Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Blijf jij touw aan je Classic ?

Blijf jij trouw aan je Classic ?


  • Total voters
    77
This site may earn commission on affiliate links.
Proof:
image.jpeg
 
Benieuwd of iemand al eens een excelletje heeft opgezet met de fiscale afrekening (desinvesteringsbijtelling) en bijtellingsvoor- en nadelen van switchen van een 2013 MS naar een 2016 / latere inruil?

De terugbetaling van MIA/KIA (desinvesteringsbijtelling) gaat naar rato en is dus afhankelijk van je verkoopprijs. Ik heb de Tesla in 2013 gekocht voor €95.870 excl BTW en daarover €34.513 MIA genoten en €15.470 KIA, totaal dus €49.983.
Als ik als voorbeeld de Tesla zal verkopen voor €70.000 excl BTW moet ik dus 73% MIA/KIA "terugbetalen", wat bij mij overeenkomt op €25.200 MIA en €11.296 KIA met een totaal van €36.496. Voordeel is dat ik €18.000 euro nieuwe MIA kan gebruiken en dus op €18.496 kom als belastbaar bedrag/op te tellen bij de bedrijfswinst. In mijn geval (BV) dus €4.624 extra vennootschapsbelasting.

Daarnaast komt de auto ook nog in de 4% bijtellingscategorie wat zo'n €2.000 netto per jaar extra is. Voor 3 jaar (gezien de huidige classics nog 3 jaar 0% hebben) wordt dat dus nog eens €6.000 extra bovenop het terugbetalen van de MIA/KIA.
En dan moet er natuurlijk nog een nieuwe Tesla betaald worden als je de huidige voor een mooi bedrag kan inruilen: ook zo'n €30.000 bruto.

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij is dit in grote lijnen ongeveer wat het gaat kosten. Verbeteringen zijn altijd welkom! :wink:
 
Last edited:
Zoals velen hier, was en is mijn plan om totaal 5 jr voor 0% bijtelling te rijden en dan over te hevelen naar privé. Momenteel is er al zoveel aan de auto gesleuteld, dat ik er van uit kan gaan dat de grootste kinderziektes er wel uitgeserviced zijn ;).
Hiernaast ook een pre-order staan voor de MX, die ik dan wel voor 2017 hoop geleverd te hebben... Kan er weer een benzineslurper de deur uit :biggrin:
 
Tesla moet wel blij worden van dit Forum. Soms worden er klachten gecirculeerd, die volgens mij ECHT extra werk opleveren voor de ServiceCenters. Daar tegenover staat dat we ze vorig jaar hebben nog hebben verrast met taart, zo rond de kerst.
Dit jaar krijgt de salesafdeling een leuke bonus: Minimaal 9 extra Tesla's, en de 'Originals' gaan naar Denemarken waar ze niet genoeg kunnen leveren. Win-Win!
 
De terugbetaling van MIA/KIA (desinvesteringsbijtelling) gaat naar rato en is dus afhankelijk van je verkoopprijs. Ik heb de Tesla in 2013 gekocht voor €95.870 excl BTW en daarover €34.513 MIA genoten en €15.470 KIA, totaal dus €49.983.
Als ik als voorbeeld de Tesla zal verkopen voor €70.000 excl BTW moet ik dus 73% MIA/KIA "terugbetalen", wat bij mij overeenkomt op €25.200 MIA en €11.296 KIA met een totaal van €36.496. Voordeel is dat ik €18.000 euro nieuwe MIA kan gebruiken en dus op €18.496 kom als belastbaar bedrag/op te tellen bij de bedrijfswinst. In mijn geval (BV) dus €4.624 extra vennootschapsbelasting.

Daarnaast komt de auto ook nog in de 4% bijtellingscategorie wat zo'n €2.000 netto per jaar extra is. Voor 3 jaar (gezien de huidige classics nog 3 jaar 0% hebben) wordt dat dus nog eens €6.000 extra bovenop het terugbetalen van de MIA/KIA.
En dan moet er natuurlijk nog een nieuwe Tesla betaald worden als je de huidige voor een mooi bedrag kan inruilen: ook zo'n €30.000 bruto.

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij is dit in grote lijnen ongeveer wat het gaat kosten. Verbeteringen zijn altijd welkom! :wink:
Klopt als een bus.

