Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Boordlader compleet defect? (Geen AC en DC laden meer mogelijk)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan sinds gisteren mijn 5 jaar oude Model X 100 niet meer opladen.
Feiten:
* Maandagavond nog geladen bij publieke laadpaal
* Dinsdagochtend na ritje de auto aangesloten op thuislaadpaal; na scannen laadpas (en dus starten laden) klapte de dedicated 3 fase aardlekzekering (C25) er meteen uit; ook na herhaalde pogingen oa met de auto op 5A. Op het moment van uitvallen gaat de laadpoort 'open' (lichtblauw). Auto geeft geen errors.
* Dinsdagavond bij publieke laadpaal om de hoek geprobeerd: pas gescand, groen, aangesloten, 2 sec later: lichtblauw op auto, paal op rood ("definitief").
* Woensdagochtend onderweg naar SeC (vroegste afspraakmogelijkheid in app is volgende week vrijdag), even bij Ionity getest:
* Scan pas, check OK; aansluiten: blauw knipperen voor een seconde of 20, dan rode laadpoort.
* Idem bij EcoTap DC station 50 meter verderop
Ik heb nog geen tijd gehad om de omweg langs een SuC te maken.


SeC kan op korte termijn tijd maken, maar:
* Gaat meerdere dagen duren
* Zeker geen garantie (ik vind het zelf nogal een essentieel deel van 'batterij en drive unit')
* Dus ook geen leenauto
Oh ja, en totaal unrelated neem ik aan, maar dit gebeurt precies, letterlijk, de dag nadat ik de auto van de leasemaatschappij heb overgenomen naar prive. Jippie!


Heeft iemand ooit eerder iets soortgelijks meegemaakt? Tips?
 
Misschien een technische relatie met dit draadje?

 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Zeker de moeite waard; ben nu bij SeC en ga het ze vragen.

Overigens ben ik nog even langs de SuC gereden en ook daar werkt het niet: blauw knipperen, rood, blauw knipperen, rood (enz enz).
Als je bij een servicecenter bent dan ben je aan het juiste adres. Zij zijn de experts. Houd ons op de hoogte.
 
Wat je altijd bij dit soort dingen kunt proberen is de auto volledig uitschakelen door HV circuit los te koppelen en 12V accu los te koppelen (deur en frunk open laten en zeker niet dicht doen). Bij de Model 3 weet ik hoe dit gaat, bij de Model X weet ik even niet zeker of dit hetzelfde werkt.

Had dit gisteren namelijk met de 12V omvormer, de 12V accu werd niet meer geladen. Na een experimentje om de garage even wat sneller op te warmen met behulp van de auto. 😅 Geen aanrader dus. Maar na zo'n volledige reset werkte het gewoon weer. Andere resets zonder de stroom eraf te halen hielpen niet. Dus mogelijk helpt dat in dit geval ook. Maar je bent al bij een SeC dus hopelijk kunnen ze het voor je oplossen daar. 👍
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik kan sinds gisteren mijn 5 jaar oude Model X 100 niet meer opladen.
Feiten:
* Maandagavond nog geladen bij publieke laadpaal
* Dinsdagochtend na ritje de auto aangesloten op thuislaadpaal; na scannen laadpas (en dus starten laden) klapte de dedicated 3 fase aardlekzekering (C25) er meteen uit; ook na herhaalde pogingen oa met de auto op 5A. Op het moment van uitvallen gaat de laadpoort 'open' (lichtblauw). Auto geeft geen errors.
* Dinsdagavond bij publieke laadpaal om de hoek geprobeerd: pas gescand, groen, aangesloten, 2 sec later: lichtblauw op auto, paal op rood ("definitief").
* Woensdagochtend onderweg naar SeC (vroegste afspraakmogelijkheid in app is volgende week vrijdag), even bij Ionity getest:
* Scan pas, check OK; aansluiten: blauw knipperen voor een seconde of 20, dan rode laadpoort.
* Idem bij EcoTap DC station 50 meter verderop
Ik heb nog geen tijd gehad om de omweg langs een SuC te maken.


SeC kan op korte termijn tijd maken, maar:
* Gaat meerdere dagen duren
* Zeker geen garantie (ik vind het zelf nogal een essentieel deel van 'batterij en drive unit')
* Dus ook geen leenauto
Oh ja, en totaal unrelated neem ik aan, maar dit gebeurt precies, letterlijk, de dag nadat ik de auto van de leasemaatschappij heb overgenomen naar prive. Jippie!


Heeft iemand ooit eerder iets soortgelijks meegemaakt? Tips?
Hoe is dit afgelopen?

Snel hersteld, en met hoge kosten, of was het uiteindelijk garantie?
 
Hoe is dit afgelopen?

Snel hersteld, en met hoge kosten, of was het uiteindelijk garantie?
Ik zal inderdaad het verhaal even afronden: Ik heb de auto 14 december bij het SeC Eindhoven achtergelaten, heb een leenfiets meegekregen. Gelukkig is het SeC maar 15 minuten fietsen van mijn huis.
Het heeft ze bijna een week gekost (vooral veel 'idle time') om een diagnose te stellen, en toen bleek het onderdeel (PCU) niet op voorraad. Dat moest bij een ander SeC opgevraagd worden. ETA: 23 dec.
Op 23 december bleek definitief dat het niet voor de kerst geregeld kon worden, en omdat ik met de kerstdagen familie uit het buitenland op bezoek kreeg, en niet volledig 'stuck in huis' wou zitten, heb ik ze bij het SeC lief aangekeken en hebben ze me uit coulance een gratis leenauto gegeven: een P85 uit 2013... met 7 stoelen! Ideaal (maar wel spannend, altijd Sportstand - daar is geen instelling voor - op de achterwielen, met zomerbanden waar nauwelijks nog profiel op zat!).
Uiteindelijk nog een week later mijn auto gerepareerd teruggekregen, vervangen power conversie unit. Ik heb de kapotte op verzoek meegekregen, die ga ik tzt eens open maken om te bekijken wat er nu mis was. Geen onderdeel van batterij-garantie helaas. Het aanhalen van enkele (US) voorbeelden waar mensen dat wel zo geregeld hebben gekregen mocht niet baten.
Volledig bedrag betaald (iets van 2700 incl btw), met de waarschuwing dat als dit nog een keer gebeurt (binnen een jaar), het misschien niet eens garantie is - volgens Tesla is dit namelijk waarschijnlijk gekomen doordat de unit 'te vaak' spanningspieken heeft meegemaakt.
Ik zou zeggen: je weet dat die auto overal-en-nergens gaat laden, daar heb je geen controle over; zorg dat hij er goed tegen beschermd is?
Maar goed. In elk geval is hij weer OK - we zijn er meteen mee op wintersport gegaan, dus laden bij SuC werkt ook weer. En Vooralsnog laad ik de auto thuis exclusief met de 3-fase mobiele Tesla lader - mijn laadpaal thuis van EcoTap werkt met een enorm luid relais (hoor je echt door het hele huis klappen als die schakelt), misschien dat dat schakelen vervelende pieken geeft... maar goed hij heeft 't er bijna 4 jaar mee gedaan zonder issues...

Conclusie is wel - vertrouwen in de auto was een beetje 'weg' - komt wel weer terug met gebruik, maar heb echt de neiging om een inruilaanbod voor een Model Y LR te vragen (zeker na deze prijsverlagingen). Ik zou alleen de 7 stoelen af en toe wel missen.. En misschien de mega-laadruimte?
 
  • Like
Reactions: eelcodb