Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BTW nummer eindelijk in te geven in Tesla Account

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat ik hier niet helemaal uit de boot val, maar alleszins in België heeft Tesla mij meerdere malen uitgelegd dat het nog niet mogelijk was een BTW nummer in te geven in je Tesla Account. Het gaat bvb over facturen voor superchargen en online upgrades / aankopen.

Het laatste advies dat ik kreeg van Tesla was om het "last name" field te gebruiken voor mijn bedrijfsnaam en btw-nummer (niet zeker hoe tevreden de fiscus daarmee is...)

Echter vandaag, bij het bekijken van het nieuwe "toevoegen van bestuurders", ontdekte is het volgende op mijn history pagina:

upload_2020-6-16_15-7-6.png


Wanner je op "change" klikt krijg ik voor het eerst de optie om "business" te kiezen bij billing address.

upload_2020-6-16_15-6-10.png


Ik heb dit nu ingevuld en ben curieus naar mijn eerstvolgende factuur.

Weet iemand of dit al lang beschikbaar is? Ik heb dit elke keer als ik een factuur voor superchargen wou inboeken gezocht en nooit gevonden (en zoals aangehaald wist Tesla mij te vertellen dat dit onmogelijk was)
 
  • Informative
Reactions: Lucas31 and Unit106
Die optie stond er einde mei al, toen netjes ingevuld en helaas... geen correcte factuur :-( Dan naar Tesla gemaild met als antwoord het voorstel om, jawel, bedrijfsnaam als voornaam en BTW nummer als achternaam te registreren. Nu ben ik benieuwd naar de volgende factuur :)
 
Die optie stond er einde mei al, toen netjes ingevuld en helaas... geen correcte factuur :-( Dan naar Tesla gemaild met als antwoord het voorstel om, jawel, bedrijfsnaam als voornaam en BTW nummer als achternaam te registreren. Nu ben ik benieuwd naar de volgende factuur :)
Krijg jij antwoord op je mails naar Tesla? Da's wel heel bijzonder. Mag ik vragen waar je die mails naar toe stuurt?
 
Ik heb vandaag nog contact gehad via [email protected]

Heb een foute (zonder btw-nummer) factuur gekregen voor de acceleration boost en mijn correspondent aan de kant van Tesla was (na 2 maand wachten op antwoord) nogal kortaf:


“Hello Mr xxx

Unfortunately it is not possible to reverse or adapt an invoice.

Kind regards,”

Ik heb mij dan ook niet kunnen inhouden om Tesla (niet zozeer mijn contact) nogmaals te vragen om zich in te lezen in de wetgeving rond Facturatie in de EU en alsnog mijn factuur conform te maken of mij de aangerekende btw terug te storten.

Ik vraag mij echt af hoe Tesla hier blijft mee wegkomen. De (wel zeer behulpzame) mensen van service center Sint-Martens-Latem lieten me weten dat ik in het vervolg beter via hen bestel ipv online omdat de mensen van het service center niets kunnen wijzigen mbt online aankopen.

Hier eindig ik mijn gefrustreerde monoloog ;)
 
Ik heb vandaag nog contact gehad via [email protected]

Heb een foute (zonder btw-nummer) factuur gekregen voor de acceleration boost en mijn correspondent aan de kant van Tesla was (na 2 maand wachten op antwoord) nogal kortaf:


“Hello Mr xxx

Unfortunately it is not possible to reverse or adapt an invoice.

Kind regards,”

Ik heb mij dan ook niet kunnen inhouden om Tesla (niet zozeer mijn contact) nogmaals te vragen om zich in te lezen in de wetgeving rond Facturatie in de EU en alsnog mijn factuur conform te maken of mij de aangerekende btw terug te storten.

Ik vraag mij echt af hoe Tesla hier blijft mee wegkomen. De (wel zeer behulpzame) mensen van service center Sint-Martens-Latem lieten me weten dat ik in het vervolg beter via hen bestel ipv online omdat de mensen van het service center niets kunnen wijzigen mbt online aankopen.

Hier eindig ik mijn gefrustreerde monoloog ;)
Dat klopt, foute online factuur is een heel gedoe, ze gaan dit rechtzetten maar kan weken duren. Onbegrijpelijk toch: Ze kunnen van alles de ruimte insturen maar een simpele factuur met btwnr maken lukt hen niet. Ben benieuwd na hun aanpassing van de online invul-velden of er nu eindelijk correcte facturen gaan komen.
 
aahhhh ik doe al geen moeite meer....... onze account staat nu op Duitsland ! (waarschijnlijk omdat de laatste in Duitsland is gekocht).
Hij pikt geen NL btw nummer en geen NL postcode. Finance is zooitje bij Tesla.

We boeken alles gewoon in en verrekenen de BTW (notitie op de factuur, accountant zegt ook dat het is fout, maar Tesla is meer fout).
Geen BTW betekend dat ze het niet afdragen, niet correct. Of ze dragen het wel af en dan is er niks aan de hand als je het wel verrekend.
En een wettelijk foutieve factuur.

Wij kunnen aantonen dat Tesla het fout doet en dan mag de inspecteur fijn gaan uitzoeken waar "zijn" BTW gebleven is. Wij hebben niks achtergehouden alleen datgene waar we recht op hebben netjes verrekend.

Wordt ooit wellicht een leuke discussie (maar zou me niks verbazen als we er nooit wat over horen).
 
aahhhh ik doe al geen moeite meer....... onze account staat nu op Duitsland ! (waarschijnlijk omdat de laatste in Duitsland is gekocht).
Hij pikt geen NL btw nummer en geen NL postcode. Finance is zooitje bij Tesla.

