Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.

Cloxxki

Active Member
Aug 20, 2016
1,362
706
Rotterdam
Vraagje.
Spreken Tesla rijders elkaar hier nog op aan, of is het te laat en kan iedereen zomaar een Tesla kopen?

Vanmorgen, ochtendspits Rotterdam Centrum.
Blauwe Model S70 geeft 3x rechts aan, houdt in steeds in zonder rechts te gaan, terwijl elke afslag er totaal anders uit ziet. Een smal straatje in een woonwijk, een grote boulevard en een krappe winkelstraat. Bestuurder heeft duidelijk geen navigatie ingesteld en kent de weg ook totaal niet.
Op de passagierstoel zit een meisje van basisschool leeftijd, mooi in de kleertjes. Eerste schooldag, nieuwe stad?
Geen kinderzitje. Haar gordel is netjes ingestoken maar ze heeft hem niet om, ze zit er op. Zonder insteken piept de auto zo... Wat het kind wel al 1m35? Was de airbag uitgeschakeld zoals geadviseerd tot 12 jaar?

Druk gebaren van een irritante bemoeiachtige medewerkgebruiker doet de bestuurder het kind dan toch maar instrueren de gordel voor te doen. Alleen het bovenstuk natuurlijk, want het is de veiligste auto op de markt met overal airbags, je weet wel... Waar bemoeit zo iemand zich mee, wat weet die nu van de awesomeness van een Tesla en dat Moeder Aarde hier gered wordt?

Waarschuwt u de bestuurder nog maar even persoonlijk als u die hierin herkent? OOk als nummberplaat en kleur of model afwijken. Deze Rotterdammer haalt liever geen kind uit een auto die op die door airbag pingpong overleed in een flutbotsinkje. Moet je weer dealen met de hysterisch ouder die zonder een schrammetje op eigen kracht kan uitstappen.

Volgende keer dat ik deze Model S de kleinste overtreding zie begaan bel ik niet de politie maar de desbetreffende gemeente en de Raad voor de Kinderbescherming. Ervaring leert dat de veelal vrouwelijke dorpse medewerkers van de Kinderbescherming geen grondig te werk gaan bij blanke kindjes als ouder heb je ineens veel meer tijd voor jezelf.

Teveel poen en te weinig burgerlijk fatsoen om het ongemak van een gordel te verkiezen boven de boete van het niet dragen van een gordel. Of, een Tesla gewonnen bij een krat Heineken ofzo? Hertog Jan drinkers weten beter.
 
Een overduidelijk geval van onverantwoord verkeersgedrag met mogelijk gevaarlijke gevolgen voor een minderjarige ... Wat heeft dat met Tesla te maken? Al was het voertuig een Fiat 500 uit 1970, dan nog is het probleem wet-technisch gezien en moreel gelijkwaardig.
 
  • Like
Reactions: SuperDave
Beetje vreemde post @Cloxxki ...

Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat iedereen op de juiste manier in de gordels zit. Het is natuurlijk altijd prettig wanneer iemand je even een reminder geeft, wanneer je iets belangrijks bent vergeten (regelgeving, gordels, etc)...maar persoonlijk hou ik er niet zo van intenties en overwegingen van anderen op deze manier "in te vullen". Het lijkt erop dat je de persoon in kwestie niet hebt kunnen verleiden tot een vriendelijk en leerzaam gesprek. Dat is natuurlijk jammer. Dan blijft het gissen naar de oorzaken van de ogenschijnlijke laksheid van de bestuurder voor de veiligheid van zijn/haar kroost.

Je discriminatie tussen "stedelijk" en "dorps" in combinatie met je racistische opmerking, zijn voor jouw rekening. Voegen ook niets toe aan je verhaal. Zo ook voor je suggestie dat "poenerigheid"/sociale klasse een oorzaak van het gedrag is, vind ik niet sterk.

Maar ja, het verbaasd me ook hoe mensen hier soms mee omgaan. Net als ouders die hun kind met de auto brengen naar school/KDV en dan niet even netjes parkeren, maar de auto langs de weg pleuren. Of die zitten te bellen in de auto met de kids netjes in de gordels. Of ouders die hun kinderen niet inenten. etc. etc. etc.
 
  • Like
Reactions: sweep and Steven
Tuurlijk is het een rare post :-D
Als Tesla fan zie ik dit soort zaken liever bij andere auto die al de aso-reputatie hebben. Mijn intenties zijn die van preventie en bewustzijn.
Ik weet dat Tesla rijders elkaar veel spreken, al is het maar bij de superchargers. Ik kan meteen naar de politie gaan, maar die doen niets bij een eerste klacht, wachten tot er meerdere binnenkomen. Misschien kent iemand deze wagen, zoveel S70's zijn er vast niet in blauw.
 
Volgens mij is het antwoord vrij simpel; iedereen die het zich financieel kan veroorloven kan een Tesla kopen. Het is nu zoals bij exclusievere merken dat er voor modellen extra eisen worden gesteld. Verder kan ik van je verhaal maar weinig maken. :confused:
 
Een overduidelijk geval van onverantwoord verkeersgedrag met mogelijk gevaarlijke gevolgen voor een minderjarige ... Wat heeft dat met Tesla te maken? Al was het voertuig een Fiat 500 uit 1970, dan nog is het probleem wet-technisch gezien en moreel gelijkwaardig.
Dit.

Misschien is dit een gevalletje moe/luiheid en gemakzucht. Niet perse alleen nu, maar een paar jaar eerder. Kindje heeft intussen de overhand en krijgt wat ze wilt, ongeacht de mogelijke consequenties... 'Nee ik wil niet achterin in een stom stoeltje! Nee ik wil perse voorin! Aah mam, mag het? Alsjeblieieieft? Ik wil NU voorin! Mam die gordel doet pijn aan mijn hals!' En mam is murw van het gezeur, 'ok dan voor deze keer... snel ga zitten we komen te laat!'. Wel de kleertjes maar niet de reis voorbereid....

Of het is een geval van omstandigheden, eigen auto met kinderzitje kapot of weg, dan maar met de tesla van manlief of vriend, te laat, he die stomme deurklink komt er weer niet uit!! Gauw ga dan maar voorin! snel we zijn al te laat! Mama die gordel zit in mijn hals! Enz... ;)
 
[off topic]
Waarom in discussie gaan met zo’n koter? Dat is het probleem tegenwoordig met sommige ouders. De hiërarchie is er niet meer, ze beschouwen die blagen als gelijkgestemden.
Even simpel redeneren:
Wat is de inbreng van de koter in kwestie in de huishoudpot? (kinderbijslag niet meegerekend, dat is het resultaat van de inspanning van paps en mams). Antwoord: niks, “dan bek houwe en achterin dat verrekte kinderzitje gaan zitten. Je kan ook lopen als je dat wilt”.
Waar is Judeska als je haar nodig hebt ;)
[/off topic]