Het kost je dus aan belastingen doorgerekend naar uitkering van je winst naar privé 75% van die Vpb = 3,468 plus de extra bijtelling (geen 6,000 maar ruim 7,200 bij een catalogusprijs van 116k) = ruim 10,5k en dat binnen twee jaar na aanschaf.

Je moet echter wel verder doorrekenen, met een bijtellingsvoordeel dat je juist kunt realiseren door het nieuwe lage tarief veilig te stellen. Alleen weet je nog niet hoe groot dat voordeel zal zijn, als je de fiscale regelingen van "t.z.t." niet kent, en evenmin wat "t.z.t." de catalogusprijs van je nieuwe Tesla (of..?) zal zijn.

Misschien is belangrijker wat je aan extra afschrijving realiseert door vroeger - of juist later - je Classic te verkopen. En dat weten we al helemaal niet.

Vooralsnog weet ik dus alleen wat ik aan fiscale kosten direct moet nemen, en wat mij dat in privé extra kost: zo'n beetje die 10,5k
 
Last edited:
Klopt als een bus.

Het kost je dus aan belastingen doorgerekend naar uitkering van je winst naar privé 75% van die Vpb = 3,468 plus de extra bijtelling (geen 6,000 maar ruim 7,200 bij een catalogusprijs van 116k) = ruim 10,5k en dat binnen twee jaar na aanschaf.

Je moet echter wel verder doorrekenen, met een bijtellingsvoordeel dat je juist kunt realiseren door het nieuwe lage tarief veilig te stellen. Alleen weet je nog niet hoe groot dat voordeel zal zijn, als je de fiscale regelingen van "t.z.t." niet kent, en evenmin wat "t.z.t." de catalogusprijs van je nieuwe Tesla (of..?) zal zijn.

Misschien is belangrijker wat je aan extra afschrijving realiseert door vroeger - of juist later - je Classic te verkopen. En dat weten we al helemaal niet.

Vooralsnog weet ik dus alleen wat ik aan fiscale kosten direct moet nemen, en wat mij dat in privé extra kost: zo'n beetje die 10,5k

Ja.... ik heb zelf een modelletje gemaakt. Idd goed genoeg voor sommige forumleden...
Destijds al toen de D werd geïntroduceerd en nu nog steeds interessant...
Kern is: wat als auto na 5 jaar niets waard is, wat heeft die dan gekost? Daarna, wat kost het stoppen na 2 jaar bij.... Euro, en wat kost dan de nieuwe over 5 jaar bij 0 restwaarde... De eerste door 5 delen, de 2e door 7 en je hebt kosten per jaar... Dan blijkt het alleszins mee te vallen. Tel daarbij op de voordelen van nu nog 0% zonder AP te kunnen verkopen, cq nu naar DK te kunnen verkopen en.....
Niet iedereen is het met me eens en dat hoeft ook niet. I
k sta overigens op dit moment ook niet echt te trappelen om een stapje harder voor Tesla te zetten, muv een paar verkopers waar ik op persoonlijke titel wel wat extra voor wil doen, maar blijf wel natuurlijk wel iedereen op het forum van dienst.... Dus... als nog iemand overweegt om over te stappen, neem contact met me op, gebruik bij suc6 de link van Hans (liefst vóór maandag / prijsverhoging) en dan hebben we nog 2 weken om het plaatje door te nemen.

- - - Updated - - -

Dit jaar krijgt de salesafdeling een leuke bonus: Minimaal 9 extra Tesla's, en de 'Originals' gaan naar Denemarken waar ze niet genoeg kunnen leveren. Win-Win!

Net even snel geteld maar ik denk dat ik met de vorige en huidige periode opgeteld (incl. verwijzingen naar Hans / Justdiggit) al over de 15 ga.. en dan heb ik het niet eens over degenen die pas na 2 maanden alsnog om zijn gegaan.:biggrin:

Maar... verdienste ligt niet zozeer bij mij of het forum, hoogstens dat de argumenten wat vaker voorbij komen.
Kern is de almaar stijgende dollarkoers, icm 0% waarde, AP nog niet gevraagd en de vraag uit DK die voor heel goede inruilprijzen zorgen.
Dit icm het voor zijn van de volgende prijsverhoging waardoor je icm de korting straks weer wat goedkoper rijdt dan de dan geldende prijzen maakt het geheel best aantrekkelijk.
Iedereen moet daar zijn eigen afweging in maken. De een is blij met winst tov aankoop, de ander is blij met weinig bij te hoeven leggen omdat ze een super verkoop hebben gedaan icm wel heel gunstig de nieuwe hebben kunnen kopen.... Ik ben wel verrast over het effect in de afgelopen weken, want ik dacht echt dat het begin November wel klaar was met de pret (ook richting DK)....