We boeken alles gewoon in en verrekenen de BTW (notitie op de factuur, accountant zegt ook dat het is fout, maar Tesla is meer fout).
Geen BTW betekend dat ze het niet afdragen, niet correct. Of ze dragen het wel af en dan is er niks aan de hand als je het wel verrekend.
En een wettelijk foutieve factuur.

Wij kunnen aantonen dat Tesla het fout doet en dan mag de inspecteur fijn gaan uitzoeken waar "zijn" BTW gebleven is. Wij hebben niks achtergehouden alleen datgene waar we recht op hebben netjes verrekend.

Wordt ooit wellicht een leuke discussie (maar zou me niks verbazen als we er nooit wat over horen).
Jij trekt de btw af. Dan moet jij aan tonen dat die btw aan jou in rekening is gebracht. Als jij dat kunt, dan gaat de fiscus (misschien) controleren of de in rekening gebrachte btw door jouw leverancier is afgedragen. Maar als jij dat niet aan kunt tonen heb je m.i. toch een probleem. En dat probleem kun je, zonder bewijsmateriaal, niet bij Tesla neerleggen.
 
Volgens mijn accountant wel en voor die paar honderd euro boete...... ga de discussie graag aan al is het maar dat ze dan eens bij Tesla langs gaan, houd die onzin tenminste een keer op.

een accountant is geen fiscalist. En een fiscalist keurt geen jaarrekeningen goed. Als er geen btw op de factuur staat, kan je niets verrekenen. Staat er wel btw op de factuur, dan kan je bij een klein factuurgebrek wel verrekenen.

In Nederland hoeft een btw nummer van de afnemer overigens niet op de factuur (wel in België). Als dat nummer ontbreekt, is er in Nederland geen sprake van een factuurgebrek.
 
een accountant is geen fiscalist. En een fiscalist keurt geen jaarrekeningen goed. Als er geen btw op de factuur staat, kan je niets verrekenen. Staat er wel btw op de factuur, dan kan je bij een klein factuurgebrek wel verrekenen.

In Nederland hoeft een btw nummer van de afnemer overigens niet op de factuur (wel in België). Als dat nummer ontbreekt, is er in Nederland geen sprake van een factuurgebrek.
Eens. Bij mij is het probleem overigens niet het ontbreken van het btw nummer maar het ontbreken van mijn bedrijfsnaam.
 
Eens. Bij mij is het probleem overigens niet het ontbreken van het btw nummer maar het ontbreken van mijn bedrijfsnaam.

Dit had ik eerst ook, alleen mijn eigen naam stond op de factuur. Vervolgens de bedrijfsnaam voor mijn eigen naam vermeld -> nu staat wel alles op de factuur.

Onvoorstelbaar dat er een fantastische auto ontwikkeld/gemaakt kan worden maar een paar eenvoudige velden invullen niet voor een correcte factuur kan zorgen. Maar beter zo dan andersom ;)
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Dit had ik eerst ook, alleen mijn eigen naam stond op de factuur. Vervolgens de bedrijfsnaam voor mijn eigen naam vermeld -> nu staat wel alles op de factuur.

Onvoorstelbaar dat er een fantastische auto ontwikkeld/gemaakt kan worden maar een paar eenvoudige velden invullen niet voor een correcte factuur kan zorgen. Maar beter zo dan andersom ;)
Sure. Maar dat werkt neem ik aan alleen voor toekomstige facturen? En niet voor erdere facturen die je opnieuw download? Ik gebruik zelden SuCs en tot nu toe bijna altijd gratis vanwege een enkele referral. Mijn probleem zitten hem vooral in the AB optie waar ik geen goede factuur voor heb gekregen. (En eerder ook voor AP, maar dat is indertijd na veel aandringen wel gecorrigeerd).
 
Sure. Maar dat werkt neem ik aan alleen voor toekomstige facturen? En niet voor erdere facturen die je opnieuw download? Ik gebruik zelden SuCs en tot nu toe bijna altijd gratis vanwege een enkele referral. Mijn probleem zitten hem vooral in the AB optie waar ik geen goede factuur voor heb gekregen. (En eerder ook voor AP, maar dat is indertijd na veel aandringen wel gecorrigeerd).

Klopt, facturen achteraf wijzigen lukt niet op deze wijze. Daarom ben ik maar voor een paar Euro gaan Superchargen om te kijken of factuur correct was. :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Vandaag de eerste factuur (premium connectivity) na de wijziging naar bedrijfsnaam. Vreemd genoeg moest ik de credit card gegevens opnieuw invoeren, blijkbaar waren die "verlopen" na de wijziging.

Wat blijkt nu? BTW nummer en bedrijfsadres staan er goed op, maar de naam staat nog steeds op mijn privé naam. Het blijft lastig...
 
Vandaag de eerste factuur (premium connectivity) na de wijziging naar bedrijfsnaam. Vreemd genoeg moest ik de credit card gegevens opnieuw invoeren, blijkbaar waren die "verlopen" na de wijziging.

Wat blijkt nu? BTW nummer en bedrijfsadres staan er goed op, maar de naam staat nog steeds op mijn privé naam. Het blijft lastig...
En dan heb je er strikt genomen nog steeds niets aan .... Zucht!
 
Vandaag de eerste factuur (premium connectivity) na de wijziging naar bedrijfsnaam. Vreemd genoeg moest ik de credit card gegevens opnieuw invoeren, blijkbaar waren die "verlopen" na de wijziging.

Wat blijkt nu? BTW nummer en bedrijfsadres staan er goed op, maar de naam staat nog steeds op mijn privé naam. Het blijft lastig...

Om deze reden had ik bedrijfsnaam ook voor mijn eigen naar vermeld zodat bedrijfsnaam toch op de factuur komt. :rolleyes: