Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bredere banden om velgschade te voorkomen, iemand ervaring?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo all,

Na 40k km's is het helaas tijd om de voorbanden van mijn MS te vervangen.
( jaja... ik weet het rijstijl :) )

Nu vind ik dat met de standaard band/velg combi, de band erg ver naar binnen ligt.
Hierdoor beschadigd de velg erg snel bij stoepranden e.d.

Heb in mijn vorige auto ook altijd met redelijk grote velgen gereden,
maar weinig velg schade doordat de band wat breder was als de velg.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben,
om dus een iets bredere band te kiezen om deze schade te voorkomen?
En is het merkbaar in verbruik ?

ik heb nu de 21" velgen met contisportcontact 5p 265/35ZR21 met alloygator velgbeschermers.

Thanks
 
Na 40k km's is het helaas tijd om de voorbanden van mijn MS te vervangen.
( jaja... ik weet het rijstijl :) )

Super knap dat jij er 40k mee weet te rijden. Ik heb 21" en mijn voorbanden zitten nu op 22k en die moeten echt vervangen gaan worden bij 25 en mijn rijstilj is grenzend aan opa.

Ik heb helaas ook schade aan m'n velgen echter niet van het parkeren. Eén keer van een McDrive avontuur waar ik bij Mac Charlois op Rotterdam Zuid een S bochtje moest maken en dit kennelijk net niet ging terwijl ik dacht dat het makkelijk zou gaan. Een andere keer bij wegrijden van een laadpaal waar ik net het hoekje van het vak schampte. Serieus, waarom zijn die vakken zo ontzettend klein? De laatste keer bij het wisselen van m'n winterbanden en het wiel omviel..... AUW :)

Iets bredere sloffen zouden wellicht helpen maar ik heb nu al vaak het idee dat met de maximale stuuruitslag de wielen/banden eigenlijk al niet passen met een drempeltje.
 
  • Disagree
Reactions: Hans_TM3
Laatst geprobeerd, Continental 285-35 '21 op een staggered set onder mijn classic, maar dat ging net niet.
Heb nu 275-35 en dat gaat net, en die hebben inderdaad een goed beschermend effect.

Vooraan lukt volgens mij niet breder door de stuuruitslag.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Niet helemaal antwoord op je vraag naar wellicht toch informatief.
Ik heb onder mijn 3 nieuwe zomer velgen op de originele banden gezet.
Banden maat is 235/45/R18.
De standaard Aero velen zijn 8.5J breed en mijn nieuwe zijn 8.0J breed. Dit heeft gezorgd voor significant meer bescherming tegen stoeprandschade.
Nieuwe velgen zit nog geen krasje op waar ik de oude set al twee velgen beschadigd had :(
 
Niet helemaal antwoord op je vraag naar wellicht toch informatief.
Ik heb onder mijn 3 nieuwe zomer velgen op de originele banden gezet.
Banden maat is 235/45/R18.
De standaard Aero velen zijn 8.5J breed en mijn nieuwe zijn 8.0J breed. Dit heeft gezorgd voor significant meer bescherming tegen stoeprandschade.
Nieuwe velgen zit nog geen krasje op waar ik de oude set al twee velgen beschadigd had :(
Dat is wat ik ook had moeten doen. Ik heb nu Conti’s in de maat 235/40/19 op 8,5 J velgen, maar die velgen zijn te breed, (of de banden te smal). In combinatie met mijn niet zo geweldige stuurkunst heb ik in anderhalf jaar al twee sets Alloygators aan gort gereden en toch ook een velg serieus beschadigd. Ik heb het nu opgegeven en laat de Alloygators er af halen en zie wel welke schade de velgen krijgen. Als de banden op zijn, leg ik er wel een bredere maat onder, want dat is toch een goede bescherming tegen die vermaledijde stoepranden.
 
