Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bredere banden om velgschade te voorkomen, iemand ervaring?

This site may earn commission on affiliate links.
De MS is inderdaad toch echt wel erg breed.
Merk vooral in de stad met fileparkeren, dat hij echt wel dicht tegen de stoep aan moet, om niet te ver uit te steken.
En dan let je inderdaad wel eens niet goed genoeg op. :-(

De alloygators hebben tot nu toe prima werk gedaan.
Vind ze niet al te lelijk en voldoet goed.
Maar beschadigd ook snel (omdat ze nog eens extra uitsteken), en kwam er pas achter dat ik rechts voor verloren ben.
Gelukkig zonder schade aan mijn auto...maar je hoort toch wel erg regelmatig met wel schade.

Ik lees helaas weinig ervaring met bredere banden..buiten dutchneon maar daar dus enkel achter geprobeerd.
Smallere velgen, met ongeveer zelfde bandenmaat, zou inderdaad mooiste zijn.
Maarja eigenlijk vind ik deze velgen best mooi..en weet niet of ik nou smallere wil kopen.

Zal eens wat bandenzaken gaan vragen naar de ervaring hiermee.
Wordt vervolgt :)
 
View attachment 589799 Na twee velgen te laten herstellen (door het raken van stoepranden, vooral bij ondergrondse parkings, en daar kan je weinig aan doen dat deze gebouwd werden in de Middeleeuwen voor paard en smalle kar. Je ziet het pas als het te laat is en niet meer terug kan.), had mijn portefeuille er genoeg van en liet ik alloygators zetten. Ze vallen eigenlijk nauwelijks op. Ze zijn veel bestendiger tegen wrijfimpact dan ik had verwacht en aan de oorlogslittekens te zien hun investering goud waard. Ik zou/zal dit zonder verpinken opnieuw laten monteren. Wat heb je eraan als die mooie velgen zo bekrast zijn ? Ik was vooral bezorgd om de restwaarde bij verkoop.
Bij mijn vorige wagens had ik nooit wielschade maar dit beestje lijkt in de praktijk duidelijk groter en breder te zijn.
Ben wel benieuwd hoe een beschadigde Alloygator er uitziet. Die dingen zijn toch in de kleur gespoten? Als het nu mat RVS was...
 
Ik heb zelf een bandenbedrijf op wielen, experimenteren is voor mij makkelijker:).
Toen ik mijn achterbanden ging vervangen zocht ik naar een band met een extra dikke velgrandbescherming. Ik weet dat hierin verschillende diktes zijn, is per merk verschillend. Aangezien ik rondom op 255/35r21 wil rijden, die iets groter is (meer comfort, oogt mooier en minder kans op schade) en foam moet hebben, kwam ik uit op Bridgestone T005. Brigdestone heeft met zijn nieuwe series, in de meeste gevallen een iets dikkere rand dan de overige merken.
Waarom ik deze uiteindelijk heb gekozen?
  1. Bandenlabel C/A/70
  2. B-silent (foam inside)
Helaas geen TO band, maar aangezien er foam in zit, is het effect hetzelfde. En dit is de enige maat wat in de buurt komt van de Tesla specs.
Ik heb 2 foto's gemaakt om het verschil duidelijk te maken.
Michelin Super Pilot Sport
IMG_6961.jpg
Bridgestone T005
IMG_6960.jpg
Doordat ik de foto van bovenaf heb genomen, is de randbescherming van de Michelin minder dik dan daadwerkelijk is.
Tot nu toe bevalt die T005 me uitstekend, zowel op droog als op nat wegdek
 
Dank, snel! Dat is idd nogal een verschil. Dan kunnen de Alloygators ook achter het kippenhok.

Je bedoelt de Bridgestone Turanza T005? Komt goed uit de testen.

Vragen voor jou als bandenman:
• heeft elke Turanza T005 ‘n velgrandbeschermer?
• Heeft elke Turanza T005 foam?
 
Last edited:
Ik heb zelf een bandenbedrijf op wielen, experimenteren is voor mij makkelijker:).
Toen ik mijn achterbanden ging vervangen zocht ik naar een band met een extra dikke velgrandbescherming. Ik weet dat hierin verschillende diktes zijn, is per merk verschillend. Aangezien ik rondom op 255/35r21 wil rijden, die iets groter is (meer comfort, oogt mooier en minder kans op schade) en foam moet hebben, kwam ik uit op Bridgestone T005. Brigdestone heeft met zijn nieuwe series, in de meeste gevallen een iets dikkere rand dan de overige merken.
Waarom ik deze uiteindelijk heb gekozen?
  1. Bandenlabel C/A/70
  2. B-silent (foam inside)
Helaas geen TO band, maar aangezien er foam in zit, is het effect hetzelfde. En dit is de enige maat wat in de buurt komt van de Tesla specs.
Ik heb 2 foto's gemaakt om het verschil duidelijk te maken.
Michelin Super Pilot Sport
View attachment 599671
Bridgestone T005
View attachment 599672
Doordat ik de foto van bovenaf heb genomen, is de randbescherming van de Michelin minder dik dan daadwerkelijk is.
Tot nu toe bevalt die T005 me uitstekend, zowel op droog als op nat wegdek

