Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bonkend geluid bij stapvoets rijden in een bocht

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een MX100D Performance uit 2018. Het ziet er fantastisch uit en de wagen rijdt heerlijk. Prachtig stukje techniek; die Falcon wing deuren, dat vermogen en die wegligging, echt te gek! Ik hoef niet eens mijn deur aan te raken en hij gaat voor je open als een koning die zijn koets betreedt haha! Je kan wel zeggen dat ik fan ben.

Er is echter 1 ding waar ik mij wel behoorlijk aan stoor. Zodra ik langzaam achteruit rijd met een redelijk scherpe bocht, hoor én voel ik 9 van de 10 keer een diep bonkend geluid. Ik heb het ook al mogen ervaren als ik stapvoets vooruit rijd in een bocht. Ik heb dikke 22" wielen eronder en rijd op lage luchtvering. Dat zou gewoon mogelijk moeten zijn lijkt me. Weet iemand wat hier aan de hand is? Kan het zijn dat de wielen iets raken? Moet ik hogere vering gebruiken?

Ik heb het SSC al gebeld en die gaven aan dat het met dit natte weer een normaal phenomeen is? Ik vond het maar een vreemd verhaal... Inmiddels heb ik een service afspraak ervoor ingepland in januari want dit is onacceptabel. Iemand een idee waar het aan kan liggen?
 
onacceptabel
Brede banden, scherpe bocht. Dan moet er iets wringen om toch de bocht te maken want in weze gaat de ene kant van de band meer rotaties maken dan de andere kant. De brede band maakt het zo dat het lijkt alsof je per band op 2 banden met vaste as rijdt, zonder differentieel.

Bekijk onderstaand filmpje, zeker het stukje in het begin over de omwentelingen van de banden op motorrijders die in 2 cirkels rijden. Je brede band aan de binnenkant van de bocht wil minder omwentelingen maken dan de druk die ie krijgt aan de buitenkant van de bocht, en dan met voldoende grip gaat dat goed, tot een kant van de band de grip verliest en je dus zo een schok voelt.

 
Brede banden, scherpe bocht. Dan moet er iets wringen om toch de bocht te maken want in weze gaat de ene kant van de band meer rotaties maken dan de andere kant. De brede band maakt het zo dat het lijkt alsof je per band op 2 banden met vaste as rijdt, zonder differentieel.

Bekijk onderstaand filmpje, zeker het stukje in het begin over de omwentelingen van de banden op motorrijders die in 2 cirkels rijden. Je brede band aan de binnenkant van de bocht wil minder omwentelingen maken dan de druk die ie krijgt aan de buitenkant van de bocht, en dan met voldoende grip gaat dat goed, tot een kant van de band de grip verliest en je dus zo een schok voelt.

Aha, bedankt voor de uitleg! Dus dit is een bekend fenomeen bij brede/ grote banden en verder dus niet typisch voor de MX? En dit kan, als ik het zo lees, verder geen kwaad? Met kleinere banden of banden met meer grip zou je dit probleem dus waarschijnlijk niet hebben. Ik wil echter eigenlijk mijn 22"s wel houden want het ziet er gewoon heel erg dik uit 😉
 
Aha, bedankt voor de uitleg! Dus dit is een bekend fenomeen bij brede/ grote banden en verder dus niet typisch voor de MX? En dit kan, als ik het zo lees, verder geen kwaad? Met kleinere banden of banden met meer grip zou je dit probleem dus waarschijnlijk niet hebben. Ik wil echter eigenlijk mijn 22"s wel houden want het ziet er gewoon heel erg dik uit 😉
Het heeft vooral met de breedte te maken inderdaad, maar je kan het fenomeen ook op de vooras zien, en dat ligt dan ook aan dat je voorwielen bij een scherpe bocht (zoals het manoeuvreren bij het parkeren in een ondergrondse parkeergarage op glad beton) niet dezelfde hoek hebben. Ten eerste zal het wiel aan de binnenkant scherper moeten draaien dan aan de buitenkant (weeral omdat het pad van de buitenste banden een grotere cirkel omschrijft dan het pad van de binnenste banden), en ten tweede is de ophanging niet loodrecht, maar in een lichte achterwaartse hoek gemonteerd om het stuur bij normaal rijden automatisch rechtdoor te centreren.

Lang verhaal kort: ja, alles vrij normaal voor het formaat van de auto en de banden. Je kan het zelfs bij een Model 3 krijgen, en bij andere merken ook. Je moet al een auto vinden met dunne banden om er minder van te merken.

Zomerbanden kunnen het effect versterken omdat ze een erg hoge gripfactor hebben, en zo lang mogelijk dus die grip behouden tot ze echt moeten lossen en je dus zo een schok voelt. Winterbanden zijn meer gemaakt om in zo een situatie te smeren, en daarmee zal je dus minder schokken ervaren.
 
Het heeft vooral met de breedte te maken inderdaad, maar je kan het fenomeen ook op de vooras zien, en dat ligt dan ook aan dat je voorwielen bij een scherpe bocht (zoals het manoeuvreren bij het parkeren in een ondergrondse parkeergarage op glad beton) niet dezelfde hoek hebben. Ten eerste zal het wiel aan de binnenkant scherper moeten draaien dan aan de buitenkant (weeral omdat het pad van de buitenste banden een grotere cirkel omschrijft dan het pad van de binnenste banden), en ten tweede is de ophanging niet loodrecht, maar in een lichte achterwaartse hoek gemonteerd om het stuur bij normaal rijden automatisch rechtdoor te centreren.

Lang verhaal kort: ja, alles vrij normaal voor het formaat van de auto en de banden. Je kan het zelfs bij een Model 3 krijgen, en bij andere merken ook. Je moet al een auto vinden met dunne banden om er minder van te merken.

Zomerbanden kunnen het effect versterken omdat ze een erg hoge gripfactor hebben, en zo lang mogelijk dus die grip behouden tot ze echt moeten lossen en je dus zo een schok voelt. Winterbanden zijn meer gemaakt om in zo een situatie te smeren, en daarmee zal je dus minder schokken ervaren.
Thanks, weer wat geleerd!
Als dit probleem zich voordoet, eind oktober, begin november, is dit het signaal om mijn winterwielen er op te leggen.
Ik ga me er ook maar eens op oriënteren inderdaad.
 
  • Like
Reactions: Gumball and Phil V