Officiële autonomie 35km. In werkelijkheid zo'n 20km, denk ik, als je 25 km/u rijdt (ik heb het ding nog nooit echt "leeggereden"). Voor het middeleeuwse centrum van steden als Brussel of Leuven* schitterend: op fietspaden waar het kan, op de weg waar het moet, en op het voetpad (dat mag, voor zover je 'voetpadsnelheid'** aanhoudt) als het verkeer in smalle straatjes zodanig vastzit dat je op het voetpad sneller bent. Ik wilde eigenlijk een in de frunk passende elektrische fiets maar verkoper heeft me overtuigd dat dit veel veelzijdiger is en even goed. Duurt tien seconden om te plooien en in de frunk te zetten, en omgekeerd. Is een Frans merk maar bijna overal in België te koop denk ik (en ik zag ook een exemplaar in Gerona, Catalonië, dus ik neem aan dat ze dan Nederland intussen ook wel ontdekt zullen hebben).
* Mechelen gaat dan weer bijv. niet: daar is het ganse centrum, voetpaden incluis, ingericht met "
kinderkoppen" en daarop rijden is met die kleine wieltjes echt niet prettig (en zelfs ronduit gevaarlijk aan 25 km/u)
** "voetpadsnelheid" : is a priori 5 km/u natuurlijk, maar je kan je ook voorstellen dat joggers het voetpad gebruiken (10 km/u) en waarom ook niet, als ie zich wat wil opwarmen op weg naar de bakker, Usain Bolt (20 km/u)... Een beetje rebels denken helpt om de term in te vullen
(wel met 100% respect, voorzichtigheid en ridderlijkheid jegens andere gebruikers natuurlijk, maar dat zijn waarden die iedereen op dit geciviliseerde forum aanhoudt natuurlijk!).