ziet er top uit! Ik heb zelf op m'n M3 de Pirelli 235/35R20 PZero 88Y (met schijnbaar speciale Porsche codering) laten zetten, juist vanwege een dikkere wang, maar haalt het niet met deze foto! De pirelli's maken daarbij ook veel lawaai...
De Bridgestone T005 klinkt als een goed alternatief, is alleen niet in deze maat beschikbaar, weet jij een alternatief?? Zou geweldig zijn, mag in zomer- of all-season variant!
 
ziet er top uit! Ik heb zelf op m'n M3 de Pirelli 235/35R20 PZero 88Y (met schijnbaar speciale Porsche codering) laten zetten, juist vanwege een dikkere wang, maar haalt het niet met deze foto! De pirelli's maken daarbij ook veel lawaai...
De Bridgestone T005 klinkt als een goed alternatief, is alleen niet in deze maat beschikbaar, weet jij een alternatief?? Zou geweldig zijn, mag in zomer- of all-season variant!

Dat is een goeie. Het was voor mij ook een gokje. BTW, de T005 die ik heb heeft een AO codering + foam. Het is dus ook van de codering afhankelijk. Hetzelfde merk en type met een MO (mercedes only) heeft een MO uitvoering ook een dikkere rand.
Als je de Pzero PZ4 had gekozen zou je iets dikkere rand moeten hebben. En je kunt 245/35r20 overwegen, is 3mm grotere
 
  • Like
Reactions: Jelger
Laatst geprobeerd, Continental 285-35 '21 op een staggered set onder mijn classic, maar dat ging net niet.
Heb nu 275-35 en dat gaat net, en die hebben inderdaad een goed beschermend effect.

Vooraan lukt volgens mij niet breder door de stuuruitslag.
Waarschijnlijk had 285/30-R21 wel gepast. Van die banden is de afrolomtrek sowieso passender.

Mijn 20" after market set was achter 285/35-R20 op een 10" velg. Paste precies. (En die set is voor de echte liefhebber nog te koop ook.)
 
Waarschijnlijk had 285/30-R21 wel gepast. Van die banden is de afrolomtrek sowieso passender.
Mijn 20" after market set was achter 285/35-R20 op een 10" velg. Paste precies. (En die set is voor de echte liefhebber nog te koop ook.)

Ja mijn aftermarket set met winterbanden heb ik ook 285-35 20 maar die ET waarde is anders van die velgen. Verder naar buiten.
Het probleem zal aan de binnenkant dat de wang van de band aanliep op een randje van het binnenscherm.

En vind de 35 al te laag, dus 30 wil ik liever niet. Moet zeggen dat de 275 goed vult, erg tevreden over.
Zou vooraan ook naar 255 gaan zoals Groen hier boven an aangeeft
 
Ik heb zelf een bandenbedrijf op wielen, experimenteren is voor mij makkelijker:).
Toen ik mijn achterbanden ging vervangen zocht ik naar een band met een extra dikke velgrandbescherming. Ik weet dat hierin verschillende diktes zijn, is per merk verschillend. Aangezien ik rondom op 255/35r21 wil rijden, die iets groter is (meer comfort, oogt mooier en minder kans op schade) en foam moet hebben, kwam ik uit op Bridgestone T005. Brigdestone heeft met zijn nieuwe series, in de meeste gevallen een iets dikkere rand dan de overige merken.
Waarom ik deze uiteindelijk heb gekozen?
  1. Bandenlabel C/A/70
  2. B-silent (foam inside)
Helaas geen TO band, maar aangezien er foam in zit, is het effect hetzelfde. En dit is de enige maat wat in de buurt komt van de Tesla specs.
Ik heb 2 foto's gemaakt om het verschil duidelijk te maken.
Michelin Super Pilot Sport
View attachment 599671
Bridgestone T005
View attachment 599672
Doordat ik de foto van bovenaf heb genomen, is de randbescherming van de Michelin minder dik dan daadwerkelijk is.
Tot nu toe bevalt die T005 me uitstekend, zowel op droog als op nat wegdek

Dat lijkt me een super stap, even ter controle wat is de breedte van jouw voorste velgen? ik heb daar nu 245-35-21