Misschien eens een rijvaardigheidstraining gaan volgen? Is leuker dan Alloygators en leerzaam. Ik vraag me af hoe die Alloygators er uitzien als je ze goed geraakt hebt. Onbeschadigd zijn ze al lelijk en met beschadiging zeker. Ook heb je de kans dat je een nieuw spatscherm nodig hebt als het uit de hand loopt.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Denk dat kleine schade plekjes nagenoeg niet te voorkomen zijn in de soms (te) krappe in/uitgangen van bijvoorbeeld parkeergarages of de gemiddelde McDrive.
Enkele jaren geleden ook kort met AlloyGators gereden. Uiteindelijk laten verwijderen, doordat ik ze er bij een goede stoep-velg confrontatie er 2x deels uitgetrokken had.
Laat nu standaard de velgen herstellen bij de zomer-winter velgen wissel, kost mij slechts 75-150 euro (afhankelijk schade natuurlijk) en heb dan weer onbeschadigde velgen in nieuwstaat
 
Ik rij de Model S met 19" velgen en heb gelukkig nog geen schade aan de velgen. Ik heb de indruk dat je met 21" veel meer kans hebt op schade. Het ziet er wellicht iets fraaier uit (is al persoonlijk), maar het is duurder, minder comfortabel, minder efficiënt en meer ergernis door velgschade. Ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen voor 21" kiezen.

Maar het probleem is vooral dat men op veel plekken kiest voor rechte stoepranden. Waarom niet een licht afgeschuinde stoeprand bij laadplekken, parkeergarages, ... Dan zou je enkel met de band de rand iets raken en verder geen schade hebben. De oplossing is zo ongelooflijk simpel en bij aanleg volgens mij geen cent duurder...
 
Ik rij de Model S met 19" velgen en heb gelukkig nog geen schade aan de velgen. Ik heb de indruk dat je met 21" veel meer kans hebt op schade. Het ziet er wellicht iets fraaier uit (is al persoonlijk), maar het is duurder, minder comfortabel, minder efficiënt en meer ergernis door velgschade. Ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen voor 21" kiezen.

Maar het probleem is vooral dat men op veel plekken kiest voor rechte stoepranden. Waarom niet een licht afgeschuinde stoeprand bij laadplekken, parkeergarages, ... Dan zou je enkel met de band de rand iets raken en verder geen schade hebben. De oplossing is zo ongelooflijk simpel en bij aanleg volgens mij geen cent duurder...

Ik verkies mijn 21" enkel boven de 19" vanwege de looks, maakt echt de auto voor mij.
Heb ze net voor het eerst op laten knappen á 450 euro en weer als nieuw.

Maar om op je oplossing terug te komen van die afgeschuinde stoepranden, ik ben bang dat ze gewoon weg te ver van de realiteit staan om zich te beseffen dat er betere alternatieven zijn.... ofwel ze kicken erop dat ze graag situaties creeren waarin mensen hun spullen kapot rijden.

Overigens ben ik iemand die nooit door de drive-in gaat.. mijn vrouw ook pertinent verboden.
Die zijn gewoon gemaakt op aygo-size maar zeker niet op de lange wielbasis van een Model-s
 
Ik rij dan de S en heb diverse mensen in m'n auto laten testrijden en bijna allemaal schatten de breedte als ook de draaicirkel verkeerd in. Zelfs iets simels als een smalle straat inrijden schijnt al lastig te zijn :-D. Soms begrijp ik niet hoe mensen hun rijbewijs hebben kunnen halen.
 
  • Funny
Reactions: Bas.
Ik rij dan de S en heb diverse mensen in m'n auto laten testrijden en bijna allemaal schatten de breedte als ook de draaicirkel verkeerd in. Zelfs iets simels als een smalle straat inrijden schijnt al lastig te zijn :-D. Soms begrijp ik niet hoe mensen hun rijbewijs hebben kunnen halen.
Ik herinner me nog iemand die met mijn auto een ritje wilde. Hij moest zelf rijden. Meerijden geen optie. Ik gaf hem aan dat het een brede auto was en velgschade voor zijn rekening. Hij kon wel rijden zei hij! Nu heeft hij een MS100D met 4 gekartelde velgen. Om te huilen.
 
