Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Forum leden,

Ik zie nu weer op de site van de Belastingdienst dat je na de eerst 60mnd Bijtelling weer een periode van 60 maanden krijgt. Dit zou betekenen dat een 11-2013 die in 12-2018 uit de 0% loopt weer voor 60 maanden 4% krijgt over de gehele fiscale waarde. Dit was vlak voor prinsjesdag teruggedraaid naar 1 jaar en nu weer naar 5 jaar. Wie weet hier meer van?!

Eerste kenteken afgegeven in 2013

Alvast bedankt,

Martijn
LeaseBijtellingVrij
 
Na 60 maanden wordt de termijn opnieuw vastgesteld voor de volgende 60 maanden. Dit is niet gewijzigd door de regering maar is misschien fout in de media terecht gekomen. Dus in december 2018 wordt gekeken naar het tarief dat op dat moment geldig is voor de auto en dat percentage krijgt de auto weer voor de komende 60 maanden. dus van 12-2018 tm 11-2023.
 
Na 60 maanden wordt de termijn opnieuw vastgesteld voor de volgende 60 maanden. Dit is niet gewijzigd door de regering maar is misschien fout in de media terecht gekomen. Dus in december 2018 wordt gekeken naar het tarief dat op dat moment geldig is voor de auto en dat percentage krijgt de auto weer voor de komende 60 maanden. dus van 12-2018 tm 11-2023.
Daarom zijn de auto's van 11-2013 zo aantrekkelijk ;)
 
Ja!, tot en met 2018 geldt de 4% over de volle waarde van de auto, vanaf 2019 4% tm 50.000 meerdere 22%. Dus auto uit 2013 is (gezien) huidige autobrief van de overheid zeker aantrekkelijk. Uiteraard kan een nieuwe regering de plannen voor 2018 en verdere jaren nog altijd aanpassen.
Onjuist. De auto's van 11-2013 houden ook in de periode van na 2019 4% bijtelling over de hele waarde.
De auto's van 12-2013 en later hebben wel te maken met 22% over het meerdere boven 50 mille.
 
  • Helpful
Reactions: Keezje
Ja, dat bedoel ik ook!!!. Auto's uit 2013 hebben het tarief van 2018 voor de komende 60 maanden.
Auto's uit 2014 hebben na 60 maanden (2019) het tarief van 2019 voor dan 60 maanden.
Dus auto van 11-2013 heeft in 2018 60 maanden voordeel van de 4% over het volle bedrag.
Auto's uit 2014 komen in het tarief van 2019 uit en dus gedeeltelijk 4% over de eerste € 50.000 daarboven tegen 22%
 
En niet vergeten, bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

In mijn geval reken ik dus op stroom, verzekering, banden en wat onderhoud. Verwacht dat dat een stuk minder is dan zo'n 10.000 aan bijtelling (bruto, na 2019) :)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Volgens mij zit het zo:

Voor auto's met eerste datum kenteken t/m 31 december 2016 geldt een afzonderlijke overgangsperiode: zij houden gedurende 60 maanden het fiscale regime dat gold op de datum van eerste tenaamstelling (art. 10a.4 Wet IB 2001).

De auto's met eerste datum kenteken vanaf 1 januari 2017 krijgen de generieke overgangsperiode (art. 3.20, lid 11 Wet IB 2001): ook zij houden ook gedurende 60 maanden de verlaagde bijtellingspercentage, echter het lage percentage geldt alleen voor de catalogusprijs tot € 50.000. Dit is niet helemaal zeker, omdat de wettekst wat onduidelijk is. Het overgangsrechts-artikel 3.20 lid 11 Wet IB 2001 spreekt alleen over toegang tot het verlaagde tarief (4%), maar geeft geen regel dat de termijn ook zou gelden voor de maximering tot € 50.000. Dat is een tekstuele uitleg.

NB: op de homepage van Tesla Nederland staat dat de lage bijtelling nog 60 maanden lang 4% bedraagt voor leveringen in 2017. Volgens mij verdient dit dus nuance.
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: PioNeer and Jkr85
Volgens mij zit het zo:

Voor auto's met eerste datum kenteken t/m 31 december 2016 geldt een afzonderlijke overgangsperiode: zij houden gedurende 60 maanden het fiscale regime dat gold op de datum van eerste tenaamstelling (art. 10a.4 Wet IB 2001).

De auto's met eerste datum kenteken vanaf 1 januari 2017 krijgen de generieke overgangsperiode (art. 3.20, lid 11 Wet IB 2001): ook zij houden ook gedurende 60 maanden de verlaagde bijtellingspercentage, echter het lage percentage geldt alleen voor de catalogusprijs tot € 50.000. Dit is niet helemaal zeker, omdat de wettekst wat onduidelijk is. Het overgangsrechts-artikel 3.20 lid 11 Wet IB 2001 spreekt alleen over toegang tot het verlaagde tarief (4%), maar geeft geen regel dat de termijn ook zou gelden voor de maximering tot € 50.000. Dat is een tekstuele uitleg.

NB: op de homepage van Tesla Nederland staat dat de lage bijtelling nog 60 maanden lang 4% bedraagt voor leveringen in 2017. Volgens mij verdient dit dus nuance.
De revel van 4% tot €50.000 gaat in 2019 in, 100% electrische auto's die voor 31-12-2018 op kenteken zijn gezet, vallen voor de volledige waarde in de 4% bijtellingsregeling.
 
En niet vergeten, bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

In mijn geval reken ik dus op stroom, verzekering, banden en wat onderhoud. Verwacht dat dat een stuk minder is dan zo'n 10.000 aan bijtelling (bruto, na 2019) :)
je schrijft de auto dus volledig af voor die tijd, neem ik aan... (niet dat dat zo'n grote afschrijving meer is na vamil...)
 
Wim, hoop dat je mij het zoeken wilt besparen. Waar kan ik vinden dat 12-2013 anders wordt behandeld dan 11-2013?

Hoewel in niet Wim ben, mijn bijdrage.
de uitzondering voor december zit in de regel dat de 60 maanden ingaan op de eerste maand na de ternaamstelling.
Op kenteken in december 2013 geeft je 60 maanden vanaf januari 2014. dan ben je voor de verlenging dus net te laat.

( nee ik heb het niet bedacht, maar de mijne is van september )
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: robertvg and Keezje
Mijn idee was om de auto tegen die tijd gewoon privé te gaan rijden. Tegen die tijd is de auto grotendeels afgeschreven, dus hoe groot zijn de fiscale voordelen dan nog? Onderhoud, brandstof etc zijn de kosten niet. Mijn inziens zit het vooral in de aanschaf.
 
Hoewel in niet Wim ben, mijn bijdrage.
de uitzondering voor december zit in de regel dat de 60 maanden ingaan op de eerste maand na de ternaamstelling.
Op kenteken in december 2013 geeft je 60 maanden vanaf januari 2014. dan ben je voor de verlenging dus net te laat.

( nee ik heb het niet bedacht, maar de mijne is van september )
Ik ben wel die Wim. En zo zit het.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: Jkr85 and Keezje