Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Blijf jij touw aan je Classic ?

Blijf jij trouw aan je Classic ?


  • Total voters
    77
This site may earn commission on affiliate links.
Als je nu al, na nog maar 2 jaar in de Classic gereden hebt, overstapt op de nieuwe, waarvan eigenlijk de verbeteringen minimaal zijn, denk je dan echt dat je die 10 jaar gaat volmaken? Over 5 jaar zijn er 110 kWh accu's.


Ik denk dat dat voor iedereen verschilt, maar voor mij zijn de verbeteringen zeker niet minimaal.
- Nextgen stoelen tegenover de "oude" stoelen in de classic: wereld van verschil.
- All-wheel drive vs achterwielaandrijving: voor naar de wintersport ook wel handig.
- Het bestuurdersscherm in hoge resolutie (Oke, dit is wel minimaal) - samen met LTE.
- 90D vs 85D: voor ritten naar de randstad vanuit Groningen kom ik altijd net 30/40km typical te kort met m'n accu, de 90D is zuiniger en heeft 5kWh extra beschikbaar.
- En dan de autopilot functies nog met TACC en autosteer, veiligheidssystemen en wie weet wat Tesla nog kan realiseren met software updates met de huidige sensorsuite...
- De bouw en afwerkkwaliteit is in de nieuwe Tesla's ook een wereld van verschil.

Het enige nadeel is natuurlijk de 4% vs de 0% bijtelling en het stuk MIA/KIA wat je terug moet betalen, maar ik denk dat de meeste mensen de afschrijving van de classic vergeten.
De huidige classics gaan alleen nog maar sneller afschrijven dan nu. Hoe langer je wacht, hoe minder invloed de 0% bijtelling nog gaat hebben. Als je dus nu niet de overstap maakt dan kost het over 3 jaar als de 0% bijtelling vervalt waarschijnlijk nog meer.

Want waarom zou iemand een S85 uit 2013 willen kopen in 2018/2019 als op dat moment de model 3 op de markt is met alle technologische snufjes van dat moment voor een fractie van de prijs. Dat gaat nu ook al op voor de 70D trouwens. Als ik nu mocht kiezen tussen een 70D of een S85 uit 2013 dan was ik toch zeker voor een nieuwe 70D gegaan..
 
Ik ga er van uit de Classic 8 jaar te rijden.(garantie accu en drive train). Financieel voor mij ook niet haalbaar eerder te wisselen of er moet een heel interessante deal komen. Ga er vanuit dat er dan een Gen III is met 110kWh. Het enige wat de zaak kan beïnvloeden zijn de onderhoud kosten, al een vervanging van de lader buiten garantie gehad. Ik hoop dat Tesla de Classic rijders tegemoet komt omdat zij veel met revisie A onderdelen rijden. Motor inmiddels revisie Q.
 
Ik vermoed eerlijk gezegd dat het wel mee zal vallen met die waarde na de periode van garantie. Nu staan er ook te koop die de volledige garantie missen doordat er al 80.000 km of meer mee is gereden. Het prijsverschil is minimaal.
Straks kan iemand privé een auto kopen van 2013 met de meest bizarre prestaties, een grote accu, een gereviseerde motor die naar een hoog niveau is getild binnen de garantieperiode, fantastische gimmicks zoals het touchscreen, wellicht met een accu-upgrade.
Het wordt de eerste elektrische auto met een fatsoenlijke range en bagageruimte die binnen het bereik komt van een grotere groep. Natuurlijk zal de prijs zakken, maar ik denk eerlijk gezegd dat deze auto's zeer gewild blijven, alle andere auto's met zulke looks, prestaties en gebruiksgemak zijn fiscaal nog veel onaantrekkelijker en hebben ook geen garantie meer, maar slurpen benzine voor soortgelijke prestaties, met veel hogere onderhoudskosten en een imago wat straks (2018/2019) zeer bedenkelijk is met al die uitstoot. De markt wordt denk ik veel meer privé-rijders dan zakelijke rijders. Ook zij betalen heel lang geen wegenbelasting en geen benzine. Straks komen ze met andere auto's geen binnenstad meer in.
Een optie wordt natuurlijk ook naar het buitenland exporteren, waar het aanbod lager zal zijn.
Ik ben bang dat het nog tegen gaat vallen welke waarde je straks moet gaan betalen om deze unieke auto's naar privé te halen. Een handelsprijs kan nog steeds behoorlijk hoog liggen tegen die tijd. Ik weet niet of de belastingdienst straks accepteert dat je 20% per jaar afschrijving rekent, terwijl er op de markt veel voor betaald wordt.
Vergeet niet hoe mooi, snel, handig, schoon deze auto's zijn!! Daar blijft altijd vraag naar.
 
Last edited:
...De markt wordt, denk ik, veel meer privé-rijders dan zakelijke rijders. Ook zij betalen heel lang geen wegenbelasting en geen benzine. Straks komen ze met andere auto's geen binnenstad meer in...
Ja, daar zit een hoop waarheid in. Ook voor werknemers ontstaat de keuze om de (op een ICE gebaseerde) autokosten van de werkgever om te zetten naar een netto vaste woonwerkvergoeding, eventueel aangevuld met een netto kmvergoeding voor zakelijke kilometers en het restant als aanvullend loon. Dan is de vervallende eigen bijdrage en bijtelling een mooie bonus daar bovenop. Als particulier een tweede/derdehands Tesla rijden tegen € 0,19 per zakelijke kilometer kon wel eens prima uitpakken.

