HWS
Well-Known Member
Hoho, heb nog T2, net zo'n rode als jij, voor een maand tot m'n beschikking. Tenzij deze ook te snel verkocht is maar ik hoop dat dat pas in 2016 is. Weet echt niet hoe ik die maanden anders door moet komen:scared:.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jullie kunnen nog altijd een bod doen op mijn classic.
Hoho, heb nog T2, net zo'n rode als jij, voor een maand tot m'n beschikking. Tenzij deze ook te snel verkocht is maar ik hoop dat dat pas in 2016 is. Weet echt niet hoe ik die maanden anders door moet komen:scared:.
Proof of T2 on your name give you right to speak, if not no more postst !
Als pap op bezoek komt zegt dat nog niet dat T2 op jou naam staat
Ach so, ik dacht een fotootje op mijn naam:redface:. T2 staat idd niet op mijn naam T1 ook niet trouwens maar op die van de Bv maar dat hebben er meer hier denk ik.Als pap op bezoek komt zegt dat nog niet dat T2 op jou naam staat
Ach so, ik dacht een fotootje op mijn naam:redface:. T2 staat idd niet op mijn naam T1 ook niet trouwens maar op die van de Bv maar dat hebben er meer hier denk ik. Case closed. Who am I to proceed against a 3000+ poster !
Benieuwd of iemand al eens een excelletje heeft opgezet met de fiscale afrekening (desinvesteringsbijtelling) en bijtellingsvoor- en nadelen van switchen van een 2013 MS naar een 2016 / latere inruil?
Klopt als een bus.De terugbetaling van MIA/KIA (desinvesteringsbijtelling) gaat naar rato en is dus afhankelijk van je verkoopprijs. Ik heb de Tesla in 2013 gekocht voor €95.870 excl BTW en daarover €34.513 MIA genoten en €15.470 KIA, totaal dus €49.983.
Als ik als voorbeeld de Tesla zal verkopen voor €70.000 excl BTW moet ik dus 73% MIA/KIA "terugbetalen", wat bij mij overeenkomt op €25.200 MIA en €11.296 KIA met een totaal van €36.496. Voordeel is dat ik €18.000 euro nieuwe MIA kan gebruiken en dus op €18.496 kom als belastbaar bedrag/op te tellen bij de bedrijfswinst. In mijn geval (BV) dus €4.624 extra vennootschapsbelasting.
Daarnaast komt de auto ook nog in de 4% bijtellingscategorie wat zo'n €2.000 netto per jaar extra is. Voor 3 jaar (gezien de huidige classics nog 3 jaar 0% hebben) wordt dat dus nog eens €6.000 extra bovenop het terugbetalen van de MIA/KIA.
En dan moet er natuurlijk nog een nieuwe Tesla betaald worden als je de huidige voor een mooi bedrag kan inruilen: ook zo'n €30.000 bruto.
Ik ben geen fiscalist maar volgens mij is dit in grote lijnen ongeveer wat het gaat kosten. Verbeteringen zijn altijd welkom! :wink:
Klopt als een bus.
Het kost je dus aan belastingen doorgerekend naar uitkering van je winst naar privé 75% van die Vpb = 3,468 plus de extra bijtelling (geen 6,000 maar ruim 7,200 bij een catalogusprijs van 116k) = ruim 10,5k en dat binnen twee jaar na aanschaf.
Je moet echter wel verder doorrekenen, met een bijtellingsvoordeel dat je juist kunt realiseren door het nieuwe lage tarief veilig te stellen. Alleen weet je nog niet hoe groot dat voordeel zal zijn, als je de fiscale regelingen van "t.z.t." niet kent, en evenmin wat "t.z.t." de catalogusprijs van je nieuwe Tesla (of..?) zal zijn.
Misschien is belangrijker wat je aan extra afschrijving realiseert door vroeger - of juist later - je Classic te verkopen. En dat weten we al helemaal niet.
Vooralsnog weet ik dus alleen wat ik aan fiscale kosten direct moet nemen, en wat mij dat in privé extra kost: zo'n beetje die 10,5k
Dit jaar krijgt de salesafdeling een leuke bonus: Minimaal 9 extra Tesla's, en de 'Originals' gaan naar Denemarken waar ze niet genoeg kunnen leveren. Win-Win!
Mij is vertelt dat dit niet klopt. Het is niet naar rato. Je doet een desinvestering die al hoger is dan de 1e schijf en moet dus volledig terugbetaald worden.
Dit klopt dus ook weer als een bus. De formule is eigenlijk: genoten aftrek / aankoopprijs * verkoopprijs. Dat komt uiteraard op hetzelfde neer.Voor zover mij bekend:
Aankoopprijs is gekoppeld aan de genoten MIA en evt KIA aftrek
Verkoopprijs / Aankoopprijs * die genoten aftrek = desinvesteringsbijtelling...
Ik reageer eigenlijk niet om de eerste quote nog ff lekker te verbeteren, maar wel om iets over deze quote op te merken: het gaat bij de HIR (herinvesteringsreserve) om een faciliteit die je mag toepassen als je boekwinst maakt op verkoop van het bedrijfsmiddel. Dus in jouw voorbeeld: als je al 40% had afgeschreven maar blijkt te kunnen verkopen voor 80% van de aankoopprijs. Het gaat bij het toepassen van de HIR echter niet om "20% mogen meenemen en direct afschrijven" maar om, als je opteert voor de HIR, de 20% die je al had 'gebruikt' in mindering te MOETEN brengen op de boekwaarde bij aanschaffing van het vervangende bedrijfsmiddel. Er is geen sprake van een fiscaal extraatje in de vorm van een extra afschrijving, maar alleen een uitstel van het nemen van belastbare winst.Daarnaast mag je alleen de "gewone" afschrijving en niet de willekeurige afschrijving als basis pakken voor de HIR. Dus na 2 jaar 40% terwijl je bijv. maar 20% hebt afgeschreven, dan mag je 20% meenemen naar de volgende auto en direct afschrijven... (ik dacht al slim te zijn door de oude volledig af te willen schrijven en dat mee te nemen )
Uiteraard! P17XXX gaat nergens heen. Blijft nog lekker 3 jaar in mijn bezit. 0% bijtelling enzo. Maar dat niet alleen, totale verspilling om nu een nieuwe auto te kopen. Dat is écht niet goed voor het milieu.
In 2018 ga ik wel eens kijken voor een nieuwe Model 3 ofzo. Komt genoeg moois aan.
En uiteindelijk werkt dat door want iemand anders vervangt ergens zijn oudere fossiel voor die fossiel enz. en ergens aan het eind van die keten gaat er een oud stinkbarrel naar de sloop (om gerecycled te worden dus)...+1 Maarten. Degene die de mijne gaat rijden komt uit een fossiel. Weer eentje minder:smile: