Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
de laatste versie die ik daar kan vinden dateert van 26 december 2016:
Kenteken afgegeven vóór 2014

Toen stond dit er nog:
Voor auto’s met een eerste tenaamstelling vanaf 1 juli 2012, geldt het bijtellingspercentage voor 60 maanden. Na afloop van die periode moet u opnieuw kijken in welke bijtellingscategorie de auto valt. Die bijtellingscategorie geldt dan ook weer 60 maanden.

De 60-maandsperiode start op de 1e dag van de maand die volgt op de tenaamstelling. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.

Maar ik ben ervan overtuigd dat deze tekst er ook nog een groot deel van 2017 op heeft gestaan.
 
Ik heb ook screenshots gemaakt. Voor de 2013 auto's: dit stond tot 11 augustus op de website van de belastingdienst;
Screenshot_2017-08-11-16-49-54.png
 
Wie heeft er al eens een excel-sheet gemaakt die het naar privé halen uit de BV van de auto versus een nieuwe aanschaffen vergelijkt?
Ben benieuwd: daarbij alle getallen naar privé verwerkt of naar de BV verwerkt, omdat je anders appels met peren aan het vergelijken bent?
Ik houd mij aanbevolen.
 
Wie heeft er al eens een excel-sheet gemaakt die het naar privé halen uit de BV van de auto versus een nieuwe aanschaffen vergelijkt?
Ben benieuwd: daarbij alle getallen naar privé verwerkt of naar de BV verwerkt, omdat je anders appels met peren aan het vergelijken bent?
Ik houd mij aanbevolen.
De variabelen zijn eindeloos. Hoeveel winst maakt de BV, hoeveel km kun je zakelijk declareren, voor hoeveel gaat ie naar privé, wat is je belastbaar inkomen, zijn er compensabele verliezen enz. enz.
Tenslotte weet je ook niet wat de restwaarde naar een aantal jaren privé gebruik is en hoeveel reparatiekosten je privé voor je kiezen gaat krijgen.
Ik kan dit jaar wel een nieuwe Model S bestellen. Mijn berekening laat evenwel zien dat het voordelig is mijn S van febr. 15 in januari 2020 naar privé te halen. Maar de onzekerheden over restwaarde en reparaties blijven.
Zolang Tesla geen heel duidelijke vooruitgang boekt met de AutoPilot blijf ik liever in mijn AP1 rijden, ongeacht of me dit financieel voor- of nadeel oplevert.
 
Nog een optie (in mijn geval maar ook bij sommige andere forum leden): overhalen van de BV naar de eenmanszaak van je partner. Dan is de bijtelling beperkt (werkelijke autokosten, geen idee wat je daarbij allemaal moet meenemen overigens).
Dat zou een optie kunnen zijn. Het vervelende is wel dat tot de "werkelijke autokosten" ook de afschrijving moet worden gerekend. De auto zal nu weliswaar bijna volledig zijn afgeschreven op de balans van de BV, maar bij de verkoop naar de eenmanszaak zal toch een marktconforme waarde moeten worden gehanteerd. Vanaf die marktconforme waarde moet in de eenmanszaak worden afgeschreven.
 
Dat zou een optie kunnen zijn. Het vervelende is wel dat tot de "werkelijke autokosten" ook de afschrijving moet worden gerekend. De auto zal nu weliswaar bijna volledig zijn afgeschreven op de balans van de BV, maar bij de verkoop naar de eenmanszaak zal toch een marktconforme waarde moeten worden gehanteerd. Vanaf die marktconforme waarde moet in de eenmanszaak worden afgeschreven.
Voor de laagste taxatie kun je OF Tesla een aanbod laten doen, of laat hier een on-line 'taxatie' doen: ikwilvanmijnautoaf® - Auto verkopen? zonder gedoe. verkocht. Beide zijn zo'n beetje het laagste wat je kunt vinden. Vergeet overigens ook niet dat bij een verkoop naar privé ook de BTW moet afdragen.
 
Ik heb vandaag weer een brief geschreven met het verzoek om in mijn specifieke geval (Tesla model S van november 2013) de uitspraak te bevestigen die de medewerker heeft gedaan met de melding dat ik wederom 60 maanden maar dan tegen 4% bijtelling kan rijden.

We wachten het af.
 
Ik heb vandaag weer een brief geschreven met het verzoek om in mijn specifieke geval (Tesla model S van november 2013) de uitspraak te bevestigen die de medewerker heeft gedaan met de melding dat ik wederom 60 maanden maar dan tegen 4% bijtelling kan rijden.

We wachten het af.
Ik help het je hopen, maar zoals in de pagina’s hiervoor geschreven zal het dat niet gaan worden.
 
Wie heeft jou in mei 2017 verteld dat er nog een 2e termijn van 60 maanden in zou gaan? Want dat die geschrapt zou worden is al in juli 2016 bekend gemaakt. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook niet 100% helder in de tekst vind staan. Pas in november 2017 heeft de belastingdienst hun interpretatie gegeven op hun intermediair dagen.

De verkoper van mijn auto heeft me dat verteld. Stond zelfs in de advertentie. :(
 
Ik ben er vorig jaar ook ingetrapt omdat het op de sites van de belastingdienst nog niet was aangepast...

Die Belastingdienst-site mag kwaken wat ze willen, zonder consequenties. En dat doen ze dan ook: meer dan vier jaar lang heeft de overheid o.a. daar geroepen dat je na 60 maanden een nieuwe periode van 60 maanden krijgt met het dan geldende regime. Niet dus.

Daar je beleid/beslissingen op afstemmen is onverstandig. De overheid blijft een onbetrouwbare factor. En wint altijd.
 
60 maanden bijtelling van 4% indien op kenteken in 2018 lijkt me wel een zekerheid toch?

Zoals Limbo al antwoordde: Ja

Het kromme hier is dat een Tesla die dit jaar 5 jaar wordt per volgend jaar in de nieuwe bijtellingregels valt: 4% over 50k, en 22% over het resterende deel. Dat scheelt beetje afhankelijk van je inkomen zo 500,- per maand.

Dat is natuurlijk wat krom.. dat je een nieuwe auto moet kopen om te profiteren van voordelen die er zijn ivm. het milieu. Een nieuwe auto kopen terwijl je oude voldoet is nou niet echt milieubewust.