- - - Updated - - -

Mij is vertelt dat dit niet klopt. Het is niet naar rato. Je doet een desinvestering die al hoger is dan de 1e schijf en moet dus volledig terugbetaald worden.

Voor zover mij bekend:

Aankoopprijs is gekoppeld aan de genoten MIA en evt KIA aftrek
Verkoopprijs / Aankoopprijs * die genoten aftrek = desinvesteringsbijtelling...

Daarnaast mag je alleen de "gewone" afschrijving en niet de willekeurige afschrijving als basis pakken voor de HIR. Dus na 2 jaar 40% terwijl je bijv. maar 20% hebt afgeschreven, dan mag je 20% meenemen naar de volgende auto en direct afschrijven... (ik dacht al slim te zijn door de oude volledig af te willen schrijven en dat mee te nemen :))
 
Voor zover mij bekend:

Aankoopprijs is gekoppeld aan de genoten MIA en evt KIA aftrek
Verkoopprijs / Aankoopprijs * die genoten aftrek = desinvesteringsbijtelling...
Dit klopt dus ook weer als een bus. De formule is eigenlijk: genoten aftrek / aankoopprijs * verkoopprijs. Dat komt uiteraard op hetzelfde neer.

Daarnaast mag je alleen de "gewone" afschrijving en niet de willekeurige afschrijving als basis pakken voor de HIR. Dus na 2 jaar 40% terwijl je bijv. maar 20% hebt afgeschreven, dan mag je 20% meenemen naar de volgende auto en direct afschrijven... (ik dacht al slim te zijn door de oude volledig af te willen schrijven en dat mee te nemen :))
Ik reageer eigenlijk niet om de eerste quote nog ff lekker te verbeteren, maar wel om iets over deze quote op te merken: het gaat bij de HIR (herinvesteringsreserve) om een faciliteit die je mag toepassen als je boekwinst maakt op verkoop van het bedrijfsmiddel. Dus in jouw voorbeeld: als je al 40% had afgeschreven maar blijkt te kunnen verkopen voor 80% van de aankoopprijs. Het gaat bij het toepassen van de HIR echter niet om "20% mogen meenemen en direct afschrijven" maar om, als je opteert voor de HIR, de 20% die je al had 'gebruikt' in mindering te MOETEN brengen op de boekwaarde bij aanschaffing van het vervangende bedrijfsmiddel. Er is geen sprake van een fiscaal extraatje in de vorm van een extra afschrijving, maar alleen een uitstel van het nemen van belastbare winst.

(Niet om te zeggen dat je dat niet wist of bedoelde, maar er bestaat nogal wat verwarring rond deze zaken).

Een ander puntje waaromtrent nog weleens misverstand blijkt te bestaan: de HIR faciliteit gaat niet over het meeverhuizen van MIA / KIA naar je nieuwe bedrijfsmiddel.

En dan nog deze:

Als je constateert dat je deal je 10.5k aan fiscale kosten in privé oplevert (zie een eerdere post van mij) moet je je realiseren dat je dat moet bruteren om te zien hoeveel afschrijvingsvoordeel je in de B.V. zou moeten maken om die 10.5k te "rechtvaardigen".
 
Uiteraard! P17XXX gaat nergens heen. Blijft nog lekker 3 jaar in mijn bezit. 0% bijtelling enzo. Maar dat niet alleen, totale verspilling om nu een nieuwe auto te kopen. Dat is écht niet goed voor het milieu.

In 2018 ga ik wel eens kijken voor een nieuwe Model 3 ofzo. Komt genoeg moois aan.
 
Uiteraard! P17XXX gaat nergens heen. Blijft nog lekker 3 jaar in mijn bezit. 0% bijtelling enzo. Maar dat niet alleen, totale verspilling om nu een nieuwe auto te kopen. Dat is écht niet goed voor het milieu.

In 2018 ga ik wel eens kijken voor een nieuwe Model 3 ofzo. Komt genoeg moois aan.


Dat "ècht niet goed voor het milieu" wil ik toch graag nuanceren.
Ervan uitgaande dat je een nieuwe S zou gaan kopen, maak je je huidige S voor mensen bereikbaar en gaan ze daarin rijden ipv in een ICE.
Volgens mij is dat pure winst voor het milieu.:smile: