Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Brommend geluid (service ??)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht ook dat ik "De Brom" had maar twijfel ook - hij is absoluut niet hard of vervelend genoeg om mijn snelheid ervoor aan te passen. Maar waar ik totaal niet over twijfel: bij maximaal accelereren geeft mijn auto sinds 3000km (zit nu op 4000km) een overduidelijke fluittoon. En dan bedoel ik niet die best coole "electric drive whine", maar meer alsof je een ballonnetje laat piepen door het aan het ventieltje te trekken terwijl hij leegloopt. Echt een genant geluid, waardoor ik nu bij proefritjes met anderen in de auto toch niet meer helemaal het pedaal intrap omdat ik mensen niet wil laten denken dat elektrisch rijden zo'n vreemd en hard geluid hoort te maken.

Heeft iemand van jullie dit ook?

Ik hoor het 'ballon geluid' ook, maar vind het niet storend. Hoor het alleen als ik vol stroom geef en ook niet iedere keer.
Het wordt overigens in dit topic uitvoerig besproken: Acceleration Whine Caused by gears not motor
 
Ik dacht ook dat ik "De Brom" had maar twijfel ook - hij is absoluut niet hard of vervelend genoeg om mijn snelheid ervoor aan te passen. Maar waar ik totaal niet over twijfel: bij maximaal accelereren geeft mijn auto sinds 3000km (zit nu op 4000km) een overduidelijke fluittoon. En dan bedoel ik niet die best coole "electric drive whine", maar meer alsof je een ballonnetje laat piepen door het aan het ventieltje te trekken terwijl hij leegloopt. Echt een genant geluid, waardoor ik nu bij proefritjes met anderen in de auto toch niet meer helemaal het pedaal intrap omdat ik mensen niet wil laten denken dat elektrisch rijden zo'n vreemd en hard geluid hoort te maken.

Heeft iemand van jullie dit ook?
hier ook, maar dat stoort me nie want dat kan ik zelf controleren ! die brom is echt storend, als je 400km aan een stuk autosnelweg doet, dan stoort het mij en ook passagiers !

De brom aan 120 komt van de motor want zelfs als ik op verbruik zit door geen acceleratie, dan blijft de bom. Het lijkt du niet de inverter !
 
hier ook, maar dat stoort me nie want dat kan ik zelf controleren ! die brom is echt storend, als je 400km aan een stuk autosnelweg doet, dan stoort het mij en ook passagiers !

De brom aan 120 komt van de motor want zelfs als ik op verbruik zit door geen acceleratie, dan blijft de bom. Het lijkt du niet de inverter !

?waarom besluit je dat het bijgevolg de motor, en niet de ingetypt is ?
De snelheid van de auto wordt bepaald door het toerental van de motor, en dus door de frequentie ik denk dat de brom veroorzaakt wordt door resonantie in de invertor.
 
allemaal laten inlopen : testbanken bouwen, motoren en invertors per twee koppelen, eentje als motor, andere als generator, en omgekeerd. En dan een testprogramma laten draaien.

Ik heb net een nieuwe motor maar ik heb de brom nog steeds. Lijkt zelfs harder dan voor de swap. Zou kunnen zijn dat er niet getest wordt en ik dus 'pech' heb met een tweede lawaaidoos. Of het is iets anders, bijv. overbrenging, aandrijfas, etc.
Maar ik gok dat ze het differentieel tegelijk met de motor vervangen hebben. Ga er dus weer mee terug. De volgende 'maatregel' en het resultaat zal ik weer melden.
 
Ik heb net een nieuwe motor maar ik heb de brom nog steeds. Lijkt zelfs harder dan voor de swap. Zou kunnen zijn dat er niet getest wordt en ik dus 'pech' heb met een tweede lawaaidoos. Of het is iets anders, bijv. overbrenging, aandrijfas, etc.
Maar ik gok dat ze het differentieel tegelijk met de motor vervangen hebben. Ga er dus weer mee terug. De volgende 'maatregel' en het resultaat zal ik weer melden.

pffff irritant! Ben benieuwd hoe het die van mij vergaat. Heb nu nog de (niet brommende) loaner.
 
Ik heb ergens begrepen dat de motoren hier in Nederland worden gebouwd!
Bij Spijkstaal dus.
Maar ja alleen van horen zeggen dus wellicht "onzin"
Op de Amerikaanse site lijken er twee bronnen voor de brom te zijn. De motor zelf maar vaker de Inverter.
Dit wisselen loopt inmiddels fors in de papieren vermoed ik gezien het aantal post worldwide.
 
Mij viel het geluid op bij de proefrit. Ik heb het idee dat veel auto's er last van hebben. Productieproces niet goed onder controle. Ik hoop niet dat ze dadelijk de stellling gaan nemen dat het normaal is, om maar niet steeds te hoeven vervangen.
 
Gisteren naar het service center in Amsterdam geweest voor de brom. De drive inverter is vervangen ... wat een verademing!!! De auto is nu boven de 120 km/u net zo stil als bij bijvoorbeeld 50 km/u.

Ben goed geholpen door de mannen van het service center. Ze hebben tot 's avonds laat doorgewerkt, ze maken momenteel flink wat overuren. Gelijk ook een firmware patch vanwege 3G problemen gekregen, verder zijn de mistlampen voor ingebouwd en heb ik winterbanden met de Aero velgen nu onder de auto.
 
Gisteren naar het service center in Amsterdam geweest voor de brom. De drive inverter is vervangen ... wat een verademing!!! De auto is nu boven de 120 km/u net zo stil als bij bijvoorbeeld 50 km/u.

Ben goed geholpen door de mannen van het service center. Ze hebben tot 's avonds laat doorgewerkt, ze maken momenteel flink wat overuren. Gelijk ook een firmware patch vanwege 3G problemen gekregen, verder zijn de mistlampen voor ingebouwd en heb ik winterbanden met de Aero velgen nu onder de auto.
Hoe zit dat nou met die mistlampen? Worden die bij iedereen ingebouwd, of alleen bij de signatures?
Ik heb toen ik bestelde in Eindhoven (april) gevraagd naar de mistlampen (er was toen net wat onduidelijkheid ontstaan daarover). Toen werd me verteld dat ze er gewoon in zouden zitten.
Eerlijk gezegd maakt het me niet zo veel uit, ik heb ze in mijn huidige auto ook maar gebruik ze zelden (en als ik dat doe heb ik niet het idee dat het veel helpt).