Ik herinner me nog iemand die met mijn auto een ritje wilde. Hij moest zelf rijden. Meerijden geen optie. Ik gaf hem aan dat het een brede auto was en velgschade voor zijn rekening. Hij kon wel rijden zei hij! Nu heeft hij een MS100D met 4 gekartelde velgen. Om te huilen.
Ik laat graag iemand even rijden in mijn Tesla, omdat velen nog nooit een EV hebben gereden. Ik vind het zelf ook leuk om in een auto van een ander te rijden (als het een beetje leuke/aparte auto is), dus doe het ook graag voor een ander. Maar velgschade is ook altijd waar ik het meest voor vrees. Ik woon in een smalle straat met vervelende stoepranden en als je op de bijrijdersstoel zit lijkt het ook altijd nog erger. Gelukkig nog nooit misgegaan...
 
F2CC5675-AC18-4B34-9451-768AC64A3E59.jpeg
Na twee velgen te laten herstellen (door het raken van stoepranden, vooral bij ondergrondse parkings, en daar kan je weinig aan doen dat deze gebouwd werden in de Middeleeuwen voor paard en smalle kar. Je ziet het pas als het te laat is en niet meer terug kan.), had mijn portefeuille er genoeg van en liet ik alloygators zetten. Ze vallen eigenlijk nauwelijks op. Ze zijn veel bestendiger tegen wrijfimpact dan ik had verwacht en aan de oorlogslittekens te zien hun investering goud waard. Ik zou/zal dit zonder verpinken opnieuw laten monteren. Wat heb je eraan als die mooie velgen zo bekrast zijn ? Ik was vooral bezorgd om de restwaarde bij verkoop.
Bij mijn vorige wagens had ik nooit wielschade maar dit beestje lijkt in de praktijk duidelijk groter en breder te zijn.
 

Attachments

  • 9DDD0425-F845-4D08-8519-79B8C51B10EB.jpeg
    9DDD0425-F845-4D08-8519-79B8C51B10EB.jpeg
    98.9 KB · Views: 181
Last edited:
Ik had ook alloygators op mijn velgen, maar bij het wisselen naar winterbanden bij Wheelclinic in Nijkerk heb ik ze op hun advies weer laten verwijderen. Volgens hun komt het nogal eens voor dat een alloygator tijdens het rijden los laat met als gevolg een behoorlijke schade aan de auto. Ik heb nu velgen op mijn auto die iets naar binnen vallen t.o.v. de band. Dus dat kan ook: geen brede banden zoeken, maar velgen die niet uitsteken.
 
Een collega van mij had de alloygators ook erop en die zijn losgekomen, en die had ook schade. Wij mogen ze hier niet meer monteren....ik ben ook altijd heel voorzichtig, maar het is helaas vaak snel gebeurd, bij een onverwacht manoeuvre...
 
Tsja, als de Alloygators niet goed gemonteerd zijn, dan kan er natuurlijk van alles fout gaan.
Ik rijd er al vele jaren mee.
Gemonteerd bij Deni Wheelstyling in Zwanenburg.
Nooit problemen mee gehad en ze hebben mij voor behoorlijk wat schade behoed.
Ik probeer vaak dicht langs de stoepranden te parkeren en mik dan soms helaas net een beetje mis.
Vanwege verhuizing naar Hilversum tegenwoordig bij Karelsen in Soest en die willen de Alloygators niet monteren.
Blijkbaar is daar wat verkeerd gegaan in het verleden en ik vermoed dat ze daarna aansprakelijk zijn gesteld.
Dus af en toe even naar Zwanenburg voor de Alloygators. Daar wordt ik altijd prettig geholpen.
 
Ik merk dat soms een Alloygator wat naar buiten komt. Ik pak dan de 21 inch velg eraf, leg die op een schone houten plank, laat de lucht eruit lopen, spuit met remmenreiniger als glijmiddel de rand rondom ‘nat’, tik met een houten hamer de Alloygator overal weer strak tegen de velg en doe er weer lucht in. Wellicht kan het ook als de velg nog op de auto zit, maar ik zag bij Tesland dat gebeuk op deze manier en wil dat de uitlijning van mijn S niet aandoen.
 
  • Informative
Reactions: EddieW