OK, sorry, Hendrik. Deze discussie hoort niet helemaal in dit draadje thuis. Maar het kwam hier voorbij en ik pak 'm hier op.
 
Last edited:
Ik ben van plan om minimaal nog een jaar te rijden, afhankelijk hoe eea er voor staat volgend jaar maar eens verder kijken. Voorkeur zou wel zijn om een grote accupakket 110/130 te hebben en wellicht wel meer. En de Autopilot v2, rest vind ik momenteel prima aan de huidige Model S.......elke dag feest ;-)
 
Wel leuk om de stemmers erbij te zien.
Knipsel.JPG
 
Als non-ICT nerd ben ik hier in de minderheid... Toch leuk dit aan een ICT-er uit te kunnen leggen:biggrin:, vooral ééntje met een tray bier. Het getal van het aantal stemmers bevat een link. Jullie noemen het vast anders maar als je erop klikt wordt het zichtbaar:rolleyes:.
 
Ik heb de standaard Classic S, maar voor een andere S zou ik niet inruilen. Natuurlijk is een nieuwer model een vooruitgang, betere afwerking, AP, die lijst is best lang. Maar de essentie heb ik met mijn Classic: een heel fraaie, schone, snelle enz enz auto. En die lijst is nog veel langer.

Maar de X is een ander verhaal vanwege de ruimte en het model. In januari ben ik in San Francisco en maak ik een proefrit in de X. Dat kan de doorslag geven of ik mijn Classic inruil. Ik wacht dus nog even met invullen van de poll.

En trouwens: Tesla zegt dat 97% van Tesla rijders opnieuw een Tesla zou kopen. Dat zegt misschien nog wel meer.
 
Geplande overstap naar X is functioneel (4 zonen, dus met zijn allen op reis met de S lukt niet), eerder dan AP.
Althans, die verhaallijn probeer ik vol te houden... het wachten op mijn X (#3909) duurt lang :crying:
In de poll moeilijk in te passen dus :redface:

Ik zie die X ook wel zitten. Mijn 3 kinderen passen in de S maar meer ruimte en vooral de hoogte en trekhaak spreken mij ook aan. Echter eerst meer accu capaciteit.
 
Ik heb ook op 1 gestemd.

Vooral omdat ik nog aan het recupereren ben van de financiële aderlating die de wagen was :)

In de afweging tussen classic en het groene blaadje, zijn de grootste minpunten dat ik autopilot en vooral next gen seats moet ontberen.
Ik heb ook wel enkele punten gevonden waar mijn huidige bolide (P85) het gewoon beter doet dan eender welke nieuwe:
* In een nieuwe moet ik ofwel tekenen voor een minder vinnige S85, ofwel moet ik kiezen voor een 85D met mini-frunk (P85D vind ik persoonlijk overpriced, net zoals de P85+ dat vroeger in mijn ogen ook was). Ik ben een frequente frunk-gebruiker en in mijn huidige auto moet ik dat compromis niet maken.
* Performance met achterwielaandrijving! Ik zal de laatste zijn om te beweren dat RWD objectief gezien beter is. Maar plezieriger vind ik het alvast wél.
* Als ik die next gen seats écht wil, kan ik ze later laten retrofitten; dat zal sowieso goedkoper uitvallen dan inwisselen.

De 90 kWh-batterij is uiteraard een goede evolutie maar gezien het groeiend aantal superchargers heb ik echt geen nood aan extra range. Ze mogen mij bellen als er 150kWh onder de wagen kan.
 
En trouwens: Tesla zegt dat 97% van Tesla rijders opnieuw een Tesla zou kopen. Dat zegt misschien nog wel meer.

Dat zegt:
1. Niets, omdat de Tesla marketing mannen dat roepen (waar is de achterliggende poll; en wat is de vraag geweest)
2. Als het al wat zegt, dan vooral dat er (nog) geen keus is als je fatsoenlijk EV wilt rijden.

- - - Updated - - -

Ik heb de standaard Classic S, maar voor een andere S zou ik niet inruilen. Natuurlijk is een nieuwer model een vooruitgang, betere afwerking, AP, die lijst is best lang. Maar de essentie heb ik met mijn Classic: een heel fraaie, schone, snelle enz enz auto. En die lijst is nog veel langer.

Maar de X is een ander verhaal vanwege de ruimte en het model. In januari ben ik in San Francisco en maak ik een proefrit in de X. Dat kan de doorslag geven of ik mijn Classic inruil. Ik wacht dus nog even met invullen van de poll.

En trouwens: Tesla zegt dat 97% van Tesla rijders opnieuw een Tesla zou kopen. Dat zegt misschien nog wel meer.

Waar en hoe heb je die proefrit geregeld?
Ik was er nog vrij recent (Fremont) en er was nog geen spoor van een demo model (winkel bij de fabriek) en mij werd verteld dat er pas eind dit jaar (wellicht) een X te zien zou zijn. Nog geen spoor van (reserveringen voor) proefritten.