Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BMS calibreren

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand ervaring met het daadwerkelijk calibreren van de BMS? Ik ken uiteraard de procedure (0% tot 100% laden en terug) maar ben vooral benieuwd naar het resultaat. Dus bijvoorbeeld een vergelijking van de range voor- en na de calibratie.
 
Tesla bjorn heeft dit in video vastgelegd voor een oudere Model S. Voor de vakantie laad ik de auto op tot 100% en probeer deze dan zover mogelijk leeg te rijden. Maar aangezien dat ik nooit naar km kijk heb ik daar geen ervaring mee. Als ik in TeslaMate kijk, dan heb ik een projected range van tussen de 404 en de 429 km Afgelopen 12 maanden. Gemiddeld 417 km en momenteel 419km. Wat overigens o.a. aan de buitentemperatuur is gerelateerd.

Persoonlijk zou ik niet gaan kalibreren want het blijft een bij benadering van de te rijden afstand. Wel laad ik de auto heel af en toe langzaam op naar meer dan 95% voor het balanceren en dan moet je de auto daar een paar uur op het niveau laten/

 
  • Informative
Reactions: Jelger
Kalibreren heeft geen zin. Enige is dat je waarschijnlijk ziet dat je nog net een tikkeltje meer degradatie hebt dan de auto nu aangeeft.

Zonde van je tijd tenzij je het toevallig kunt combineren met een lange rit zoals op vakantie.

Dan nog.. boeien.. het BMS is bij 10% SoC echt wel nauwkeurig in hoever je komt tenzij er daadwerkelijk modules niet goed functioneren maar dat zou de software dan allang om je display aangeven.

Als je wilt weten hoeveel degradatie je hebt...installeer even a better route planner en koppel je auto zodat ABRP je kunt laten zien hoeveel degradatie je hebt t.o.v. de fleet of maak een Teslafi account aan kijk op de battery view.
 
Last edited:
De BMS zal pas betere calculatie komen als de accu langdurig niet belast is(een dit op verschillende accu lading)... Zo weet de BMS welke waardes de accu cellen aan kan…zo worden immers de 0 en ook de 100% accu waarden te bepalen (de range wat je op scherm kan zien).

Om de BMS deze calculatie goed te laten doen zal je de BMS een moment moeten geven om de minimale en maximale waarde te laten bepalen.

Dat kan door door een cyclus, auto in slaap modus komt, dus in de nacht, niet aan de lader gekoppeld is, geen sentry modus, geen apps of extern toegang etc, belangrijk is dat de inhoud cq lading van de accu op hetzelfde niveau blijft gedurende deze periode(zo kan de BMS intern deze opslaan en gebruiken in toekomst)

een bms gaat immers uit van waardes uit het verleden, welke betrouwbaar zijn, geef je een moment als deze dan geef je de BMS waardes om mee te werken.

bovenstaande kan op meerdere niveaus van accu lading, Om snel tot acuraatheid van BMS te komen kan je het doen bij; 1x een lage accu niveau (zeg rond de 10%) en ook 1x door een hoge accu niveau (zeg 95%).

zelf doe ik dit met 5 en 100 procent(beide niet aan te raden)... Maar het kan...

Deze kennis komt van een IRC chat kanaal met green en wk57
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Als ik in TeslaMate kijk, dan heb ik een projected range van tussen de 404 en de 429 km Afgelopen 12 maanden. Gemiddeld 417 km en momenteel 419km.
Dat zijn nog goeie waarden. Ik kijk alleen in de wagen en op ABRP (om de phantom drain te vermijden van de andere trackers).
in de wagen zie ik bij 100% 400km (rated). InABRP zie ik 9% degradatie.
ik heb 184000km wel.
Hoeveel km heb jij?
Hoeveel range geeft de wagen aan bij hoeveel %? Omrekenen naar 100% kan ik zelf nog ;-).
 
Dat zijn nog goeie waarden. Ik kijk alleen in de wagen en op ABRP (om de phantom drain te vermijden van de andere trackers).
in de wagen zie ik bij 100% 400km (rated). InABRP zie ik 9% degradatie.
ik heb 184000km wel.
Hoeveel km heb jij?
Hoeveel range geeft de wagen aan bij hoeveel %? Omrekenen naar 100% kan ik zelf nog ;-).
Moest even de auto wakker maken om te kijken :cool:. Standaard staat weergave op energie.
Bij 66%
350 Nominaal
280 standaard
Ik mag me bijna bij de club van 200.000 miles ( I know I have km) rekenen: 197.216 km Corona heeft mijn toegang tot die club met ruim een jaar vertraagd.

ps. TeslaMate leest de auto alleen uit als deze wakker is. Heb ik staan op een Raspberry Pi
 
Last edited:
Moest even de auto wakker maken om te kijken :cool:. Standaard staat weergave op energie.
Bij 66%
350 Nominaal
280 standaard
Ik mag me bijna bij de club van 200.000 miles ( I know I have km) rekenen: 197.216 km Corona heeft mijn toegang tot die club met ruim een jaar vertraagd.

ps. TeslaMate leest de auto alleen uit als deze wakker is. Heb ik staan op een Raspberry Pi
Dat zou een capaciteit van 424km standaard betekenen waar ik op 400 zit. Goeie batterij dus of goeie laadhygiëne. Ik probeer ook eens teslamate werkend te krijgen zodat we zeker appels met appels vergelijken.
 
Dat zou een capaciteit van 424km standaard betekenen waar ik op 400 zit. Goeie batterij dus of goeie laadhygiëne. Ik probeer ook eens teslamate werkend te krijgen zodat we zeker appels met appels vergelijken.
De 350 en 280 komen letterlijk uit de MCU. De 280 wordt bevestigd in TeslaMate.
Wat betreft laadhygiene: De batterij is bij mij bijna altijd tussen 20 en 80 %. Waarbij ik streef zoveel mogelijk tussen 40 en 50 % te komen als de auto zoals nu met corona aantal dagen stilstaat. Wat betreft snelladen versus thuisladen... heb ik eigenlijk slechte hygiene en maak best veel gebruik van de supercharger . :eek:. Superchargen sessies meestal tussen de 20 en 60%, afhankelijk van de rijden afstand.
 
De 350 en 280 komen letterlijk uit de MCU. De 280 wordt bevestigd in TeslaMate.
Wat betreft laadhygiene: De batterij is bij mij bijna altijd tussen 20 en 80 %. Waarbij ik streef zoveel mogelijk tussen 40 en 50 % te komen als de auto zoals nu met corona aantal dagen stilstaat. Wat betreft snelladen versus thuisladen... heb ik eigenlijk slechte hygiene en maak best veel gebruik van de supercharger . :eek:. Superchargen sessies meestal tussen de 20 en 60%, afhankelijk van de rijden afstand.
Mijn wagen stond altijd al onderaan in de statistieken. Het was een demowagen en had 4000km toen ik hem kocht. Ik vermoed dat hij na elke demo ingeplugd werd aan de SuC aan SeC Aartselaar en na de laatste demo van de dag dus telkens naar 100% laadde. De eerste 2 jaar maakte ik er een sport van om veel te superchargen nu al drie jaar enkel nog op vakantie. Met het verdwijnen van SuC Gent past het zo niet meer en het gemak van thuisladen vleit mijn luiheid.
 
  • Like
Reactions: Maurice1