de eerstvolgende maand, gedurende 60 maanden. Vervolgens 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€.
Met daarbij de kanttekening dat de jaarlijkse bijtelling nooit hoger is dan de jaarlijkse totale autokosten (incl. afschrijving).
Dus ja, kentekendatum moet volgens mij voor 1 december 2013 liggen om bespaard te blijven van de popi Tesla tax.
Diegenen die hun kenteken enkele maanden later ontvangen hebben (zoals ik) kunnen zich troosten met het feit dat ze waarschijnlijk niet zoveel autokosten zullen maken als de hoogte van de dan geldende bijtelling...
- afgiftedatum kenteken voor of op 30 nov 2013 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 dec 2013 tot en met 30 nov 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 dec 2018 geldt, dus 60 maanden 4% bijtelling over het aankoopbedrag tot en met 30 nov 2023.
- afgiftedatum kenteken na 30 nov 2013 en voor 1 januari 2014 -> 60 maanden 0% bijtelling ingaande op 1 jan 2014 tot en met 31 dec 2018. Vervolgens gaat de regeling in die op 1 januari 2019 geldt, oftewel 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€ tot en met 31 dec 2023.
- afgiftedatum kenteken na 31 dec 2013 -> 60 maanden 4% bijtelling over aankoopbedrag ingaande op 1e van de eerstvolgende maand, gedurende 60 maanden. Vervolgens 4% bijtelling over 50k€ + 22% bijtelling over bedrag boven 50k€.
Met daarbij de kanttekening dat de jaarlijkse bijtelling nooit hoger is dan de jaarlijkse totale autokosten (incl. afschrijving).
Dus ja, kentekendatum moet volgens mij voor 1 december 2013 liggen om bespaard te blijven van de popi Tesla tax.
Diegenen die hun kenteken enkele maanden later ontvangen hebben (zoals ik) kunnen zich troosten met het feit dat ze waarschijnlijk niet zoveel autokosten zullen maken als de hoogte van de dan geldende bijtelling...
Ik geef je weinig kans... Plus je loopt de kans op negatieve pers ("hebben die Tesla rijders al niet genoeg subsidie gekregen?"), en het feit dat de werkelijke gemaakte autokosten waarschijnlijk toch wel lager uitvallen dan het bijtellingsbedrag...Toch kan het niet een goed doordacht verhaal zijn, dus ik laat het er denk ik niet bij zitten. Het is raar dat de ene auto met DET 30/11 aangeschaft onder het fiscale regime van 2013 in de toekomst anders wordt belast dan de andere auto met DET de volgende dag maar eveneens onders het fiscale regime van 2013, feitelijk de laatse dus als een DET 2014. Ik ga voor een reparatiewetje.
December-2013-Tesla-bezitters, verenigt u!