Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling vs zelf kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Nu de overheid in al zijn wijsheid de bijtelling heeft verhoogd, vroeg ik me af of iemand al een excel heeft gemaakt waar diegene de kosten naast elkaar heeft gezet? Natuurlijk zijn er voor- en nadelen met zelf kopen vs leasen via je werkgever, maar ik vroeg me af wat mensen er van vinden. Gaat over NL.
 
Als de vergelijk is met lease auto van je werkgever hangt dat heel erg van de voorwaarden van het rijden van je eigen auto. Hoeveel je bijvoorbeeld qua mobiliteitsvergoeding krijgt en hoeveel KM's je privé en zakelijk maakt is dan van belang. Ook mag je werkgever geen parkeerkosten meer uitbetalen dus als je veel parkeerkosten hebt moet je die ook meerekenen. sommige werkgevers doen dit wel maar dan moeten ze daar belasting over betalen dus de meeste willen dat niet.

Ik heb het voor mezelf keer proberen te berekenen met een Link & Co als eigen auto maar daar vond het lastig om dit goed te berekenen. Je moet ook restwaarde meenemen en bepalen voor jezelf hoeveel je het ontzorgen van een lease auto waard vind.
 
Nu de overheid in al zijn wijsheid de bijtelling heeft verhoogd, vroeg ik me af of iemand al een excel heeft gemaakt waar diegene de kosten naast elkaar heeft gezet? Natuurlijk zijn er voor- en nadelen met zelf kopen vs leasen via je werkgever, maar ik vroeg me af wat mensen er van vinden. Gaat over NL.

Die berekening heb ik gemaakt.

Ik rijd nu sinds 2019 een Model 3 LR in de lease en de volgende ga ik zelf kopen.

Wat betreft het budget ga ik uit van de bijtelling op een nieuwe model 3 LR (tegen 2024 tarieven) vs uitbetaling leasebudget (met aftrek belastingen) + bijtelling. Onderaan de streep betekent dit dat voor mij een LR privé kopen voordeliger is.

Verdere veronderstellingen:

- exploitatieperiode 5 jaar
- restwaarde van 19k (30k km per jaar)
- verzekering met de 14 schadevrije jaren die ik heb
- wegenbelasting vanaf 2025 tegen benzine tarieven bij gewicht 2065 kg (2025 nog 75% korting)
- jaarlijks 250 euro onderhoud (exclusief banden)
- 2 setjes nieuwe banden a 900 euro (18 inch)
- 165 wh km verbruik tegen 0,40 ct (ik heb daarnaast 18 zonnepanelen)
- 10000 zakelijke kilometers per jaar (welke tegen 0,21 ct netto van mijn mobiliteitsbudget worden uitgekeerd).

Kosten heb ik grotendeels gebaseerd op mijn huidige model 3.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Die berekening heb ik gemaakt.

Ik rijd nu sinds 2019 een Model 3 LR in de lease en de volgende ga ik zelf kopen.

Wat betreft het budget ga ik uit van de bijtelling op een nieuwe model 3 LR (tegen 2024 tarieven) vs uitbetaling leasebudget (met aftrek belastingen) + bijtelling. Onderaan de streep betekent dit dat voor mij een LR privé kopen voordeliger is.

Verdere veronderstellingen:

- exploitatieperiode 5 jaar
- restwaarde van 19k (30k km per jaar)
- verzekering met de 14 schadevrije jaren die ik heb
- wegenbelasting vanaf 2025 tegen benzine tarieven bij gewicht 2065 kg (2025 nog 75% korting)
- jaarlijks 250 euro onderhoud (exclusief banden)
- 2 setjes nieuwe banden a 900 euro (18 inch)
- 165 wh km verbruik tegen 0,40 ct (ik heb daarnaast 18 zonnepanelen)
- 10000 zakelijke kilometers per jaar (welke tegen 0,21 ct netto van mijn mobiliteitsbudget worden uitgekeerd).

Kosten heb ik grotendeels gebaseerd op mijn huidige model 3.
Interessant… Heb je hier ook een Excelletje van? Niet dat ik deze nu al nodig heb, maar altijd handig……
 
Hierbij mijn globale berekening voor de liefhebber. Ben zeker geen financial, dus kunnen vast gaten in geschoten worden. Berekening is alweer van enige tijd terug dus wellicht dat cijfers wel weer wat zijn gaan schuiven.
PS: ik zie dat ik in mijn bovenstaande bericht een verkeerd gewicht heb vermeld, in dit plaatje staat het wel goed.
 

Attachments

  • Untitled.png
    Untitled.png
    38.2 KB · Views: 110